Gilera Nexus 500

Mooi man!
Ik moet die van mij n keertje wegbrengen.
Vrienden van mij hebben de malossi voor me ingebouwd, maar we hadden geen gereedschap voor de veer te vervangen. Dus de witte malossi koppelingsveer moet er nog in.


Heb wel mn aliexpress verstelbare remhendels gemonteerd (1 boutje moertje :) )
originele

IMG-20190401-172419.jpg


aliexpress

IMG-20190401-175457.jpg



Afgelopen zondag een lekkere rit gemaakt, 1100-1800 uur, zalig.
Haalde de 180 km pu, toen kwam de begrenzer.

IMG-20190407-151007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg je: deze scoot verbaast me zo!
Hij stuurt zo vet strak! Ligt ongekend stabiel in een bocht en dan wachten tot deze opent en dan gas erop.
Geeft heel veel vertrouwen in de bochten, maar is ook wendbaar.

Op N wegen haal je met gemak auto's in. Dat ging op mn 300 echt niet hoor!
Gisteren ook meer dan 6 motoren ingehaald en dan zie je ze kijken...

Top scooter deze. Wil geen andere meer :)
 
Lekker hoor. Die remhendels zien er goed. Ik heb al originele gehaald om die van mij te vervangen. Heb er wel spijt van.

Maar @ferry34 ik vraag me af hoe jij je navigatiesysteem erop hebt gekregen.
 
Ik heb mn tomtom met n rammount vastzitten

IMG-20190421-142617.jpg


En zo heb ik die gemonteerd, hetzelfde als op m'n 300 die ik eerst had.
Kijk ff op blz 59 van het Aprilia SR300 topic.



Die rammount is zo'n staafje met bolletje
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Ik ga er naar kijken. De telefoonhouder van mij werkt wel goed, maar bij lage snelheden hoor je luide resonantie van dat ding afkomen. Echt irritant.
 
Ik heb vroeger ook van alles geprobeerd met n telefoon en houders, maar er is maar 1 goede oplossing: rammount.

Daar zitten 2 rubberen bollen in die ultrasone trillingen elimineren. Die zijn echt funest voor je smartphone.

Ook is n TomTom Rider n betere keus.
Ik heb ook lang zitten twijfelen, maar toen kreeg ik m voor m'n verjaardag....had ik veel eerder moeten doen.

Waterdicht, veel beter afleesbaar, kronkelroutes en gpx routes.
 
Heeft er iemand ervaring met het afstellen van een compleet malossi toestand? (rolletjes, drukveer en trekveer). Kan ik de verschillende kleuren van de trek- en drukveer mixen of moeten ze hetzelfde zijn? I.e. een witte drukveer moet in combinatie met witte trekveren.

Hopelijk kan eland mij helpen.
 
Mijn motor staat voorlopig open, ik ga hem helemaal van top tot teen onderhouden en renoveren. Als iemand specifieke foto's van een bepaald onderdeel willen hebben dan hoor ik dat wel.
 

Bijlagen

  • 20190628_195353.jpg
    20190628_195353.jpg
    280,8 KB · Weergaven: 23
  • 20190628_195306.jpg
    20190628_195306.jpg
    194,3 KB · Weergaven: 22
Interessant project!


Oh, ik weet nu trouwens wat zn top is!
Bij 180 op teller gaat de Nexus in zn begrenzer.
 
Laatst bewerkt:
Oh de Nexus ging als op rails en t rijwielgedeelte kon makkelijk hogere snelheden aan.

Grappig, bij m'n SR 300 zat ik regelmatig op z'n top, maar de Nexus gaat zo'n stuk harder, dat ik nu pas z'n topsnelheid heb kunnen uitproberen.
 
Altijd fijn om te weten dat de motor extra vermogen heeft. Ik heb hem nu inmiddels al een half jaar en hij rijdt echt lekker. Hij is heel stabiel en stuurt licht. Zeker nadat ik er race onderdelen in heb gemonteerd trekt hij super op. Het was even wennen, want hij zat veel te snel op de 100 XD.

De motor is nu van A tot Z opgeknapt en onderhouden en wil binnenkort een lange toertocht maken. Ik zat te denken aan de Ardennen. Kan het masterblok dat aan? Iemand ervaring mee?
 
Natuurlijk kan dat.
Ardennen is niet zo ver hoor.

Meerdere keren gedaan met m'n SR 300.
Voor de Nexus n makkie.

Heb t wel s op 1 dag gedaan, maar beter is om n dag van tevoren n hotelletje te nemen.
Op 1 dag zit je namelijk 2,5 uur heen snelweg en 2,5 uur terug snelweg en dan moet je ook nog toeren daar.
Vermoeiend.

Beter dus dag eerder heen
 
Ooh kijk eens aan! Dat is goed nieuws. Ik verblijf er denk ik een dag of 2, dus ik ga maar eens beginnen met plannen *O*

Trouwens: trekt de 300 cc even hard op als de 500 cc? Heb het idee dat er in originele staat geen verschil in zit
 
Tuurlijk moet de Ardenne lukken. Ik heb het ook verschillende keren gedaan. Laatste keer de Joachim Peiper route gereden. Peiper was een tankcommadant die het Ardenne offensief heeft geleid. Geinig om een doel te hebben. Vooraf goed je snaar controleren en kijken of er genoeg olie en koelvloeistof in je blok zit. En gaan. Overigens zou ik eerder voor de Eifel gaan, vind ik een stuk mooier en er zijn veel minder wegen afgesloten. Mish
 
@ Het masterblok heeft een klassieke koppel dip rondom de 40km. Dit kan je met Dr.Pulley of een andere vario redelijk opvangen. Verschil tussen de 300 en 500 is tot de 80 kilometer nihil, daarna gaat de 500 stampen en het verschil maken.
 
Ik heb een drie daagse toer gepland van ~750 km. Het blokje zal dus flink getest worden, maar ik heb hem pas een uitgebreide onderhoudsbeurt gegeven dus dat moet goed komen. Ik ga zowel door de Eiffel als de Ardennen. Heb er zin in!

@mish Ik had inderdaad het idee dat de 300cc even hard optrekt als de 500cc. Ik heb in die van mij 23 gram dr.Pulleys (x5) gemonteerd, maar ik heb nu nog een kleine dip rond de 4000 rpm. Heb er alleen last van als ik vanuit stilstand optrek. Als ik al rijdend gas geef trekt hij wel lekker op.
 
Probleem :(

Ben verhuisd en nu staat mn nexus niet meer binnen maar wel onder afdak.
Met de ongelooflijke hoeveelheid regen had ik serieus lang niet meer gereden, dus ik dacht n paar weken geleden ik start m ff....helemaal niks.
Opladen lukte ook niet dus accu halen.

Ik reed tijdens werk toevallig langs n motorzaak maar die waren niet 100% zeker welke en hadden eentje van €93 en eentje van €125.
Slik dacht ik en ging ff kijken welk type.
Op internet accu gilera nexus 500 en zelfde merk yuasa voor €39,95. 5 euro verzend en 3,95 voor accuzuur fles (wat n gedoe om dat erin te krijgen.
Daarna opgeladen erin starten lopen...helemaal blij.

Vorige week 2 ritten gereden maar bij 3de rit koude handen dus handvatverwarming op max.
Na tijdje ff stoppen om winterhandschoenen aan te doen, motor uit om buddy te openen...niet starten!
Paniek natuurlijk, 70 km van huis middle of nowhere en natuurlijk kan je m niet aanduwen.
Wat n mazzel want na een keer of 6 proberen startte hij. Meteen naar huis gereden.

Wellicht handvatverwarming die teveel stroom trekt voor deze accu? Niet meer aangezet natuurlijk.
Gisteren....niet starten pfff
Startkabels en met moeitje na 5 minuten.
Shit want ik moet boodschappen halen en heb ff geen vervoer.
Startkabels meegenomen maar moest wel eerst tanken.

Klote want bij tankstation moet ik m uitzetten om tankdop te openen.
Getankt, altijd ultimate 98 en niet starten.
Gelukkig geholpen busje (hij reed ook motor) startkabels met serieus veel moeite gestart.
Hij gaat wel rond, benzine krijgt hij want bij gas geven verzuipt hij.

Meteen naar huis. Uitgezet en ff kijken starten lopen.
Hmm zou ik t gokken boodschappen halen? Misschien was hij te koud net?
Ik rij weg en motormanagement lampje gaat branden en motor valt uit!
Gelukkig startte hij en naar huis gereden.

Vanochtend motoveda ede gebeld (ik ga niet meer naar euro-motor hoevelaken vanwege conflict) en ze komen m vrijdag ophalen en kijken ze meteen of er onderhoud gepleegd moet worden.
 
Jammer dat hij nu buiten moet staan.

Waarom je het een gedoe vindt om het accuzuur er in te krijgen is mij niet helemaal duidelijk, ging dat zo lastig dan?
Enige wat je moet doen is de folie op de containers open prikken en de container met zuur op de accu plaatsen.
Je laat vervolgens de accu met container er bovenop een tijdje staan, en als ik het mij goed herinneren, mag je ook niet knijpen in de containers,
maar dienen deze op een natuurlijke manier leeg te lopen in de accu.
Reden van niet mogen knijpen is mogelijk omdat er dan luchtbellen in kunnen komen, maar weet dat niet 100% zeker.

Ik had zelf overigens om te beginnen de stekker van de spanningsregelaar/gelijkrichter even los genomen.
Vaak wordt er gedacht dat corrosie in deze stekker door weersinvloeden kan ontstaan.
Maar uiteindelijk corroderen ze net zo vaak door de warmte die kan ontstaan in de pin verbinding van deze stekker

Het warm worden van de pin verbinding in de stekkers komt natuurlijk omdat er soms flinke stroom door heen kan lopen.
En juist het vaak warm worden en afkoelen van deze pinnen in de stekker kunnen tezamen met de combinatie "slechte geleiding"
ervoor zorgen dat uiteindelijk de pin verbinding dusdanig zwak wordt en/of gaat corroderen dat er dingen fout gaan zoals
o.a. het leegtrekken/slopen van de accu door slechte stroom doorvoer.
Daarnaast zou misschien een motor management hierdoor ook een foutmelding kunnen geven.

In ieder geval succes en sterkte gewenst en hopelijk valt het financieel mee.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dank je Jan!

Ja ik zag wel op YouTube 6 van die flesjes die je dan zo in de accu opening kon plaatsen.

Bij mij zat echter 1 grote fles zonder tuut... opmerkelijk
 
Yup, ik ken ook alleen maar die containers met meerdere compartimenten.
De methode met 1 grote fles is mij volledig onbekend, maar ik weet natuurlijk ook niet alles ;)
 
Ik kon geen methode bedenken en ik had geen trechter.
Heb maar n plastic Dreft fles omgespoeld, accuzuur erin en zo via tuutje erin laten lopen.

Zodoende vond ik t lastig ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan