Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

De breedte met bagage is zeker wel een nadeel inderdaad, maar misschien zijn we met de 660 wel een beetje verwend. Die is natuurlijk lekker smal door de uitlaat onder het zadel, dat vind je eigenlijk bij geen enkele allroad. Nadeel van de 700 is het zadel vrij smal is en die zijkappen al snel erg breed uitlopen. Je moet dus best veel ruimte overbruggen wil je naast de uitlaat

zie www.bartang.eu
 

Bijlagen

  • E25A7ED3-1D2D-4FDB-94EE-188AA4695AF7.png
    E25A7ED3-1D2D-4FDB-94EE-188AA4695AF7.png
    95,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Weet ik nog niet. Ik denk niet dat ik echt iets online ga zetten onderweg, maar neem wel een boekje mee om te schrijven onderweg. Ik heb een zoontje van 5 waar ik in ieder geval contact mee ga onderhouden maar verder ga ik zo veel mogelijk offline tijdens de tocht denk ik. Maar misschien dat ik na terugkomst nog wat blogjes enzo online ga plaatsen

je zoontje wel , en ons ............. laat je in de steek -O--O--O-
 
De F 650 GS is best een leuk ding om te zien. Ik heb hier ook zo'n ding staan met nog maar 30.000 km, maar gaat in de verkoop, wordt compleet niet gebruikt. Gekocht voor vriendin. Haar prioriteiten kwamen ineens iets anders te liggen en het halen van haar motorrijbewijs werd naar achteren geschoven.
Hier in het kort en zonder rond de pot te draaien, mijn heel persoonlijke mening, hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn.
Voor mij is het (zelfs al zitten ze in het zelfde segment) appels met peren vergelijken.

F 650 GS is in mijn ogen duidelijk veel meer weg gericht, zeker de standaard versie met zijn 19 inch voorwiel. Die duikt makkelijker de bocht in. Loopt ook iets harder dan de Tenere, is totaal onbelangrijk. Zelf vind ik het zadel net als bij de Tenere niet geweldig en door de veel kleinere zitpositie kan ik het er maar beperkt op volhouden. De Tenere is veel ruimer bemeten, de verhoudingen kloppen voor mij veel beter, al heb ik die van mij geheel naar mijn eigen wens verbouwd. Ik rij probleemloos de hele dag door als het moet en heb dan nog steeds plezier, kijk nog steeds uit naar de volgende rijdag, waar ik de F 650 na een uurtje echt beu ben.
De verlichting op de F 650 GS is beter dan die van de Tenere. Verbruik is ook iets beter, al scheelt het niet heel erg veel. 16 liter tank onder het zadel tegenover 23 liter op de traditionele plek.
De Tenere heeft een heel ander motorkarakter, veel bulliger dan de F 650, die (persoonlijke mening) veel te smooth is. Die hele F650 vind ik gewoon een beetje karakterloos, terwijl de Tenere juist echt een karakterbak is, ook met zijn slechts 48 pk. De motor voor het grote publiek versus de einzelgänger zeg maar.
En juist dat karakterverschil maakt dat ik na jaren nog altijd verliefd naar de Tenere kijk en denk aan de mooie ritten die we samen hebben gedaan wanneer ik mijn garage in stap, terwijl ik heel die F 650 GS niet eens zie staan. (heb ik dan ook geen enkele mooie rit mee gereden en geen herinneringen mee, en dat gaat ook echt niet gebeuren)
Qua onderhoud.... Ik vind de F 650 echt een verschrikking om aan te werken in vergelijking met de heerlijk simpel opgebouwde Tenere.
Tenslotte het vallen. Op offroad reizen krijg je daar vroeg of laat een keer mee te maken. Tenere kan dat gewoon, heeft hooguit een krasje op een plastic deel dat daar speciaal voor gemaakt is, beugels niet nodig. Bij de F 650 GS moet ik er niet aan denken.

Onder de streep zou ik zo weer een Tenere terug kopen en nooit meer een F 650 GS. Ook geen Dakar. En ik zou er zelf ook geen enkele moeite in steken om er eentje opnieuw op te bouwen. Het is gewoon niet de motor voor mij.

IMG_20191025_141816.jpg
 
Heeft er iemand hier een breder lager in zijn achtertandwiel houder gezet? Ik lees dat sommige hem zo ver uit laten draaien dat er nog een lager naast het origineel past, maar ik wil niet zoveel materiaal weghalen. Het originele lager is 20x52x15 maar het lukt me niet een breder 2 rijig lager te vinden als vervanging, weet iemand welke ik moet hebben? Bedankt:)
 
Ik heb hem 5 jaar geleden uitgedraaid, 2 lagers naast elkaar. En dat is geen enkel probleem.
:)
Bedankt voor je reactie. Het probleem is alleen dat er dan nog maar een heel dun randje overblijft achter de lagers, ik ga liever voor 1 dubbel rijig lager.
 
Bedankt voor je reactie. Het probleem is alleen dat er dan nog maar een heel dun randje overblijft achter de lagers, ik ga liever voor 1 dubbel rijig lager.

Dat dunne randje is totaal geen probleem. Ook niet na 5 jaar zwaar offroadgebruik en lange afstanden. Maar als jij liever een tweerijig lager gebruikt, jouw keuze. SKF levert ze.
 
Bedankt voor de hulp! Ik heb uiteindelijk een 2 rijig lager van Fag gevonden, afgemetingen 52x20x22,2, nu nog even laten uitdraaien ergens.
Ik ben mijn Tenere aan het voorbereiden voor een trip naar Portugal en Spanje in April, ik heb afgelopen week Heavyduties koffers gemonteerd, zal binnenkort even een foto plaatsen!
Andere vraag; heeft iemand tips hoe ik het best mijn usb aansluitingen kan uitsluiten op dat 'extra' aux stekkertje wat onder het dashboard zit? Is er een stekkertje te vinden wat er direct inpast of hebben jullie dat anders gedaan? (Ik zie dat de meeste antwoorden op xt660.com staan maar die website is niet meer te openen)
 
Ik had zo'n USB geval. In eerste instantie. Nooit meer. Trilde binnen 50 km kapot en ik kon niks meer laden. Lastig, als je nog 10.000 km voor de boeg hebt. Bij terugkomst heb ik via Ebay uit China 10 stuks waterdichte 12 volt connectors laten komen voor minder dan een tientje. De eerste zit er nog steeds in (sinds 2014) en werkt nog steeds perfect. Heb hem gemonteerd in de binnenkap van het rechter zijpaneeltje bij de cockpit. Ik plug er gewoon een losse dubbele USB stekker in en klaar. Gaat die kapot, dan kun je overal ter wereld een nieuwe kopen. Normaal koop ik er een zooi van bij de Action en steek op reis een stuk of wat in mijn zak als reserve. Keep it simple!

Overigens heb ik dat standaard stekkertje verwijderd en een Superseal connector geplaatst. Doe ik standaard met iedere (tot 10A) aansluiting waar ik iets aan wijzig. Superseal is verkrijgbaar via internet, maar ook bij diverse automaterialenzaken. Robuust, betrouwbaar spul en volledig waterdichte stekkerverbindingen tot 10A.
 
Laatst bewerkt:
Die stekker heb ik gewoon afgeknipt en de Navi eraan gesoldeerd. Ik heb een 12v plug onder het zadel rechtstreeks op de accu. Ik had ooit nog het plan om een tweede plug in die zijkap waar ook de raw zit te maken, maar dat is er nooit van gekomen. Ik mis het niet dus gaat er ook niet meer van komen waarschijnlijk. Opladen doe ik wel gewoon op de camping rechtstreeks vanaf de accu.
 
8 Jaar geleden heb ik een 12V potje op dat stekkertje gezet. Dat potje bleek later bij een dag lang autobahn rijden in hondenweer niet zo goed te gaan, de boel stond te schuimen in het potje omdat het water er in liep.
Later een andere navigatie gekocht waarbij ik het 12V potje niet meer nodig had maar een of andere aparte Garmin-aansluiting.
Hoe dan ook, ik heb het ooit, lang geleden, zo opgelost en het zit nog steeds prima (nooit enig probleem mee gehad):
QoBrMoS.jpg
 
Voor wat betreft het ritje: ik wil wel wat opzetten, maar als ik het organiseer moet ik ook zelf kunnen (en dat is niet zo vaak :+).
Mijn voorstel zou zijn: zaterdag 15 februari of zaterdag 4 maart een stuk van de TET te rijden tussen Venlo en Enschede. Eventueel met iets te eten achteraf, maar daar kunnen we later allemaal invulling aan geven.

Mensen die mee willen/kunnen?
Sorry voor de late reactie niet meer gekeken op de site 🙈 4 maart zal ik wel kunnen
 
Ik heb nu een BMW 650 GS (eencylinder)
Nog ff en ik ga over de 100.000 kms

En ja, hij zal niet kapotgaan 1-2-3

Maar de 660 Z trekt wel

Wat zouden de verschillen zijn?
Ik zit nu met mijn XT op de 106000 km. Mijn vrouw met haar F650GS uit 2004 staat nu op de 164000 km en still going strong. 0,0 olieverbruik terwijl die van mij op de 1000 km misschien een kwart liter verbruikt. Is nog ruim binnen de toleranties. Ga de XT wel inruilen voor een T700.;)
 
Ik zie nu dat 4 maart helemaal geen zaterdag is en ik kan dan zelf dus niet |(. Zaterdag 4 april wel een optie? @Frazer, @Deville en @Bgeerdink92

Nee dat is voor mij geen optie. Maar hou sowieso geen rekening met mij, als er een datum is kijk ik wel of ik aansluit. Venlo of Enschede is voor mij 200km enkele reis, dus ook niet echt naast de deur.
 
Vandaag met mijn nieuwe Mitas E07+ banden de eerste kilometers gemaakt. Grotendeels offroad. Wat een genot. Het was vrij nat op de paden, maar dat mocht de pret niet drukken. Erg leuk dit eerste ritje met deze banden. En ondanks dat ik op de weg nog voorzichtig moet zijn, geven ze nu al meer vertrouwen in de bochten (ik had voorheen de Siracs). Ook trillingen en geluid zijn bijna niet merkbaar. Tot nu toe erg tevreden!

Daarnaast vrijwel de hele rit een mooi uitzicht gehad op de T7 die voor mij reed. Ik kende de rijder niet, maar kwam hem toevallig tegen. Kort gesproken en besloten om de middag samen te rijden. Hij had de originele banden meteen laten vervangen voor Anakee Wild's, en hij vertelde me dat dat een hele verbetering betekende.

Geslaagd dagje, en nu al zin in de 4e april :t

P.S. iemand ervaring met het gebruik van grotere voetsteuntjes? Ik denk dat dat mijn volgende verandering wordt.
 
Ja ik ben ook wel benieuwd naar of dat helpt, zit nu met m'n hoge grote laarzen soms nog te kloten op die smalle dingen. Waar hebben jullie die vandaan gehaald?
 
Terug
Bovenaan Onderaan