GPZ600R + GPX600R

Foto was niet echt gelukt.
Nieuwe poging ;(
full
 
Hi, zie dat het alweer lang geleden is dat hier een reactie gepost is.

Na een aantal jaren besloten weer te gaan rijden, en vorige week een beauty (althans dat vind ik zelf) van een GPX600r uit 1996 gekocht.
Vorige (1e) eigenaar had er geen lol meer in (en eigenlijk ook nooit gehad te zien aan de km-stand van maar liefst 13.500 km 8-) )
Had de afgelopen 6 jaar nog geen 500km afgelegd.

Op de stationair loop na loopt ze eigenlijk als een zonnetje.

Geplande onderhoudspunten:

- olie
- oliefilter
- luchtfilter
- bougies
- remvloeistof
- carbs reinigen
- tankgever benzinemeter vervangen (gaf na 50 km de geest)
- nieuwe voorband (van 2003, die zal wel niet meer zo goed plakken)

Nog iemand andere tips wat te controleren of aan te pakken bij een motor die al 6 jaar nauwelijks gelopen heeft? Laat maar komen.
Hieronder een paar foto's van de staat zoals ik em opgehaald heb:

1395976


1395977
1395978
20190518_212500.jpg
20190518_212512.jpg
20190518_212530.jpg
 
Koelvloeistof zou ik ook even checken. Kan behoorlijke drap uit komen.
Brandstofslangen ook even checken.

En eigenlijk alles wat normaal onderhoud is moet je een keertje doen. Dus eigenlijk al het onderhoud wat in de afgelopen jaren niet is gebeurd even doen.



Hebben we anders niet ergens een algemeen GPZ en GPX topic? misschien wel leuk. Ik rij zelf de GPX750.
 
Dank voor de reactie.

Afgelopen week de volgende zaken al aangepakt:

- Nieuwe voorband besteld.
- Luchtfilter vervangen. Was nog de originele. Verpulverde in mijn hand.
- Oliefilter vervangen
- Olie vervangen
- Koppelingskabel gesmeerd en opnieuw afgesteld.

To-do:

- Bougies
- Kleppen controleren/stellen
- Brandstofslangen controleren.

Hij loopt op dit moment vrij onregelmatig stationair, en uitlaatgassen ruiken ook vrij sterk naar brandstof. Boven de 2500 rpm loopti ze als een turbine zo soepel.
Dus ik vermoed dat de carburateurs ook een grote schoonmaakbeurt met synchroniseren nodig hebben.
Volgende week weekje vrij, dus genoeg te doen.
 
Dank voor de reactie.

Afgelopen week de volgende zaken al aangepakt:

- Nieuwe voorband besteld.
- Luchtfilter vervangen. Was nog de originele. Verpulverde in mijn hand.
- Oliefilter vervangen
- Olie vervangen
- Koppelingskabel gesmeerd en opnieuw afgesteld.

To-do:

- Bougies
- Kleppen controleren/stellen
- Brandstofslangen controleren.

Hij loopt op dit moment vrij onregelmatig stationair, en uitlaatgassen ruiken ook vrij sterk naar brandstof. Boven de 2500 rpm loopti ze als een turbine zo soepel.
Dus ik vermoed dat de carburateurs ook een grote schoonmaakbeurt met synchroniseren nodig hebben.
Volgende week weekje vrij, dus genoeg te doen.
Ultrasoon reinigen is eigenlijk een must na lang stilstaan.
 
indien er iemand interesse in heeft : heb hier nog steeds mijn oud GPZ600 blok liggen met een kapotte bak. kop en cylinders zijn niet los geweest (hoeft niet om aan de bak te geraken). bak erin en gaan.

volgens mij identiek aan een GPX600 blok. Heb toen een GPX blok en carbu's gestoken en van de 10pk meer op papier heb ik absoluut niets gemerkt.
 
Hmm, update.....

2 weken prima gereden. Benzinelucht uitlaat was weg. Stationairloop was weer stuk beter, maar carbs moeten nog gesynchroniseerd worden. Flesje brandstofreiniger in tank gekieperd. Machientje kwam steeds meer los. 2 tanks oct. 102 in Duitsland getankt, en dat scheelt.
Intussen 800 km met grote smile gereden. Wel heel rustig omdat ie lang had stilgestaan. Niet boven 6000 rpm geweest.

Afgelopen week nog koppelingsschakelaar achter de koppelingshendel vervangen door een originele. Daar zat een scheurtje in het kunststof. Kan nooit goed zijn ivm vocht / corrosie.

Maar....

Gisteren wilde ik een tourtje gaan maken, startte direct, maar liep erg rommelig.
Toch maar vertrokken, maar eerst tank volgooien.
Kreeg em na tanken nauwelijks gestart. Toch maar dicht bij huis gebleven (rondje dorp), en uiteindelijk huiswaarts gekeerd omdat ie bij lage toeren wel erg begon te stotteren.
Boven de 4000 rpm geen problemen.
Uitlaatgassen stonken wel (weer) naar onverbrande benzine.

Thuisgekomen sloeg ie af, om vervolgens niet meer te starten. Na een paar startpogingen begon er ergens benzine te lekken.
Druppelde ergens bij de achterbrug er onderuit.
Kraan dicht en doekje er onder. Druppelen stopte na 1 minuut.

Uurtje later nog eens gestart, en nog steeds rommelig lopen, geen benzinelek meer.

Alles losgehaald om te gaan checken.
- Bougies los gehaald (zitten er 2 weken in). Op cilinder 3 na, mooi lichtgrijs van kleur. Cilinder 3 is iets donkerder. Voor de zekerheid electrodenafstand nog eens nagemeten. Staan tussen de 0,6 en 0,7 zoals voorgeschreven.
- Starten en vervolgens om de beurt bougiedop lostrekken. Bij cil. 1 en 4 slaat ie onmiddellijk af. Bij cil 2 en 3 weinig tot geen verschil.
- Bougies cil 2 en 3 losgehaald. Controle vonk. Dacht eerst dat ik geen vonk had, maar bleek later toch te vonken. Vraag me af of de vonk wel krachtig genoeg is.

hmm,bougies toch maar terug, bougiekabels en doppen gecontroleerd. Opnieuw vastgezet. Geen verschil in lopen.

Verdenk eigenlijk cilinder 3. Als het blok wat warmer wordt, stinkt de rechter uitlaat wat naar onverbrande benzine, en deze rookt een beetje (verdampen benzine in uitlaat?)

Vandaag maar eerst benzineslang vervangen (Dat stond nog op de to-do lijst.)

Eigenlijk tegen beter weten in , in de hoop dat het zich in de nacht vanzelf automagisch heeft opgelost, vandaag gestart, maar nog steeds hetzelfde.

Wat zou het kunnen zijn?

- Omdat ik onverbrande benzine ruik, toch de ontsteekspoel? Misschien wel een vonk(je) , maar niet krachtig genoeg?
- Ik lees op veel fora dat de CDI een zwak punt is. Maar sneuvelt deze dan helemaal, of kan ie storing op 1 of 2 cilinders veroorzaken? Km stand is slechts 14.000. Motor heeft altijd droog in garage gestaan. Zou een CDI toch tegen moeten kunnen?
- Carburateurs vervuild? Denk zelf van niet, aangezien ie 2 weken perfect gelopen heeft, geen roest in tank, geen rommel uit vlotterbakken. Heb de carburateurs er wel nog niet uit gehad aangezien dat een k.. klusje is wat ik alleen ga doen als er een heel goede aanleiding voor is.
- Kleppen? Durf ik haast uit te sluiten aangezien dit van het ene op het andere moment is opgetreden. Moeten wel nog gecontroleerd worden voor de volledigheid.

Nog andere ideëen of ervaringen uit het verleden die hierop lijken?
Alles is welkom, Thnx!
 
Laatst bewerkt:
Cdi is een zwak punt, maar als ie dan uitvalt, dan doet ie helemaal niks meer :+

Heb je je bobines al doorgemeten? Zou me niet verbazen als daar de eerste spoel van kapot/slecht is.
 
Hmm, update.....

2 weken prima gereden. Benzinelucht uitlaat was weg. Stationairloop was weer stuk beter, maar carbs moeten nog gesynchroniseerd worden. Flesje brandstofreiniger in tank gekieperd. Machientje kwam steeds meer los. 2 tanks oct. 102 in Duitsland getankt, en dat scheelt.
Intussen 800 km met grote smile gereden. Wel heel rustig omdat ie lang had stilgestaan. Niet boven 6000 rpm geweest.

Afgelopen week nog koppelingsschakelaar achter de koppelingshendel vervangen door een originele. Daar zat een scheurtje in het kunststof. Kan nooit goed zijn ivm vocht / corrosie.

Maar....

Gisteren wilde ik een tourtje gaan maken, startte direct, maar liep erg rommelig.
Toch maar vertrokken, maar eerst tank volgooien.
Kreeg em na tanken nauwelijks gestart. Toch maar dicht bij huis gebleven (rondje dorp), en uiteindelijk huiswaarts gekeerd omdat ie bij lage toeren wel erg begon te stotteren.
Boven de 4000 rpm geen problemen.
Uitlaatgassen stonken wel (weer) naar onverbrande benzine.

Thuisgekomen sloeg ie af, om vervolgens niet meer te starten. Na een paar startpogingen begon er ergens benzine te lekken.
Druppelde ergens bij de achterbrug er onderuit.
Kraan dicht en doekje er onder. Druppelen stopte na 1 minuut.

Uurtje later nog eens gestart, en nog steeds rommelig lopen, geen benzinelek meer.

Alles losgehaald om te gaan checken.
- Bougies los gehaald (zitten er 2 weken in). Op cilinder 3 na, mooi lichtgrijs van kleur. Cilinder 3 is iets donkerder. Voor de zekerheid electrodenafstand nog eens nagemeten. Staan tussen de 0,6 en 0,7 zoals voorgeschreven.
- Starten en vervolgens om de beurt bougiedop lostrekken. Bij cil. 1 en 4 slaat ie onmiddellijk af. Bij cil 2 en 3 weinig tot geen verschil.
- Bougies cil 2 en 3 losgehaald. Controle vonk. Dacht eerst dat ik geen vonk had, maar bleek later toch te vonken. Vraag me af of de vonk wel krachtig genoeg is.

hmm,bougies toch maar terug, bougiekabels en doppen gecontroleerd. Opnieuw vastgezet. Geen verschil in lopen.

Verdenk eigenlijk cilinder 3. Als het blok wat warmer wordt, stinkt de rechter uitlaat wat naar onverbrande benzine, en deze rookt een beetje (verdampen benzine in uitlaat?)

Vandaag maar eerst benzineslang vervangen (Dat stond nog op de to-do lijst.)

Eigenlijk tegen beter weten in , in de hoop dat het zich in de nacht vanzelf automagisch heeft opgelost, vandaag gestart, maar nog steeds hetzelfde.

Wat zou het kunnen zijn?

- Omdat ik onverbrande benzine ruik, toch de ontsteekspoel? Misschien wel een vonk(je) , maar niet krachtig genoeg?
- Ik lees op veel fora dat de CDI een zwak punt is. Maar sneuvelt deze dan helemaal, of kan ie storing op 1 of 2 cilinders veroorzaken? Km stand is slechts 14.000. Motor heeft altijd droog in garage gestaan. Zou een CDI toch tegen moeten kunnen?
- Carburateurs vervuild? Denk zelf van niet, aangezien ie 2 weken perfect gelopen heeft, geen roest in tank, geen rommel uit vlotterbakken. Heb de carburateurs er wel nog niet uit gehad aangezien dat een k.. klusje is wat ik alleen ga doen als er een heel goede aanleiding voor is.
- Kleppen? Durf ik haast uit te sluiten aangezien dit van het ene op het andere moment is opgetreden. Moeten wel nog gecontroleerd worden voor de volledigheid.

Nog andere ideëen of ervaringen uit het verleden die hierop lijken?
Alles is welkom, Thnx!
Paar simpele checks:
Carburateurs aflaten en alles opvangen in glazen pot, goed kijken of er geen water in zit. Ook een klein druppie kan al vage problemen geven, 4 liter water in de tank overigens ook..... (ervaring).
-Toch de kleine sproeiers goed na kijken.
-Brandstof filter plaatsen
 
benzine die onderaan de motor op straat loopt heeft in alle geval niets met de CDI te maken, dus eerst dat oplossen.
 
Lekkende benzine en een cilinder die te rijk staat. Sluiten je vlotternaalden nog netjes af?
 
Dank voor alle tips. Intussen even niet meer gereden ivm vakantie.

Net voor de vakantie zag ik dat er een nieuwe klus in het verschiet ligt.
Voorvorkkerringen lekken. Was eigenlijk wel te verwachten na 24 jaar. Het zijn nog de originele.
Nu scheelt het dat ik dat al eens bij een gpz600r vervangen heb, en het speciale gereedschap om de demperstang tegen te houden toen zelf gemaakt heb.

Maar ja, kuip moet er af. Dan gelijk maar:

- Kleppen stellen en nieuwe pakking er in.
- Koelvloeistof vervangen.
- En als ik dan toch bezig ben, carbs er af en reinigen en revisiesetje er in.

En dan hopelijk over een paar weken weer rijden.
 
Zo, zonnetje scheen vandaag. Dan maar gelijk aan de slag.
Voorvork keerringen zitten er in.
Toch wel even mee bezig geweest, maar de voldoening is dan ook groot.

motor1.jpg
motor2.jpg
 
Update,

Na de keerringen gestart met aftappen koelvloeistof en kleppen stellen.
Voor de zekerheid maar nieuwe o-ringen gemonteerd op de pijpjes die vanaf de thermostaat het blok in gaan.
Geen zin in lekkage als ie weer helemaal in elkaar zit.

IMG-20190816-WA0002.jpeg


Ziet er nog goed uit, geen rommel in, behalve de verzopen vlieg 8-) .

De kleppen , dat was een ander verhaal:

IMG-20190816-WA0000.jpeg


Ziet er allemaal prima uit, behalve dat eigenlijk alle kleppen wat te krap stonden.
Aan de lak op de stelboutjes te zien (die er van af gaat zo gauw je er met een tangetje aan komt) is dit de eerste keer dat ze gecontroleerd en gesteld worden op 14.000 km. 4000 km over tijd.
Nu maar hopen dat dit vooral bij de uitlaatkleppen geen sporen heeft achtergelaten.
Nieuwe klepdekselpakking erin, en op naar de carburateurs.

Geen foto's van gemaakt, maar de carburateurs waren niet heel smerig. Klein beetje aanslag in de vlotterbakken (dankuwel E10 !).
Toch maar 4 reviesiesetjes geplaatst voor de zekerheid. Kost de kop niet, en ik wil nu eindelijk eens langere tijd rijden.
Wel door eigen domme schuld een vacuümmembraan vernaggeld doordat deze niet helemaal goed zat tijdens het dichtschroeven.

Met dank aan Henk van Motor Service Cuijck snel een los membraan kunnen krijgen. Wel wat gehannes aangezien je een kunststof ring moet doorsnijden, het membraan lijmen en vervolgens de ring terugplaatsen, maar nog altijd beter dan een compleet onderdeel bestellen voor € 175.

Enfin, weer iets geleerd, iets met haastige spoed ...

Vandaag de carbs teruggeplaatst, en toch enigzins zenuwachtig het contact aangezet en gestart.
Hoera, hij loopt, en al wat rustiger dan voorheen.

Morgen even de carbs synchroniseren m.b.v. de Carbtune.

Nu zoek ik nog een tip hoe de mengselschroeven goed af te stellen.

Volgens werkplaatshandboek 1-3/4 tot 2 slagen uitdraaien. Ze stonden voorheen op 1-3/4, behalve cilinder 3, die stond maar op 3/4. Misschien was dat de reden voor de onrustige loop. Ik heb ze nu tussen 1-3/4 en 2 in gezet.

Volgens Henk mogen ze ivm de E10 iets rijker staan aangezien E10 iets armer verbrandt.

Wie heeft voor mij de gouden tip hoe ik na synchroniseren het mengsel zo perfect mogelijk afgesteld krijg? Alles is welkom.
 
Die 4k km zal je niks van merken op lange termijn. Zolang het maar geen gewoonte wordt.

Verder zou ik ook de E10 oplossen door geen E10 te tanken maar E5. E10 wordt je carburateur sowieso niet heel erg blij van op zn zachtst gezegd. Mengsel beter afstellen dan dan het nu staat kan alleen door er een lambdasonde aan te hangen. En dan het liefst op een testbank.
 
Wie heeft voor mij de gouden tip hoe ik na synchroniseren het mengsel zo perfect mogelijk afgesteld krijg? Alles is welkom.

is enkel het mengsel voor stationnair en eerste gasopname, dus zoveel belang heeft dat niet.
ik zet ze altijd iets rijker dan de sm voorschrijft, omdat de sm rekening houdt met milieu-eisen, en praktisch elke motor beter draaitals je ze iets rijker zet.
ik zou ze gewoon op 2 toeren uit zetten, en dan kontroleren dat bij gas lossen de motor mooi naar zijn stationnair zakt.

als hij bv 1000 tr/min staionnair draait, moet hij bij gas lossen pas weer bij 1100-1200 tr/m weer een teken van leven geven en dan snel zakken tot 1000. duurt dat zakken te lang staat hij te arm, geeft hij pas bij 1000 een teken van leven en zakt hij zelfs even onder de 1000 staan ze te rijk.

je moet dat trouwens niet "na" het synchroniseren doen, maar tijdens want de mengschroeven hebben invloed op het stationnair toerental en de verschillende cylinders kunnen verschillend reageren op eenzelfde stand van de mengschroef.
 
Dank voor jullie reacties.

Gisteren was het dan zo ver.
Eerste keer starten. Ging eigenlijk gelijk prima.
Carbtune pro er aan gehangen en gesynchroniseerd. Heb de mengselschroeven even laten staan.
Gasrespons is volgens mij prima. Pakt veel feller op. Een stuk beter dan voorheen. Zakt ook netjes terug naar stationair.
Denk dat ik komende week nog even de kleur van de bougies controleer voor de zekerheid. Zolang ze maar niet bijna wit zijn.

Onregelmatige loop is zo goed als weg. Kan stationair zelfs laten zakken tot 750 toeren, en hij blijft dan best netjes lopen. Staat nu op 1050 afgesteld.
En volgens mij lopen deze Kawa blokken sowieso nooit 100% als een zachte naaimachine. Ze blijven toch wat rauwer.

Nu eerst wat kilometers maken en een tankje 102 er in net over de grens.

Misschien dat ik em daarna nog eens laat afstellen op een bank met uitlaatgas tester. Maar alleen als het echt nodig is.
 
Dames en heren GPZ/GPX kenners,

Gisteren heb ik een kadootje in de vorm van een GPX600R opgehaald. Het eerste wat ik uit wil zoeken is of ie goed genoeg is om op de weg te brengen. De tank lag er af en ik weet niet goed waar alle slangetjes voor dienen:
GPX 600 5.jpg
GPX 600 4.jpg
GPX 600 3.jpg
GPX 600 2.jpg
GPX 600 3.jpg
GPX 600 4.jpg
GPX 600 5.jpg
 
De dikke afgesneden slang aan de motor correspondeert met het restant dat nog op de benzinekraan zit, dus dat zal de benzineslang zijn...
Maar welke moet aan de dunne uitgang van de benzinekraan?
En waar gaat de zwarte die rechts onder de tank bungelt naar toe?
En de twee transparante slangetjes die links en rechts naast de framebuizen hangen?
Die bij de accu naar boven komt, hoort die achter op de tank aangesloten te worden? En hoort er dan ook nog iets op het T stuk aangesloten?
 
1622146834926.png

Groen, benzineslang, rood, vaccuum vanaf de luchtinlaat, oranje is volgens mij afwatering van de tankdop, maar dat weet ik niet zeker. Kun je checken door wat benzine naast het gat te gooien zegmaar.

1622146940417.png

Rood is volgens mij aangesloten op de inlaatrubbers, vaccuum dus. Volgns mij voor de benzinekraan, dus dat kan wel wat korter.

De 2 oranje los laten hangen, carb beluchting.
De paarse is je benzineslang.

Spul wat er achter los hangt, geen idee.

1622147045583.png

Deze staat volgens mij op het plaatje erachter.
 
Bekijk bijlage 1637817
Groen, benzineslang, rood, vaccuum vanaf de luchtinlaat, oranje is volgens mij afwatering van de tankdop, maar dat weet ik niet zeker. Kun je checken door wat benzine naast het gat te gooien zegmaar.

Bekijk bijlage 1637818
Rood is volgens mij aangesloten op de inlaatrubbers, vaccuum dus. Volgns mij voor de benzinekraan, dus dat kan wel wat korter.

De 2 oranje los laten hangen, carb beluchting.
De paarse is je benzineslang.

Spul wat er achter los hangt, geen idee.

Bekijk bijlage 1637819
Deze staat volgens mij op het plaatje erachter.
Oranje slang bovenste foto is van opvang/afvoer benzine vlotter igv lekkage
 
Gisteren heb ik een andere accu in de GPX gezet. De bougies losgehad, beetje olie naar binnen gespoten en de startknop ingedrukt. Eerst met de hand proberen rond te draaien had ik geen geduld voor en alles ziet er ook nog wel goed uit. Alleen maar een beetje roest buiten om de bougies. Dingetje draaide mooi soepel rond en ik zag vonken op de twee buitenste bougies.
Daarna de tank er weer op. De slangen volgens jullie aanwijzingen.
Paar liter benzine erin en direct lekkage bij de benzinekraan. Mogelijk is dit de reden is van het demonteren van de tank door de vorige eigenaar. Maar het kan natuurlijk ook door de stilstand komen. In dat geval is er een andere reden geweest om de tank er af te halen.
 
Revisiesetje in de kraan gezet en de boel is dicht. Daarna het spannendste en het leukste moment, een poging tot starten.
Ik heb spijt dat ik dat niet gefilmd heb. Na een poging of vijf bleef ie af en toe een paar slagen lopen. Af en toe wat gesputter en veel rook tussendoor en bij elke volgende poging ging het afwisselend niet of juist steeds langer goed.
Stationair loopt ie nog niet altijd mooi en soms hapert ie wat bij het gas geven. Wat meer toeren, zeg maar rond de 5000 gaat prima. Meer toeren durf ik nog niet aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan