Een 6de motor advies topic

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
Die kennen jullie nog niet!

Het grootste advies (wat ik zelf geregeld geef aan "newbies") ga proefrijden ga ik zeker ter harte nemen, maar ik ben opzoek eigenlijk naar informatie die ik in een proefrit niet ga kunnen vinden.

Het gaat om een zware woon-werk kilometervreter en ik zit te gluren naar de volgende 4;

- BMW KT1600gtl
Aanschaf is pittig, vind hem zeker mooi, maar wel heel groot. Hoe doet deze het op de autobahn? Hoe is je zithouding? Als ik de recensie hier lees tussen de GSA en de KT is het voor je rug belangrijk om goed bewust te zijn van hoe je zit. Is dat een werkelijk feit of valt dat in praktijk allezins mee?

- Honda Pan European 1300
Aanschaf ligt deze op de 2de plek, het is een Honda en het lijkt dat deze zich in de "berg"bochten beter zal gedragen als het bakbeest van BMW. Is dat correct? Of hebben ze qua bocht gedrag hetzelfde? Oh, en ik ben Honda minded :X

- Kawasaki GTR1400
Lijkt een sportievere machine, is die wel zo geschikt voor woon-werk? Voor lange tochten richting Italie bijvoorbeeld? Qua looks zeker de mooiste van de 4. Aanschafbedrag is goed, zeer goed zelfs.

- Yamaha FJR1300
Aanschaf prima, lijkt wel wat kleiner als de rest, maar oh, wat istie lelijk |(

Dus, wat ik zoek? Rijeigenschappen van deze machines. Hoe zijn ze in de bochten, hoe is het om lange stukken achtereen te zitten, voel je je vermogen nog of is het bijna een goldwing? Zijn ze fatsoenlijk file-manerouveable? Is de 6 cilinder BMW zoveel "beter" en "krachtiger" als de rest?

Gooi info op me! *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Je gluurt naar een FJR, maar je vindt hem lelijk???
Waarom kijk je er naar dan?!

Als ik je lijstje zo ziet, zou ik voor de FJR gaan (beetje afhankelijk van leeftijd uiteraard).
Zelf geen rij ervaring mee (met geen van allen trouwns), maar vindt hem wel
het mooist smoelen..

Samen zijn we benieuwd naar de antwoorden/ervaringen;)
 
Je gluurt naar een FJR, maar je vindt hem lelijk???
Waarom kijk je er naar dan?!
/ervaringen;)

een lelijke motor kan fijn rijden, en als je er zelf op zit zie je er niet zo veel van..
Snap je nu da'k jawa kan rijden?
 
Bedoel je een K1600GT(L)? KT1600GS is een samentrekking van een K-serie motor en een GS... en dat bestaat niet bij BMW.

That being said... ik zou toch echt beginnen met proefrijden, dan kan je er vast al één of meer van je lijstje schrappen. Overigens snap ik niet dat je de FJR lelijk vindt en de Pan European niet.. maar dat zal mijn smaak wel zijn :)
 
Bedoel je een K1600GT(L)? KT1600GS is een samentrekking van een K-serie motor en een GS... en dat bestaat niet bij BMW.

That being said... ik zou toch echt beginnen met proefrijden, dan kan je er vast al één of meer van je lijstje schrappen. Overigens snap ik niet dat je de FJR lelijk vindt en de Pan European niet.. maar dat zal mijn smaak wel zijn :)
Jep die bedoel ik :P


Moto Guzzi kan ik echt niet maken, een aanhanger mee voor al het gereedschap vind m'n baas niet leuk. De andere motoren kun je over t algemeen nog de garage mee halen, die Guzzi's doe je aan de kant van de weg repareren.

On a more serious note, ik ga ze ff bekijken ;-)
 
Het gaat om een zware woon-werk kilometervreter en ik zit te gluren naar de volgende;

- BMW KT1600GT
Aanschaf is pittig, vind hem zeker mooi, maar wel heel groot. Hoe doet deze het op de autobahn? Hoe is je zithouding? Als ik de recensie hier lees tussen de GSA en de KT is het voor je rug belangrijk om goed bewust te zijn van hoe je zit. Is dat een werkelijk feit of valt dat in praktijk allezins mee?

KT1600GT...ik zou zeggen doen :]

Of wat dacht je van de KT1600GTL :]

Of anders ook een leuk en compacter alternatief....de sportieve 1200GS :]

Alle hebben een relaxte rechtop zit en uitstekende "autobahn" kwaliteiten :Y

Die Deutschen sind, und dir schaffen das :t
 
Laatst bewerkt:
En weer zijn de normen een waarden met een reusachtige sprong verder de afgrond in gestort.
 
Deze bakken zijn allemaal te groot om in druk verkeer te rijden. File is helemaal een drama. De Yamaha is de meest flexibel en beweegbaar. Je hebt in Nederland en zeker in de file niets aan 100kW. Je wil smal en soepel, geen bankstel.
 
Deze bakken zijn allemaal te groot om in druk verkeer te rijden. File is helemaal een drama. De Yamaha is de meest flexibel en beweegbaar. Je hebt in Nederland en zeker in de file niets aan 100kW. Je wil smal en soepel, geen bankstel.
Er zijn nog zwaarder, breder en echte bankstellen, dan de GTL / GS, die ook prima door de file rijden.
Maar op deze zware jongens en snelweg (autobahn) kmvreters moet je natuurlijk niet door de file rauzen :N

Het gaat om een zware woon-werk kilometervreter en is de 6 cilinder BMW zoveel "beter" en "krachtiger" als de rest?
:Y
 
Er zijn nog zwaarder, breder en echte bankstellen, dan de GTL / GS, die ook prima door de file rijden.
Maar op deze zware jongens en snelweg (autobahn) kmvreters moet je natuurlijk niet door de file rauzen :N:Y
Ik zou verder gaan en stellen dat je dat met geen enkele motor zou moeten doen.
 
Triumph Trophy hoort ook in dit rijtje thuis. Ook de enige uit dit segment waar ik zelf op heb gereden. Heel comfortabel, maar mist op een bepaalde manier wel een beetje het essentiële motorrijgevoel omdat het zo'n slagschip is.

Waarom kijk je niet naar een adventure-achtige, een sport-tour of een wat lichtere motor? Ik kan mee voorstellen dat je op een Yamaha Tracer ook uitstekend ww-kilometers kunt vreten, houd je nog geld over voor een flinke lading upgrades en accessoires zoals hyperpro-vering, comfortzadel, valbeugels, koffers etc etc

Als je Honda-minded bent, waarom noem je dan de vfr1200 niet? Veel mooier om te zien.

In een van de laatste uitgaves van Motoplus stond trouwens een uitgebreide vergelijkingstest van dit segment motoren.
 
Laatst bewerkt:
Honda minded :t

Dan kan idd de VFR1200 (X of F ) erbij.
Ik heb ze beiden gereden en de X heb ik nu nog steeds niet ingeruild (60k nu) zoveel km heb ik nog nooit gereden op een motor, ruilde ze meestal net in voor de 35k.
De X heeft een veel betere zithouding dan de F dat was mijn hoofdreden voor overstap.

Dat zegt al genoeg, heerlijke motor. Net niet te lomp in de file. Ik ploeg er dagelijks door bij bv de A28 bij Amersfoort, dat is zelfs een smallere derde baan. Geen probleem voor deze wendbare machine. (ondanks het gewicht, dat merk je niet zodra je rijd)

Heerlijk koppel en in mijn geval een DCT, daar wilde ik eerder niet aan maar nu zeg ik voluit de volgende wordt ook weer een automaat, heerlijk.
(en in de file gewoon op de flippers)

Ik heb ook al staan kijken naar de 6 pitter. (heel lang geleden de CBX gereden en blijf een zwak houden voor een 6 pitter :9 )
Maar inderdaad erg groot en geen automaat nog. Hoor ook nog behoorlijk wat klachten her en der over problemen.

De X heeft nog nooit wat gehad, alleen een terugroep actie op de cardan onder garantie.

Succes met je zoektocht, het is sowieso een feestje om weer wat nieuws te zoeken *O*
 
Als ik het zo lees en je koopt nieuw, dan waarschijnlijk de BMW. Voor het echte toerwerk op de lange baan is het een topfiets denk ik. Alleen hoor je her & der toch nog wel eens wat over vervelende mankementen, bij de Japanners een stuk minder voor mijn gevoel.

Maar voor mij toch de FJR. Voordeel voor mij: ik vind het geen lelijke fiets. ;)
Ik heb de BMW (2012), GTR (2011) en FJR (2014 en mijn eigen 2005) gereden de afgelopen maanden, terwijl ik speelde met de gedachte een GTR, ZZR of FJR te kopen als vervanging voor mijn 98 ZX-6R, omdat de ZX-6R me wat te oncomfortabel werd voor ritten langer dan 3-4 uur. De ST1300 heb ik niet overwogen. Die vind ik niet zo mooi en een eerdere proefrit op een toen nieuwe, een jaar of 6-7 geleden, beviel me niet, teveel een grijze muis. Geen grote minpunten, maar ook geen moment echt een smile op mijn gezicht.

De BMW geprobeerd van een motormaatje toen hij de GS ging testen. Voor mij niet echt een serieuze proefrit, maar toch wat indrukken opgedaan. De K1600GT verraste me positief. Ja, een flinke toerfiets, maar voor wat het is gewoon prima te rijden, wendbaarder dan verwacht. En alles goed te bedienen, niet erg lastig. Grootste attractie is de prima aandrijflijn. Soepel, snel, krachtig. En natuurlijk zit je prima uit de wind terwijl die heerlijk soepele zespitter doorstampt. Als geheel is het mij teveel toer. Wel stukken dynamischer dan een Goldwing1800, maar nog steeds teveel nadruk op toer voor mij.

De Kawa geprobeerd omdat die tweedehands prima betaalbaar te vinden waren, goedkoper dan de FJR. En omdat Kawa prima sportieve fietsen maakt zoals de ZZR1200 en 1400. Ik verwachtte dan ook zoiets en dat viel toch wat tegen. De GTR reed op zich niet verkeerd, maar bij hogere snelheden niet erg stabiel. Dat doen de ZZR 1200 en 1400 echt beter. De fiets voelde ook redelijk groot aan, minder dynamisch dan verwacht. Maar ja, het is ook geen ZX of ZZR. Windbescherming was prima, de motor begon pas écht leuk te trekken vanaf 5-6000 toeren vond ik. Het grootste manco vond ik de stabiliteit. Tot ik de FJR reed...

Het eerste wat opviel bij de FJR is dat deze zo lekker licht is zodra je rolt. Je hebt ook meteen een stuk minder het grote toerfiets idee dan bij de Kawa en BMW. En dat terwijl het toch zeker geen lichtgewicht is. Misschien omdat je ook wat meer in dan op de fiets zit voor je gevoel? De zit is lager, maar breed. Natuurlijk niet zo wendbaar als een supersport, maar voor mijn gevoel meer ZZR dan GTR qua stuurgedrag, lekker dynamisch. Ook prima stabiel van stapvoets tot ruim boven de 200 en vanaf laag in de toeren een doorlopende berg trekkracht, daarmee zelfs met 5 versnellingen heerlijk snel, ook al voelt het minder spectaculair dan de Kawa GTR, ook qua geluid. Alleen vang ik met mijn lengte (iets over de 1.90) op hogere snelheden net wat teveel wind met de standaardruit laag en irritant windgebulder door de turbulentie met de ruit hoog. Prima mee te leven zolang je niet te lang autobahnsnelheden aanhoudt. De ABS is wel een klein minpuntje, die is op de GTR gewoon beter. Als je vol remt en je wiel blokkeert eventjes over een hobbeltje zodat de ABS je remmen iets lost, duurt het wat langer voor de vertraging weer toeneemt dan op de GTR. Niet lang genoeg om echt gevaarlijk te worden, maar gewoon minder goed dan de Kawa. De remmen grijpen ook wat minder bijterig aan dan op de GTR, maar het vertraagt wel prima verder, voor mijn gevoel niet slechter dan de GTR.

De 2014 FJR pas een half uurtje geprobeerd, even gewisseld bij een ritje. :] Aardig vergelijkbaar met mijn 2005 qua rijden, voelde meteen vertrouwd. Hetzelfde, maar dan met meer snufjes en wat kleine tweaks. Wat minder windgebulder met de ruit hoog, iets directere gasrespons voor mijn gevoel en de motor voelt anders met remmen (ik vermoed vooral door de link tussen voor- en achterrem, die link had de 2005 nog niet). De zitting stond laag, die vind ik op mijn oudje toch wat fijner. Maar misschien dat het in de hoge stand beter is. ABS schijnt een stuk beter te zijn geworden dan de 2005 en je krijgt ook TC, maar die heb ik allebei niet nodig gehad.
 
Deze bakken zijn allemaal te groot om in druk verkeer te rijden. File is helemaal een drama. De Yamaha is de meest flexibel en beweegbaar. Je hebt in Nederland en zeker in de file niets aan 100kW. Je wil smal en soepel, geen bankstel.

Ik heb de K1600GT een weekje onder m`n kont gehad. Ook met file rijden is het een prima hanteerbare fiets, ik had er in elk geval totaal geen problemen mee om mij met koffers naar voren in de lijn te bewegen.

Daarnaast is het een erg trillingsvrij blok wat erin hangt (maar dat kan aan mij liggen aangezien ik grotendeels Guzzi rijd). en is comfortabel ook op de langere afstanden. Maar een lange afstand is voor iedereen anders.

Ik heb een tijdje bij een dealer gewerkt en aardig wat fiets in en uit een washok mogen rollen, de BMW is heel erg handelbaar wanneer je hem in je handen hebt zonder erop te zitten. Het gewicht zit em heel erg laag, mag een bakbeest zijn maar hij voelt een heel stuk lichter dan hij eruit ziet.
 
Bedankt voor jullie tips, tricks en zelfs uitgebreide verhalen, GroteMuis zeker bedankt!

Ik ben gaan kijken of de VFR er niet bij moet en tja... Ik krijg maandag m'n offerte daarvoor. Ben benieuwd
 
Terug
Bovenaan Onderaan