Klopt. En dit oefenen onder geconditioneerde omstandigheden gaat prima. Er zullen er zelfs zijn die het lukt !!
Maar als je gewoon lekker aan het rijden bent en totaal onverwacht een noodstop moet maken.... ik denk dat ik aardig wat routine heb opgebouwd, maar 10/1 dat ook ik gewoon m'n rem voluit inknijp en vol de ABS in ga. Ik weet t dankzij ervaringen uit het verleden wel zeker zelfs en ik heb ook zeer ervaren (politie)motorinstructeurs gezien die op dat soort momenten echt niet in staat zijn netjes tot vlak voor het ingrijpen van de ABS te blijven.
Als je het mij vraagt niemand niet, mijn ervaring (zonder abs) je knijpt meteen die rem in voelt hem blokeren, komt tot bezinning en doet een uitwijk manoevre (die leer je ook niet voor niets.....) em je hartslag is opeens hoger nadat je er voorbij bent en in je spiegel kijkt.
Een keertje was ik afgeleid en toen ging er net een auto stil staan om af te slaan.
mijn geluk was, de ruimte tussen de tegenliggers en het stilstaande object. Ik had die auto natuurlijk nooit moeten missen , maarja ik ben ook maar een mens.
Edit:
ik hoef niet echt meer te oefenen aangezien ik het hele jaar door heb gereden (behalve met sneeuw), maar toch knijp ik hem altijd een beetje als het regent. ik durf dan niet echt een bocht in te gaan.
is hier een goede methode voor om hier op te oefenen en er vanaf te komen?
Ik weet dat je de motor ook als het wegdek nat is normaal in een bocht kan leggen, maar op de een of andere manier durf ik het niet.
als het droog is durf ik wel weer normaal en aardig plat door de bochten.
Veel in de regen rijden. En zelf vind ik soms ook dat ik rijd als een dweil in de regen, of sneeuw. Maar dan verschijnt er al snel weer een koekblikker voor mij die nog erger is.
Dus soms valt het wel mee en ben je niet 100% zeker.
Daarom veel in de regen rijden, ik doe woonwerk op de motor en dan raak je er aan gewend.(je gaat steeds meer vertrouwen krijgen in jezelf en je fiets)
Laatst bewerkt: