De bouw van een nieuwe Enigma

Enigma1500

zijspan professional
10 jul 2005
1.640
37
Den(k) Helder
Zoals een aantal wel weten ben ik bezig met een nieuw zijspan aan het bouwen. Door de loop der jaren wordt je steeds wijzer en dan maak je niet dezelfde (beginners)fouten bij het bouwen van een zijspan.
De Enigma 1.0 heb ik in 1992 gebouwd vanuit het niets. Het model bak is gemaakt uit een groot blok piepschuim, gips, plamuur en veel polyester. En ook heel veel schuren. Maar het resultaat mocht er zijn.

full
 
Laatst bewerkt:
Vorige winter reed ik mijn bak tegen een paaltje. Deze bak was toen al omgedoopt naar Enigma 2, maar was in principe nog steeds dezelfde bak.

full


Het nadeel van deze eenpersoonsbak is dat er weinig bergruimte in zit. Dit vanwege een gastank van 50 liter die erin gebouwd zit. Dat deed mij besluiten om een nieuwe, grotere, bak te gaan maken. En met alle ervaringen die ik in de loop der jaren had opgedaan kon ik er iets mooiers van maken. Denk ik :z
 
Laatst bewerkt:
Ook heb ik in de loop der jaren wat beter gereedschap aangeschaft of verzameld. Buiten het (electrisch) handgereedschap om heb ik inmiddels ook een knap lasapparaat, buigpomp, afkortzaag, kolomboormachine en draaibank.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al een paar weken druk bezig met het polyesterwerk. Ik heb van de oude Enigma mallen getrokken waar ik dan weer delen uit maak die ik aan elkaar plak. Verder stukken hout, aluminium en staal zorgen ook als mal. En verder heel veel duct-tape :( Hieronder een foto van de bak in wording.


Je denkt toch niet dat ik deze nu al laat zien? ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Maar ik ben ook al met het frame begonnen, en na een uurtje zagen en boren heb ik dit liggen:

full


De wielnaaf is eer eentje van een Ford Fiesta (ik heb namelijk twee sets Ford wielen). Hier heb ik de trommel vanaf gedraaid en er een flens op gelast zodat er een klein remschijfje op kan.

Het frame bestaat hoofdzakelijk uit koker 40 x 40 x 3
 
Laatst bewerkt:
De scharnierpunten van de wielophanging bestaat uit stuurkogels van een auto. Deze hebben een conische bevestiging, daarom heb ik een conische frees gekocht om de gaten passend te maken.
Hieronder zie je één van de besvestigingspunten inmiddels aan het frame gelast.

full
 
Laatst bewerkt:
En uiteraard past er ook weer een gastank in. En nu hou ik wel riant veel kofferruimte over. Daar begon het allemaal mee :Y
 
Laatst bewerkt:
Dan moet ik dus wel de foto goed plaatsen.....

Ook de accu past mooi naast de tank.

full


Zo, voorlopig alles wat ik tot nu toe heb gemaakt hier geplaatst. Zodra er meer nieuws is komt het in dit draadje.
 
Laatst bewerkt:
Zat net een filmpje te kijken op YouTube:
. Nog nooit zoveel "snavels"zien omvallen :P

Toch maar een reden om een zijspan te nemen?

Alhoewel, die kunnen ook op z'n kant ;(

full
 
Wat wij dan weer volgen ;)

Ik denk "huh"?? Enigma plaatst een topic en meteen 9 antwoorden midden in de nacht?? ;)
Leuk project man. Hopen dat BSC een van de eersten mag aanbouwen. Er zijn gegadigden ;)
 
Laatst bewerkt:
Verrek, ik zie dat ik een tikfout in mijn onderwerp-balk heb gemaakt hoe krijg ik die nou weer goed ?

Geel driehoek uitroeptekentje rechts boven en dan kan je de goed titel doorgeven aan een moderator die het dan even voor je veranderd ;)
 
jouw site heeft met technische tips en trucs heeft me bij de bouw van mijn eigen span al veelvuldig geholpen, dus reken maar dat ik dit topic blijf volgen!

spannend zo'n laken, maar het wordt toch gewoon een bredere Enigma 1.0? ;)
 
Ik hou dit topic in de gaten, ik dacht in het begin van het topic er komt een nieuwe enigma, gelukkig enkel een nieuwe bak. Tja, 3 honden 2 zijspannen is een beetje krap :)
 
even markeren *D

ps wist je al dat er een nieuwe motormerk uit engeland jou naam heeft gejat?
full
 
Een triumph 4 cilinder? Het lijkt me eerder een suzuki zeker gezien de 1050(cc) op de kuip.
Edit:

FF gezocht en gevonden:
Enigma 1050 very British Motorbike
dus een Triumph, ik wist niet dat er 4 cilinder triumph's waren. Het is nou niet een merk wat ik in de gaten hou.
 
Laatst bewerkt:
Een vriendin van me heeft een tiger en een speedtriple beide 3 cilinder ik dacht 4 puup'n te zien daarom.....
 
Een triumph 4 cilinder? Het lijkt me eerder een suzuki zeker gezien de 1050(cc) op de kuip.
Edit:

FF gezocht en gevonden:
Enigma 1050 very British Motorbike
dus een Triumph, ik wist niet dat er 4 cilinder triumph's waren. Het is nou niet een merk wat ik in de gaten hou.
ja hoor , bestaan 4 cilinders , de trophie 1200 is een 4 , de 900 is een 3 ( 1 cilinder er bij en je komt op 1200 ) *D
 
't is mij een compleet raadsel :Y

Raadsel opgelost:

Engine Type 3 Cylinder, liquid cooled
Capacity 1050cc
Bore x Stroke 79.0 x 71.4mm
Compression Ratio 12.0:1
Fuel System Multipoint sequential electronic fuel injection
Throttle Body Diameter 46.0mm
Maximum Power 121bhp @ 9250rpm
Maximum Torque 71 ft/lb @ 7550rpm
Transmission 6 speed
 
Terug
Bovenaan Onderaan