Reis door Europa vertrek begin November 2023

Zonder planning, het lot en weer bepaalt de bestemming.
Reis geeft geen retourdatum. Ben benieuwd wat voor avontuur dit zal worden. Volwaardige tips altijd welkom.
Goede groet.
Je begint met "Reis door Europa".
Dan heb je voor de eerste 2500km gelijk. Dat is de kortste afstand naar Gibraltar.
Dan oversteken en heeeel lang Kaapstad als reisdoel houden. Je hebt toch geen einddatum!
Kom je daar aan in december. Dan is het in Z.Afrika midden zomer. Rond de Kaap is het prachtig!
Ik kan je melden dat het daar super-mooi motorrijden is. Dat heb ik zelf met een huurmotor ervaren!
Oke, ik heb tot Joh.burg met vliegtuig gedaan, maar ik had slechts 4 weken voor een rondje ZAF.

BTW
Als je dan toch in Europa gaat blijven, beperk je dan vooral tot het meest zuidelijke deel.
Algarve, Andalusië, Sicilië en Peloponnesos. Dicht bij de Méditerranée. Meer noordelijk wordt het al snel (te) koud.
Ook in deze gebieden is het prachtig motorrijden. (Sic. met motor, maar andere ken ik slechts alleen van de auto)
 
Laatst bewerkt:
En naast Zuidelijk is het handig om laag te blijven. Vrienden zitten nu in Montenegro maar hogerop wordt het al een stuk kouder. Langs de kust is het heerlijk!
 
Algemeen:
Iedere 100m hoger betekent een 0.9°C lagere temp.

Dus als het langs de zee een graad of 10 is, dan is er in de bergen (bijna) vorst.
 
Inversielaag is ook een moeilijk woord.
Dan is het hogerop juist warmer dan aan de grond.
Neem maar een extra trui mee, dan zit je altijd goed.
 
Sommigen kunnen er anders over denken maar bij mij blijft het 0.9°/100m stijging.
In verleden toen ik de bergen (ik heb er toch genoeg gedaan) met de racefiets reed, klopte deze vuistregel 0.9 wel redelijk.
De kou was klimmend nooit zo erg, maar dalend zat je soms met half bevroren vingers. De remhendels gaan dan niet meer vanzelf.
 
Google "temperatuurdaling per 100 meter" en bij mij was het eerste resultaat: Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden.
Bron: KNMI - Temperatuur.

Maar goed, daar het allemaal niet om. Waar het wel om gaat: is onze dappere dodo (oftewel topic starter) nou al eens onderweg en welke richting heeft hij gekozen?
 
Zonder planning, het lot en weer bepaalt de bestemming.
Reis geeft geen retourdatum. Ben benieuwd wat voor avontuur dit zal worden. Volwaardige tips altijd welkom.
Goede groet.
Inmiddels een dikke week verder.
Ben je al vertrokken?
Wij zijn ook benieuwd welk avontuur je gestart bent.
 
Rijdt al ergens in Kazachstan zonder mobiel bereik 🤣🤣🤣
Kan maar zo zijn hoor.
IMG_2454.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan