Een vouwwagen achter de zijspan, wel of niet doen?

motorpsycho

MF veteraan
30 nov 2004
2.537
1
omg. Breda
Facebook
Een vouwagen achter de zijspan, wel of niet doen?

Zoals de meeste van de zijspanners hier op M-F weten rij ik tegenwoordig met een HD EML GT3E combinatie 8-)

2015_04_19_11_42_54.jpg


Ik rij daarmee een aantal gehandicaptenruns per jaar en ben het gekloot met die tent eigenlijk helemaal zat en mijn vrouw is eigenlijk ook anti camperen :/
Ook moet de hond mee en willen we eigenlijk 2 stoelen meenemen zodat we nog een beetje knap bij de tent kunnen zitten *D

Nu mijn vraag, de HD EML combinatie weegt nu al een dikke 500 kilo zou het verstandig zijn om daar ook nog een 2 persoons combi-camp easy achter mee te trekken?

$_1.JPG


combi-camp-755-1.jpg


img1425k.jpg


Uiteraard is de vouwwagen geremd maar weegt het al snel 400 a 500 kilo. En wat bagage in het zijspan en de koffers. Dus kom ik totaal op een 900 tot 1000 kilo wat er vooruit bewogen moet worden en ook weer tot stil stand moet komen :)
Zou dat een te zware belasting zijn voor het Harley blokje en aandrijving, of is het goed te doen?

Dus graag hoor ik van de techneuten en ervaringsdeskundigen de voor en tegens ;)

Ook zou ik graag wat foto's zien van een trekhaak die aan een EMl GT3 frame zit. Dan hoef ik het wiel niet nog eens uit te vinden ;)
 
Ik vind een stuiterding achter de auto al helemaal niks, dus ik zou er niet aan denken om hem achter de motor te hangen. Bovendien is dan denk ik de lol van de heen en terugreis ook wel over als je met eenvrachtwagen combi op pad moet...

Maar er zijn er meer die het doen,,dus het kan vast...
Er zijn trouwens ook vouwwagens speciaal voor motoren. Maar die kom je gebruikt vast niet zo vaak tegen en die prijzen liggen ook vast en zeker een stuk hoger.

Je zou ook eens kunnen kijken bij de daktenten voor de auto s.die staan ook in een vloek en een zucht en hebben ook een degelijke matras er in liggen.
Wellicht dat de hond dan in het span kan / wil slapen?

En voor de rest lijkt me een vouwtent ook nog steeds een tent dus als je echt een bloedhekel aan kamperen hebt zou ik gaan voor traveling light en een b&b, hotel, of vakantie huisje boeken...
 
Doe ik ook met men gl 1100.
En ja zijn er meer die dat doen.
Vind het wel zwaar hoor voor de gl.
Die moet nu echt werken.
Ik rij er alleen mee naar het veerse meer en terug.
Wilde wel op vakantie met de vouwwagen maar ben bang dat ie het niet gaat redden in de bergen,
en zo de hele boel in puin draait.
Vermogen genoeg daar legt het niet aan, maar het is geen kunst om gas te geven. Dat kunnen we allemaal.
En inderdaad als je zo gaat rijden, moet je echt denken alsof je met een vrachtwagen rondrijd.
Breng het geheel aan het rollen, als het eenmaal rolt, rolt ie wel hoor.
Kijk mijn span weegt precies 500KG
de wagen heb ik dan wel aangepast en dergelijke veranderingen maar kom nog steeds met bagage rond de 300KG uit.
Dan ben je nog steeds te zwaar volgens de wet. maar oke tot daar aan toe.
We doen allemaal wel dingen die niet mogen.
Ook ben ik een beetje te lang, zelf vind ik dat geen probleem. Als je nagaat dat je op een solo motor met een aanhanger van twee meter breed mag rijden.
Maar het mag niet langer zijn dan twee en een halve meter gezien van de achteras van het trekkend voertuig tot achterkant wagen.
Zoals EHE zegt, schaf een daktent aan, bouw een wagentje voor achter het span, zet daaroverheen een grote koepeltent en je bent klaar.
Leg je wel lekker hoog van de grond.
En het weegt vele malen lichter dan een vouwwagen.
Aanhanger er achter op zich is geen probleem.
Ik rij zelf ook met een auto aanhanger er achter en ga daarmee naar duitsland en al hoor geen probleem.
De keus blijft aan jou, dat dan weer wel.
Je heb een mooie combi en zou zonde zijn als je die in de prak zal draaien door al het gesleurd.

Grotefoto-IPIBKNUZ.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RODA
En voor de rest lijkt me een vouwtent ook nog steeds een tent dus als je echt een bloedhekel aan kamperen hebt zou ik gaan voor traveling light en een b&b, hotel, of vakantie huisje boeken...

:^

Elke ervaring die ik heb met een vouwwagen is zwaar k*t.....
Ben ook absoluut geen vorstander van die mega-kleine wieltjes.

Ik zou eerder een klein twee-wielig aanhangertje zoeken en een makkelijk op te zetten tent er bij, kun je de stoeltjes boven op het karretje binden.

Kun je grotere wielen nemen en de kar is minder mega groot en zwaar.
 
mooi ding !! :Y :Y

Alleen met een bed van 6 voet, kan de klep niet meer dicht, als TS er in ligt :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen. Teveel gewicht waar oa je koppeling niet blij mee gaat zijn.
Ook het besturen en afremmen wordt stiekem best een hele klus.

Kennis van ons had een trike met micocaravan erachter. Heeft daar een oingeluk mee gehad. Rijdt sindsdien geen trike meer. Maar heeft sindsdien nooit meer iets groots achter zijn zijspancombinatie gehad omdat het ding in een noodsituatie echt niet te controleren was. Trike is nog Symetrischer dan een zijspancombinatie dus zou makkelijker te corrigeren/afremmen moeten zijn.

IS een Mini Camp lichtgewicht vouwwagen - Impact Camp niets voor je ?
mini_camp_vouwwagen_demo_850x638.jpg

en opgezet :
mini_vouwwagen_windkracht_7b.jpg


wijzelf hebben voor een karstentent gekozen. 4 haringen op de hoeken in de grond, pompje eraan en 10 minuten later heb je een zee van ruimte. Zijn niet al te klein/licht om mee te nemen maar kleiner dan een vouwwagen ;)
De voortent zetten wij alleen op bij meer dan een weekend overnachten of slecht weer.
Binnenin heb je letterlijk een zee van ruimte door het ontbreken van stokken. Ook kun je makkelijk binneninstaan (mits de juiste groote) en echt bukken om naar binnen te gaan hoeft ook niet.
Wij hebben de 350 dat is 3,5 x3,5 meter = 12.25 m² binnenoppervlak !

350_2.jpg


Voor de trekhaak zal ik eens even kijken of ik daar Dinsdag een foto voor je kan maken van mijn vader zijn GT3E/GL1500 Combi
 
Laatst bewerkt:
Iedereen hartelijk dank :}

Als ik het zo lees ga ik toch maar geen vouwwagen achter de HD hangen, denk dat het een te zware belasting zal zijn.
Maar een kleine bagagewagen zou idd wel kunnen om dan daarmee de tent en stoelen te vervoeren.

De minicamp had ik ook al gezien, dat past niet in het budget -O-

Ik zie de foto's van de trekhaak graag verschijnen Harley ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zag van de week een trike rijden met een flinke caravan er achter. De vraag is of het allemaal mag. Bij een auto heb je het max trekgewicht op het kentekenbewijs staan en staat daar niets op dan mag je ook niets er achter hangen. Ik weet niet hoe dat met een span werkt, maar dat lijkt me wel belangrijk om te weten.
 
Als de trekhaak aan het zijspanframe zit zijn er eigenlijk geen regels. Je moet er wel voor zorgen dat het allemaal veilig en technische in orde is. Anders trekken ze je van de weg ivm gevaarzetting voor jezelf en andere.
De bagagewagen die ik er nu achter wil gaan hangen zal echt geen probleem zijn ;)
 
Ik zag van de week een trike rijden met een flinke caravan er achter. De vraag is of het allemaal mag. Bij een auto heb je het max trekgewicht op het kentekenbewijs staan en staat daar niets op dan mag je ook niets er achter hangen. Ik weet niet hoe dat met een span werkt, maar dat lijkt me wel belangrijk om te weten.


Een trike kan als auto of als motorfiets op kenteken staan.
Dus of het mag?
Dan moet je even naar het kenteken kijken.
Of het verstandig is?
Dat is heel persoonlijk.
 
Okay, maar het laatste wat je wilt is problemen met je verzekering als er iets fout gaat.
 
Ik rij sinds kort met een GL1500 met een GT200 en ben vandaag teruggekomen van Luxemburg met daarachter een campmaster. Die zijn speciaal voor achter een motor en deze is geremd wat in de heuvels (bergen wil ik het niet noemen) de remmen van de combinatie ontlast. De Wing rijdt op LPG dus moet hij ongeveer 10% vermogen inleveren maar het was geen probleem om alles naar boven te trekken. Vrouw, kind, 2 franse bullen, bepakking in de koffers van de wing en op de rekjes van die waterdichte rollen en een afgeladen campmaster plus bovenop de campmaster nog 2 hondenbenche's. Het mag niet maar ik heb er 120 Km/h mee gereden, o ja die van mij vind je op marktplaats omdat bij de wing een aanhangert in kleur zat en dat ziet er iets mooier uit en 2 aanhangers is net iets te veel........
 
http://tenttrailer.info/foto-en-video.html

Zag deze net voorbij komen op facebook.
Best een handig ding. Lege aanhanger met tent weegt 163 kg.

Mooi ding en handig en goed over nagedacht. Zal wel net iets te breed zijn om op een transport zijspan te bouwen....
Maar als je hem nu eens overdwars op een iets grotere aanhanger zet en dan een paar motoren en of fietsen erop... Had zelf al zoiets willen maken van een vouwwagen en dan op mijn autoambulance willen bouwen, maar d at is inmiddels een gepasseerd station
 
Okay, maar het laatste wat je wilt is problemen met je verzekering als er iets fout gaat.


Verzekering moet zich ook aan de wet houden.

Even kijken wat er bij wetten.nl staat bij aanhangers achter een zijspan.
Daar kan je vinden waar je aanhanger aan moet voldoen.
 
Zo'n campmaster is idd een erg mooie oplossing. Maar die past echt niet in ons budget.
Als je naar een gewone 2 persoons vouwwagen gaat kijken kan je die al voor zo'n €400,- op marktplaats vinden.
Ik weet er nu zelfs een te koop voor €50,- :X

Door jozzi zijn verhaal ga ik toch wel weer heel erg twijfelen. Wel of geen vouwwagen achter de zijspan.
De vouwwagens waar ik naar kijk zijn sowieso 2 persoons, voorzien van oplooprem en met een kunstofbak waar alles in zit. Dus licht van gewicht *D

Damn twijfel.................................... :/
 
Zag ik ook voorbijkomen op FB. Net zoals EHE.
Ik vind het wel een heel groot verschil met mijn wagen.
Mijn wagen is 300KG, weekender tenttrailer 165kg.Groot verschil.
Dan zal ik er ook geen moeite mee hebben om het geheel achter mijn span te hangen.
De beste man reed zelf met een 40 jarige oude honda 750A rond met span ernaast.
vlakke wegen geen probleem
stijging van 5% ook geen probleem
stijging van 10% okay moest ie even terug naar zijn vier.
Had ook maar 55pktjes niet veel maar goed.
In de toekomst ga ik toch de 1500 ombouwen tot span, en daar heb ik genoeg vermogen c,q, trekkracht, koppel. hoe je het ook wilt noemen.
Pk 100 niet belangrijk
koppel 150 genoeg dus.
Heel interessant vind ik het, omdat wij wel van kamperen houden.
Maar goed ieder zijn eigen ding toch.
 
Zo'n campmaster is idd een erg mooie oplossing. Maar die past echt niet in ons budget.
Als je naar een gewone 2 persoons vouwwagen gaat kijken kan je die al voor zo'n €400,- op marktplaats vinden.
Ik weet er nu zelfs een te koop voor €50,- :X

Door jozzi zijn verhaal ga ik toch wel weer heel erg twijfelen. Wel of geen vouwwagen achter de zijspan.
De vouwwagens waar ik naar kijk zijn sowieso 2 persoons, voorzien van oplooprem en met een kunstofbak waar alles in zit. Dus licht van gewicht *D

Damn twijfel.................................... :/

weet je wel zeker dat je een vouwwagen beter vind dan een tent?
Ik vind het opzetten en inpakken van een vouwwagen net zo'n ellende als van een tent.

Het voordeel is dat je extra bagageruimte hebt.
 
Vriend van mij heeft dit achter zijn ruim 25 jaar oude Guzzi span hangen; slaapt heerlijk van de grond af, lekker relaxed! Website? Expired website | This website has expired


[afbeelding]

heb nog eens zitten googlen op "Teardrop caravan", dan zie je toch wel hele gave mini-caravannetjes voorbij komen hoor, sommigen echt nog heel compleet ingericht met airco en al....


Als ik nog eens alleen, of met z'n twee-en, echt een reis met het span zou gaan maken, dan zou ik dat wel zien zitten.
 
Laatst bewerkt:
weet je wel zeker dat je een vouwwagen beter vind dan een tent?
Ik vind het opzetten en inpakken van een vouwwagen net zo'n ellende als van een tent.

Het voordeel is dat je extra bagageruimte hebt.

Zo'n vouwwagen als ik in de startposting heb staan vind ik wel veel beter dan een tent.
Met een combi-camp easy is het aankomen, pootjes uitdraaien, klep open klappen, slaapzakje uitrollen en je kan binnen 5 min na aankomst al naar bed :z
Als je een voortent of luifel er aan wilt zetten heb je iets meer werk en toch nog een paar stokken en scheerlijntjes.

Ik zie wel een hoop voordelen. Snel opzetten, hoog boven de grond slapen op een echt bed, bagagemogelijkheden.

Met een tent wil ik toch nog een bagagewagentje achter het span. Mijn vrouw rijd op een motor met nauwelijks tot geen bagagemogelijkheden. Dat betekend dat ik alles mee mag nemen inclusief onze 35 kilo wegende Pitbull en ongeveer hetzelfde gewicht aan eten voor dat beest voor 3 dagen :X

Ik heb dan zo'n dergelijke berg bagage dat ik niet onder een aanhangertje uit kom :/
 
Een handige tunneltent staat ook binnen tien minuten slaapklaar en die 5 minuten extra bouwtijd heb al ruimschoots gewonnen omdat je niet de vrachtwagens hebt lopen ophouden ;)

Dat van de grond af slapen ga ik wel in mee. Ik ben na een week op een matje ook weer een paar jaar ouder geworden

Is die pittbull niet zwaarder dan 35?
 
Terug
Bovenaan Onderaan