Eerst even oefenen voor je weer gaat rijden na winterstop

Zo te zien is de motor actief als lesmotor, ook recent nog. Als je dan je leerlingen laat rijden, of zelf als instructeur rijdt terwijl je kettingwiel er zo uit ziet dan geef je toch echt geen goed voorbeeld :N

[afbeelding]


Dat moet haast wel een gevalletje alleen ketting verwisselen zijn..

Ketting is nog niet helemaal gespannen en wanneer je tandwiel er al zo uit ziet moet die ketting ook allang op zijn.

Of die ketting zwaait alle kanten op, dat kan natuurlijk ook nog.
 
dat is de kortst mogelijke remweg die je kan bereiken. zodra abs ingrijpt wordt je remweg korter dan wanneer je volledig blokkeert, maar langer dan een net-niet ABS-remweg :)

ik gok om het gevoel te krijgen van wat maximaal remmen op die motor is.. zoals je bij motorlessen ook leert...

Klopt. En dit oefenen onder geconditioneerde omstandigheden gaat prima. Er zullen er zelfs zijn die het lukt !!

Maar als je gewoon lekker aan het rijden bent en totaal onverwacht een noodstop moet maken.... ik denk dat ik aardig wat routine heb opgebouwd, maar 10/1 dat ook ik gewoon m'n rem voluit inknijp en vol de ABS in ga. Ik weet t dankzij ervaringen uit het verleden wel zeker zelfs :P en ik heb ook zeer ervaren (politie)motorinstructeurs gezien die op dat soort momenten echt niet in staat zijn netjes tot vlak voor het ingrijpen van de ABS te blijven.
 
Dat moet haast wel een gevalletje alleen ketting verwisselen zijn..

Ketting is nog niet helemaal gespannen en wanneer je tandwiel er al zo uit ziet moet die ketting ook allang op zijn.

Of die ketting zwaait alle kanten op, dat kan natuurlijk ook nog.
:^

Dubbelop slecht voorbeeld dan dus, die ketting gaat op een al wat versleten kettingwiel zich aanpassen aan het kettingwiel en ook in enorm tempo slijten '(
 
Laatst bewerkt:
dat is de kortst mogelijke remweg die je kan bereiken. zodra abs ingrijpt wordt je remweg korter dan wanneer je volledig blokkeert, maar langer dan een net-niet ABS-remweg :)

Volgens mij is ABS veel te precies om uberhaupt beter te kunnen remmen dan ABS zelf.
 
Zo te zien is de motor actief als lesmotor, ook recent nog. Als je dan je leerlingen laat rijden, of zelf als instructeur rijdt terwijl je kettingwiel er zo uit ziet dan geef je toch echt geen goed voorbeeld :N

Dat is een aanname natuurlijk, dat er op deze manier mee gelest wordt of dat hij er zelf met regelmaat op rijdt.
Misschien trok hij net een brik uit de hoek, omdat de andere motoren gebruikt werden bij het lessen :P

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat als je een winterstop hebt, je bij het begin van het seizoen weer even moet oefenen.
Ik kan er de eerste weekenden altijd op rekenen weer wat motorrijders op te mogen rapen, puur doordat ze direct weer gaan rijden met de verwachting dat ze alles nog net zo onder controle hebben als 6 maand geleden.

:Y
 
Laatst bewerkt:
Dat is een aanname natuurlijk, dat er op deze manier mee gelest wordt of dat hij er zelf met regelmaat op rijdt.
Misschien trok hij net een brik uit de hoek, omdat de andere motoren gebruikt werden bij het lessen :P:Y

Nahja, als ik zo naar de motor kijk is daar toch echt ook mee in de pekel mee gereden, vandaar de 'aanname' ;)

full


En dat het een lesmotor is neem ik aan door de gemonteerde valbeugels.
 
Laatst bewerkt:
Daarom heeft Valentino Rossi ook geen ABS :z

En die banden hebben zoveel grip, dat onderuit proberen te remmen in een rechte lijn, zal resulteren in een voorwaartse salto.

Nahja, als ik zo naar de motor kijk is daar toch echt ook mee in de pekel mee gereden, vandaar de 'aanname' ;)
En dat het een lesmotor is neem ik aan door de gemonteerde valbeugels.

Dat het een lesmotor is, betekent niet automatisch, dat de motor momenteel als lesmotor ingezet wordt :P
Maar laten we het erop houden dat deze motorfiets in elk geval snel aan onderhoud toe is ;)
 
Laatst bewerkt:
En die banden hebben zoveel grip, dat onderuit proberen te remmen in een rechte lijn, zal resulteren in een voorwaartse salto.Dat het een lesmotor is, betekent niet automatisch, dat de motor momenteel als lesmotor ingezet wordt :P
Maar laten we het erop houden dat deze motorfiets in elk geval snel aan onderhoud toe is ;)


Als het melk geeft en "boe" zegt neem ik aan dat het een koe is :P

Als te zien is dat er onlangs nog mee gereden is in de pekel, er valbeugels aan gemonteerd zitten en de geintervieuwde die de motor bij zich heeft motorinstructeur is, dan ga ik er van uit dat het een lesmotor is die als lesmotor ingezet word, anders kost ie alleen maar geld :P

Eindconclusie zijn we het helemaal over eens ;)
 
Opzich waar maar het grootste probleem is dat automobilisten er geen rekening mee houden dat wij weer mogen buitenspelen.
Ik zie het verschil niet, zomer of winter die automobilisten houden sowieso geen rekening. Een vrij constante waarde, dus om ze dan direct maar de schuld te geven dat motorrijders in het eerste weekend zichzelf allemaal de vangrail in rijden gaat wel wat ver.
 
ik hoef niet echt meer te oefenen aangezien ik het hele jaar door heb gereden (behalve met sneeuw), maar toch knijp ik hem altijd een beetje als het regent. ik durf dan niet echt een bocht in te gaan.
is hier een goede methode voor om hier op te oefenen en er vanaf te komen?

Ik weet dat je de motor ook als het wegdek nat is normaal in een bocht kan leggen, maar op de een of andere manier durf ik het niet.
als het droog is durf ik wel weer normaal en aardig plat door de bochten.
 
en denk erom dat het knipperlicht niet vanzelf uitgaat! stelletje automobilisten
 
zo, lekker doortrekken met koud blok in het filmpje B|

En die ketting stond ook lekker, terwijl hier juist op gewezen werd :')
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het verschil niet, zomer of winter die automobilisten houden sowieso geen rekening. Een vrij constante waarde, dus om ze dan direct maar de schuld te geven dat motorrijders in het eerste weekend zichzelf allemaal de vangrail in rijden gaat wel wat ver.
:^ Daarbij heb ik de hele winter op de motor gezeten, en velen met mij. Winterstop is zeker van toepassing voor velen, maar ook voor heel veel niet... dus ja, wie lang niet heeft gereden zal moeten wennen, maar met de auto'tjes heeft dat allemaal weinig te maken.
 
Ik moest zeker even oefenen ( alleen pekel/ijs stop ) ,
maar toch zowat 2 maanden niet gereden , vergiste me al vrij snel in een vlotte bocht.

"why lie" , was best een beetje het stuntelen en moest echt even opwarmen / erin komen
 
Is er al in de comments gemeld dat het achtertandwiel van de motorfiets in het filmpje versleten is?

Poeh! Moet je eens kijken joh! Kan echt niet! De ketting staat ook te slap..

Heeft meneer bewust gedaan, als hij dan weer met zijn snor tussen de ketting komt, staat er genoeg speling op om zijn snor er weer enigszins heel tussen uit te krijgen.
 
Is er al in de comments gemeld dat het achtertandwiel van de motorfiets in het filmpje versleten is?

Poeh! Moet je eens kijken joh! Kan echt niet! De ketting staat ook te slap..

Heeft meneer bewust gedaan, als hij dan weer met zijn snor tussen de ketting komt, staat er genoeg speling op om zijn snor er weer enigszins heel tussen uit te krijgen.

En vrijwel iedereen voelt zich in het kruis getast, omdat ze helemaal niet hoeven te oefenen na de winter. Dat is voor meisjes en beginners :z
 
Volgens mij is ABS veel te precies om uberhaupt beter te kunnen remmen dan ABS zelf.

Knijp hem maar eens in zijn ABS dan merk je wel dat ABS je remweg gigantisch verlengt, doe het wel op een recht droog stuk want het is dan net een hobbelpaard :]

Neemt niet weg dat ABS een goede zaak is :$
 
Ik rij gewoon door in de winter heb in de zomer geen tijd om te oefenen :+

Dus moet verplicht doorrijden van mezelf :P
 
Hangt nogal van de motor en de soort ABS af.
Op mijn K1100 uit 94 zit 1 van de eerste soorten ABS, dat is vrij grof en als je zelf goed kunt remmen kun je inderdaad een kortere remweg behalen door dicht tegen het ingrijpmoment aan te remmen. Op een S1000RR is de ABS een heel stuk verfijnder en zullen de meeste motorrijders nooit de skills hebben om in een nood situatie beheerst vlak tegen het blokkeerpunt te kunnen remmen zonder dat de ABS ingrijpt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan