Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik zou het blok denk ik reviseren. Maar zoals ik in t andere topic aangaf gaat dat de categorie "vriendendienst" wel een beetje voorbij. Zuigerwissel valt kwa tijd en bende in de schuur nog mee.
Blok er uit ben ik een significant deel van de schuur en werkbank gewoon een tijd kwijt + ga ik er ook echt flink uren in steken.

Die motor kan heel wat moois nog worden. Maar dan ben je over langere tijd gewoon "verloren uurtjes" nodig om onderdelen weer mooi/goed te maken. Een beetje wat Clank en ik bijvoorbeeld doen.

Blok revisie bij een dealer anno 2022 gaat voor 500 nevernooit niet lukken. Bigend, zuiger, lagers, pakkingen en arbeid zal denk ik rap richting de 1250 a 1500 lopen, maar 1800 zou ik ook niet van opkijken.
 
Op mp staat een gereviseerd blok te koop voor €1600
Investeer je nog eens €1000 in de rest dan heb je weer een mooie motor die meer waard is dan die €2600
Stel dat je er nu nog €750 voor zou krijgen dan is de waarde €3350.
Uiteraard zitten hier je uren niet bij maar het zijn leuke projecten om te doen.
 
Ik heb al lang geen xt660z meer, maar wel nog 2 originele (als nieuwe) carterbeschermers.

Iemand interesse?

25€ per stuk, verzenden inclusief.

DSCN9236.jpg


DSCN9237.jpg
 
Ha allen, beste wensen voor 2023 en hopelijk mooie kms!

Vraagje gisteravond uit werk reed ik op een 80 weg en opeens is mijn Ten zijn vermogen kwijt, uiteindelijk stilstand en viel de motor uit. Accu vol, verlichting etc bleef aan. Electrische start werkte nog wel maar motor sloeg niet aan. Na een kilometer met de motor gelopen te hebben startte ik hem weer en sloeg hij direct aan en kon ik alsnog naar huis

Iemand van hier een idee waar dit mee te maken kan hebben? (2 weken geleden wilde hij ook al keer niet starten, ook met volle accu)

Alvast bedankt!
 
Hallo iedereen,

Ik ben meer bekend bii de xtx groep maar wou me hier ook even voorstellen. Ik ben Dave en ik reviseer xt660 blokken. Heb momenteel nog een vers gereviseerd blok op voorraad staan. Mocht iemand interesse hebben neem gerust contact op. 0613018954

Blokken zijn voor de xtx xtr en xtz alle 660 blokken. Behalve de oude 5 klep z.
 
Ha allen, beste wensen voor 2023 en hopelijk mooie kms!

Vraagje gisteravond uit werk reed ik op een 80 weg en opeens is mijn Ten zijn vermogen kwijt, uiteindelijk stilstand en viel de motor uit. Accu vol, verlichting etc bleef aan. Electrische start werkte nog wel maar motor sloeg niet aan. Na een kilometer met de motor gelopen te hebben startte ik hem weer en sloeg hij direct aan en kon ik alsnog naar huis

Iemand van hier een idee waar dit mee te maken kan hebben? (2 weken geleden wilde hij ook al keer niet starten, ook met volle accu)

Alvast bedankt!
Van hetzelfde!

Heb je al naar de bougie gekeken? Dat zou je al wat moeten kunnen vertellen of er voldoende brandstof ingespoten wordt en/of de bougie goed vonkt. Geen storingslampjes gezien op je dashboard?

Ik weet niet hoeveel km je inmiddels op de teller hebt staan en of je veel olie verbruikt, maar dan kan je ook aan een compressietest denken. Dat was uiteindelijk bij mij het probleem. Toen ik last had van vermogensverlies.
 
Van hetzelfde!

Heb je al naar de bougie gekeken? Dat zou je al wat moeten kunnen vertellen of er voldoende brandstof ingespoten wordt en/of de bougie goed vonkt. Geen storingslampjes gezien op je dashboard?

Ik weet niet hoeveel km je inmiddels op de teller hebt staan en of je veel olie verbruikt, maar dan kan je ook aan een compressietest denken. Dat was uiteindelijk bij mij het probleem. Toen ik last had van vermogensverlies.
Dank voor je reactie. Heb nog een nieuwe bougie liggen dus ga kijken of dat verschil opleveren.

Kms staan rond de 22000, elk jaar nieuwe olie+filter.
 
Ha allen, beste wensen voor 2023 en hopelijk mooie kms!

Vraagje gisteravond uit werk reed ik op een 80 weg en opeens is mijn Ten zijn vermogen kwijt, uiteindelijk stilstand en viel de motor uit. Accu vol, verlichting etc bleef aan. Electrische start werkte nog wel maar motor sloeg niet aan. Na een kilometer met de motor gelopen te hebben startte ik hem weer en sloeg hij direct aan en kon ik alsnog naar huis

Iemand van hier een idee waar dit mee te maken kan hebben? (2 weken geleden wilde hij ook al keer niet starten, ook met volle accu)

Alvast bedankt!
Toevallig in de regen?

Ik heb dit een keer gehad en toen zat er water in de stekker van de spanningsregelaar.
 
Hallo allemaal! Ik ben opzoek naar onderstaande beugels voor op de achterzijde van mijn xt660z. Zijn voor zover ik kan achterhalen de beugels voor bij de originele Yamaha koffers (ik wil ze echter gebruiken als support voor zadeltassen). Iemand die deze toevallig heeft liggen en weg wilt doen?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230104-195204.png
    Screenshot_20230104-195204.png
    297,5 KB · Weergaven: 21
  • Screenshot_20230104-194513.png
    Screenshot_20230104-194513.png
    58,4 KB · Weergaven: 21
Dank voor je reactie. Heb nog een nieuwe bougie liggen dus ga kijken of dat verschil opleveren.

Kms staan rond de 22000, elk jaar nieuwe olie+filter.
En ben je er nog verder mee gekomen?

Wat je ook nog even kan checken is of je accu aansluiting wel goed contact maakt, verwacht niet dat dat het probleem is, maar je weet nooit. Als je de boutjes niet goed vastdraait wil het nog wel eens loswerken en kom je voor interessante problemen te staan (lees haperend lopen, niet willen starten), vraag me niet hoe ik dit weet. |(
 
Ik heb een gewetensvraagje aan jullie.

Mijn Tenere heeft met bijna 105.000 op de klok compressie problemen. Ik ben er vrij zeker van dat dit aan de zuigerringen ligt. De kleppen sluiten nog goed, al kan je zien als je de uitlaat eraf hebt dat deze ook niet meer top zijn. Daarnaast weet ik niet hoe het onderblok eraantoe is. Olie kwam tot nu toe altijd zonder raar grut eruit, maar dat geeft geen garanties.

Verder is het een goed gebruikte roestbak. Geen enkelboutje loopt soepel en er zitten genoeg nieuwe boutjes en blindklink moeren in omdat het origineel naar de gedver was. Verder is het ooit een geimporteerde schadefiets geweest dus ik ken de hele historie ook niet. Optisch is ze ook niet meer de mooiste. Wel heb ik net de dempers voor achter, balhoofdlager en prolink gereviseerd a zo'n 300 euro.

Nu is de vraag is het het waard om haar nog op te lappen of is het beter om afscheid te nemen na 45.000 km samen. Ergens ben ik heel erg aan haar gehecht, anderzijds ben ik ook geneigd naar iets met wat meer vermogen en betere vering.

Mensen ervaring met dit probleem of advies?
Ik zou eens informeren voor revisie, in zo'n slechte staat kan de rest van de motor toch niet zijn? Het blok heb je er vrij simpel uit, dan heb je gelijk de mogelijkheid om de rest eens goed na te lopen. Optisch een beetje opknappen, misschien wat losse onderdeeltjes en lagers her en der, veel meer kan er technisch gezien niet aan mankeren toch? Ook al heb je dan misschien niet de mooiste motor, maar als hij technisch helemaal in orde is dan is dat prima toch? Die van mij ziet er ook niet meer uit.

Ik zou eerlijk gezegd niet meer weten wat ik destijds kwijt was, ik heb toen ook het losse blok gebracht. Nieuwe zuiger, veren en seals. Cilinder zelf was nog prima, maar die van mij had toen ook pas 45k gelopen
 
Ik heb een gewetensvraagje aan jullie.

Mijn Tenere heeft met bijna 105.000 op de klok compressie problemen. Ik ben er vrij zeker van dat dit aan de zuigerringen ligt. De kleppen sluiten nog goed, al kan je zien als je de uitlaat eraf hebt dat deze ook niet meer top zijn. Daarnaast weet ik niet hoe het onderblok eraantoe is. Olie kwam tot nu toe altijd zonder raar grut eruit, maar dat geeft geen garanties.

Verder is het een goed gebruikte roestbak. Geen enkelboutje loopt soepel en er zitten genoeg nieuwe boutjes en blindklink moeren in omdat het origineel naar de gedver was. Verder is het ooit een geimporteerde schadefiets geweest dus ik ken de hele historie ook niet. Optisch is ze ook niet meer de mooiste. Wel heb ik net de dempers voor achter, balhoofdlager en prolink gereviseerd a zo'n 300 euro.

Nu is de vraag is het het waard om haar nog op te lappen of is het beter om afscheid te nemen na 45.000 km samen. Ergens ben ik heel erg aan haar gehecht, anderzijds ben ik ook geneigd naar iets met wat meer vermogen en betere vering.

Mensen ervaring met dit probleem of advies?

Hey, mocht je interesse hebben, ik heb nog een gereviseerd blok staan, kant en klaar. Ook kan ik jou blok reviseren mocht je interesse hebben. Heb ook alle onderdelen op voorraad van het blok mocht je wat nodig hebben als je het zelf gaat repareren.

Gr, Dave
 
Hubertje, en anderen die omgebouwd hebben naar USD voorvork

Ik zat even een stukje terug te kijken in de posts
Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11
Wat voor voorvork heb je destijds gebruikt? Is die Stem (verticale as door balhoofd) dan makkelijk over te zetten?
Spatbord? lijkt wel van een KTM adventure?

Misschien nog een belangrijkere vraag: is het de moeite waard om de voorkant om te bouwen naar USD?
 
Ik heb een WRF 426 46mm vork en kronen gebruikt. Latere gaan normaal ook perfect.
Stem was over te persen in de onderkroon, had een 1mm? spacerbus nodig in de bovenkroon, rest paste.
Veren zijn ingekort, om
A. Veren te versterken (korter = sterker)
B. Veerweg te verminderen (300 mm ramt de voorband door de radiator).
Denk dat ik op 260 mm geëindigd ben. Heb toen wat gerekend om de originele veren te hergebruiken, kwam mooi uit.
Dikkere olie in gedaan.
Nodige spacerbussen voor de nieuwe veren en veerweg.
Volledige voortrein (met wiel, as en rem) is overgezet, met wrf426 supermoto 320 mm kit en wrf rempomp.
Hoog spatbord is een CRF 2010 spatbord, komt omhoog voor de kroon en vult mooi de ruimte onder het licht, past best bij de originele lijnen.
Laag spatbord is een KTM 990 adventure spatbord met zelfbouw beugeltjes.

De WRF KYB met aanpassingen is dag en nacht met de originele vork (ook qua gewicht) en werkte super goed icm de öhlins achter.

Hele proces staat beschreven in dit of het vorige topic, kosten alles samen €300 voor volledige voortrein, plus de SM kit.
 
Laatst bewerkt:
Dank u! Mooi beschreven, alles wordt natuurlijk bepaalt door de kroonplaten. van CRF, KTM, YZF.
Ik ga me er eens in verdiepen.
 
En ben je er nog verder mee gekomen?

Wat je ook nog even kan checken is of je accu aansluiting wel goed contact maakt, verwacht niet dat dat het probleem is, maar je weet nooit. Als je de boutjes niet goed vastdraait wil het nog wel eens loswerken en kom je voor interessante problemen te staan (lees haperend lopen, niet willen starten), vraag me niet hoe ik dit weet. |(
Zeker, bedankt voor de tips.
Nieuwe bougie erin gezet, spanningsregelaar extra in het vet gezet. Voorlopig is het probleem weg, maar heb nog niet in flinke regen gereden dus afwachten.

Bedankt voor de snelle tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan