Gebruik je alle versnellingen?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.186
116
Ik las vandaag in Moto73 een verhaal over een Buell M2 Cyclone rijder. Hij heeft een 5-bak op zijn motor, maar hij gebruikt alleen de versnellingen 1 t/m 4. Ik heb zelf 6 versnellingen en ondanks het enorme koppel van mijn GSX1400, gebruik ik de zesde versnelling ook heel weinig; ik vind de motor in zijn 5 gewoon levendiger rijden. Ook rij ik in stadverkeer vaak in z'n 2 weg; ik kan dan in stadsverkeer gewoon alles in de tweede versnelling af; ik hoef dan helemaal niet te schakelen. Wie gebruikt ook niet alle versnellingen?
 
Ik gebruik de 2 nooit.

Want ide is kaduuk. 8-)

Begint al een echte ratbike te worden. :P :9
 
heb 5 versnellingen,en ik gebruik ze alle 5,lijkt me ook niet verstandig om in zijn 2 weg te rijden,moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar daar is de eerste versnelling voor hoor,het is niet voor niks de eerste versnelling!!!!!
 
Soms, als ik redelijk snel weg moet zijn ergens trek ik weg in 2, want die 1 van mij doet vrij weinig. Zou ik wel willen ruilen, de 1 voor een 6.
Ja ik weet het, moet ik maar een echte motor kopen :Z
 
1, 2, 3 en dan vaak gelijk door naar de 6...

de 4 en 5 gebruik ik zelden.
snap ik echt niet,ga je in je auto dan ook van ze 1 naar de 2 en dan in zijn 5?
die versnelingen zitten er toch niet voor niks op,sloop je de versnellingsbak zo niet dan????
 
snap ik echt niet,ga je in je auto dan ook van ze 1 naar de 2 en dan in zijn 5?
die versnelingen zitten er toch niet voor niks op,sloop je de versnellingsbak zo niet dan????

De 2e versnelling in mijn auto is niet zo lang als die van mijn motor. Waarom zou je je versnellingsbak slopen? Als ik met zo'n 10k toeren in zijn 3 doorschakel zit ik bij dezelfde snelheid op zo'n 6000 toeren in z'n 6. Qua toerental is er dus geen probleem. En verder loopt je versnellingsbak bij het opschakelen ook gewoon langs z'n 4 en 5. Je schakelt toch ook meerdere versnellingen achter elkaar terug, dus waarom zou dat bij opschakelen niet kunnen.
 
Sinds de open pijpen gebruik ik ze ook allemaal, en dat omdat hij in lage toeren het mooiste klinkt, zonder al te veel herrie te schoppen. Eerder kwam ik nooit verder dan de 4.
 
Ik gebruik ze allemaal als ik stevig optrek en doorschakel. Maar ook gebeurt het dat ik versnellingen oversla. Doe ik in de auto ook weleens. En ik zoek ook weleens m'n 7' die er niet is. Maar als ik genoeg snelheid heb staat hij toch wel in z'n 6. Spaart ook weer peut.

Ach maakt allemaal niks uit zolang je maar een goede verhouding tussen toerental en snelheid kiest. Er is geen wet die voorschrijft dat je alle versnellingen stuk voor stuk moet doorlopen.
 
heb 5 versnellingen,en ik gebruik ze alle 5,lijkt me ook niet verstandig om in zijn 2 weg te rijden,moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar daar is de eerste versnelling voor hoor,het is niet voor niks de eerste versnelling!!!!!
Enigste wat je kan doen is je kopelplaten sneller slijten ( wat een normaal slijtingsdeel is zoals je remblokken en je banden ) voor de rest is in je 2de vertrekken niet echt ongezond , net zoals meerdere versnellingen tegelijkertijd opschakelen .
Schakel jij trouwens nooit meerdere versnellingen tesamen terug :? als je bevoorbeeld effe wat vermogen nodig hebt voor een mooi bochtje ofzo :?
 
snap ik echt niet,ga je in je auto dan ook van ze 1 naar de 2 en dan in zijn 5?
die versnelingen zitten er toch niet voor niks op,sloop je de versnellingsbak zo niet dan????

Als je zo niet mocht schakelen, dan had een auto wel een sequentiele bak :P
Waarom zou je je bak slopen als je van je 2 of 3 ineens naar 5 schakelt?
 
Effe on topic : ja ik gebruik ze allemaal ( al schakel ik vaak 1-2-6 in het dorp om dan met 3000 toeren chopperig met mijn 2 cilindertje door het dorp te rijden :P ) .
Heb mij trouwens altijd mateloos geirriteerd aan mensen die tegen 6000 toeren door het door het dorp rijden tegen 50 , weet niet waarom maar word echt gek van dat gelijd , heb het altijd verkrachting van de moteur gevonden ( ook al weet ik dat het niet echt veel kwaad kan ) :P
 
Tijdens een lekker stukje blazen/toeren kom ik niet verder dan de 4e versnelling anders voelt 'ie zo rustig ;) Snelweg doe ik gewoon in z'n 6, da's toch al saai rijden :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan