Enkele weken door West-Europa op een 1975 Kawasaki

Tijger Tony

Die hard MF'er
5 aug 2020
559
2.187
Scherpenheuvel, België
Na enkele zalige weken op motorreis doorheen Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Zwitserland, maak ik ook maar eens een reistopic aan. Een topic, om al m'n indrukken van tijdens de reis voor mezelf nog eens op een rijtje te zetten en voor jullie, ter leering ende vermaeck. Hier gaat 'ie.

Als late opstapper - ik had m'n eerste motor pas op m'n 34e - heb ik nogal wat motorloze jaren goed te maken. Want ondanks m'n late opstappen – of misschien wel dankzij – besefte ik meteen de waarde van het motorrijden: het is een geestelijke retraite, een ontsnapping aan de dagelijkse sleur en een bezigheid waarbij je zodanig geconcentreerd bent dat je mentale vermogen geen capaciteit over heeft voor stress of zorgen van alledag.

Om deze beleving nog intenser te maken, doe je dit mijns inzien best op een analoge motorfiets. Voornaamste bron van stress en ergernis tijdens het werk zijn vastlopende pc's, rinkelende telefoons, 1001 wachtwoorden, up-te-daten apps, tablets waarvan de batterijcapaciteit afneemt na elke update, nieuwe versies van bestaande programma’s (Beste Bill Gates, MS Office staat sinds ca 2000 op punt. Je hoeft aan excel, word en powerpoint niets meer te veranderen. Deze programma’s zijn klaar, af, volmaakt. Je hoeft het geen “apps” te noemen. Je hoeft niet elk jaar alle functies van plaats te veranderen of een nieuwe naam te geven. Je hoeft de lay-out niet elk jaar aan te passen. Laat alles GODVERDOMME gewoon zoals het was. Met vriendelijke groeten en dank bij voorbaat, Tijger Tony.), en meer van die digitale nonsens. Vandaar dat ik op mijn motor geen schreeuwerig LCD/TFT schermpje, geen GPS, geen geconnecteerde telefoon, radio, helmcommunicatie, go-pro of andersoortige electronica duld. Gewoon een setje analoge klokken, met daaraan een analoge motorfiets. Je snapt dus dat vooral oldtimers mijn hart wegdragen. Omdat het ook nog een beetje vooruit mag gaan én heel blijven, rij ik vooral jaren ‘70 fietsen. De jaren ’70 betekenden immers het hoogtepunt de analoge motorfiets: met de komst, vanaf de jaren 80, van waterkoeling, injectie, ECU’s, sensoren allerhande, kuipwerk, vierkante koplampen en een miljoen-miljard pk’s werden motorfietsen objectief gezien steeds beter, tegelijk werden ze er niet noodzakelijk mooier op en mijn inziens wel steeds saaier (toch komt die GPz900R er heus wel een keertje). Verder heeft de gemiddelde jaren ’70 fiets ook techniek aan boord die je als niet-technisch-onderlegd persoon toch kan begrijpen én onderhouden en als je een beetje je best doet zelfs repareren in geval van defecten. Waardoor je meteen ook een band opbouwt met zo’n motor, een band die je met een motorfiets die je vandaag nieuw bij de dealer kunt kopen veel minder makkelijk opbouwt. Moderne motoren zijn perfect, zodat je geen defecten verwacht. Als er dan toch een defect optreedt, is dit een moeilijk te aanvaarden teleurstelling. Verder is een defect aan een moderne fiets vaak moeilijker op te lossen zonder specifieke apparatuur, dus ben je op de stealer aangewezen. Wat niet noodzakelijk bijdraagt aan een blijmoedig humeur.
1686132264055.png

Daarenboven loop ik niet meteen warm voor de huidige maatschappij, met veel te veel mensen, en blind én dom consumentisme, iedereen opgefokt (Probeer eens te tütteren naar iemand die pakweg jouw voorrang van rechts negeert: in het beste geval krijg je de middenvinger of een brake-check, maar een roeptoetert aan je raam hoeft ook niet te verbazen) en heb ik een soort van onbestemd heimwee naar een tijd waarin ikzelf niet eens geboren was. Ik schat de jaren 1950 –’80 toch een stuk hoger in dan het tijdsgewricht waarin we vandaag verkeren, en ervoer de jaren’80 tot vandaag als een hellend vlak waarin het toch vooral berg af ging. Ook al ging het er op elk vlak op vooruit.

Een geknipte activiteit die aan beide sentimenten– liefde voor oude, stinkende motorfietsen én een lichte afkeer voor de de meeste mensen – tegemoet komt, is een lange, eenzame tocht met een stinkende, oude motorfiets. Buiten het toeristisch seizoen en zover als mogelijk van de massa-toeristische hotspots. Een plan dat reeds lang latent in mijn brein gistte, doch waarvan de uitvoering even op zich liet wachten. In België – oh dierbaar België, met de hoogste fucking belastingdruk op arbeid in de hele wereld – bestaan er tal van compleet van de pot gerukte systemen om mensen er vooral van te weerhouden om te werken. In-de -tijd-onbeperkte werkloosheidsuitkeringen, brugpensioen vanaf je 50, tijdskrediet, arbeidsduurvermindering, zorgkrediet, thematische verloven allerhande en ouderschapsverlof. In al deze stelsels krijg je uiteraard een uitkering van onze gulle overheid – le peuple, c’est nous – lees: geld om op je luie reet te zitten terwijl de schlemielen die wel werken hiervoor opdraaien. Dus na in de afgelopen 15 jaar een slordige 500.000€ aan de belastingen/RSZ te hebben afgedragen, sla ik mijn slag en neem de volle 930€ terug in de vorm van een hele maand ouderschapsverlof. Een maand ouderschapsverlof die ik ga doorbrengen met een motorfiets en een tent. De motorfiets van m’n keuze wordt een Kawasaki Z1B met bouwjaar 1975:
1686132482182.png

Aangezien ik geen ervaring heb met meerdaagse motortochten, noch met ongepland kamperen, gaat dit tegelijkertijd een leercurve worden. Na op MF vele reistopics met veel plezier te hebben gelezen en onderwijl de nodige tips te hebben opgepikt, werd het me duidelijk dat je mag inlezen en plannen en voorbereiden wat je wil, uiteindelijk moet je het gewoon gaan doen. Dus even een inventaris maken van de kampeerspullen die ik nog heb uit een ver verleden, kopen wat mist, en bedenken hoe ik al die zooi op m’n motorfiets krijg. Daarna een ruwe inschatting maken van hoe ver ik realistisch gezien denk te geraken op een maand tijd – 300km per dag word dikwijls als ideaal aangeraden (hoewel ik tijdens deze reis meermaals 500km per dag op de klok bijzette, en zelfs op één dag 961km haalde) – en enkele punten op de kaart van Europa aanduiden die ik hoopte aan te tikken. Zover de voorbereiding.

Ik zal pogen in dit topic een verslagje van elke reisdag neer te pennen, met enkele extra posts over m’n motorfiets, navigatie én m’n kampeerspullen. Als beginner was ik erg dankbaar voor enkele zeer waardevolle tips van mede-MF’ers, die tijdens m’n reis echt wel het verschil maakten, en deze tips wil ik ook in dit topic graag onderstrepen voor andere MF’ers die ook met het idee spelen om een eerste motorreis te maken. Voor nu kan ik besluiten met dé tip der tips: gewoon doen!!!
 
Laatst bewerkt:
Aaaahhhhh kom maar door!
... en deze he...je bericht aan Bill Gates over de plaats van de functies!
Ik voeg alleen een verzoekje toe om een automatische paginanummering te kunnen creëren binnen een rapport te maken met meerdere tabbladen. 😇
Verder, je schrijft pakkend, dus ik trek de leunstoel erbij en volg je.
 
Gevangen door de introductie! Prachtig beschreven.
Ik ben zelf meermaals langere tijd (semi- gepland en op hotel) op reis geweest, maar altijd met de meest recente fiets die ik heb, ergo Monster796 en nu de SuperSport S.

Nu heb ik ook een aantal analoge oudjes met carburateur (1982 en 1987) en ga dit jaar voor t eerst met de Ducati club 3 dagen naar Luxemburg met m'n Paso. Als dat bevalt wil ik volgend jaar zeker ook eens een langere trip maken met dat ding, juist om de redenen en voor het gevoel dat jij hier beschrijft.

Dus ik volg en kan niet wachten op je volgende bijdrage!

Je hebt de lat wel heel hoog gelegd voor jezelf met zo'n intro.
 
Dag -1: Maandag 17 April:
Route: Scherpenheuvel – Scherpenheuvel: 41km
1686208458515.png

Vandaag, de dag voor vertrek, heb ik nog een aardig lijstje af te werken, zodat ik morgen met een gerust gemoed kan vertrekken. Naast voor de tigste keer over de bagage lijst gaan en controleren of ik alles wel heb ingepakt, stonden er ook nog volgende zaken op de rol:
  • Kofferdragers en bagagerekje, waarop m’n setje tweedehands Hepco & Beckers koffers moet komen, op m’n fiets schroeven.
  • Nieuwe aandrijving voor de snelheidsmeter installeren. Deze was al een tijdje stuk – kroonwieltje was afgesleten – en ik wou onderweg wel weten hoe snel ik ging en welke afstanden ik zou afleggen. Gelukkig vond ik onlangs een complete, NOS opnemer.
  • Alle zooi die ik denk mee te nemen op m’n fiets zien te stouwen. Hier bewijzen de harde koffers én de rock-straps hun kwaliteit. Meeste zooi past in de koffers, de lichtere items gaan in een waterdichte sporttas die samen met tentje en slaapmat middels de rock-straps op het zadel en bagagerekje worden vast gesjord.
  • Olie + filters beurtje: daarvoor moet ik eerst nog even naar de motorzaak want ik zit door m’n voorraad 10w40 mineraal. Goed, want dan kan ik:
    • De olie opwarmen voor het oliebeurtje later vandaag
    • Eens testen welke impact al die zooi achter op m’n motor heeft op het rijgedrag. Oh oh…Deze impact was ernstiger dan ik vooraf bedacht had. Het totale gewicht van m’n bagage inclusief koffers, sporttas en rekje bedroeg een eerder bescheiden 50kg. Uiteraard had ik de zwaardere items zo laag mogelijk, en zoveel mogelijk binnen de wielbasis gepakt, toch leek het stuurkarakter helemaal om zeep want de eerste rotonde die ik nam – wat normaal gezien met zo’n 40km/u kan, ging nu met 20km/u en wiebelend stuur. Dus even aan de kant gaan staan, achterste schokbrekers twee tandjes harder gezet en nogmaals de rotonde genomen. Ging al met iets meer vertrouwen, maar toch niet helemaal lekker. Later die dag, tijdens het snellere bochtenwerk, bleek er geen probleem te zijn, enkel op lage snelheid moest je erg goed opletten en een erg licht stuur voor lief nemen. Dit zou gedurende de rest van mijn trip geen probleem zijn, behalve tijdens een afdaling in de Pyreneeën – zoals nog zal blijken.
  • Verder de hele motor nog eens nalopen en alle boutjes en vijsjes nog eens aandraaien. De Z1 blijft immers een oud hok, waar wel eens iets durft los trillen. Ook dit zou tijdens die eerder genoemde afdaling in de Pyreneeën, en tijdens de laatste rechte lijn huiswaarts, duidelijk worden…
Ten slotte nog even de motor terug warm rijden, nakijken of er nergens olie druppelt, controleren of de snelheidsmeter en km-teller het terug doen – dat doen ze! – dan nog even aftanken – ethanolvrije Shell 98 V-Power, dat spreekt – dan nog even de bandjes bijpompen en dan staat de hele fiets er in tip top conditie bij. Zo is werkelijk alles klaar om morgen de tocht aan te vatten. Nee, wacht... Nog even m'n werk pc aanslingeren en de volgende out-of-office aanmaken: "Geachte, ik ben afwezig vanaf 17/04 tem 24/05, zonder toegang tot email of telefoon. Voor dringende zaken kunt u mijn manager bereiken via +32 470 XX XX XX." En hiermee komt dan het heerlijke besef dat ik nu eens echt een hele periode van het werk ben afgesloten. Met die gelukzalige gedachte breng ik nog een gezellige avond met m'n gezin door en glij mentaal af naar een niveau van zen dat ik niet vaak eerder bereikte - al zeker niet zonder middelen gebruik.
1686209914418.png
 
Laatst bewerkt:
Dag 1: Dinsdag 18 April 2023
Route: Scherpenheuvel (BE) – Condette (FR): 310km
Totaal Afgelegd: 310km

1686293929864.png

Grappig dat je als volwassen vent – dat ben je toch op je 40, niet? – nog diezelfde spanning kan voelen om op reis te gaan, zoals je voelde als tienjarig broekventje op de vooravond dat je op reis vertrok. Desondanks toch zalig geslapen en bij het krieken van de dag, zo fris als een hoentje uit bed gesprongen. Een koele 12 graden maar met een stralend opkomend zonnetje. Eerst nog even de kinderen afzwaaien richting school, vrouwtje nog een smakkerd op d’r voorhoofd en dan toch echt vertrekken. Ondertussen zie je de wereld ontwaken en alles en iedereen z’n gewone gangetje gaan en dan komt plots het besef je dat jij je een hele maand geen fuck van werk of huishouden of andere futiliteiten hoeft aan te trekken, maar gewoon enkele weken mag gaan toeren, naar waar de wind je ook voeren mag. Za-lig…
IMG_4892.jpeg

Een plan had ik niet echt maar ik had op voorhand wel bedacht dat ik op dag 1 in Frankrijk wou aankomen. Ook had ik bedacht dat ik bij vertrek een fotootje wou van de bepakte Z1 voor de Basiliek van Scherpenheuvel – het dorp waar ik woon – dus dat was m’n meteen de eerste stop na amper 600m. Tijdens het nemen van de foto werd ik aangesproken door een nieuwsgierige wielertoerist, die – toen ik hem vertelde over m’n vage plan om een maandje rond-te-clocharden in Europa én Santiago de Compostella te bezoeken – losbrandde over z’n drugsverleden en hoe hij daar, op 28 maart 2003, vanaf was geraakt door zijn bezoek aan Scherpenheuvel alwaar Jezus himself hem aangeraakt had. Nu ben ik eerder atheïstisch van inborst – iedereen moet lekker geloven wat ie zelf wil – toch was het wel een pakkende ontmoeting want je zag aan die man dat hij echt overtuigd was van z’n mirakel én was hij clean sinds die dag. Ergens te gek om los te lopen, maar als het hem helpt om op het padje te blijven, wie ben ik dan om er wat dan ook van te vinden? Wel een mooi begin, hopelijk volgen er meer zo’n ontmoetingen.
IMG_4899.jpeg

Afijn, dan maar echt vertrekken, de motor even warm rijden op de b-weg richting Aarschot, en in Aarschot de E314 snelweg op. Vandaar richting Leuven, waar de E314 eindigt en overgaat in de E40, die je dan via Brussel en Gent tot aan de Belgische kust leidt. Bij Oostende draait de E40 naar het Zuid-Westen, richting Calais. Omdat ik op dag één in de vakantiestemming wou komen, België echt achter me wou laten én omdat de Z1 zo lekker reed aan 130km/u op de snelweg, besloot ik tot voorbij Calais de snelweg aan te houden. Onderweg heel veel duimpjes van motorrijders én automobilisten, en tijdens de tankstop net over de Franse Grens een Brit met z’n Belgische vrouw onderweg naar z’n familie in Groot-Brittanië die een praatje wou maken. De Z1 was destijds z’n droomfiets, maar hij was nooit verder dan een Suzuki GT750 geraakt (totaal andere fiets maar toch ook geen straf) én hij had nooit een grote reis met de motor ondernomen – iets waar hij tot vandaag nog spijt van had. Waarop ik hem zei dat je een Z1 of afgeleide op elke hoek van de straat kunt kopen én dat hij als jonggepensioneerde toch alle tijd had om een reis te maken. De reactie van z’n vrouw – subtiel maar overduidelijk – verklaarde meteen waar het probleem ligt. Wat me meteen weer een stuk meer verliefd doet worden op m’n eigen vrouw – waar ik al 20 jaar bij ben – want haar reactie toen ik haar mijn reisidee verkondigde was: “Je kan beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan spijt hebben van iets wat je niet gedaan hebt”. Amen.

Daarna even de Z1 volgooien met E98, nog een veel te dure, kleffe, driehoekige boterham en een bekertje warm Scheldewater consumeren en weer op weg om Calais te kruisen. Een incidentloze rit tot net voor Calais, alwaar ik net met zo’n 140km/u een rijtje vrachtwagens aan het inhalen was – er rijden daar nogal wat vrachtwagens – toen twee fransozen op hun GS1250 het nodig vonden me op mijn rijstrook in te halen. Op een niet al te brede tweebaans snelweg, dus tussen de vrachtwagens en mij door. Ik met m’n zijkoffers, zij met hun zijkoffers. Ah, de Fransen zijn Frans en GS rijders blijven GS rijders. Eerste van vele observaties van GS’ers – die onderweg nogal een reputatie zouden gaan opbouwen. Na Calais de snelweg af om via de kustwegen verder naar het Zuiden te trekken.

Niets zo irritant als logementen opzoeken en boeken via interwebz, dus vooraf had ik geen enkele camping opgezocht, laat staan geboekt. Ik had dus ook geen idee hoe dun of dik de campings gezaaid zijn in Frankrijk, dus bij het eerste bordje “Camping à 500m” – er stonden dan al 309km op de klok – vond ik het welletjes voor vandaag en meldde me aan bij het onthaal van Camping de Château à Condette, alwaar een heel deftige Française op leeftijd me heel erg formeel en netjes inschreef. Na het uitwisselen van beleefdheden, gegevens en 15 ijskoude euro’s mocht ik een zelf een plekje uitzoeken. Tentje opzetten ging nog een beetje stuntelig, maar deze vaardigheid zou ik mezelf in de komende dagen en weken aardig meester maken.
1686295190281.png

1686295201927.png

1686295812860.jpeg

Mijn karig onderkomen voor de dag staat en het is nog maar 14:59, dus ik besluit om een wandelingetje te maken. Eerst even langs de buurtsuper voor inkopen – m’n droge voorraad wil ik bijhouden voor plekken zonder winkel in de buurt – en dan maar eens op zoek naar het befaamde Château d’Hardelot waar de camping haar naam aan dankt. Na enkele kilometers stappen doemt daar in de verte een ietwat teleurstellend kasteeltje op.
1686295763894.png

1686295780320.png

Na een ommetje doorheen de kasteeltuin nog even het torentje beklimmen maar dan heb ik het wel gezien. Ik twijfel nog even om het rondje (2 of 3,5km) omheen het moeras te maken, maar m’n motorschoenen – op m’n sletsen na het enige paar schoenen dat ik bij me heb – beginnen aardig te knellen. Dus na nog even van gedachten te hebben gewisseld met een lokale oude baas, stap ik gezwind en hongerig terug naar m’n tent.
1686295250071.png

1686295283413.png

Onderweg terug naar de camping ben ik diep in gedachten verzonken en mijmer over wat een fantastische motorfiets de Kawasaki Z1 toch is, en bij uitbereiding elke 4 cilinder-in-lijn motorfiets, en dat twins hieraan toch echt niet kunnen tippen en dat ik de gedachte om zelf een dikke twin oldtimer te kopen toch eindelijk maar eens moet laten varen. Op welk moment – ik zweer het je – een oude knar voorbij komt kachelen op z’n Guzzi V 850 GT. Ik geloof dat dit een gelijksoortige ervaring was als die knakker van deze ochtend met z’n koersfiets en z’n Jezus op 28 maart 2003 – want ik besefte weer meteen dat een zwarte 1978 Darmah, een oranje 1970 750SF en/of een rode 1967 V7 700 onontkoombaar zijn.
1686295368814.png

Na deze religieuze ervaring – er zullen er tijdens deze reis nog twee verschijningen volgen – dan maar verder met de aardse beslommeringen want er moet ook gevreten worden. Dus groentjes snijden met m’n 20 jaar oude Opinel, pasta koken op m’n gasstelletje en bikken maar. Geen maaltijd is compleet zonder een espresso achteraf – doch helaas had ik vooraf besloten geen deftige koffiezet mee te sjouwen. Dus was ik aangewezen op Nescafé oploskoffie. Zwart, warm en vloeibaar: daar houden de overeenkomsten tussen een deftige espresso en een kopje oploskoffie wel zo’n beetje op. De eerste avond besefte ik dus meteen dat ik een fout had gemaakt door niet in een manier om prettige koffie te zetten te voorzien. Leermoment voor toekomstige trips: zoek uit met welk mobiel espressotoestel je aanvaardbare koffie kunt zetten. Gelukkig bleek al gauw dat hoe zuidelijker je trekt, hoe beter de koffie die je onderweg kunt drinken wordt. Het probleem zou zich dus gaandeweg wel gaan oplossen.

Na nog een rondje over de camping – welke ongeveer van 1/3 gevuld was met voornamelijk Britse pensionado’s in hun mobilhome (Kees & Miep met de sleurhut waren uiteraard ook van de partij) kroop ik moe maar voldaan de tent in. Nog even in m’n kaartenboek – kom ik later nog op terug – de route van vandaag aftekenen, een ruwe inschatting maken waar ik morgen heen wil en dan nog een half uurtje lezen. Ik had Daniel Defoe’s Robinson Crusoe mee, een wel erg niet-woke avonturen boek dat lekker wegleest, maar waarvan sommige passages toch erg filosofisch en op deze trip toepasbaar zijn. Wanneer het dan te donker wordt om verder te lezen val ik in een algauw in een diepe slaap, maar niet zonder eerst nog een intens moment van opperste gelukzaligheid te beleven wanneer ik bedenk dat ik morgen weer op pad mag!
 
Ik moest het even opzoeken:

'Teensletsen hoor je het vaakst in Vlaanderen, waar slets vrij algemeen bekend is in de dialecten om een pantoffel in het algemeen te benoemen. Dit slets hebben we in een ver verleden ook al uit het Engels gehaald. Het is verwant aan het Engelse to slide, dat eveneens 'schuiven' betekent.'

:)

Op een of andere manier heb ik het idee dat je beroepsmatig ook met het schrijven van teksten bezig bent. In ieder geval Chapeau!
 
Wederom prachtig geschreven.

Alleen je passage over de twins klopt natuurlijk voor geen meter, blij dat de oude heer op zijn Guzzi je deze dwaling heeft doen inzien!

En voor de rest; complimenten voor alles; de wijze waarop je van de kleine dingen geniet, de rust waarmee je op pad gaat en je fenomenale schrijfstijl.

Chapeau.
 
Wow heerlijk geschreven weer, zou haast denken dat je een pseudoniem bent van Michael van Peel.
En alvast toegevoegd aan het overzicht van reisverslagen!
 
Dag 1: Dinsdag 18 April 2023 Route: Scherpenheuvel (BE) – Condette (FR): 310km
Na een ommetje doorheen de kasteeltuin nog even het torentje beklimmen maar dan heb ik het wel gezien. Ik twijfel nog even om het rondje (2 of 3,5km) omheen het moeras te maken, maar m’n motorschoenen – op m’n sletsen na het enige paar schoenen dat ik bij me heb – beginnen aardig te knellen.
Bekijk bijlage 1889426
Geen maaltijd is compleet zonder een espresso achteraf – doch helaas had ik vooraf besloten geen deftige koffiezet mee te sjouwen.
Lopen op sletsen.........................
Voorheen liep ik nog wel eens enkele km's op mijn douche-slippers. Het kan wel maar is niet ideaal.
De fout om geen wandelschoenen mee te nemen, die maak ik niet meer.
Ooit in noord-Spanje zelfs speciaal goedkope wandel-schoenen gekocht op een marktje.
Die gaan sindsdien standaard bij de vakantie-bagage.

@ foto kat
Onderweg trekt een kat mij altijd aan. Mss omdat m'n eigen vriendje er dan niet bij is.

espresso/ koffie na het eten.....................
Koffie is voor mij 1e levensbehoefte. Deze jongen gaat nergens heen zonder een bakkie pleur.
Paar jaar terug zat ik in Italië ineens chagrijnig op de motor. Snapte niet?? Mooi weer, mooie route en toch voelde ik me slecht.
Totdat ik besefte dat ik nog geen koffie op had. Na de koffie was de stemming ineens VEEL beter geworden.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een mooie manier van schrijven. Ik krijg zelfs het idee dat ik met je mee ben op deze toer.

Een soortgelijke trip ga ik zeker zelf nog eens doen, niet nu want de omstandigheden op thuisfront zijn van dien aard dat dat nu niet kan.

Blijf ons verblijden met je schrijfkunst.:]*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan