Eigenbouw EGLI TR1

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.516
3.865
Heerlen
Een goede avond dan maar!

Zoals de titel van dit topic al een beetje aangeeft heb ik het plan opgevat om een eigen motorfiets te bouwen, en uiteindelijk te laten keuren voor gebruik op de weg.
Ik volg al een tijd met veel plezier en respect de eigenbouw/ombouw projecten hier op het forum, maar zeker ook op andere sites. En na veel lezen en plaatjes kijken kom je dan langzaam op het idee om ook eens zoiets te proberen… Omdat andere personen ook de moeite nemen hun kennis, kunde en noeste arbeid te delen vindt ik dat ik dat ook maar moet doen, alleen maar lezen van anderen is ook een beetje jammer, toch? dus vandaar een nieuw topic.

Ik vindt het zelf uiteraard een mooi plan, maar besef me ook heel goed dat het wel een beetje zal tegenvallen hier en daar. Maar dat mag de pret niet drukken, als je het niet probeert weet je nooit of het gaat lukken, dus hoppa aan de slag.

Het plan is in het kort om het blok van een Yamaha TR1 in een eigenbouw EGLI achtig rijwielgedeelte te hangen en te voorzien van fijne gespaakte wielen en een ducati imola zitje en tank….

Als mijn fiets uiteindelijk in de verte een klein beetje gaat lijken op deze wordt ik al heel gelukkig! Dit vindt ik namelijk toch wel zo’n beetje de vetste fiets van het internet.
PA-Vern-014.jpg


Ik ben al met een en ander gestart en de situatie is nu als volgt:

TR1 aangeschaft, stukgelopen reserveblok erbij gekocht dat als mockup gaat dienen voor het frame. Naven gekocht, die nu worden voorzien van nikkel en tin coating, en later van RVS spaken met aluminium velgen. Imola zitje en tank cover gekocht. Flink aan het denken en tekenen geslagen en natuurlijk frame materiaal aangeschaft!

Als eerst het blok eens goed ingemeten en in CAD gestopt en daarna de rest van de ideeën er langzaam omheen bedenken en vanaf kladjes in CAD optekenen. En dat heeft tot nu toe het volgende opgeleverd.

Blok:
TR1%252520blok.JPG


Frame tot nu toe:
Frame.JPG


Zal proberen de komende dagen wat meer info te posten, heb namelijk al wat foto’s geschoten van een en ander. Ook het tekenwerk is op mijn computertje al verder gevorderd dan de twee delen hier dus dat komt dan vanzelf.

Ideeen, tips, commentaar en opmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom en vragen mag natuurlijk ook. Ik heb het topic bij “brikken en klassiekers”geopend omdat ik die topics het liefst lees en het grootste deel van mijn onderdelen uit deze categorie zal komen!

Kortom, een fijne avond dan maar!

Loek
 
Ik heb een kennis met een originele RAU (egli achtige) lasmal. Misschien heb je hier wat aan? Overigens was er in Duitsland in de jaren 80 iemand actief in de Bott met een Egli TR1.
 
@downsider

Jazeker!

Deze is ook heel vet, heb nog getwijfeld over een guzzi blok, maar ben uiteindelijk toch maar voor fijne japanse spulletjes gegaan... ik denk dat het karakter van beide blokken elkaar niet heel veel ontloopt. 2-cilinders, luchtgekoeld, niet te veel vermogen, maar wel een fijn koppel.

@Rockert

Oei dat vet om te hebben... maar alleen te gebruiken voor een frame met een type blok lijkt me. Ik ben in ieder geval van plan om een lasmal te maken voor het frame of op zijn minst losse delen van het frame.

Groeten,

Loek
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een kennis met een originele RAU (egli achtige) lasmal. Misschien heb je hier wat aan? Overigens was er in Duitsland in de jaren 80 iemand actief in de Bott met een Egli TR1.


Hallo Ronald,

Is die mal, eventueel, te huur?

Groet, Rob
 
Laatst bewerkt:
@rockert,

Ik zie dat je bezig bent met een SR500.... is het niet toevallig zo dat de cilinder opbouw van een TR1 en een SR500 "gelijk" zijn of heb je daar geen idee van? Ik heb het proberen uit te zoeken op internet maar niet echt iets gevonden. Voor een sr500 zijn namelijk fijne nokkenassen te krijgen en voor een TR1 is in dat gebied helemaal niks te krijgen.

Fijne avond verder,

Loek
 
Oei, dat is een moeilijke. Heb ook gehoord dat er veel overeenkomsten zijn maar hoe de vork nu precies in de steel zit...?.Heb hier wel een stel originele nokkenassen liggen, mocht je er aan toe zijn wil ik die best wel opsturen ter vergelijking met die van je TR1. Heb ook wel een adresje die ze leveren kan trouwens O-)
 
Loek,

EGLI Informatie op:
Classic Motorcycles
Maten EVH 750
Ik heb een compleet set tekeningen met alle maten
Als je interresse hebt laat dit dan maar weten

Veel succes,
Groet,Jan
full
 
Laatst bewerkt:
leuk project , zo'n tr1 blok vraagt haast om een egli achtig frame,
je kunt het blok aan de koppen ophangen.
ik heb ooit een egli achtig frame om een enfield gehangen , daar moeten er ook nog voorbuizen bij.
als je nog inspiratie zoekt , ik heb nog ergens een rau frame op zolder, maar zonder voorbeeld is het prima bouwen. aan bovenstaande tekening heb je eigenlijk al genoeg.
ga je zelf het frame maken?
 
Goedemorgen allemaal!

Kijk er wordt lekker meegedacht, veel mooie plaatjes!

@jan W: die set tekeningen zou ik graag ontvangen, ik heb het plaatje zoals jij post wel gezien uiteraard, maar precieze maten heb ik niet echt.

@elefant: en dat is precies wat ik van plan ben. Dat blok fijn aan zijn kopen ophangen zodat er zo min mogelijk frame te zien is, Ik ga het frame inderdaad zelf maken. Heb al materiaal in huis, nog tekeningen afmaken (belangrijk voor de keuring) en dan beginnen.

De RAU TR1 die gepost is was na de duc in mijn openingspost inderdaad wel een groot voorbeeld. die fiets laat zien dat het kan, ik vindt alleen de tank en het zitje minder fraai, hoogglans ben ik een beetje vies van en ook het bolle van de tank is minder. Maar de spaakwielen zijn weer wel heel vet, kortom het wordt tijd dat het winter wordt dan is motorrijden toch minder leuk en kan er gebouwd worden!

Werke allemaal zou ik zeggen!

Later,

Loek
 
Vet project, je doet je nick eer aan! :)

Jammer dat je zo ver weg woont, ik heb hier nog een SR500 in onderdelen liggen, hadden we zo kunnen vergelijken..
 
Heren,

Inderdaad fraaie plaatjes allemaal, sommige had ik nog niet gezien. Op het forum van TR1.de staat best veel goede info. En ook veel plaatjes van vette eingenbouwdingen.

Hier in ieder geval even wat plaatjes van mijn motor zoals ik hem kocht en hoe hij er nu uitziet en ook nog van het inmeten van het mockup blok. Tekeningen volgen snel! Verder ben ik ook begonnen met de fabricage van de bovenbuis

motor bij aanschaf:
full


motor nu:
DSCN2777.JPG


inmeten motorblok:
IMG_0535.JPG


Zo, voldoende voor nu,

Later,

loek
 
over gereedschap idd niet te klagen, mag de werkplaats op het werk gebruiken en die is gevuld met GOED gereedschap :) :)

Loek
 
Sorry about the missing text, I'm still learning how to add pics to my posts! This is a Brit TR1 'special'. Chopped Norton Featherbed frame with TR1 engine installed. Back in the 80's we used to call the TR1 a "Modern Vincent". A very tasty engine and I cannot understand why they were not more popular at the time. Quite rare over here now, and strangely, still not that sought after. In an Egli frame, the power/weight ratio will make it an exciting bike. Best of luck with your project,
Bob.
 
Een goedemiddag,

Hier nog even wat plaatjes van het maken van de bovenbuis :) veel denken en als het eenmaal is ingespannen zo klaar! Maarja, resultaat was ik blij mee!

ingespannen voor bewerken:
IMG_0561.JPG


even checken na het bewerken:
IMG_0564.JPG


controleren of het past:
IMG_0565.JPG


en meten natuurlijk:
IMG_0566.JPG


0,1 graad steilere balhoofdhoek dan gepland.... nog maar eens meten na het lassen maar voorlopig goed genoeg.

Fijne avond verder,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan