Eigenbouw EGLI TR1

1694207253268.jpeg
 
Zo!

Ben ik nog een keer dit weekend.
Kon het toch niet laten om het even alleen te proberen. Dus met een spanbandje, een stapel kussentjes voor de landing en wat subtiel wiebelen aan het blok lag het er eigenlijk zo onderuit.








Het is wel grappig dat als ik er wat blokbouten uitdraai het frame eigenlijk gelijk doorzakt. Het blok is dus weldegelijk een essentieel dragend onderdeel voor het frame. Ik denk dat als ik erop ga zitten zonder blok dat het wel eens scheef zou kunnen gaan. En dat ligt er dan niet aan dat ik SUPERVET ben, want dat valt wel mee ;)

Mooi, dan ligt het op de grond en ben ik blij met een sterke vrouw in huis! Dik 70Kg til ik echt niet zelf op het werkbankje. Blok op op het werkbankje, frame in de hoek voor de komende maanden en een doosje onderdelen.




En dan is het toch verleidelijk om even te kijken hoe de binnenkant van het blok eraan toe is. Ik weet niks van leeftijd of kilometerstand. En of het uberhaupt al eens los is geweest....
Nou dat laatste is inmiddels wel zeker, de cilinders zijn er vanaf geweest want daar zit echt een achterlijke hoeveelheid pakkingmeuk gekliederd die daar niet hoort te zitten:( De cilinder en zuiger zijn dan weer in betere staat dan welk ander Tr1 blok dat ik open gehad heb, dus dat is wel aardig. Wie weet zijn er ooit nieuwe zuigers en/of zuigerveren in gekomen. Ook het small-end ziet er niet slecht uit, daar zit vanaf nieuw een soort koperen laagje is, en dat zit er bij deze nog deels. Ik heb ook drijfstangen waar dat gewoon echt helemaal vertrokken is. Ook de nokkenas ketinggeleiders zien er veel beter uit dan ik gewend ben.
Nouja, kijken wat ik voor de rest tegen ga komen. Er zijn wat onderdelen die vaak in slechte staat uit zo'n blok komen, misschien valt dat nu een keer mee.




Misschien van de week weer wat tijd om verder te sleutelen.

Later,

Loek
 
Hallodanmaarweer,

Als het dan zo op de werkbank ligt wil ik het ook graag verder uit elkaar hebben _O- Dus nog maar even tijd "gemaakt"











In willekeurige volgorde.... ben weer een zuiger en cilinder in hele nette staat tegengekomen. De asjes die de kettingwielel voor de nokkenassen op hun plek houden zijn bij dit blok ook een beetje ingelopen. Daar heb ik nog nooit echt goeie van gezien in een blok. Ook het beruchte startkransje is niet meer echt top. Verder een berg vloeibare meuk waar je U tegen zegt en een extreem vettig blok.... Zeefje van het oliepompje is dan weer relatief schoon. Dus onder alle zooi een hoop heel bruikbare onderdelen :t
Alles is er nu vanaf, de dynamo moet met een trekker en de 3 dikke inbusbouten die de carterhelften nog bij elkaar houden zitten altijd echt vast. Als die los zijn kan het blok in 2 helften en is het een kwestie van schoonmaken en de conditie van de krukas en carters beoordelen.

Dan ga ik eens de grote hoop onderdelen naast elkaar leggen en beslissen wat er in de uitgekotterde carters moet aan onderdelen.....

Ik heb de volgende zuigers op het oog: KLIK
Met de volgende specs: KLIK

Nog even goed rekenen of dat allemaal gaat passen en wat voor compressie het ongeveer gaat opleveren. Dus even huiswerk doen, onderdeeltjes bestellen en in elkaar met die handel, proefritje over een paar weken_O-

Later,

Loek
 
Dat gewicht is compleet met zuigerveren, pistopen en borgringetjes ;)

En als ik dan even terugkijk naar wat de Porsche zuigers wegen die ik vorige keer geprobeerd heb....
1694537726803.png


Die zijn even zwaar. Of dat zwaar is weet ik niet, ik heb weinig vergelijkingsmateriaal voor 100mm zuigers.
 
Een 95 mm JE zuiger is 420 gram.
Ook compleet met pistonpen en zuigerveren? als dat zo is scheelt dat nogal inderdaad. Maar een 100mm zuiger heeft wel 23% meer oppervlak, gaat ook wat gewicht inzitten natuurlijk....
Nouja, ik ga m'n huiswerk doen met deze zuigers. Moet nog heel goed gaan meten en rekenen hoe het uitkomt met compressie. Als dat blijkt niet te gaan werken moet ik op zoek naar iets anders.
 
Ook compleet met pistonpen en zuigerveren? als dat zo is scheelt dat nogal inderdaad. Maar een 100mm zuiger heeft wel 23% meer oppervlak, gaat ook wat gewicht inzitten natuurlijk....
Nouja, ik ga m'n huiswerk doen met deze zuigers. Moet nog heel goed gaan meten en rekenen hoe het uitkomt met compressie. Als dat blijkt niet te gaan werken moet ik op zoek naar iets anders.
Due 95 mm Porsche zuigers worden ook in XT 500 blokken gebruikt en daar zijn ze geen suk6 big end lagers stuk en snel versleten cilinders.
 
Due 95 mm Porsche zuigers worden ook in XT 500 blokken gebruikt en daar zijn ze geen suk6 big end lagers stuk en snel versleten cilinders.
hhhmmm.... thnx voor de info :t de vorige versie van het blok had ook behoorlijk zijn big-ends behoorlijk gesloopt.
 
Misschien dan tóch beetje teveel gewicht wat aan de drijfstang trekt en duwt. Blokje maakt natuurlijk ook wat meer toeren dan wat Yamaha San ooit verzonnen heeft ;)

Maar we volgen weer, mooi project, gewoon doorgaan! :t
 
Dat met die toeren was inderdaad de bedoeling maar is nooit gelukt. Blok pakte heel goed op maar wilde niet verder dan 5500 toeren draaien. Ik denk niet dat de massa van de zuiger daarin een heel belangrijke rol heeft gespeeld. Maar dat blijft een beetje gokken natuurlijk.

Ik wil het zaakje nu wel weer eens goed aan het lopen krijgen inderdaad. Dus we knutselen maar verder....
 
Blok pakte heel goed op maar wilde niet verder dan 5500 toeren draaien. Ik denk niet dat de massa van de zuiger daarin een heel belangrijke rol heeft gespeeld. Maar dat blijft een beetje gokken natuurlijk.
als ze 10 gram meer wegen niet nee, maar als het richting 1/3de meer gaat ...
als je meer toeren wil draaien zou ik toch veel liever lichtere dan zwaardere zuigers hebben.
 
Daar ben ik het mee eens, lichtere zuigers zouden fijner zijn.... maarja, die krengen liggen niet zomaar ergens op de plank. Als het allemaal niet uitkomt met compressiehoogte enzo ga ik wellicht eerst nog een "standaard" blok opbouwen.
 
Grapjas, dit is een keukenweegschaal tot 5Kg, ik weet niet waar jij je coke op weegt maar als ik dat al zou doen in ieder geval niet op een keukenweegschaal.
 
Dealer hoeveelheden wel, direct uit de haven. :P

Maar dat flink zwaardere zuigers problemen kunnen veroorzaken klinkt logisch.
 
Een XT500 is ook niet echt een hoogtoerig blok denk ik.... Net als mijn Tr1. Met het originele blok draaide ik 7500rpm en dat is ongeveer 300 meer dan meneer Yamaha bedacht had. Wat ik er zo over gelezen heb (best wel wat in al die jaren _O- ) is 8500rpm wel een veilige grens voor een Tr1 blok.
Misschien is dat wel een mooi plan B, met gewoon originele zuigers en cilinders. Daarvoor moet er wel wat gedaan worden aan de koppen denk ik. Uitlaat heb ik al en carburateurs ook. Alleen zijn de originele cilinders maar matig af te dichten, ze hebben een slechte koppakking. Nouja, genoeg plannen te maken....
 
De zuigers van mijn Guzzi 1100, 97mm wegen ook krap 600 gram. Dat is inclusief pistonpen en veren, zonder clipjes. Volgens mij kan je met gesmede zuigers niet veel lager, tenzij je een heel kort hemd hebt.
 
Zo!

Nog even het laatste stukkie blok uit elkaar. En dan is het een kwestie van schoonmaken. Ooit heb ik eens een keer een blok laten stralen met glasparels. Geen succes, dus ik moet eens kijken hoe ik deze carters netjes ga krijgen.
Moest alleen nog de 3 dikke binnenzeskant schroeven die de 2 helften echt stevig aan elkaar houden los te maken. Die gaan met een gezond hefboompje ook prima los. En ik heb niet het idee dat het blok al eens zo ver los is geweest.
De binnenkant ziet er werkelijk brandschoon uit, alle draaiende onderdelen lijken haast nieuw, in ieder geval beter dan ik ooit uit een ander blok heb gehaald. Het lijkt dus heel erg de moeite om dit blok weer zo origineel mogelijk in elkaar te zetten.... dan moet ik alleen eens iets gaan verzinnen voor de koppakking, de originele zijn matig en lastig verkrijgbaar. Eens kijken of ik iets kan met een koperen ring ofzo.

Plaatjes dan maar!

2 supernette schakelvorken

Versnellingsbak waar haast geen loopsporen op te zien zijn

En de carterhelften zonder dat ik ook maar iets heb schoongeveegd

Normaal zitten er altijd wel wat sporen op de kruktap die met een schuivende passing over de krukas gaat, nu helemaal niks, en ook de lagers van de versnellingsbak en schakelwals lijken wel nieuw.
Erg fijn :t *O*het mag ook wel een keer meezitten na alle ellende....

Binnenkort meer, eerst poetsen, en dat is niet m'n grootste hobby, dus kan even duren;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan