Gilera Nexus 500

Gisteren is de Nexus opgehaald door motoveda ede.
Aardige gast met n mooie bus.

Hij probeerde de Nexus te starten en vroem (zucht).
Toen hij m uit aan deed startte hij niet en ging het motormanagement lampje branden.
Mooi want nu kon hij de problemen met eigen ogen zien.

Dit wordt mn eerste ervaring met motoveda (ben verhuisd naar Scherpenzeel dus ik woon daar niet ver vandaan), maar ik heb er vertrouwen in want ze zijn in motorscooters bijna net zo bekend als vd Kuinder.
Telefonisch werd ook gevraagd of er onderhoud gepleegd moest worden.

Top want ik was t bijna vergeten.
Ze lopen m meteen na en kijken wat er gedaan moet worden.
Ik kocht m met 8900 km en hij zou 10.000 km beurt krijgen.
Staat nu op 14.000 met waarschijnlijk originele riem.

Vrijdag gaan ze er mee aan de slag.
Hopelijk valt de rekening mee maar aangezien ik de prijzen van euro-motor hoevelaken gewend was, zal t wel goed komen.
 
Bedankt hoor voor t vragen :)

Het probleem was snel gevonden.
Een of ander relais wat in verbinding staat met bobine.

Motoveda belde meteen dat t gefixt was, maar dat er wel wat onderhoud gedaan moest worden. Hadden afgesproken dat ze daar meteen naar zouden kijken.
Ik zei doe maar meteen.

Olie verversen, ook in de aandrijving, luchtfilter, boegie, v-snaar was op, rollen ook.

Het bedrag werd meteen genoemd, ik zei top.
Einde middag bericht dat die klaar was.

Goede motorscooter dealer, meteen m'n nieuwe adres :)
Helemaal top dat ze m kwamen halen zeg.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ferry, zal niet goedkoop zijn geweest die riem, hoe dikker hoe duurder.
Maar al het onderhoud was nodig met deze km stand.
Jaren geleden had scooter express open dag bij haven Rotterdam, toen was dacht ik motoVeda er ook met een rode gilera nexus 500 waar je proef op kon rijden.
 
De Gilera is echt een prachtige scooter. Ik heb toen ook even proefgereden. Voorkeur bleef wel mijn Scarabeo, voornamelijk door het hoge scherm dat ik er destijds op had zitten. Qua looks niet echt, hahaha. Prachtig ding de Gilera.
 
Thanks guys.

Ja de snaar was bijna €125.
Echt blij met motoveda want toen ze me belde dat t probleem verholpen was en redelijk makkelijk, hoorde ik aan zn stem dat er iets aan de hand was...
Ze hadden m dus nagekeken en er moesten wel wat dingen gedaan worden waaronder de riem maar ook olie etcetera, komplete beurt en totale kosten zouden €500_550 worden
Handig als je dat van tevoren hoort.

Niet weinig maar dat is inclusief ophalen scooter van Scherpenzeel naar ede, startproblemen opgelost, uitgelezen diagnose, alle oliën, luchtfilter, riem, rollen, bougie.
Ook hebben ze de historie kunnen achterhalen en alles klopte.
Enthousiaste monteur want een Nexus 500 zagen ze zelden en helemaal niet in zo'n mooie staat.
Zeiden ook dat de achterband er aan zit te komen. Tegen die tijd ff bellen en dan kan ik er op wachten. Kijk, daar wordt n mens vrolijk van.

Dit is echt mijn droom scoot.
Ik vind het model echt zo mooi :)
wegligging is gewoon absurd, wendbaar maar toch stabiel. Goede windbescherming en zeer snel.

Bij mn 300 zat ik steeds te zoeken naar meer snelheid maar de Nexus is zo snel dat ik standaard al veels te hard rij.
Gelukkig heb ik TomTom die me waarschuwt want dat is echt nodig.
Benieuwd of die met nieuwe riem en rollen nog iets harder gaat dan 180 km pu teller.
En nogmaals...deze scooter rijdt origineel niet super, door trage start en trillingen, maar met n malossi wordt t totaal anders. Snel en zonder trillingen :)
 
Heb mezelf maar n kado gegeven, een e bike vouwbare fatbike.
500 watt met handgas en een topsnelheid van 40 km pu :)
met n andere cassette achter moet hij nog harder kunnen, maar veel verstand heb ik er niet van.
Goede manier om meer beweging te krijgen (offtopic sorry...wel de goede kleur)
Screenshot_2020-03-28-15-26-17-601_com.miui.videoplayer.jpg
 
De Gilera is echt een prachtige scooter. Ik heb toen ook even proefgereden. Voorkeur bleef wel mijn Scarabeo, voornamelijk door het hoge scherm dat ik er destijds op had zitten. Qua looks niet echt, hahaha. Prachtig ding de Gilera.
Ja het is echt een mooie scooter die gilera 500, alleen weinig ruimte onder zadel.
 
Ja de ruimte onder het zadel is niet groot. Komt ook omdat de schokbreker daar zit.

Kleppen stellen vroeg ik mij thuis ook af. Misschien pas bij 20.000 of kunnen ze dat zien bij de diagnose?
 
Ik dacht dat het elke 10.000 km moet volgens het boekje bij de 500cc
Maar ook weleens gehoord van een dealer dat sommige dingen nog niet hoeven gedaan te worden zoals in het boekje staat.
Ook de riem en rollen gaan een stuk langer mee dan 10.000km.
 
Nou....wat betreft riem zei de monteur 10.000.
Ikzelf zat ook te denken aan controle bij 10.000 en vervangen bij 20.000 maar mn riem was serieus op zei hij.
Aangezien er maar 14.000 km op mn Nexus staat blijkt dat 10.000 geen slecht idee is :)

misschien door t vermogen dat t niet veel langer kan?
Ik zal s vragen naar kleppen ja.
 
Ja 4000km meer dan fabriek voorschrijft is prima.
De dealer waar ik weleens onderdelen haal, verkoopt heel veel piaggio scooters en mp3, en ook heel veel in onderhoud.
Hij zegt, onderhouds boekje kan je beter weggooien.
Mijn scarabeo 300 moet elke 10000 km nieuwe olie volgens boekje.
Mijn ervaring elke 5 a 6000km en ook volgens dealer is echt nodig.
10.000km verversen is een verkoop argument van piaggio om voor een piaggio te kiezen.
Dealer zegt rollen gaan wel 40.000 km mee, ik denk dat die van mij ook zo lang mee gaan.
Riem van scarabeo 300 volgens boekje 20.000km, ik heb na 21500 km riem vervangen maar nog geen scheurtjes maar hij reed wel een stuk langzamer omdat riem dunner was geworden en minder hoog kwam.
Toch beter om riem al bij 15000km al te vervangen.
Kleppen stellen na 20000 km volgens boekje , bij 9000 km gedaan want ze stonden erg wijd om het tot 20.000km uit te houden.
Een dealer die veel piaggio doet weet gewoon dat het niet klopt wat in het boekje staat.
Andere dealer zei over 500 cc piaggio blok, dat de riem langer mee gaat dan 10.000km. Dat kleppen bij 10.000km nog goed staan bij 500cc blok.
 
het probleem is meestal dat de riem het wel volhoud maar de vario niet het kevlar beschadigd de vario als je er te lang mee door rijdt doe die 2 a 3 keer en je kan een nieuwe vario kopen is een riem elke 10.000km vervangen toch iets goedkoper
 
Bij aankoop op 8900 km heb ik er meteen n malossi in gedaan.
Had beter meteen n riem erin kunnen doen....stom
 
Hallo Gilera fanaten - zojuist aangemeld - ik heb een woon werk ezel (hoewel thuiswerken in deze periode) en liep tegen een nexus 500 aan in het donkergrijs.
zit voor mijn werk in Warschau waar ik ook woon en 2 wielen zijn rondom de stad een must wanneer je niet eindeloos wilt stranden in het verkeer hier.
en ja als je dan ook nog een 20K maar een oudere Gilera voor een habbekrats tegen het lijf loopt dan hoef je niet lang na te denken.
HOP verse Pirelli's erop en genieten maar...
Ben gelukkig met de garage onder mijn huis - op de foto ben ik de koplamp aan het wisselen.
weet iemand de kleurcode van de sooter? MAW de antraciete kleur op de kappen? Is dat Meteor Grey?

Zit te denken aan andere spiegels - want ik vind deze te breed. Tussen auto's door manouvren moet makkelijker gaan als deze iets meer naar binnen staan. Tips altijd welkom (misschien passen de spiegels van 2006 model en later.
ik ben zelf vrij technisch en een sleutelaar - gelukkig maar want ik heb al een storinkje achter de rug met de schakelaar op de zijstandaard - daar kom je na lang zoekwerk achter, helemaal als het verklikkerlampje niet helemaal meedoet. Toen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motor op elektriek gebied beter te leren kennen, altijd handig - aanpassingen gedaan aan de massa die op zijn italiaans beroerd is verwerkt en makkelijk is te verbeteren.
 

Bijlagen

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 26
Heb mezelf maar n kado gegeven, een e bike vouwbare fatbike.
500 watt met handgas en een topsnelheid van 40 km pu :)
met n andere cassette achter moet hij nog harder kunnen, maar veel verstand heb ik er niet van.
Goede manier om meer beweging te krijgen (offtopic sorry...wel de goede kleur)

mooi man, heb jaaaaaren geleden mijzelf zo ding kado gedaan en de scoot op stal gezet
 
Opa Bert!
Kolere dat is lang geleden!
Leuk dat je er ff bent!
Serieus geen scoot meer?

Hè wat vind je van m'n Nexus?
:)
 
Hallo Gilera fanaten - zojuist aangemeld - ik heb een woon werk ezel (hoewel thuiswerken in deze periode) en liep tegen een nexus 500 aan in het donkergrijs.
zit voor mijn werk in Warschau waar ik ook woon en 2 wielen zijn rondom de stad een must wanneer je niet eindeloos wilt stranden in het verkeer hier.
en ja als je dan ook nog een 20K maar een oudere Gilera voor een habbekrats tegen het lijf loopt dan hoef je niet lang na te denken.
HOP verse Pirelli's erop en genieten maar...
Ben gelukkig met de garage onder mijn huis - op de foto ben ik de koplamp aan het wisselen.
weet iemand de kleurcode van de sooter? MAW de antraciete kleur op de kappen? Is dat Meteor Grey?

Zit te denken aan andere spiegels - want ik vind deze te breed. Tussen auto's door manouvren moet makkelijker gaan als deze iets meer naar binnen staan. Tips altijd welkom (misschien passen de spiegels van 2006 model en later.
ik ben zelf vrij technisch en een sleutelaar - gelukkig maar want ik heb al een storinkje achter de rug met de schakelaar op de zijstandaard - daar kom je na lang zoekwerk achter, helemaal als het verklikkerlampje niet helemaal meedoet. Toen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motor op elektriek gebied beter te leren kennen, altijd handig - aanpassingen gedaan aan de massa die op zijn italiaans beroerd is verwerkt en makkelijk is te verbeteren.

Beetje laat, maar dit zijn alle Nexus kleuren:
 

Bijlagen

  • 962A7314-177E-4DFB-9C3F-4795050285E3.jpeg
    962A7314-177E-4DFB-9C3F-4795050285E3.jpeg
    86,4 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan