Circuitbanden-Topic

ook niet geheel onbelangrijk voor de levensduur en grip level van je banden zijn de Heat cycles.
Maar als je maar 3 dagen rijdt in het seizoen moet dat verder geen probleem zijn :)
 
Ouch... iemand een quick fix voor deze band?
Band slijt erg hard en vreetspoor in het midden. Dit is na 2 dagen rijden waarvan de helft instructie geven, normaal doe ik 5 dagen met deze band. Banden spanning inmiddels iets verhoogd.

Band: Supercorsa SP V3
Circuit: Alcarras
Temperatuur: 20-22 graden
Motor: Zx-6r 2003
Rondetijd: 1.50
Setup veranderingen: In de winter ketting 1 buitenschakel ingekort voor iets kortere wielbasis. In en uitgaande demping iets zachter gezet om te compenseren voor lagere hefboomwerking.
 

Bijlagen

  • 20240316_182540.jpg
    20240316_182540.jpg
    364,9 KB · Weergaven: 0
Ouch... iemand een quick fix voor deze band?
Band slijt erg hard en vreetspoor in het midden. Dit is na 2 dagen rijden waarvan de helft instructie geven, normaal doe ik 5 dagen met deze band. Banden spanning inmiddels iets verhoogd.

Band: Supercorsa SP V3
Circuit: Alcarras
Temperatuur: 20-22 graden
Motor: Zx-6r 2003
Rondetijd: 1.50
Setup veranderingen: In de winter ketting 1 buitenschakel ingekort voor iets kortere wielbasis. In en uitgaande demping iets zachter gezet om te compenseren voor lagere hefboomwerking.
Iets meer lucht idd .
En een tikkie compressie erbij ?
Gewoon kleine aanpassingen maken en kijken wat het effect is .

En je geeft aan dat de helft van je gebruik instructie is geweest .
Tempo dan een stuk lager ?
 
Zou het dan toch in bandenspanning zoeken. Ik ken alcarras niet, is dat wellicht een grove baan?
 
Iets meer lucht idd .
En een tikkie compressie erbij ?
Gewoon kleine aanpassingen maken en kijken wat het effect is .

En je geeft aan dat de helft van je gebruik instructie is geweest .
Tempo dan een stuk lager ?
Geef 1:1 instructie aan mensen die best wel doorrijden, maar het slijtspoor kwam vooral vanmorgen met een vrije sessie.
 
Zou het dan toch in bandenspanning zoeken. Ik ken alcarras niet, is dat wellicht een grove baan?
Spanning was idd het issue. Heb de spanning verhoogd van 1.9 naar 2.1 warm en hiermee geen vreetspoor meer. De band is zelfs weer een beetje bij getrokken al is ie door het spoor gewoon een beetje verpest.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Hoi allemaal:W
Ik ben tot nu toe altijd stille meelezer van dit topic geweest, maar hoop nu toch ook zelf wat advies te kunnen krijgen van jullie.

Ik ben beginnend circuitrijder, tot nu toe heb ik op het circuit altijd met een fazer 600 met rosso 4 banden gereden.
Nu ben ik sinds kort trotse eigenaar van een CBR 600 F2 en ben ik mij aan het oriënteren welke banden ik hier het best onder leg om de ervaring en techniek wat uit te kunnen breiden.
Ik ben zeker geen rossi.. dus slicks gaan hem nog niet worden, ik ben dus opzoek naar een sportieve band om het een beetje beter mee onder de knie te krijgen en zou het fijn vinden als de band met evt met een beetje regen nogsteeds enigszins grip heeft.

Tot nu toe heb ik zelf ervaring met de Supercorsa en Rosso 4, de Rosso 4 beviel ook in de regen heel goed.
Verder hoor ik goede verhalen over de S22 en de Power 5..

Zijn dit zo'n beetje mijn beste opties? Zijn er nog banden die ik ook zeker moet overwegen? Of moet er een band van dit lijstje af die minder geschikt zou zijn voor mijn doeleinden?

Bij voorbaat dank voor het meedenken iedereen!:)
 
Hoi allemaal:W
Ik ben tot nu toe altijd stille meelezer van dit topic geweest, maar hoop nu toch ook zelf wat advies te kunnen krijgen van jullie.

Ik ben beginnend circuitrijder, tot nu toe heb ik op het circuit altijd met een fazer 600 met rosso 4 banden gereden.
Nu ben ik sinds kort trotse eigenaar van een CBR 600 F2 en ben ik mij aan het oriënteren welke banden ik hier het best onder leg om de ervaring en techniek wat uit te kunnen breiden.
Ik ben zeker geen rossi.. dus slicks gaan hem nog niet worden, ik ben dus opzoek naar een sportieve band om het een beetje beter mee onder de knie te krijgen en zou het fijn vinden als de band met evt met een beetje regen nogsteeds enigszins grip heeft.

Tot nu toe heb ik zelf ervaring met de Supercorsa en Rosso 4, de Rosso 4 beviel ook in de regen heel goed.
Verder hoor ik goede verhalen over de S22 en de Power 5..

Zijn dit zo'n beetje mijn beste opties? Zijn er nog banden die ik ook zeker moet overwegen? Of moet er een band van dit lijstje af die minder geschikt zou zijn voor mijn doeleinden?

Bij voorbaat dank voor het meedenken iedereen!:)
Ik heb ervaring met de s22 en de metzeler m9rr, beide banden hebben zeer veel grip. Persoonlijk vind ik met een opdrogende baan zoals eerste sessie zolder de m9rr fijner. Maar op een mooie zonnige dag vind ik de s22 iets meer grip hebben. Vorig seizoen heb ik 6 circuit dagen gehad op de m9rr met een gsxr750 k1 en daar zit nog best wel wat vlees op, dus die gaan ook best lang mee (op mijn tempo dan ;)) Ik heb voor dit jaar een andere motor (gsxr1000k4) met een extra setje velgen, dus dit jaar de m9rr voor de twijfelachtige dagen, en voor de warme dagen een setje TD slicks. Voor mij voor het eerst met slicks, dus ik ben benieuwd.
 
Ik heb ervaring met de s22 en de metzeler m9rr, beide banden hebben zeer veel grip. Persoonlijk vind ik met een opdrogende baan zoals eerste sessie zolder de m9rr fijner. Maar op een mooie zonnige dag vind ik de s22 iets meer grip hebben. Vorig seizoen heb ik 6 circuit dagen gehad op de m9rr met een gsxr750 k1 en daar zit nog best wel wat vlees op, dus die gaan ook best lang mee (op mijn tempo dan ;)) Ik heb voor dit jaar een andere motor (gsxr1000k4) met een extra setje velgen, dus dit jaar de m9rr voor de twijfelachtige dagen, en voor de warme dagen een setje TD slicks. Voor mij voor het eerst met slicks, dus ik ben benieuwd.
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga me dan ook eens verdiepen in de M9RR.
Ook de S22 blijft voor nu dan nog wel een mogelijkheid als ik het zo hoor :)
Ben benieuwd naar je eerste ervaring met slicks binnekort!
 
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga me dan ook eens verdiepen in de M9RR.
Ook de S22 blijft voor nu dan nog wel een mogelijkheid als ik het zo hoor :)
Ben benieuwd naar je eerste ervaring met slicks binnekort!
Anders ik wel! De s22 heeft dit jaar een opvolger gekregen in de s23. De testen die ik heb gelezen zeggen dat het een echte upgrade is t.o.v. de s22. Maar zelf heb ik daar nog geen ervaring mee.
 
Van TD slicks zal je wel blij worden.
En het vergde mij nul rondjes gewenning vanaf de Corsa Rosso IV.
De eerste en tweede sessie nog de straatbanden, de derde sessie TD's.
Ik ervaarde veel minder onrust onder het remmen en ook vertrouwelijke feedback.
 
Anders ik wel! De s22 heeft dit jaar een opvolger gekregen in de s23. De testen die ik heb gelezen zeggen dat het een echte upgrade is t.o.v. de s22. Maar zelf heb ik daar nog geen ervaring mee.
Over de S23 las ik inderdaad ook het een en ander, misschien dat ik die ook wel kan toevoegen aan het lijstje! tnks
 
@Megan18 in welke groep rijd je? Wat zijn je rondetijden en op welke circuits rijd je?

Over het algemeen zal je heel lang toekennen met een sportband als de S23 of Rosso Corsa of Supercorsa.
De groep indelingen zijn nogal verschillend per organisatie merk ik.
Tot nu toe een aantal circuitdagen en trainingen op Assen en Mettet gedaan.

Mettet zat zo rond de 1.20 qua rondetijden even uit mijn hoofd(:?)
Assen rond de 2.20, al hoop ik komende tijd natuurlijk wel stappen te kunnen maken in mijn techniek/tijden met een andere motor:)

Ik denk ook dat de genoemde banden voorlopig prima zijn, ben eigelijk ook altijd heel tevreden geweest met de Rosso 4!
Dacht meer, wellicht dat iemand hier nog een vergelijkbaar soort band aanraad die ik mee kan nemen in mijn overweging.
 
Bedankt iedereen voor het advies! :)
Zo te horen zat ik dan al redelijk op de goede weg met mijn lijstje, de M9rr staat nu zeker bij!

Is er een rede dat de Power 5 nauwelijks genoemd wordt? Leken in de test ook goed te scoren in vergelijking met rosso 4 en M9rr?
Zijn er minder mensen met ervaring met deze banden of zijn de ervaringen simpelweg niet even positief als de rest?
 
Bij de TOMS drie jaar geleden reed er een oude Blade met gemak onder de twee minuten op een S22 band.
(Er zat natuurlijk wel iemand op :+ )

Maar dan moet je ook wel weten wat je doet..
 
Bedankt iedereen voor het advies! :)
Zo te horen zat ik dan al redelijk op de goede weg met mijn lijstje, de M9rr staat nu zeker bij!

Is er een rede dat de Power 5 nauwelijks genoemd wordt? Leken in de test ook goed te scoren in vergelijking met rosso 4 en M9rr?
Zijn er minder mensen met ervaring met deze banden of zijn de ervaringen simpelweg niet even positief als de rest?
De power 5 zaten onder mij Suzuki gsxr750 toen ik ‘m kocht. En die reed ik bij mijn 1ste circuitdag vrij rijden kapot, heel gek. Ik gok dat het een bandenspanning dingetje was omdat ik ‘m in de bochten ook een beetje voelde glijden (achterband uiteraard) dus waarschijnlijk door eigen fouten, maar als je dat hebt gehad dan koop je niet weer dezelfde band. Toen overgestapt op de m9rr, en daar nooit problemen mee gehad.
 
maar als je dat hebt gehad dan koop je niet weer dezelfde band.
Dat snap ik wel inderdaad!

Je zal toch wel iedere keer iets sneller gaan naarmate je ervaring opdoet.
Klopt, de eerste paar circuitdagen achter instructeurs aan gedaan.
Als je daarna zelf 'los' mag gaat het natuurlijk al sneller dan in een groepje, daarna verder helaas veel pech gehad met regen:/
Ondanks dat mn banden nog wel goede grip gaven ga ik dan toch minder hard dan met droog/goed weer.

Verder op mettet in de groep volgens mijn rondetijden ingeschreven, de rest van de groep alleen niet.. was alleen maar bezig met inhalen (imo was het ook vrij druk op de baan..), sommigen reden zo langzaam dat ik ze in een sessie bijna voor de 2de keer inhaalde8)7en zo hard ging ik dan ook weer niet...
Hopelijk dit jaar meer geluk.

Bedankt iedereen voor de tips!
 
Is er een rede dat de Power 5 nauwelijks genoemd wordt?
Mijn persoonlijke ding ; Ik heb niets met michelin, heb gereden met de pilot power series en dat vond ik bagger.. zowel qua gevoel als slijtage.
Bridgestone is mijn merk, veel vrienden van me hebben Pirelli.
 
De Pilot Power serie heeft mij ook wel e.a. aan vertrouwen gekost. :+
Maar de straatband was ook een echte no go op het circuit, tenzij als intermediate.
En dat is nu in principe al even geleden, al draaien er nog bandjes uit de fabriek als el cheapo band geloof ik.

Metzeler slicks, de RR K1/K2 moet ik nog proberen.
Heb er vier liggen.

Eerst de motor maken.
IMG20240319085018.jpg
 
Mijn persoonlijke ding ; Ik heb niets met michelin, heb gereden met de pilot power series en dat vond ik bagger.. zowel qua gevoel als slijtage.
Bridgestone is mijn merk, veel vrienden van me hebben Pirelli.
Dat kan natuurlijk altijd :)
Heb zelf tot nu toe altijd met Pirelli gereden, ook op straat.
Toch wilde ik ook geen oogkleppen ophebben voor andere evt betere opties (zoals bijv genoemd de M9RR of evt S22)
Ik ga het verschil wel meemaken binnekort dan denk:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan