Gehoorbescherming op een motor met grote ruit etc

Op het moment dat je er spijt van gaat krijgen, dan is 't al te laat.
Dan is 't: "Had ik maar.................................":X

Ik ben ook ooit een tijdje aan 1 oor doof geweest. Oorzaak was bacterie bij zwemmen in Gardameer.
Daarna foute diagnose NL-huisarts. Na operatie gelukkig weer oke. Hoewel....duiksport kan nooit meer.
Ik kan melden dat het heel vervelend is als je maar half kan horen.

Maar het is net als met vuurwerk:
Ieder jaar zijn er, ondanks alle waarschuwingen, toch weer enkele onbenullen die hun handen kwijtraken.
Die dachten ook dat het bij hun niet zou gebeuren.
 
Om het goed te laten werken, breng ik de doppen altijd diep in.
Dan bemerk ik de meeste geluidsreductie.
Ik ook. Met als gevolg dat ik enkele keren een ander heb moeten vragen ze met een pincet er uit te vissen. Of met twee roerstaafjes in een tankstation ze er zelf uit heb moeten pincetten _O-_O-_O-

Ik moet misschien eens een keertje gaan kijken naar die op maat gemaakte dingen.
 
Goeie slogan!:t
Ik verbaas me echt over hoeveel mensen het kennelijk niet uitmaakt dat hun gehoor beschadigd raakt.
Het negatieve effect van motorrijden zonder gehoorbescherming is wetenschappelijk allang aangetoond.
Een mening daarover is waarschijnlijk al slecht voor je gehoor...
Mja... en toch ligt het een stuk genuanceerder. Je bent jong en naïef, denkt dat het wel los loopt. Totdat na jaren die vorm van tinnitus zich ontwikkelt. Sja, dan ben je te laat maar ga je toch maar oordoppen dragen om het niet erger te laten worden.
 
Gelukkig heb ik alleen last van de hoge pieptoon als ik moe/gestressed ben.

Dat geeft me moed, ik word suf de laatste weken van die fluitketel.
Als het stress gerelateerd is, dan is er hoop, buiten min 23 dB(A)
 
Ik ook. Met als gevolg dat ik enkele keren een ander heb moeten vragen ze met een pincet er uit te vissen. Of met twee roerstaafjes in een tankstation ze er zelf uit heb moeten pincetten _O-_O-_O-

Ik moet misschien eens een keertje gaan kijken naar die op maat gemaakte dingen.
Zelfde probleem hier met de Alpines. Ik breng ze er met dat hulsje diep in.
Ik heb de doppen voorzien van touwtjes om ze er weer uit te trekken.
(en opnieuw de tip - haal de oordoppen er rustig uit, niet met een ruk - zie "barotrauma" in een eerdere post)
 
Momenteel draag ik 3M oordoppen en twijfel over op maat gemaakte Alpine.
Persoonlijk zweer ik ook bij de 3M Ear Soft FX, ik koop ze per 200 stuks (oordopjes-kopen.nl) en heb vele soorten en maten doppen geprobeerd de afgelopen tig jaren. Ook in ear audio dopjes met noise cancelling, sommige werken wel maar tot max. 80km/u.
De 3M doppen dempen gewoon beter (meer db's) dan op maat gemaakte die je, zoals ook al eerder genoemd, ook na na aantal jaar weer moet vervangen.
In mijn oor zitten ze comfortabeler en nooit problemen om er weer uit te krijgen.

Misschien hoopgevend voor anderen maar na jaren oorsuizen is het bij mij een stuk minder geworden, misschien omdat ik nog dover ben geworden of omdat je eraan went maar ik heb echt het idee dat het minder is geworden. Nu alleen nog last als het echt doodstil is, dus meestal staat de radio aan :P
 
Ongeveer twee of drie jaar geleden was er een therapie die in Duitsland werd gebruikt om tinitus te onderdrukken. Geluiden op een koptelefoon die je dan twee weken moest dragen waarbij je brein opnieuw gewend werd aan geluiden. Nooit meer iets van gehoord ( :9 )
Iemand hier misschien?
 
Ongeveer twee of drie jaar geleden was er een therapie die in Duitsland werd gebruikt om tinitus te onderdrukken. Geluiden op een koptelefoon die je dan twee weken moest dragen waarbij je brein opnieuw gewend werd aan geluiden. Nooit meer iets van gehoord ( :9 )
Iemand hier misschien?
Ik denk dat dat op dezelfde manier werkt als de maskeerder die ik heb. De piep/suizen die ik heb zijn te maskeren doormiddel van een bepaalde frequentie ruis. Je hersenen pakken de piep op omdat ze denken "gevaar". De ruis onderdrukt de piep. De ruis wordt niet door je hersenen ervaren als gevaar waardoor die op de achtergrond verdwijnt, met als resultaat dat je geen last meer hebt. Als ik gewoon dagelijks de maskeerder in heb, kan ik best een keer een dag zonder. Daarna komt het weer terug.

Dus misschien kwamen ze erachter dat het alleen voor bepaalde tijd werkte en horen we er niks meer van. Want ken dat onderzoek ook.
 
Voor de langere ritten en omdat mijn helm het geluid en dan vooral windgeruis slecht afsluit draag ik gehoorbescherming van Alpine, de tour minigrip. Het V4 geluid komt er gelukkig nog mooi doorheen😎 maar dat geruis op de snelweg is een stuk minder......En dat is vaak het schadelijke.
 
Ik denk dat dat op dezelfde manier werkt als de maskeerder die ik heb. De piep/suizen die ik heb zijn te maskeren doormiddel van een bepaalde frequentie ruis. Je hersenen pakken de piep op omdat ze denken "gevaar". De ruis onderdrukt de piep. De ruis wordt niet door je hersenen ervaren als gevaar waardoor die op de achtergrond verdwijnt, met als resultaat dat je geen last meer hebt. Als ik gewoon dagelijks de maskeerder in heb, kan ik best een keer een dag zonder. Daarna komt het weer terug.

Dus misschien kwamen ze erachter dat het alleen voor bepaalde tijd werkte en horen we er niks meer van. Want ken dat onderzoek ook.
Ik dacht de beschadiging van je gehoor word ingevuld /gerepareerd door de hersenen. Gevaar is ook weer nieuw voor me. Net zoals tinitus elke dag weer.
Jammer is dat het nooit meer stil is.
 
Was vandaag bij van boxtel hoorwinkel om hoorbescherming aan te laten meten en was aangenaam verrast door de aanbieding die ze hebben. I.p.v. 135 euro nu 89 euro. Volgens de winkelier loopt de aanbieding tot 18 maart en is landelijk in hun winkels.
 
Ik denk dat dat op dezelfde manier werkt als de maskeerder die ik heb. De piep/suizen die ik heb zijn te maskeren doormiddel van een bepaalde frequentie ruis. Je hersenen pakken de piep op omdat ze denken "gevaar". De ruis onderdrukt de piep. De ruis wordt niet door je hersenen ervaren als gevaar waardoor die op de achtergrond verdwijnt, met als resultaat dat je geen last meer hebt. Als ik gewoon dagelijks de maskeerder in heb, kan ik best een keer een dag zonder. Daarna komt het weer terug.

Dus misschien kwamen ze erachter dat het alleen voor bepaalde tijd werkte en horen we er niks meer van. Want ken dat onderzoek ook.
Nu heb ik geen maskeerder nog op mijn gehoorapparaten. Maar heb het geprobeerd met een app op mijn telefoon. Daar de ruis laten lopen die dan via bluetooth op de apparaten binnenkomen. Maar of ik doe het niet goed,maar wordt hier beetje stapelgek van. Of ligt dit nu aan mij. Heb behoorlijke tinittus, harde ruis in beide oren + brom in beide oren en gezoem door mijn hele hoofd.
 
Nu heb ik geen maskeerder nog op mijn gehoorapparaten. Maar heb het geprobeerd met een app op mijn telefoon. Daar de ruis laten lopen die dan via bluetooth op de apparaten binnenkomen. Maar of ik doe het niet goed,maar wordt hier beetje stapelgek van. Of ligt dit nu aan mij. Heb behoorlijke tinittus, harde ruis in beide oren + brom in beide oren en gezoem door mijn hele hoofd.
Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat is toch heel anders dan echt zo'n ding.
Bij werd alles opgemeten bij Pento in Utrecht, met die gegevens wist Schoonenberg weer wat ze moesten doen. Het is even 2 dagen wennen, daarna hoorde ik de ruis niet meer. Denk dat je bij zo'n app toch zit met de verkeerde frequentie van de ruis en het volume? Als je die niet goed hebt, zal het denk ik niet zo veel helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pek
Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat is toch heel anders dan echt zo'n ding.
Bij werd alles opgemeten bij Pento in Utrecht, met die gegevens wist Schoonenberg weer wat ze moesten doen. Het is even 2 dagen wennen, daarna hoorde ik de ruis niet meer. Denk dat je bij zo'n app toch zit met de verkeerde frequentie van de ruis en het volume? Als je die niet goed hebt, zal het denk ik niet zo veel helpen.
Oke, ik heb nu een hoortest gedaan bij Pento Amersfoort en heb nu afspraak staan bij Schoonenberg. Zal het daar dan eens overleggen. Kan het altijd proberen natuurlijk. Dank voor je reactie.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Ga idd goeie oordoppen aan laten meten, er is al genoeg over geschreven maar kan soms niet genoeg zijn. Ik zit nu al 9 weken thuis in de Tinnitus dip gezien ik er nog niet goed aan kan wennen. Heb in beide oren hard suizen ( komt echt overal bovenuit ) tevens rechts een bromtoon die naarmate het omgevingsgeluid harder is deze ook harder gaat brommen. Dan links een lichte piep en in mijn hele hoofd gezoem of ik onder een elektrische stroom mast sta. S'nachts word ik nog wel eens wakker van allerlei geluiden die door mijn hoofd schieten dus al met al, het is gewoon zwaar klote. Zit nu te wachten op mijn 1e afspraak bij het Audiologisch centrum in de hoop dat zij nog tips ed. hebben om de rest van het leven toch weer wat leuker te maken. DUS DOE DIE DINGEN IN JE OOR, JE VERGEEFT HET JEZELF NOOIT MEER ALS HET MIS GAAT EN DAN BEN JE ECHT TE LAAT.

Ik wil graag even kwijt dat ik dit advies ter harte heb genomen. Bij JewelEar in Gouda (zitten ook in andere plaatsen) langs geweest waar mijn moeder goede ervaring had voor haar gehoorapparaatje. Daar heb ik goede uitleg gekregen over wat er met mijn oren gebeurde. De gehoorbeschadiging valt heel erg mee en past bij mijn leeftijd. Maar als ik veel motor zal rijden (daar heb ik die motor wel voor gekocht) dan zullen mijn oren eerder oud worden. Met slechter horen en tinnitus als mogelijke gevolgen. Voor een muziekliefhebber als ik ben, lijkt me dat erg onaantrekkelijk.
Vervolgens heb ik doppen aan laten meten die echt veel beter werken dan de standaard oordoppen van Alpine (toch zeker geen slecht merk). Omdat ze op maat zijn gemaakt voor mijn gehoorgang komt er geen geluid meer langs en gaat alles door het filter. En ze zitten nog wat comfortabeler ook. Ik ben nu de fluittoon na lange motorritten kwijt die ik met de standaard Alpines nog wel had.
Die doppen zijn natuurlijk wat duurder (ruim €100,- geloof ik, maar dat zou ik na moeten zoeken). Maar die oren zijn onvervangbaar en op de totale kosten van het motorrijden stelt het weinig voor. Mijn vrouw die soms achterop zit heeft ze nu ook en is ook zo tevreden.

Ik herhaal het advies daarom graag aan anderen.
  • Draag extra gehoorbescherming tijdens het motorrijden.
  • Laat bij voorkeur oordoppen op maat maken, dat werkt echt veel beter.
  • Bezoek een audicien voor die oordoppen. Die levert kwaliteit en geeft goede uitleg.
JewelEar kan ik ook iedereen aanraden die een beetje in de buurt woont, maar ik denk dat überhaupt een audicien een hele verbetering is.
 
Zojuist mijn nieuw aangemeten pluggerz opgehaald. Zijn uiteraard eerst op lekdichtheid getest bij de audicien.
Eerste stukje terug naar huis ermee gereden was veelbelovend wat betreft draagcomfort onder de helm.
(beter dan een aantal jaren geleden de harde exemplaren die via mijn werk aangemeten/verschaft waren)

C623B1B6-5ED2-4999-9744-1658DA6CE772.jpeg
 
Ik heb al jaren last van harde piep in mijn oren door een rit van een 5 uur zonder dopjes. In het begin denk je dat het wel over gaat maar vergeet het maar. Te laat. Gaat nooit meer over en ja..... had ik maar.....

Harde op maat gemaakte doppen laten inmeten maar dat was het niet. Het gedreun van de kuip ging er dwars doorheen. Niet langs de doppen maar gewoon het gedreun van de helm door de turbulentie.
De doppen zijn volgens mijn gevoel gewoon te hard.

Nu wil ik weer motor rijden met kuipje/kuip maar het gebulder stoort verschrikkelijk en het gepiep is erger geworden na een paar proefritjes. Dagen later ervaar ik het nog steeds dat het erger is geworden en hoop dat het maar tijdelijk is.
Mijn vraag is wel, als ik nu doppen zou laten maken, zijn deze dan zachter dan een jaar of 8 geleden?
 
Ik heb al jaren last van harde piep in mijn oren door een rit van een 5 uur zonder dopjes. In het begin denk je dat het wel over gaat maar vergeet het maar. Te laat. Gaat nooit meer over en ja..... had ik maar.....

Harde op maat gemaakte doppen laten inmeten maar dat was het niet. Het gedreun van de kuip ging er dwars doorheen. Niet langs de doppen maar gewoon het gedreun van de helm door de turbulentie.
De doppen zijn volgens mijn gevoel gewoon te hard.

Nu wil ik weer motor rijden met kuipje/kuip maar het gebulder stoort verschrikkelijk en het gepiep is erger geworden na een paar proefritjes. Dagen later ervaar ik het nog steeds dat het erger is geworden en hoop dat het maar tijdelijk is.
Mijn vraag is wel, als ik nu doppen zou laten maken, zijn deze dan zachter dan een jaar of 8 geleden?
Ik heb ook doppen laten aanmeten.
De eerste bij een brillen-keten.
De tweede set bij een hoortoestellen-keten.
Beiden zacht.
Erg comfortabele zit en gemakkelijk in en uit te doen.
Maar qua geluidsdemping blijven ze vér achter ten opzichte van die druppelvormige schuimpjes die je tussen duim en wijsvinger moet samen rollen en in de gehoorgang moet steken.
En met ver bedoel ik 10 dB(a) betere demping.
Voor een paar € koop je een zak van die dingen in plaats van die dure maat-dingen.
 
Ik denk dat dat op dezelfde manier werkt als de maskeerder die ik heb. De piep/suizen die ik heb zijn te maskeren doormiddel van een bepaalde frequentie ruis. Je hersenen pakken de piep op omdat ze denken "gevaar". De ruis onderdrukt de piep. De ruis wordt niet door je hersenen ervaren als gevaar waardoor die op de achtergrond verdwijnt, met als resultaat dat je geen last meer hebt. Als ik gewoon dagelijks de maskeerder in heb, kan ik best een keer een dag zonder. Daarna komt het weer terug.

Dus misschien kwamen ze erachter dat het alleen voor bepaalde tijd werkte en horen we er niks meer van. Want ken dat onderzoek ook.
Bovenstaande klopt, je hersenen zijn getrained om bepaalde geluiden als gevaar te herkennen.

Ik heb ook echt luide pieptoon en ben juist van de maskeerder afgestapt.
Ten eerste omdat ik echt "luid" moet maskeren en daardoor de omgeving niet meer verstaanbaar werd.
Ten tweede omdat ik ook een onderzoek tegenkwam waar juist gewezen werd op "herkenning" van het geluid. Dat werkt ook uitstekend.
Denk maar aan mensen die bij het spoor wonen, die horen de trein ook niet meer langskomen tenzij ze er opletten.

Ook gedaan, gewoon in een stille kamer naar de toon gaan luisteren, en voor het slapen gewoon en naar luisteren, ontspannen en denken lekker toontje, lijkt op zingende vogels.
Ja dat lijkt makkelijker dan het is en nee er is niets ontspannend aan die pieptoon :(
Toch heb ik hier baat bij en merk ik dat ik er steeds minder last van heb (gewenning dus) ja soms valt hij op, zoals nu wanneer ik er over schrijf.
Maar ik ben hem echt vele uren per dag kwijt wanneer ik andere dingen doe en afgeleid ben. (en je moet geduld hebben, duurde echt wel even bij mij)

Probleem is: iedere toon/geluid is anders en ieder mens is anders. Je zult iets moeten zoeken wat voor jou werkt en je moet accepteren.
Iets anders is er helaas op dit moment niet.
 
Zojuist mijn nieuw aangemeten pluggerz opgehaald. Zijn uiteraard eerst op lekdichtheid getest bij de audicien.
Eerste stukje terug naar huis ermee gereden was veelbelovend wat betreft draagcomfort onder de helm.
(beter dan een aantal jaren geleden de harde exemplaren die via mijn werk aangemeten/verschaft waren)

Bekijk bijlage 1755141
Ik heb de Pluggerz ook, maar dan de harde uitvoering.
Comfort is inderdaad niet echt lekker, zeker na langere ritten.

Misschien dat ik deze dan weer eens probeer. Ik vertrouw het echt minder dan hard, eerder zachte aangemeten gehad maar de harde die ik nu heb dempen echt goed. Twijfel.
 
Doppen met een filter zorgt ervoor dat je nog verkeer om je heen hoort (getoeter, alarmbellen e.d.) alsook nog van muziek kan genieten of kan bellen.

Ik heb zelf Noizzzz pluggen met zwaar filter en die bevallen wel, die zijn ook wat gevormd en dit filter steekt niet uit, ook iets om op te letten met een helm.
Je hoort met alle doppen het verkeer nog. Zoveel dempen die dingen nu ook weer niet Geen filter voor nodig. De zogenaamde filters zijn gewoon kleine gaatjes meestal. Zeker bij die standaard motor doppen. Er zijn wel oordopjes met echte filters maar die zijn niet in de 15 euro prijsklasse voor op de motor.
 
Wat een doffe ellende. Is nog letterlijk ook. Tis allemaal wat doffer geworden.
Je kan alleen maar de mensen waarschuwen dat het echt gaat gebeuren als je te laks ben.

Ik ga mijn C3 straks op een NC750 met standaard ruit en Alpine doppen (tour en Race) proberen. Hierna de pletbare schuimpjes.
Daarna een opzetruitje erop (komt vanavond binnen) en daarna een hoge Puig ruit zonder en met opzetruitje.
Ik laat nog even weten hoe mijn ervaring is met dit spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan