Gpz900r in de soep?

als alles goed blijft kan je vacuüm testen met de spuit duwen en trekken zie van zelf of de benzine kan gaan lopen .

loop ondertussen het blok na als je toch moet wachten op de testopstelling van je carbs

Neem de tijd is het blok echter niet meer te redden na controle op zoek
naar een ander blok ik heb er net 1 verkocht 8-) _O-

maar je kan ze vinden voor rond de 60 tot 100 euro 1 voordeel je carburateurs zijn er klaar voor . daar kan het niet aan liggen wand die zijn van .............

succes ik hoop voor jouw dat het meevalt vr--gr- Frits



full
 
Kromme drijfstang is btw vrij simpel te meten als het idd zo veel compressie scheelt als bij jou kawa.
Je pakt gewoon een schuif maat en die schuif je helemaal uit. Nu steek je de uitstekende dunne pen van de schuifmaat in het buigiegat van de goede cilinder en draai je de krukas met een gereedschap sleutel rond net zo lang totdat de zuiger tegen de uitstekende pen van je schiufmaat aan komt. Vervolgens draai je hem langzaam verder waarbij de pen van je schuifmaat langzaam weer terug gedrukt wordt net zo lang totdat de zuiger in het bovenste dodepunt komt. Vervolgens doe je dat ook bij de slechte cilinder en kijk je of er maat verschil in zit.
Succes
 
Even over ,,, dat een drijfstang niet krom kan gaan.......dit kan wel zeker ! probeer maar eens een lieter water in een stalen buis naar een halvelieter te krijgen _O- _O-
dit is nu ook gebeurd in de cilinder alleen hier was nog een uitweg ....de drijfstang.
wil dus zeggen dat de kleppen goed afsluiten })

even meten met een schuifmaat , of schroevendraaier in je bogiegat zoals eerder gezegd.
Blok uitelkaar halen is simpel ergste is het in en uit halen van het blok _O-
kosten....ervan uit gaande dat de krukas(lager) nog goed is...div.pakkingen, en andere drijfstang van het zelfde gewicht (drijfstang en heb ik...of zijn er zat te krijgen) denk dat je met 150 wel weer kunt rijden :+
Of een ander blok,,, liefst met een kleine garantie....als je er achter komt dat je krukaslager of lekke koppakking hebt , ben je weer bij begin. ?. -O-

de brandstofkraan heb ik aangepast zoadat ik de kraan open en dicht kan doen. :Y
 
Even over ,,, dat een drijfstang niet krom kan gaan.......dit kan wel zeker ! probeer maar eens een lieter water in een stalen buis naar een halvelieter te krijgen _O- _O-
dit is nu ook gebeurd in de cilinder alleen hier was nog een uitweg ....de drijfstang.
wil dus zeggen dat de kleppen goed afsluiten })
moet hierop gereageerd worden of ga je nog eens lezen wat er geschreven is?
 
moet hierop gereageerd worden of ga je nog eens lezen wat er geschreven is?

o, sorry meneer de vakhandel, die weten het zeer goed ..ga vooral door met het weg schuren van de roest tussen de kleppen. :Y zal wel weer goed komen met deze motor
 
o, sorry meneer de vakhandel, die weten het zeer goed ..ga vooral door met het weg schuren van de roest tussen de kleppen. :Y zal wel weer goed komen met deze motor

hee pssst, er staan altijd kleppen open bij een 4 cilinder als hij stil staat. Er komt zeker bij de de inlaatklep zittingen vaak wat vlieg roest op bij lang stil staan, maar dat tikt vanzelf weg als ie even draait. Leuk als je dat kan begrijpen. ook leuk als je kan begrijpen dat er behoorlijk wat momentum nodig is om een drijfstang krom te krijgen. dat lukt best als je met draaiende motor in 1 keer vloeistof gaat aanzuigen, maar de startmotor heeft normaal niet voldoende kracht daarvoor en er is nog bijna geen momentum.

zeg eens oeps sorry meneer
 
Jupp op de openstaande kleppen en de zetels daarvan kan idd roest ontstaan bij langere stilstand zeker in een vochtige stalling of buiten gestald. Maar aan de andere kant kan een drijfstang zelfs tydens het starten dus echt wel krom door "waterslag". Als er net even meer vloeistof in staat als dat er aan compressieruimte over blijft dan staat ineens die zuiger stil terwijl de rest van de massa door wil en dan kan de drijfstang krom of een krukas torderen. Zeker als dit een geperste krukas is.
 
hee pssst, er staan altijd kleppen open bij een 4 cilinder als hij stil staat. Er komt zeker bij de de inlaatklep zittingen vaak wat vlieg roest op bij lang stil staan, maar dat tikt vanzelf weg als ie even draait. Leuk als je dat kan begrijpen. ook leuk als je kan begrijpen dat er behoorlijk wat momentum nodig is om een drijfstang krom te krijgen. dat lukt best als je met draaiende motor in 1 keer vloeistof gaat aanzuigen, maar de startmotor heeft normaal niet voldoende kracht daarvoor en er is nog bijna geen momentum.

zeg eens oeps sorry meneer

Hoef ik niet te zeggen ,, als de cilinder vol staat met brandstof en langsaam leegloopt via de zuigerveren
laten we zeggen dat er nog voor de helft wat in zit, dan is maar net hoe de kleppen staan , als de motor net voor de inlaatslag is afgezet , kan er brandstof binnen lopen als dan de motor wordt gestart .komt die cilinder toch even moeilijk krijgen met de daaropvolgende compressie slag .maar goed ...ik adviseren dat de motor naar u zaak gaat,, komt het toch goed.
full
 
Ik heb het zelf ook gehad met de gpz750 en ook met de gpz900.
Carter vol met benzine maar gelukkig niet met zulke gevolgen.
heb er een gewoonte van gemaakt eerst naar het oliepijl te kijken, vul het ook nooit tot boven het glaasje.
Is het een manier om een kogelkraan of een snelkoppeling russen de slang te maken om dit te voorkomen, wordt tenslotte allemaal ouder.
Ben zelf ook aan het kijken om dit weer toe te passen, moet alleen naar een systeem wat inwendig 6mm doorlaat heeft om zodoende voldoende benzine in de carbs te krijgen.
Weet wel dat het wijsheid achteraf is maar toch.
In ieder geval sterkte met de reparatie.
 
Wat een hoop lange teentjes in dit draadje zeg...

Als je vacuümgestuurde benzinekranen hebt, komt het bij het ouder worden voor dat het membraam in de kraan lek raakt.
Hierdoor blijft de benzine doorstromen, en wanneer de vlotternaald niet lekker afsluit loopt de benzine door de cylinder(s) in.
Dit heeft meestal tot gevolg dat de motorolie zodanig verdund wordt dat wanneer de motor gestart wordt de glijlagers 'schoongespoeld' worden; er zijn al veel glijlagerblokken overleden aan het zgn. "gas-oil".
Waterslag kan natuurlijk ook, al betwijfel ik dat het hier gebeurd is.
Snel te testen met een schroevendraaiertje zoals al geopperd is hier.

Persoonlijk zou ik dat controleren en bij goedvinden gewoon eens zien of het blok nog starten wil, je hoort snel genoeg of er meer aan de hand is.
In geval van dôt: ander blok erin is meestal goedkoper dan lostrekken en vervangen.
Ik hoop dat het meevalt
 
Na alle ongezouten en vaak ook professionele meningen ben ik eigenlijk wel erg benieuwd of Wieger al wat heeft gemeten/geconstateerd.........
 
Mijn nog korte aanwezigheid op dit forum laat me meteen een fout maken :? !!!!

Ik dacht dat na de laatste foto op pagina 1 dat mijn topic een stille dood was gestorven.
In mijn veronderstelling dat pagina 1 eindeloos lang zou zijn zag ik pas vanavond tijdens een sanitaire pauze (met de tab op de pot) dat er reeds een pagina 2 bestond met al heel wat lappen tekst en informatie!

Daarom wil ik bij deze plechtig mijn welgemeende excuses aanbieden aan allen die dit topic gelezen hebben en hierop gereageerd _O- .
Ik wil uiteraard niet de topic-starter zijn die na dag niets meer van zich laat horen, al lijk ik daar nu wel verdomd veel op.....

Om de hier aanwezigen even bij te kletsen: de afgelopen week ben ik door mijn normale werkzaamheden zodanig opgeslokt, dat er van demontagewerkzaamheden weinig gekomen is.
Aangezien één en ander in de avonduren moet plaatsvinden schat ik in de komende week zeker met meer informatie, meetgegevens, conclusies, foto's en frustraties te komen.

Ik sta uiteraard nog steeds open voor alle al dan niet zinvolle input!

Met zekerheid kan ik al wel stellen dat mijn voornemen om samen met moeder de vrouw de elfstedentocht af te raffelen dit jaar waarschijnlijk geen doorgang zal vinden. (in ieder geval niet op de gpz)

En morgen schijnt het weer van dat mooie weer te worden.......
 
Goeoeoeoedemiddag iedereen,

Omdat we vanmiddag geen duidelijke agenda of plannen hadden, heb ik maar eens de koe bij de horens gevat en een begin gemaakt met het demontageproces.

Voor iemand die tot voor kort het onderhoud van de kawa uit liet voeren door een handige collega, meestal tegen een betaling van een symbolisch bedrag, gaat dit een avontuurlijke toekomst worden :)

Om de zin van dit projekt vast te stellen eerst de hoogte van de beide buitenste zuigers gemeten met een schuifmaat in het bougiegat. Hier blijkt gelukkig geen alarmerende conclusie uit te komen, dus de drijfstangen blijken nog recht te zijn *O* . Ik kan dus verder....

Na een beetje ruimte gemaakt te hebben, blijken de moffen tussen de carbs en het luchtfilterhuis de meeste werk op te leveren. Ik heb ze deels het filterhuis ingefrummeld en ben benieuwd hoe ik ze straks terug ga zetten: eerst de rubbers terugzetten en dan de carbs ertussen prutsen of eerst de carbs en dan de rubbers terugfrummelen...

full


Wat gaskabels en waterslangen verder is het al gauw mogelijk de carbs uit de nauwe ruimte te halen.
Duidelijk is te zien de nr. 4 vies is aan de cilinderkant. Op de andere kant zie ik op 1 gasschuif een verkleurde aftekening. Waar zou dit op kunnen duiden?

full



full


In de loop van deze week ga ik de carbs maar demonteren om te kijken wat ik aan viezigheid of onregelmatigheden tegenkom.
Dan moet ik uiteraard ook vast kunnen stellen waarom ze zelfs met een trechter rechtstreeks op de slang zelfs niet wilden vullen....

Tussentijds nog een klein parallel-projekt:
Zoonlief heeft een paar nieuwe blanco klompen aangeschaft welke moeten transformeren tot rasechte "sels-makke" Friese stappers. Ze zijn uiteraard ook kant en klaar te koop, maar dat noemen we onechte stickerklompen.... :r

full


De eerste 3 laagjes wit zijn gisteren en vandaag aangebracht, de rest van de bewerkingen kunt u desgewenst in één moeite mee volgen.
 
Laatst bewerkt:
Gasschuiven zou ik laten zitten als ik jou was, als deze tenminste soepel naar boven gedrukt kunnen worden en op veerkracht weer naar beneden gaan en helemaal sluiten.
Wel zou ik de vlotterbakjes onder de carbs vandaan draaien en alle sproeiers er uit halen met het JUISTE PASSENDE gereedschap want die zijn maar van messing en dat draai je zo kapot. Ook zou ik de mengselschroeven die vanaf de buitenkant van de carbs er uit gedraait kunnen worden, er uit halen (let er wel op dat je alle ringetjes,veertjes en afdichtrubberringetjes eruit krijgt) en ook de vlotters plus de vlotternaalden verwijderen en dan daarna alle kanaaltjes en de sproeiers goed met perslucht schoon blazen.
Ook alle aanwezige gomresten ed verwijderen uit de vlotterbakjes natuurlijk
Succes
 
toch al goed nieuws dat de drijfstangen niet krom zijn!
Ja, maar ik lees alleen cilinder 1 en 4, en hoe is het met 2 en 3? Omdat het vacuüm van de kraan op 2? zit grootste kans dat daar bij een lek membraan de benzine zo het inlaatkanaal inloopt. Dus 2 en 3 ook even meten voor de zekerheid lijkt me.
Waarom Daddyphilipsen adviseert de gasschuiven te laten zitten weet ik niet, maar daar zal hij best een goede reden voor hebben.
Maar, de membranen van de carbs zou ik ook echt goed inspecteren en áls je ze er al uit hebt dan ook de sproeier waar de gasnaald in valt eruit halen. Deze zit waarschijnlijk vast door de hoofdsproeier aan de onderkant. Als de hoofdsproeier eruit is kan je de naaldsproeier er naar boven voorzichtig proberen uit te drukken/tikken met een houten hulpstukje. (recht afgezaagd potlood)n Naaldsproeier heeft behoorlijk aantal kleine gaatjes....Maar mochten Daddyphilipsen zijn argumenten zwaarwegender zijn dan laten zitten....
Succes met deze mooie Kawa die het verdient weer aan de gang te worden gebracht.
 
De reden dat ik zeg dat de gasschuiven beter kunnen blijven zitten is omdat het de meeste wel lukt om ze te demonteren maar alleen de mensen die echt weten hoe het moet krijgen de membranen ook weer helemaal goed op hun plek. Maar vaker zitten de randjes half opgekruld klem tussen het deksel en het carb huis en bewegen de schuiven daarna niet goed meer.
Dus dan is de remedie erger als de kwaal zeg maar.

En naaldsproeiers heb ik nog niet mee gemaakt dat ze verstopt zaten dus die laat ik altyd zitten.
Maar kan wel natuurlijk.
Gewoon even kijken hoe erg vervuild en vergomd de carbs zijn en anders weg brengen naar iemand met een ultrasoon reiniger en ja dan moeten de carbs wel helemaal uit elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan