Gpz900r in de soep?

Afgelopen week de carbs voor een deel gedemonteerd en onderzocht.
Mijn kennis op het carburateur-vlak is niet zo heel groot, dus ik sloop liever niet te veel in 1 keer.
De vervuiling in de carbs viel mij eigenlijk tegen, met andere woorden, ik had meer rommel verwacht. Onderin de vlotterbakken zit wel een kleine hoeveelheid vuil, maar dat is gemakkelijk schoon te maken. De vlotters kan ik alleen verwijderen door er een asje uit te tikken.

Wat me aan het hele verhaal nog steeds bevreemdt is dat sinds ik de carbs afgetapt heb, deze niet meer willen vullen. Ik zie bijvoorbeeld dat lastrafo een mooie testopstelling heeft gemaakt met water in een trechter op de slang. Toen mijn kawa nog compleet was heb ik ook een trechter met benzine direkt op de slang gezet, maar de benzine wilde niet lopen, ondanks opengedraaide aftapschroefjes op de vlotterbakken. Nu kan ik amper door de benzineslang blazen. Voorzichtig met het blaaspistool komt er wel wat lucht uit de boringen boven de vlotternaald, maar als de zwaartekracht dit zou moeten doen komt er volgens mij geen druppel water/benzine doorheen.....
Net of de benzinegalerij tussen de carbs verstopt zit, het is bij alle 4.
Volgens mijn bescheiden inzicht zou de benzine er moeiteloos door moeten stromen :? .
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Tevens stelt Daddyphilipsen voor de mengselschroeven er uit te halen en schoon te maken. Met wat voor basisafstelling moet ik ze dan weer monteren en hoe stel ik dat daarna weer exact af?

Met enige weemoed denk ik nog aan het moment dat hij met een draai aan de gashendel bruut pk's en db's uitbraakte. In vrij korte termijn is hij verworden tot een bouwpakket :/ . Van de andere kant: kapot is kapot, er valt momenteel ook weinig aan te vernielen.
 
Geef de moed niet op, tis een kawa, die blijven rijden ;)
Kijk even op onderstaande pagina, zijn wel carbs van een suz maar de werking en opbouw is gelijk.

http://www.thegsresources.com/gs_carbrebuild.htm

Ja er moet gewoon benzine doorstromen, bakjes zijn leeg, vlotters hangen naar beneden en daarmee ook de vlotternaalden die het spul afsluiten.
Toevoerslang verstopt?
Het is ook meestal niet het vuil wat je ziet, maar juist datgene wat je niet ziet in de kanaaltjes en sproeiertjes.

Mengselschroeven basis is 1,5 slag uit,
maar je kunt ook per carb de schroef eerst indraaien tot aanslag en hiervan de slagen tellen.
Dus bij montage draai je hem weer tot aanslag en dan zoveel slagen weer terug.

Hier op MF zijn er een aantal met ultrasoonbad met de kennis van carbs, zijn vaak bereidt tegen geringe vergoeding in een badje te stoppen.
 
~
Wat me aan het hele verhaal nog steeds bevreemdt is dat sinds ik de carbs afgetapt heb, deze niet meer willen vullen. Ik zie bijvoorbeeld dat lastrafo een mooie testopstelling heeft gemaakt met water in een trechter op de slang. Toen mijn kawa nog compleet was heb ik ook een trechter met benzine direkt op de slang gezet, maar de benzine wilde niet lopen, ondanks opengedraaide aftapschroefjes op de vlotterbakken. Nu kan ik amper door de benzineslang blazen. Voorzichtig met het blaaspistool komt er wel wat lucht uit de boringen boven de vlotternaald, maar als de zwaartekracht dit zou moeten doen komt er volgens mij geen druppel water/benzine doorheen.....
Net of de benzinegalerij tussen de carbs verstopt zit, het is bij alle 4.
Volgens mijn bescheiden inzicht zou de benzine er moeiteloos door moeten stromen :? .
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Tevens stelt Daddyphilipsen voor de mengselschroeven er uit te halen en schoon te maken. Met wat voor basisafstelling moet ik ze dan weer monteren en hoe stel ik dat daarna weer exact af?



Dat is vreemd, de benzine zou er toch uit moeten komen. Je heb nog geen vlotter en vlotternaald verwijderd? Ik zou d'r eens een vlotter en naald afhalen en eens kijken of je dan weerstandsloos naar de brandstofgalerij verbinding hebt. Er moet daar ergens toch iets zitten lijkt me. Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de truck met het water. Hoe maakt je daarna alles weer 100% vrij van water? Blazen? Hier zou ik wel graag antwoord op willen. Maar goed zonder benzine gaat ie niet lopen nie!! Kortom hier eerst op concentreren!

Met enige weemoed denk ik nog aan het moment dat hij met een draai aan de gashendel bruut pk's en db's uitbraakte. In vrij korte termijn is hij verworden tot een bouwpakket :/ . Van de andere kant: kapot is kapot, er valt momenteel ook weinig aan te vernielen.
Dat gevoel ken ik wel............heel goed zelfs..........zeker omdat ik een compleet goed functionerende motor compleet uit elkaar had liggen. Alles roestig, een trieste hoop onderdelen....... :') .............maar......:
Gewoon beginnen bij het begin. In jouw geval d'r mot benzine in de carbs kunnen komen.
Veel succes, hou de moed erin en hopelijk hebben de andere de gouden tip voor je.
 
Op het klompenforum konden ze mij de oplossing voor mijn carb-probleem ook niet vertellen.....
Wat een stelletje daar! :P

De laatste update voor wat ons eigen setje betreft: de blauwe vlakken zijn recent aangebracht.
Een beetje lastig om alles optisch parallel te houden met al die rondingen
Het ontwerp en de plaatsing van de pompeblêden is de volgende zorg.
Hierin voorzie ik echter problemen van bescheidener aard dan die van mijn carbs...

full


Vooreerst nog een fijn weekend!!
 
Op het klompenforum konden ze mij de oplossing voor mijn carb-probleem ook niet vertellen.....
Wat een stelletje daar! :P

De laatste update voor wat ons eigen setje betreft: de blauwe vlakken zijn recent aangebracht.
Een beetje lastig om alles optisch parallel te houden met al die rondingen
Het ontwerp en de plaatsing van de pompeblêden is de volgende zorg.
Hierin voorzie ik echter problemen van bescheidener aard dan die van mijn carbs...

[afbeelding]

Vooreerst nog een fijn weekend!!


Oranjeplombebleden erop en je kunt zo bij de nationale politie(kapel) _O-
 
Ho ho, niet te grappig....
Een beetje chauvinisme kan geen kwaad, dus vandaar deze uiting ervan.

Vandaag tot nieuwe conclusies gekomen met betrekking tot al het doorstane ongemak
Zoals ik al zei waren de vlotterbakjes op een beetje vuil na niet overdreven smerig.

full


Bij het verwijderen van de vlotters zaten de vlotternaalden nogal redelijk "vastgerot" in hun boring. Ik heb ze met een punttangetje losgehaald om de lipjes van de vlotters niet te verbuigen met de gevolgen van dien.

full


Dit verklaart ook meteen waarom de carbs niet wilden vullen: de naalden zijn in de hoogste stand vast gaan zitten en sloten zodoende de toevoer permanent af. Mocht de motor destijds wel aangeslagen zijn, was hij er na een paar seconden toch mee gestopt vanwege benzinegebrek. Op een of andere manier heeft carb4 toch te kans gezien m'n carter vol te miezeren..... :(

Hoofdsproeiers verwijderd en gereinigd, van alles en nog wat door geblazen, gasschuiven handmatig en op vacuum getest, alle slangen in een sopje schoongemaakt en weer gemonteerd, CV-deksels gereinigd en weer toonbaar gemaakt met WD40.

full


Ik neem aan dat het ronde geval boven de hoofdsproeier de stationairsproeier is.
Die lijkt me niet te verwijderen tenzij iemand met een zeer goed idee komt :? .
In het gat ernaast zit waarschijnlijk de mengsel regelschroef, waarvan er ook een nieuwe in het repsetje zit. Hiervan zal ik de slagen moeten tellen tot de aanslag, dus die laat ik zolang maar zitten.

full


Het is nu een kwestie van 4 repsetjes bestellen en de boel weer in elkaar zetten.
Alle "shabba" is per carb netjes in bakjes gestald zodat de zooi allemaal op z'n eigen plaats terecht komt.

full


Als ik boodschappen lijstje maak van 4 repsetjes, een oliefilter, 4 bougies, 3.5 liter olie en 1 liter koelvloeistof zou het maar zo kunnen zijn dat de kawa weer pk's en db's gaat genereren *O* .

Oh, dan vergeet ik nog de zwarte handen, de 3letter krachttermen (ben ik goed in), en de mogelijkheid dat er nog van alles mis gaat -O- .

Van motor-rijder ben ik opeens tot motorsleutelaar verworden: mijn rommelhok begint zowaar op een werkplaats te lijken :)
full


Maar ik ben in ieder geval weer positief gestemd.
Ik ga nu naar bed om nieuwe vragen te bedenken.....
 
Laatst bewerkt:
Lekker op orde, dat is bij mij wel soms anders :+
Dat sleutelen komt wel, het werkt allemaal ongeveer hetzelfde dus is de kennis die je opdoet redelijk universeel.
keepitup!
 
Kijk dat gaat de goede kant op ! Heb zelf in een ver verleden ook een GPZ900R gehad en heb er nog altijd een zwak voor (heeft ook iets met leeftijd te maken want ik vind steeds meer "ouwe bakken" leuk). En als het allemaal een beetje lukken wil is sleutelen net zo leuk als rijden.
 
zoek de stationair sproeier en ga niet gissen @#$%
 
inderdaad, wat Zot bedoelt.....in dat gat is je stationair schroef, die in de revisieset zit is je luchmengselschroef en die is altijd te benaderen vanaf de buitenkant omdat je daarbij moet kunnen tijdens het lopen van de motor.
 
is wel goeie tekening, vanaf model 91 a7-on.

donkere gat is stat. sproeier (gebruik juiste maat schroevendraaier anders draai júm verrot)

luchtmengsel schroef zit aan buitenkant/onderzijde , mocht je een us-versie hebben kan het zijn dat er een doppie inzit. Dan wordt het ehhh lastiger...

al spuitbusje carb reiniger of engine-cleaner gehaalt? dat weekt de rotzooi los in de kanaaltjes waar je niet bij komt. met perslucht alleen redt je het vaak niet.

oh, en wtb olie; er zitten 2 aftappunten, gooi er eerst niet meer dan 3ltr in. motor warm laten lopen, afzetten en 10min later olie peilen.
Dan pas eventueel bijvullen.
 
Laatst bewerkt:
Vervang die vlotternaalden alleen als complete set ,dus ook met de houder waar ze in zitten,
zit er corrosie in die naaldhouder of slijtage dan gaat het geheid weer lekken.
Wil je alleen de naalden vervangen zorg dan dat de houders super schoon en glad zijn.
 
Ikzelf ben niet zo'n heel grote fan van aftermarket revisiesetjes, zeker hele goedkope, al een paar keer gelezen over nieuwe niet goed afdichtende vlotternaalden, net niet goed passende pakkingen en verkeerde maten sproeiers....

Als je originele onderdelen alleen vuil zijn zorg dan dat ze goed schoon worden, bij mij gaat alles wat kan in de ultrasoonbak, ik zou de carbhuizen zelf ook zeker doen gezien de roestdeeltjes maar dan moeten ze wel helemaal kaal, de gasschuiven loshalen loshalen moet op zich geen punt zijn mits je inderdaad héél goed oplet met weer monteren zoals daddyphilipsen opmerkte.

Met monteren wel nieuwe originele pakkingen er tussen.
 
Vervang die vlotternaalden alleen als complete set ,dus ook met de houder waar ze in zitten,
zit er corrosie in die naaldhouder of slijtage dan gaat het geheid weer lekken

:N gaat niet bij gpz900... schoonmaken met wattestaafje en carb cleaner.

ben ook voorstander van origineel, maar vlotterbak pakkingen gaan meestal nog wel
 
Laatst bewerkt:
Intermezzo:

De klompen zijn zo goed als klaar. De pompeblêden moeten nog een keertje rood over om de witte doorschijning weg te krijgen. Optisch lopen de lijnen van de ene klomp over in de andere. Je ziet als het ware een complete vlag met de standaard 7 pompeblêden.
(welke de 7 regionen waaruit het gebied ooit is samengesteld voorstellen.)
En zo lijkt het al weer een stuk minder op een politieauto....

Zoonlief gaat vanavond de eerste proefwandeling maken, misschien dat er nog een en ander gebalanceerd/uitgelijnd/afgesteld/geupdated moet worden.

full


Voor de critici: mocht u roepen "de pompeblêden zijn niet goed!", dit is de oudst bekende versie uit het jaar 1058. Die dingen op de huidige Friese vlag zijn niet oké, de realiteit is ooit geweld aangedaan door een of andere ontwerper....

full


Je zult toe moeten toegeven dat zo'n Homebrew Wooden Shoe meer identiteit heeft dan een commercieel toeristenproduct, waarmee een rechtgeaarde Fries dood nog niet gevonden wil worden B| .

Deze variant, die recht doet aan de geschiedenis, is nergens te koop. Dit is een regelrechte, unieke, handgemaakte ode aan de Friese Historie. In combinatie met een stropdas kun je hiermee op elk dorpsfeest verschijnen.

Sorry, ik draaf door, maar dit consult was wel gratis..... _O-
 
Intermezzo:

De klompen zijn zo goed als klaar. De pompeblêden moeten nog een keertje rood over om de witte doorschijning weg te krijgen. Optisch lopen de lijnen van de ene klomp over in de andere. Je ziet als het ware een complete vlag met de standaard 7 pompeblêden.
(welke de 7 regionen waaruit het gebied ooit is samengesteld voorstellen.)
En zo lijkt het al weer een stuk minder op een politieauto....

Zoonlief gaat vanavond de eerste proefwandeling maken, misschien dat er nog een en ander gebalanceerd/uitgelijnd/afgesteld/geupdated moet worden.

[afbeelding]

Voor de critici: mocht u roepen "de pompeblêden zijn niet goed!", dit is de oudst bekende versie uit het jaar 1058. Die dingen op de huidige Friese vlag zijn niet oké, de realiteit is ooit geweld aangedaan door een of andere ontwerper....

[afbeelding]

Je zult toe moeten toegeven dat zo'n Homebrew Wooden Shoe meer identiteit heeft dan een commercieel toeristenproduct, waarmee een rechtgeaarde Fries dood nog niet gevonden wil worden B| .

Deze variant, die recht doet aan de geschiedenis, is nergens te koop. Dit is een regelrechte, unieke, handgemaakte ode aan de Friese Historie. In combinatie met een stropdas kun je hiermee op elk dorpsfeest verschijnen.

Sorry, ik draaf door, maar dit consult was wel gratis..... _O-


Als Westfries ben ik gek op klompen,..prima voor dit intermezzo.
 
Intermezzo:

De klompen zijn zo goed als klaar. De pompeblêden moeten nog een keertje rood over om de witte doorschijning weg te krijgen. Optisch lopen de lijnen van de ene klomp over in de andere. Je ziet als het ware een complete vlag met de standaard 7 pompeblêden.
(welke de 7 regionen waaruit het gebied ooit is samengesteld voorstellen.)
En zo lijkt het al weer een stuk minder op een politieauto....

Zoonlief gaat vanavond de eerste proefwandeling maken, misschien dat er nog een en ander gebalanceerd/uitgelijnd/afgesteld/geupdated moet worden.

[afbeelding]

Voor de critici: mocht u roepen "de pompeblêden zijn niet goed!", dit is de oudst bekende versie uit het jaar 1058. Die dingen op de huidige Friese vlag zijn niet oké, de realiteit is ooit geweld aangedaan door een of andere ontwerper....

[afbeelding]

Je zult toe moeten toegeven dat zo'n Homebrew Wooden Shoe meer identiteit heeft dan een commercieel toeristenproduct, waarmee een rechtgeaarde Fries dood nog niet gevonden wil worden B| .

Deze variant, die recht doet aan de geschiedenis, is nergens te koop. Dit is een regelrechte, unieke, handgemaakte ode aan de Friese Historie. In combinatie met een stropdas kun je hiermee op elk dorpsfeest verschijnen.

Sorry, ik draaf door, maar dit consult was wel gratis..... _O-
_O- *O*
 
Gezien de aanslag op de vlotternaalden en de roest in de vlotterbakjes, zou ik ook maar eens op zoek gaan naar roest in de tank. En water in diezelfde tank.
 
Intermezzo:

De klompen zijn zo goed als klaar. De pompeblêden moeten nog een keertje rood over om de witte doorschijning weg te krijgen. Optisch lopen de lijnen van de ene klomp over in de andere. Je ziet als het ware een complete vlag met de standaard 7 pompeblêden.
(welke de 7 regionen waaruit het gebied ooit is samengesteld voorstellen.)
En zo lijkt het al weer een stuk minder op een politieauto....

Zoonlief gaat vanavond de eerste proefwandeling maken, misschien dat er nog een en ander gebalanceerd/uitgelijnd/afgesteld/geupdated moet worden.

[afbeelding]

Voor de critici: mocht u roepen "de pompeblêden zijn niet goed!", dit is de oudst bekende versie uit het jaar 1058. Die dingen op de huidige Friese vlag zijn niet oké, de realiteit is ooit geweld aangedaan door een of andere ontwerper....

[afbeelding]

Je zult toe moeten toegeven dat zo'n Homebrew Wooden Shoe meer identiteit heeft dan een commercieel toeristenproduct, waarmee een rechtgeaarde Fries dood nog niet gevonden wil worden B| .

Deze variant, die recht doet aan de geschiedenis, is nergens te koop. Dit is een regelrechte, unieke, handgemaakte ode aan de Friese Historie. In combinatie met een stropdas kun je hiermee op elk dorpsfeest verschijnen.

Sorry, ik draaf door, maar dit consult was wel gratis..... _O-


Als je met de motor net zo omgaat als met die klompen, dan komt het wel goed. (Tot ik een jaar of 12 was, liep ik altijd op klompen, ging er zelfs mee naar school. Ik mocht alleen niet meedoen met voetbal op klompen :( )
 
Terug
Bovenaan Onderaan