Vick the best kick
Rookie
Foto was niet echt gelukt.
Nieuwe poging
Nieuwe poging
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ultrasoon reinigen is eigenlijk een must na lang stilstaan.Dank voor de reactie.
Afgelopen week de volgende zaken al aangepakt:
- Nieuwe voorband besteld.
- Luchtfilter vervangen. Was nog de originele. Verpulverde in mijn hand.
- Oliefilter vervangen
- Olie vervangen
- Koppelingskabel gesmeerd en opnieuw afgesteld.
To-do:
- Bougies
- Kleppen controleren/stellen
- Brandstofslangen controleren.
Hij loopt op dit moment vrij onregelmatig stationair, en uitlaatgassen ruiken ook vrij sterk naar brandstof. Boven de 2500 rpm loopti ze als een turbine zo soepel.
Dus ik vermoed dat de carburateurs ook een grote schoonmaakbeurt met synchroniseren nodig hebben.
Volgende week weekje vrij, dus genoeg te doen.
Paar simpele checks:Hmm, update.....
2 weken prima gereden. Benzinelucht uitlaat was weg. Stationairloop was weer stuk beter, maar carbs moeten nog gesynchroniseerd worden. Flesje brandstofreiniger in tank gekieperd. Machientje kwam steeds meer los. 2 tanks oct. 102 in Duitsland getankt, en dat scheelt.
Intussen 800 km met grote smile gereden. Wel heel rustig omdat ie lang had stilgestaan. Niet boven 6000 rpm geweest.
Afgelopen week nog koppelingsschakelaar achter de koppelingshendel vervangen door een originele. Daar zat een scheurtje in het kunststof. Kan nooit goed zijn ivm vocht / corrosie.
Maar....
Gisteren wilde ik een tourtje gaan maken, startte direct, maar liep erg rommelig.
Toch maar vertrokken, maar eerst tank volgooien.
Kreeg em na tanken nauwelijks gestart. Toch maar dicht bij huis gebleven (rondje dorp), en uiteindelijk huiswaarts gekeerd omdat ie bij lage toeren wel erg begon te stotteren.
Boven de 4000 rpm geen problemen.
Uitlaatgassen stonken wel (weer) naar onverbrande benzine.
Thuisgekomen sloeg ie af, om vervolgens niet meer te starten. Na een paar startpogingen begon er ergens benzine te lekken.
Druppelde ergens bij de achterbrug er onderuit.
Kraan dicht en doekje er onder. Druppelen stopte na 1 minuut.
Uurtje later nog eens gestart, en nog steeds rommelig lopen, geen benzinelek meer.
Alles losgehaald om te gaan checken.
- Bougies los gehaald (zitten er 2 weken in). Op cilinder 3 na, mooi lichtgrijs van kleur. Cilinder 3 is iets donkerder. Voor de zekerheid electrodenafstand nog eens nagemeten. Staan tussen de 0,6 en 0,7 zoals voorgeschreven.
- Starten en vervolgens om de beurt bougiedop lostrekken. Bij cil. 1 en 4 slaat ie onmiddellijk af. Bij cil 2 en 3 weinig tot geen verschil.
- Bougies cil 2 en 3 losgehaald. Controle vonk. Dacht eerst dat ik geen vonk had, maar bleek later toch te vonken. Vraag me af of de vonk wel krachtig genoeg is.
hmm,bougies toch maar terug, bougiekabels en doppen gecontroleerd. Opnieuw vastgezet. Geen verschil in lopen.
Verdenk eigenlijk cilinder 3. Als het blok wat warmer wordt, stinkt de rechter uitlaat wat naar onverbrande benzine, en deze rookt een beetje (verdampen benzine in uitlaat?)
Vandaag maar eerst benzineslang vervangen (Dat stond nog op de to-do lijst.)
Eigenlijk tegen beter weten in , in de hoop dat het zich in de nacht vanzelf automagisch heeft opgelost, vandaag gestart, maar nog steeds hetzelfde.
Wat zou het kunnen zijn?
- Omdat ik onverbrande benzine ruik, toch de ontsteekspoel? Misschien wel een vonk(je) , maar niet krachtig genoeg?
- Ik lees op veel fora dat de CDI een zwak punt is. Maar sneuvelt deze dan helemaal, of kan ie storing op 1 of 2 cilinders veroorzaken? Km stand is slechts 14.000. Motor heeft altijd droog in garage gestaan. Zou een CDI toch tegen moeten kunnen?
- Carburateurs vervuild? Denk zelf van niet, aangezien ie 2 weken perfect gelopen heeft, geen roest in tank, geen rommel uit vlotterbakken. Heb de carburateurs er wel nog niet uit gehad aangezien dat een k.. klusje is wat ik alleen ga doen als er een heel goede aanleiding voor is.
- Kleppen? Durf ik haast uit te sluiten aangezien dit van het ene op het andere moment is opgetreden. Moeten wel nog gecontroleerd worden voor de volledigheid.
Nog andere ideëen of ervaringen uit het verleden die hierop lijken?
Alles is welkom, Thnx!
Wie heeft voor mij de gouden tip hoe ik na synchroniseren het mengsel zo perfect mogelijk afgesteld krijg? Alles is welkom.
Oranje slang bovenste foto is van opvang/afvoer benzine vlotter igv lekkageBekijk bijlage 1637817
Groen, benzineslang, rood, vaccuum vanaf de luchtinlaat, oranje is volgens mij afwatering van de tankdop, maar dat weet ik niet zeker. Kun je checken door wat benzine naast het gat te gooien zegmaar.
Bekijk bijlage 1637818
Rood is volgens mij aangesloten op de inlaatrubbers, vaccuum dus. Volgns mij voor de benzinekraan, dus dat kan wel wat korter.
De 2 oranje los laten hangen, carb beluchting.
De paarse is je benzineslang.
Spul wat er achter los hangt, geen idee.
Bekijk bijlage 1637819
Deze staat volgens mij op het plaatje erachter.