Eigenbouw EGLI TR1

Ik had een blok in elkaar gezet zonder inhoud, dus alleen de carters, cilinders, carterdeksels en koppen met kleppendekseltjes. Superveel tijd gestoken in het afdichten, echt overal dopjes, plugjes en pakking tussen en in gedaan.

En de buitenkant zag er heel mooi uit *O*



Maar de binnenkant dus niet -O-


Heeft nogal wat moeite gekost om weer schoon te krijgen.... Dus een andere truuk zou fijn zijn. Maar ik heb geen zin om het halve land af te rijden om een blok weg te brengen en weer op te halen.
 
Ik had een blok in elkaar gezet zonder inhoud, dus alleen de carters, cilinders, carterdeksels en koppen met kleppendekseltjes. Superveel tijd gestoken in het afdichten, echt overal dopjes, plugjes en pakking tussen en in gedaan.

En de buitenkant zag er heel mooi uit *O*



Maar de binnenkant dus niet -O-


Heeft nogal wat moeite gekost om weer schoon te krijgen.... Dus een andere truuk zou fijn zijn. Maar ik heb geen zin om het halve land af te rijden om een blok weg te brengen en weer op te halen.
in het verleden kon ik gebruik maken van een natstraalcabine. Carters e.d. helemaal leeg/uit elkaar halen, dus alle kogel- en rollagers eruit, ook tapeinden e.d. verwijderen. Dan hou je een lege carterhelft over die je gewoon van buiten en binnen helemaal straalt, vervolgens langdurig en overvloedig afspoelen onder warm water en dan droog blazen met perslucht.
 
Ja zoiets zou een optie zijn. Maar als ik de staat van de lagers zo zie weet ik nog niet of ik die er wel uit wil halen.... dus dan wordt het gewoon schrobben geblazen met ontvetter of diesel of zoiets.
 
hebben die cylinders altijd die groeven rond de boring en kettingtunnel ?
zo ja : wat dacht je van geen koppakking meer ? metaal op metaal zorgt al voor 99% van de afdichting, en die vitton ringen voor de laatste %. ook bij luchtgekoelde, ik rijd ook zo met mijn cross brommers.
 
Ja die groeven zitten er altijd. de koppakking die er origineel in zit is zo bedacht dat de vlakken elkaar inderdaad echt raken om het blok voldoende sterkte en stijfheid mee te geven om een dragend deel van de motorfiets te zijn. En dan nog gaat het met die pakking ertussen vaak mis. Die pakking is een soort opgerolde ring van heel dun metaal met iets ertussen. En aan de kant waar de nokkenasketting tunnel loopt sneuvelt die ring

Ik heb al eens eerder wat zitten bedenken om van die ringen af te komen. Dus daar zijn wel opties voor te bedenken. Misschien is het wel het beste om de cilinder (het aluminium gietstuk) af te draaien zodat die groeven weg zijn. Dan steekt de cilinderbus boven het gietstuk uit. En dat verschil kan dan worden opgevuld met een mooie koperen pakking. Is ook niet slecht voor de warmte uitwisseling tussen kop en cilinder.

Ik zal eens een schets maken...
 
Als de koppakkingen origineel zo matig zijn en er geen betere aftermarket versie te krijgen is zou ik voor koperen pakkingen gaan icm met een stalen ring waar je een groef voor maakt in je kop of cilinder.
 
Als de koppakkingen origineel zo matig zijn en er geen betere aftermarket versie te krijgen is zou ik voor koperen pakkingen gaan icm met een stalen ring waar je een groef voor maakt in je kop of cilinder.

Ja dat is al eens eerder gepost hier in het topic. schijnt inderdaad heel goed te werken. Zou ik eens moeten terugzoeken ;)
 
Die zitten te dicht bij de cinders. Ik geloof niet dat die het daar gaan redden. En dan nog blijft dat wegblazen van die koppakingsring een issue. Hij zit niet voldoende opgesloten.
Ik denk dat hier een 500cc 4-takt toch net iets anders is dan een 50cc 2-takt. Al is het maar dat bij de crossbrommer het vervangen van een pakking een klein klusje is en hier een halve dag sleutelen...
 
Ik weet niet of je toevallig ook op Facebook zit, maar daar kwam ik deze tegen:

IMG_2088.jpeg
 
Nee ik zit niet op Facebook. Maar "ken" de motor wel. Levert dik 110pk als het goed is. Een Zwitserse meneer gaat er heel hard op :)
 
Ik weet wie het blok gemaakt heeft. Is niet zo scheutig met info. Maar de koppen zijn echt enorm verbouwd. Hele inlaatkanaal schijnt eruit gefreed te zijn en weer opnieuw gelast... dat is geen simpel klusje gok ik. Zuigers en drijfstangen zijn ook niet standaard.
 
Ik weet wie het blok gemaakt heeft. Is niet zo scheutig met info. Maar de koppen zijn echt enorm verbouwd. Hele inlaatkanaal schijnt eruit gefreed te zijn en weer opnieuw gelast... dat is geen simpel klusje gok ik. Zuigers en drijfstangen zijn ook niet standaard.
dat soort verbouwingen van koppen heeft @Eldert volgens mij ervaring mee :?
 
Goedenavond!

Even wat oude activiteit posten.... Had aan het begin van de week nog wat tijd gehad om eens een oude cilinder uit het rek te pakken en te kijken hoeveel daar nu vanaf moest om een mooi vlak te krijgen zodat er een fijne koperen koppakking tussen kan. Leek me het experiment wel waard.

Inspannen en uitklokken:

Ik wilde dus de groef om de cilinderbus waar de oude koppakkingsring in hoort vlak hebben en als het niet te gek wordt ook graag de o-ring groef om de nokkenaskettingtunnel, ben ik die ook gelijk kwijt. De cilinderbus heeft genoeg dikte aan het randje. Daar heb ik een losse van liggen dus die had ik even gecheckt.

Draaien maar!

En na 2,85mm is het allemaal prachtig schoon en vlak. Dus dat valt mee.Hier gaat in ieder geval een koperen pakking mooi op afdichten, dat geloof ik wel. Misschien kan het geheel wel samengesteld met een koppakking van 2mm Dat zou de compressie gelijk wat verhogen.... eens aan rekenen. En kijken of daar de beugels waar het blok mee in het frame hangen wat voor moeten worden aangepast. NAKS moet het zaakje ook nog gespannen krijgen natuurlijk. Zijn zo van die dingetjes. Maar expriment is tot nu toe geslaagd wat mij betreft*O*

Binnenkort vast en zeker meer!

Later,

Loek
 
Zo!

Weer even een kleine update... Ik heb ondertussen de afgedraaide cilinder gescand en er een koppakking voor getekend. Dus dat is mooi.


Binnenkort maar eens een oude zuiger in deze cilinder stoppen en op het blok plaatsen om te kijken hoe dat nou allemaal uitkomt. Even goed bedenken hoe ik het ga verdelen met de diktes van kop en voetpakking om weer op de originele hoogte uit te komen ;)

Ik heb ook nog de kapotte cilinderkop die op dit blok zat verder uit elkaar gehaald. Er kwam een heel slecht piepend geluid uit deze kop de laatste keer_O- De nokkenas kwam er ook niet uit zoals dat normaal het geval is. Die heeft aardig gesmeerd in het aluminium van de kop.
Gevalletje van draaien zonder voldoende smering helaas....





Tuimelaars zien er ook heel slecht uit, en de kleppen hadden ook een heel klein randje alsof ze waren ingeslagen. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze kop origineel op dit blok heeft gezeten. Hier is veel meer slijtage dan aan het onderblok en de cilinders. Morgen nog maar eens de andere kop bekijken of daar dezelfde slijtage/schade te zien is.

Binnenkort vast weer meer:t

Later,

Loek
 
De andere cilinderkop is net zo slecht wat betreft de inhoud.... dus tuimelaars, nokkenas en nokkenaslager zijn allemaal klaar voor de schrotbak.
Moet maar eens een set koppen gaan uitzoeken en opbouwen met mooie nieuwe of zo nieuw mogelijke onderdeeltjes.
 
Ik heb de koppen van het gestraalde blok nog liggen....
1696783243360.png

Die heb ik destijds niet voor niks laten stralen. Waarschijnlijk waren dat toen de beste koppen uit de voorraad _O-
Dus die ga ik eens opsnorren en nieuwe onderdeeltjes voor scoren.
 
Even een tussendoortje. Ik heb een Krukas met drijfstangen van een BT1100 op de kop getikt. Dus het wordt toch een blok met op zijn minst een langere slag :9 Welke boring en daarmee dus welke zuigers het gaat worden bedenk ik wel tussen kerst en het nieuwe jaar. Eerst eens kijken wat ik nog nodig heb voor een mooie set koppen.
En ik heb een "plannetje" bedacht om de koppen waarvan de lagerzitting stuk is gelopen weer te fixen. Zou zonde zijn om die zomaar weg te mikken. Kan ik mooi eens mee experimenteren:t
 
Even een tussendoortje. Ik heb een Krukas met drijfstangen van een BT1100 op de kop getikt. Dus het wordt toch een blok met op zijn minst een langere slag :9 Welke boring en daarmee dus welke zuigers het gaat worden bedenk ik wel tussen kerst en het nieuwe jaar. Eerst eens kijken wat ik nog nodig heb voor een mooie set koppen.
En ik heb een "plannetje" bedacht om de koppen waarvan de lagerzitting stuk is gelopen weer te fixen. Zou zonde zijn om die zomaar weg te mikken. Kan ik mooi eens mee experimenteren:t
Standaard boring gebruiken voor de simplificatie en bouwsnelheid, gecombineerd met de lange(re) slag krijg je een fijn motorkarakter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan