Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Gister rond 18 uur bij Utrecht een gigantische hoosbui over me heen gekregen. Ik liep als een verzopen kat naar binnen bij een Starbucks bij een tankstation voor een kop thee, zitten er al twee andere motorrijders. Ik zou bij bijna zeggen jongens, maar ze waren rond de dertig, vijfendertig schat ik zo. Toen ze vrolijk wegreden in de stromende regen op hun naked bikes realiseerde ik me wel een paar dingen. 1 Kwor oud. 2 Ik moet niet zeiken met mijn RT. 3 Ik heb een nieuwe motorjas nodig, ik was niet bepaald droog toen ik aankwam. Vandaag was het prachtig weer, op een paar hagelbuitjes na. Grappig om die hagel tussen mezelf en de kuip op en neer te zien stuiteren. Al met al 300 km gereden dit weekend.
Tegenover mij woont er een jong gezin, schat dat de 'jongen' half de 20 is. Elke week ochtend vertrekt hij rond 5.30 met zijn naked bike (een oude cb 500) ongeacht het weer. Kan een kwestie van 'moeten' zijn maar van de gesprekken die ik al gehad heb met hem denk ik eerder dat uit plezier is.

Tegenover mij woont er een jong gezin, schat dat de 'jongen' half de 20 is. Elke week ochtend vertrekt hij rond 5.30 met zijn naked bike (een oude cb 500) ongeacht het weer. Kan een kwestie van 'moeten' zijn maar van de gesprekken die ik al gehad heb met hem denk ik eerder dat uit plezier is.
Herkenbaar. Mijn eerste motor was een BMW R45. Ik had net mijn rijbwijs gehaald (ik had nog geen B, jaren later pas) en ging van o naar 200 km per dag, 5 dagen in de week. Ik genoot van die ritten. De zon zien opkomen boven de Flevopolder. Mist op de velden. Toch anders dan in een auto.

Ik zie mezelf toch mijn auto niet zo snel weg doen.

Motorrijden is geweldig, maar als stel willen we toch nog wel graag samen een auto hebben.

Soms is het wel fijn om wat meer te kunnen vervoeren, niet in de regen 150km te hoeven rijden en opa/oma ect op te kunnen halen.

Al moet ik wel zeggen dat ik mijn Alfa vrij snel inruilde voor een Kia doordat ik motor ging rijden. Mooie, dure en sportieve auto was niet echt logisch neer nu ik bijna alleen nog maar de motor pakte.

Motorrijden is geweldig, maar als stel willen we toch nog wel graag samen een auto hebben.
Daar kan ik me iets bij voorstellen als de ander niet zo graag op de motor zit.
Soms is het wel fijn om wat meer te kunnen vervoeren, niet in de regen 150km te hoeven rijden en opa/oma ect op te kunnen halen.
150km in de regen rijden vind ik geen enkel probleem, motorkleding is tegenwoordig goed genoeg. En je kunt op de motor best veel vervoeren, en anders kun je het nog thuis laten bezorgen. Ik had ingecalculeerd elk jaar wel eens een auto te huren en heb ook een gratis Greenwheels abonnement. Greenwheels nooit gebruikt, auto huren heb ik alleen een paar keer voor werk gedaan.
Al moet ik wel zeggen dat ik mijn Alfa vrij snel inruilde voor een Kia doordat ik motor ging rijden. Mooie, dure en sportieve auto was niet echt logisch neer nu ik bijna alleen nog maar de motor pakte.
Dus eigenlijk toch een beetje dezelfde stap gedaan.

Je hebt zonder meer gelijk, een auto ís ook praktisch, zeker met meer mensen. Dat inruilen van die Alfa, idd. Toen ik na 5 jaar motorrijden m'n B haalde en zonder motorpak op mijn werk verscheen zag je 7 slaperige koppen in de kantine bij de ochtendkoffie opveren: "Hij heeft 't gedaan ! 't Jong heeft eindelijk een auto gekocht ! We hebben gespreksstof !" Gretig werd geïnformeerd wat ik had gekocht. VW ? Ford ? Renault ? Het antwoord: Een Volvo 340 ! En vervolgens zag je ze weer ineenzakken :-) :-) Dat was geen auto. Maar zoals ik het bekeek: schakelen en rijden doe ik wel op mijn motor. Die auto is gewoon een stuk blik met een dak erboven, en een automaat is handig in de file. Overigens was het wel een automaat met achterwielaandrijving, leuk als het sneeuwde. En als je een passagier bij je had dan reed je nog wel eens verkeerde weg in, om vervolgens 300 meter in zijn achteruit terug te karren.

Een Volvo 340 !
Dat was mijn eerste auto. Geen automaat dus wel schakelen. Maar met die bladvering en achterwielaandrijving kon je dat ding eigenlijk nog best sportief rijden. Zeker in de winter was het leuk om een beetje te driften op een leeg parkeerterrein.

kwestie van eerlijk verdelen. ik heb 3 motoren en mijn vrouw de auto en 1 motor

Dat was mijn eerste auto. Geen automaat dus wel schakelen. Maar met die bladvering en achterwielaandrijving kon je dat ding eigenlijk nog best sportief rijden. Zeker in de winter was het leuk om een beetje te driften op een leeg parkeerterrein.
Ja, klopt. En hij lag als een blok op de weg. Iemand vroeg me ooit of ik last had van zijwind met die auto, waarop ik diegene heel verbaasd aankeek en vroeg: "Zijwind ? Hoe bedoel je ?". En ik ben blijkbaar niet de enige die als het glad was een parkeerterrein opzocht.

Heb ook nog met de grijze Volvo 340 variomatic van m’n opa gereden, hij vond ’em tè sportief.. was echt wel fun idd.. maar de rode ford Capri van nadien was zoveel cooler 😅 in die tijd tufte m’n pa ook door weer en wind op z’n Honda bol d’or 750

Laatst bewerkt:
Ik had mijn A gehaald toe ik 18 werd, mijn B pas op mijn 20e. Mijn eerste motor had ik op mijn 18e, mijn eerste auto pas 10 jaar later. Handig met boodschappen. Dat was overigens een Renault 5. Later heb ik zelf nog een Lada Samara gehad en een Nissan Sunny (die met de lange achterruit). Vooral die laatste heb ik goede herinneringen aan.
Mijn moeder had overigens een Volvo 66. Toen ik nog geen auto had, nam ik die weleens als het sneeuwde. Mijn moeder durfde dan toch niet te rijden. Heb één keer door de achterklep naar binnen moeten kruipen, omdat beide portieren vastgevroren waren.

Woon-werk verkeer heb ik verder zelden met de auto, maar bijna altijd met de motor gedaan. Alleen van '98-'06 toen ik bijna op loopafstand werkte, gebruikte ik een Vespa Ciao.

Nut van een auto :

20240808_192048.webp

🤓 🫠

en een :t
Dapper ding zo'n panda:Y

In dezelfde week zowel mijn A als B-rijbewijs gehaald, maar als arme student alleen geld voor een afgetrapte CB350F...
Daar deed ik álles, come rain or shine..
Tot die terugrit van een 'Elephanten Treffen', toen nog in de Eifel; de godganse dag in de regen naar huis.
Bij tankstops moest m'n kameraad de motor aan de praat houden, want de vonken vlogen meer over het zeiknatte blok dan erin gingen.
Thuis me voorgenomen dit NOOIT meer zo te doen, maar ach je kent het...
Er kwam al snel een ook afgetrapte BL mini Clubman Estate uit '79...daar kon je nèt plat in liggen.

Hallo allemaal,

Al enige tijd volg ik dit topic en nu ik zelf een Versys 650 voor het woon werk rijden erbij heb gehaald is het nu toch tijd om mij even voor te stellen.

Ik ben Dante, 32 jaar en in januari begin ik met mijn nieuwe baan. Het is ongeveer 3 kwartier rijden, dus ik heb deze mooie Versys gehaald voor erbij.

De Versys zal zowel voor woon werk als voor plezier ritjes gebruikt worden, want de Street Triple R gaat begin volgend jaar plaatsmaken voor een circuit motor.

Overigens heb ik nog nooit een motor gehad met zoveel windbescherming en zo’n relaxte zit. Rijdt echt heerlijk!

Bijlagen

• IMG_8183.webp
    IMG_8183.webp
    279,7 KB · Weergaven: 0
Ik zit in dezelfde boot als jouw buurjongen denk ik. Gisteren ook met de hoosbuien midden in de nacht naar huis gereden.
Ook door plassen heen gereden die tot boven m'n stepjes kwamen, met een voorband die eigenlijk vervangen moet worden. Op dat punt is motorrijden niet meer een pleziertje maar heb met dat alles erbij nog liever een motor dan een auto.
Overigens op de terugweg de meest gekke dingen tegengekomen maar dat is weer wat anders.

Terug
Bovenaan Onderaan