Eerst even oefenen voor je weer gaat rijden na winterstop

Klopt. En dit oefenen onder geconditioneerde omstandigheden gaat prima. Er zullen er zelfs zijn die het lukt !!

Maar als je gewoon lekker aan het rijden bent en totaal onverwacht een noodstop moet maken.... ik denk dat ik aardig wat routine heb opgebouwd, maar 10/1 dat ook ik gewoon m'n rem voluit inknijp en vol de ABS in ga. Ik weet t dankzij ervaringen uit het verleden wel zeker zelfs :P en ik heb ook zeer ervaren (politie)motorinstructeurs gezien die op dat soort momenten echt niet in staat zijn netjes tot vlak voor het ingrijpen van de ABS te blijven.


Als je het mij vraagt niemand niet, mijn ervaring (zonder abs) je knijpt meteen die rem in voelt hem blokeren, komt tot bezinning en doet een uitwijk manoevre (die leer je ook niet voor niets.....) em je hartslag is opeens hoger nadat je er voorbij bent en in je spiegel kijkt.

Een keertje was ik afgeleid |( en toen ging er net een auto stil staan om af te slaan.
mijn geluk was, de ruimte tussen de tegenliggers en het stilstaande object. Ik had die auto natuurlijk nooit moeten missen O-) , maarja ik ben ook maar een mens.

Edit:
ik hoef niet echt meer te oefenen aangezien ik het hele jaar door heb gereden (behalve met sneeuw), maar toch knijp ik hem altijd een beetje als het regent. ik durf dan niet echt een bocht in te gaan.
is hier een goede methode voor om hier op te oefenen en er vanaf te komen?

Ik weet dat je de motor ook als het wegdek nat is normaal in een bocht kan leggen, maar op de een of andere manier durf ik het niet.
als het droog is durf ik wel weer normaal en aardig plat door de bochten.


Veel in de regen rijden. En zelf vind ik soms ook dat ik rijd als een dweil in de regen, of sneeuw. Maar dan verschijnt er al snel weer een koekblikker voor mij die nog erger is.
Dus soms valt het wel mee en ben je niet 100% zeker.
Daarom veel in de regen rijden, ik doe woonwerk op de motor en dan raak je er aan gewend.(je gaat steeds meer vertrouwen krijgen in jezelf en je fiets)
 
Laatst bewerkt:
Is er al in de comments gemeld dat het achtertandwiel van de motorfiets in het filmpje versleten is?

Poeh! Moet je eens kijken joh! Kan echt niet! De ketting staat ook te slap..

Heeft meneer bewust gedaan, als hij dan weer met zijn snor tussen de ketting komt, staat er genoeg speling op om zijn snor er weer enigszins heel tussen uit te krijgen.

Nee, dat is inderdaad echt niet opgevallen nog!

Goed dat je t ziet !!
 
Gisteren nog een hele serie noodstops gemaakt met een gloednieuwe gladius, 5km op de teller *D

Volledig in geknepen en getrapt. Het hobbelt inderdaad niet, maar vond de remweg zowel op het slipvlak als op het asfalt vrij lang. Vond ook dat naar mijn menig de ABS vrij snel inkwam. Uiteraard komt deze pas in als er geblokkeerd wordt dus zal aan de grip hebben gelegen. Remweg met ABS is sowieso veel langer dan tegen de blokkeer grens aan remmen, maar in de praktijk rem je echt niet snel tegen de blokkeer grens. Op de openbare weg heb je te veel variabelen. Soort wegdek, ligt er grind? Ben je net door een plas gereden, temperatuur..

Neemt niet weg dat het een heerlijk gevoel geeft. De fun factor is alleen ver te zoeken als je even het achterwiel wilt laten slippen. Even uit laten breken lukt niet meer.
 
Volledig in geknepen en getrapt. Het hobbelt inderdaad niet, maar vond de remweg zowel op het slipvlak als op het asfalt vrij lang. Vond ook dat naar mijn menig de ABS vrij snel inkwam. Uiteraard komt deze pas in als er geblokkeerd wordt dus zal aan de grip hebben gelegen.

Als het een gloednieuwe Gladius is (meer mensen die vinden dat dit klinkt als een geslachtsziekte :? ), dan zitten er waarschijnlijk ook nieuwe banden onder en dan zijn ze inderdaad wat aan de gladde kant.

Remweg met ABS is sowieso veel langer dan tegen de blokkeer grens aan remmen, maar in de praktijk rem je echt niet snel tegen de blokkeer grens.

Precies. Als je goed kunt remmen, dan heb je met ABS een langere remweg. Maar dat is nou juist het probleem, in een noodsituatie handel je uit paniek en dan ga je niet rustig proberen om tegen de ingrijpgrens van de ABS te remmen. Been there, done that... :o
 
Gisteren nog een hele serie noodstops gemaakt met een gloednieuwe gladius, 5km op de teller *D

Volledig in geknepen en getrapt. Het hobbelt inderdaad niet, maar vond de remweg zowel op het slipvlak als op het asfalt vrij lang. Vond ook dat naar mijn menig de ABS vrij snel inkwam. Uiteraard komt deze pas in als er geblokkeerd wordt dus zal aan de grip hebben gelegen. Remweg met ABS is sowieso veel langer dan tegen de blokkeer grens aan remmen, maar in de praktijk rem je echt niet snel tegen de blokkeer grens. Op de openbare weg heb je te veel variabelen. Soort wegdek, ligt er grind? Ben je net door een plas gereden, temperatuur..

Neemt niet weg dat het een heerlijk gevoel geeft. De fun factor is alleen ver te zoeken als je even het achterwiel wilt laten slippen. Even uit laten breken lukt niet meer.


Ik heb die vorige week mee gekregen als leen motor. :]
Dat was voor mij erg wennen aangezien ik een zxr 400 en een zx-6r rijd. Maar ik vond juist de fun factor aan die gladius datie goed hanteerbaar is en erg fel tot de 110 ofzo. Ik had altans een grote smile 60km lang.(de eerste rit op die suzuki) Ik vond het veel leuker dan bijvoorbeeld een BMW F800GS die ik ook al is meegehad heb. of een 1200rt :Z Waar ik trouwens een heel raar gevoel op heb, namelijk het rijd prachtig maar het gevoel is weg.....
 
Honda Fireblade: ABS v non-ABS, als je haast hebt kan je skippen naar 3:00.

Mooi filmpje, jammer dat de conclusie niet helemaal goed te verstaan is, maar volgens mij is het:
Als je een supergoeie rijder bent en je hebt alles onder controle, remt zonder ABS beter dan met, maar de pro's zouden toch voor de Honda met ABS gaan. Waarschijnlijk omdat je in het echte leven meestal niet de noodrem op een circuit doet... ik kan me daar wel in vinden.
 
Het probleem met automobilisten is niet alleen dat driekwart de motorrijders niet verwacht met dit weer, maar dat ze in de winter ook niet verwachten dat er doorrijders zijn... :/
 
Precies. Als je goed kunt remmen, dan heb je met ABS een langere remweg. Maar dat is nou juist het probleem, in een noodsituatie handel je uit paniek en dan ga je niet rustig proberen om tegen de ingrijpgrens van de ABS te remmen. Been there, done that... :o

Klopt. Alleen is het wel goed je te realiseren dat ABS er niet voor zorgt dat je motor automatisch een perfecte remming uitvoert, wat velen schijnen te denken. Je moet nog steeds nastreven om zo perfect mogelijk te remmen, dus druk opbouwen en dan doorremmen. Waarbij ABS ook een perfect middel is om dat te oefenen want je kunt makkelijk de gripgrens opzoeken.

Maar als je plotsklaps vol in je remmen knijpt dan zul je meemaken dat je met ABS behoorlijk ver doorglijdt, zeker als het geen ideaal wegdek is.
 
Opzich waar maar het grootste probleem is dat automobilisten er geen rekening mee houden dat wij weer mogen buitenspelen.
Onzin. Ik heb alweer genoeg gekken op motoren zien rijden die als een kat die voor t eerst buiten mag spelen los gaan op de wegen. Gaat helemaal nergens over, doe toch rustig aan die eerste kilometers na een lange winterstop...
 
Het probleem met automobilisten is niet alleen dat driekwart de motorrijders niet verwacht met dit weer, maar dat ze in de winter ook niet verwachten dat er doorrijders zijn... :/

Het probleem met automobilisten is dat het mensen zijn en dat er vele eeuwen evolutie tegenwerkt om een smal en snel object als een motorfiets op te merken. Natuurlijk, er zijn ook automobilisten die met van alles bezig zijn dan het voertuig besturen, maar ook een oplettende automobilist is niet goed in staat een motorfiets op tijd op te merken. Daarbij nog eens bemoeilijkt door de moderne automobielen die het uitzicht steeds meer beperken.

Het heeft dan ook niet zo'n zin op automobilisten te mopperen, je kunt je tijd beter besteden aan datgene wat je zelf kunt doen, en dat is goed leren kijken, anticiperen en de juiste plaats op de weg innemen. En vooral dat laatste zie ik heel veel motorrijders niet doen.
 
ik hoef niet echt meer te oefenen aangezien ik het hele jaar door heb gereden (behalve met sneeuw), maar toch knijp ik hem altijd een beetje als het regent. ik durf dan niet echt een bocht in te gaan.
is hier een goede methode voor om hier op te oefenen en er vanaf te komen?

Ik weet dat je de motor ook als het wegdek nat is normaal in een bocht kan leggen, maar op de een of andere manier durf ik het niet.
als het droog is durf ik wel weer normaal en aardig plat door de bochten.




Hoef je je niet voor te schamen, ik ben ook geen echte regenrijder.
En hoewel ook ik heel beste adviezen gehad en onder allerlei weersomstandigheden gereden heb, ben ik nog steeds een beetje huiverig bij(vermeende)schuiverigheid en daar pas ik mijn rijstijl dan ook op aan.

Ik heb liever dat er gezegd wordt 'daar rijdt ie' dan dat er gezegd wordt 'daar ligt ie' .
Ook een goede bekende van me, rij-instructeur, denkt er precies zo over, dus in je gedachtegang sta je niet alleen.
 
Het heeft dan ook niet zo'n zin op automobilisten te mopperen, je kunt je tijd beter besteden aan datgene wat je zelf kunt doen, en dat is goed leren kijken, anticiperen en de juiste plaats op de weg innemen. En vooral dat laatste zie ik heel veel motorrijders niet doen.




En toch lijkt het er bij sommige automobilisten op dat ze het erom doen.
Afgelopen woensdag nog, zo'n Renault Twingo, rijdt met 110 rechts en een verder zo goed als lege rijstrook nog zo'n 100 meter voor me, ik wil passeren met 120-130, gaat ook zij in een keer naar links zonder daarvoor even de richtingaanwijzer in te schakelen.

Dan moet je toch de neiging om zo'n persoon rechts in te halen en dan naar links sturend af te snijden even onderdrukken.

:$
 
Laatst bewerkt:
Hoef je je niet voor te schamen, ik ben ook geen echte regenrijder.
En hoewel ook ik heel beste adviezen gehad en onder allerlei weersomstandigheden gereden heb, ben ik nog steeds een beetje huiverig bij(vermeende)schuiverigheid en daar pas ik mijn rijstijl dan ook op aan.

Ik heb liever dat er gezegd wordt 'daar rijdt ie' dan dat er gezegd wordt 'daar ligt ie' .
Ook een goede bekende van me, rij-instructeur, denkt er precies zo over, dus in je gedachtegang sta je niet alleen.
Tuurlijk pas je je rijstijl aan aan de omstandigheden. Weer, weg, overig verkeer... er altijd iets om je aan aan te passen. Ik heb inmiddels wel geleerd dat je met regen op zich "normaal" kan rijden, zeg maar zo ongeveer het rijgedrag dat bijvoorbeeld de politie of het CBR graag zou zien. Je hoeft dus echt niet rechtop de bocht door, maar ik probeer ook weer niet m'n oor op de straat te leggen :N
 
En toch lijkt het er bij sommige automobilisten op dat ze het erom doen.
Afgelopen woensdag nog, zo'n Renault Twingo, rijdt met 110 rechts en een verder zo goed als lege rijstrook nog zo'n 100 meter voor me, ik wil passeren met 120-130, gaat ook zij in een keer naar links zonder daarvoor even de richtingaanwijzer in te schakelen.

Dan moet je toch de neiging om zo'n persoon rechts in te halen en dan naar links sturend af te snijden even onderdrukken.

:$
Oh rechts erlangs zou ik altijd doen... snijden niet :N
 
Het probleem met automobilisten is dat het mensen zijn en dat er vele eeuwen evolutie tegenwerkt om een smal en snel object als een motorfiets op te merken. Natuurlijk, er zijn ook automobilisten die met van alles bezig zijn dan het voertuig besturen, maar ook een oplettende automobilist is niet goed in staat een motorfiets op tijd op te merken. Daarbij nog eens bemoeilijkt door de moderne automobielen die het uitzicht steeds meer beperken.

Het heeft dan ook niet zo'n zin op automobilisten te mopperen, je kunt je tijd beter besteden aan datgene wat je zelf kunt doen, en dat is goed leren kijken, anticiperen en de juiste plaats op de weg innemen. En vooral dat laatste zie ik heel veel motorrijders niet doen.

Dat ben ik met je eens, maar toch vind ik dat automobilisten hier en daar wel eens wat beter kunnen opletten. Ik mopper ook niet zo snel hoor, ben een hele rustige rijder, maar als je soms ziet wat voor gedrag men in het verkeer vertoond (en dan bedoel ik nu even alle weggebruikers), dan word je daar soms toch wel een beetje verdrietig van. Neemt niet weg dat ik zelf ook beginnend bestuurder ben, zowel het B als A rijbewijs. Maar ik probeer toch altijd rekening te houden met mijn medeweggebruikers en ik merk dat sinds ik mijn motorrijbewijs heb ik anders tegen het verkeer aankijk dan voorheen.

Natuurlijk is het als motorrijder belangrijk dat je vanuit jezelf rijdt en denkt om de punten die jij noemt, maar als het goed is leer je dat allemaal tijdens de AVD lessen, defensief rijden heet dat niet? Mij is in ieder geval verteld dat je moet proberen in het midden van de weg te rijden en als dat niet kan, aan de linkerkant. En met bochtjes is het de zaak dat je door de bocht kan kijken en het verkeer van de andere kant jou ook ziet. Dit is dus ook de manier waarop ik probeer te rijden.
 
Natuurlijk is het als motorrijder belangrijk dat je vanuit jezelf rijdt en denkt om de punten die jij noemt, maar als het goed is leer je dat allemaal tijdens de AVD lessen, defensief rijden heet dat niet? Mij is in ieder geval verteld dat je moet proberen in het midden van de weg te rijden en als dat niet kan, aan de linkerkant.
Als je maar oppast dat defensief niet passief wordt, want dat is ook weer link. En over positie op de weg.. de belangrijkste regel is volgens mij dat je moet rijden waar jij het meeste zicht hebt. En dat kan midden, links of rechts zijn, afhankelijk van je omgeving. Stel je hebt een busje voor je die tegen de linkerkant van de weg rijdt. Dan is rechts op de strook rijden al gauw aantrekkelijk hoor, dan zie je tenminste nog wat van wat er voor dat busje gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Even oefenen na de winterstop? Ben je gek.

Vorige week sprak ik iemand die voor het eerst in 35 jaar weer op de motor stapte.

Even van Zwijndrecht naar Vlissingen heen en terugrijden is genoeg om weer klaar te zijn voor de motor..... Dan heb je weer genoeg feeling en ervaring om veilig over de weg te kunnen. :+
 
Als je maar oppast dat defensief niet passief wordt, want dat is ook weer link. En over positie op de weg.. de belangrijkste regel is volgens mij dat je moet rijden waar jij het meeste zicht hebt. En dat kan midden, links of rechts zijn, afhankelijk van je omgeving. Stel je hebt een busje voor je die tegen de linkerkant van de weg rijdt. Dan is rechts op de strook rijden al gauw aantrekkelijk hoor, dan zie je tenminste nog wat van wat er voor dat busje gebeurt.

Het is vooral om je eigen positie op de weg te claimen. Als je ver naar rechts rijdt, dan nodig je anderen uit om in te halen op dezelfde rijstrook.
En het is dan goed mogelijk dat het voertuig dat achter je rijdt, niet meer zichtbaar is in je spiegels.

Als je totaal geen zicht hebt op wat er verder voor je gebeurt, dan moet je over het algemeen meer afstand nemen van je voorligger.
 
Het is vooral om je eigen positie op de weg te claimen. Als je ver naar rechts rijdt, dan nodig je anderen uit om in te halen op dezelfde rijstrook.
Da's een hardnekkig fabeltje, heb ik echt nog nooit meegemaakt :N
En het is dan goed mogelijk dat het voertuig dat achter je rijdt, niet meer zichtbaar is in je spiegels.

Als je totaal geen zicht hebt op wat er verder voor je gebeurt, dan moet je over het algemeen meer afstand nemen van je voorligger.
Sja... leuk op zondagochtend in Groningen, niet altijd de realiteit op maandagochtend in Amsterdam :N
 
Idd.. gister ff eerst op een parkeerplaats wat wheelies gedaan om er weer gevoel voor te krijgen voordat ik het op de dijkjes tussen de fietsers, wandelaars en ruiters ging doen.

Altijd genieten, die afkeurende blikken en middelvingers :') .
 
Terug
Bovenaan Onderaan