Gl1100 met EML zijspan

Mooi zo'n zetbakje! Misschien dat ik dat ook nog eens ga maken. Tussen twee stukken hoekijzer en met de hamer wordt toch nooit zo strak.
 
Vorige maand was ik bij het show je koud kampeerspul winterweekend 2023 in fort Everdingen.
Dat ligt 160 km vanaf hier, dus dat was een mooie test voor mijn combinatie en mijn winteruitrusting.

Ik ben goed heen een terug gekomen, maar er waren wel wat kleine probleempjes.

Op de heenweg zat mijn achterrem vast, deze kwam weer vrij toen ik thee aan het drinken was.
Vanaf dat punt mijn achterrem niet meer gebruikt.

Smorgens wou de motor niet aanslaan en op de terugweg begon de motor in te houden toen het begon te regenen/sneeuwen.

Ik dacht eerst dat de bougie kabels doorsloegen, dus hier heb ik andere voor besteld.
8mm siliconen kabel met koolstofkern.

Bij het verwijderen van de bobines zag ik dat er 1 was gescheurd.

IMG_20240124_211408_116.jpg

Die moest dus vervangen worden.
Nu heb ik er voor gekozen om bobines van een GL1500 te monteren

IMG_20240124_211416_591.jpg

Hiervoor moest ik wel wat aanpassen. De bobines zijn iets korter, daarom moest ik de montage beugel iets verlengen.
Verder pasten de nieuw bestelde 8mm kabel niet. De gaten heb ik opgeboord naar 8mm en de kabels heb ik verlijmd.

IMG_20240128_210242_938.jpg

IMG_20240129_165720_360.jpg

Heb nog niet kunnen test rijden. Maar hij start en loopt nu goed.

Ik heb ook handvatverwarming gemonteerd.
Het kastje heb ik in de kuip gemonteerd. De kabels waren te kort, deze heb ik verlengd en gesoldeerd.

IMG_20240201_220921_511.jpg

De 12V stekker in de kuip heb ik vervangen door een 2x 5v usb aansluiting met voltmeter.
Wel handig om de laadspanning in de gaten te houden.
Deze had ik nog nooit gecontroleerd en ik kwam vanavond tot de ontdekking dat deze toch wel heel hoog ligt. (16,8 V)

IMG_20240201_220930_161.jpg

Nieuwe spanningsregelaar is onderweg.
Uiteraard eerst alle stekker verbindingen en spanningen gecontroleerd.
Dat was volgens mij ook het enige deel wat ik nog niet in (onder) handen heb gehad.
 
De achterrem moet ik nog controleren, maar ik twijfel of ik niet gewoon met mijn voet op de rem heb gestaan.
Nieuwe remblokken liggen klaar, dus dat wil ik vd week nog even controleren.

Verder heb ik nog een aanpassing gemaakt aan de peilstok. Het oliepeilen vond ik erg onhandig zoals het was.
Het kijkglas is zonder zijspan al lastig af te lezen en de peilstok die bij mij aftermarket gemonteerd is, gaf geen duidelijk beeld.

Ik heb nu het buisje doorgeslepen en hier een stukje heldere slang gemonteerd.

IMG_20240201_223216_313.jpg


Wel gevoelig voor beschadiging zo, maar nu heb ik wel een goed beeld van het verbruik.
Het valt gelukkig mee voor een fiets van 40+
 
Nou.. Ik zit eraan te denken om na het AET de motor er onderweg te bouwen.
De waterpomp lekt af en toe iets bij stilstand. (Hier heb ik al een andere voor)
De signaalgever van de ontsteking zijn de draden niet zo lekker van. (hier heb ik ook een andere voor)
En mijn startkoppeling werkt niet goed na een tijdje stilstaan. Het is net of de rollen blijven plakken.

Ik hoef mij nog niet te vervelen in ieder geval.
 
Langzaam maar zeker ben je rond geweest, goed voor een betrouwbaar zijspan!
Het mooie van mijn project is dat je het steeds beter ziet/voelt worden.

Vanmorgen heb ik eerst de remmen voor gecontroleerd.
Onder het rijden piepten de remmen. De geleidebussen had ik niet goed gemonteerd, hierdoor konden de klauwen niet vrij bewegen.
Alles opnieuw gemonteerd en gesmeerd inclusief nieuwe remblokken en het aanlopen is weg.

Na het middag uur kwam de bezorger met de nieuwe laadregelaar.
Alles weer in elkaar gebouwd en de laadspanning is nu goed. (14,5V)

Vanmiddag de eerste rit gemaakt met de nieuwe bobines.
Nadat ik de ontstekingsmodules had vervangen liep de motor al een stuk beter, maar nu met nieuwe bobines ken ik hem niet weer.
Het geheel loopt een stuk fijner nu, optrekken en doortrekken gaat stukken beter. Het loopt allemaal veel soepeler nu.

De startkoppeling weigerde alleen de eerste keer, daarna geen problemen weer gehad.
Denk dat ik gewoon wat meer moet rijden 🤔
 
Het mooie van mijn project is dat je het steeds beter ziet/voelt worden.

Vanmorgen heb ik eerst de remmen voor gecontroleerd.
Onder het rijden piepten de remmen. De geleidebussen had ik niet goed gemonteerd, hierdoor konden de klauwen niet vrij bewegen.
Alles opnieuw gemonteerd en gesmeerd inclusief nieuwe remblokken en het aanlopen is weg.

Na het middag uur kwam de bezorger met de nieuwe laadregelaar.
Alles weer in elkaar gebouwd en de laadspanning is nu goed. (14,5V)

Vanmiddag de eerste rit gemaakt met de nieuwe bobines.
Nadat ik de ontstekingsmodules had vervangen liep de motor al een stuk beter, maar nu met nieuwe bobines ken ik hem niet weer.
Het geheel loopt een stuk fijner nu, optrekken en doortrekken gaat stukken beter. Het loopt allemaal veel soepeler nu.

De startkoppeling weigerde alleen de eerste keer, daarna geen problemen weer gehad.
Denk dat ik gewoon wat meer moet rijden 🤔
Rijden is altijd goed!
 
Het verbruik ligt toch iets hoger als gedacht.
Tijdens de heen- en terugreis naar het altes elefanten treffen (ca. 520km) is er 2 liter door gegaan.

Vanavond het blok uit gebouwd.

IMG_20240227_200125_985.jpg

IMG_20240227_210050_882.jpg

IMG_20240227_213326_992.jpg

Ik ga nu het blok uit elkaar halen om de zuigerveren te bekijken.
 
Dacht dat met mijn verbruik bij het AET van 1:500 al erg was, bij jou is dat nog t dubbele! Ik kan t alleen niet zelf. Morgen afspraak bij mijn motorman om eerst maar es diagnose te stellen. Compressie meten van de ouwe gs850.
Er zullen wel nieuwe klepseals in moeten, neem ik aan. Maar met mijn beperkte technische inzicht: hoe zit t dan verder?
Kun je een goeie compressie hebben en toch versleten olieschraapveren? Ben je met een te lage compressie automatisch aan de beurt voor uithonen en overmaat, of is dat mogelijk ook nog op te lossen met zuigerveren? Dat soort dingen...
 
Ik heb met een GS850 ook heel lang zo'n verbruik gehad.
Olie bijvullen was veel goedkoper dan reparatie en hij reed er geen meter minder goed om was de redenatie.
 
Ik heb met een GS850 ook heel lang zo'n verbruik gehad.
Olie bijvullen was veel goedkoper dan reparatie en hij reed er geen meter minder goed om was de redenatie.
daar heb je helemaal gelijk in, maar zo werkt het in mijn hoofd niet. Ik heb normaal gesproken lol in het idee dat dat ouwe ding er misschien niet uitziet (met hammerite spuitwerk) maar dat ie technisch wel in orde is. En dat is ie nu voor mijn gevoel niet.
 
in mijn hoofd zou ik dan gelijk gaan denken aan uithohnen en overmaats setje wiseco erin; en omdat het dan toch los ligt, dan ook maar gelijk de krukas lagers en bigend aan pakken en omdat dan alles toch weer helemaal nieuw en fris is, dan kan er ook wel gelijk een lekkere turbo bij op...

maar ja... dan ben je toch eenmaal bezig, dus kan je er misschien net zo goed gelijk maar een heel ander en veel moderner blok in gaan lepelen zoals van die GSX1100F van je ;)
 
in mijn hoofd zou ik dan gelijk gaan denken aan uithohnen en overmaats setje wiseco erin; en omdat het dan toch los ligt, dan ook maar gelijk de krukas lagers en bigend aan pakken en omdat dan alles toch weer helemaal nieuw en fris is, dan kan er ook wel gelijk een lekkere turbo bij op...

maar ja... dan ben je toch eenmaal bezig, dus kan je er misschien net zo goed gelijk maar een heel ander en veel moderner blok in gaan lepelen zoals van die GSX1100F van je ;)
En zo zijn de spannen van 3States ook ontstaan....
 
Dacht dat met mijn verbruik bij het AET van 1:500 al erg was, bij jou is dat nog t dubbele! Ik kan t alleen niet zelf. Morgen afspraak bij mijn motorman om eerst maar es diagnose te stellen. Compressie meten van de ouwe gs850.
Er zullen wel nieuwe klepseals in moeten, neem ik aan. Maar met mijn beperkte technische inzicht: hoe zit t dan verder?
Kun je een goeie compressie hebben en toch versleten olieschraapveren? Ben je met een te lage compressie automatisch aan de beurt voor uithonen en overmaat, of is dat mogelijk ook nog op te lossen met zuigerveren? Dat soort dingen...
Compressie zegt niet zoveel over de toestand van je schraapveren, het kan zelfs zijn dat de compressie hoger is met versleten schraapveren. Er komt dan olie bovenop de zuiger en veren en hierdoor sluit het geheel beter af.

In jouw geval zou ik eerst beginnen met de klepseals. Bij mijn Mercedes van 40 jaar oud had dit veel effect, ondanks dat de klepgeleiders niet helemaal fris meer zijn.

Van mijn Gl1100 zijn de koppen gereviseerd, dus daar zit het probleem waarschijnlijk niet.

Als de veren vervangen worden is het advies sowieso drijfstanglagers en als we dan toch bezig zijn... (nee, geen turbo 😅)

Heb wel overwogen om een ander blok te kopen, maar dat spul is allemaal 40 jaar oud.
 
Ik heb ooit een GL1000 van een nieuwe kruk voorzien. Op zich is het allemaal vrij normaal sleutelen. Alleen de zuigers plaatsen terwijl je een carterhelft plaatst is lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan