Circuitbanden-Topic

Anders gezegd.
Als je niet op het niveau van het WSBK rijdt , dan heeft het ook geen enkele zin om dit type SC0-1-2-3 banden te gaan gebruiken.
Mwoah.... dat zijn zo van die meningen. Dan zouden er ook maar heeeeel weinig mensen een S1000rr moeten kopen, halen we toch niet het maximale uit. En zo heeft er wel meer geen zin, dus als je het niet erg vindt volg ik je mening niet helemaal ;) Al hou ik het wat betreft banden Nog even bij de TD's tot ze versleten zijn. Wie weet wat er daarna komt_O-
 
Ik hoop dat ze het goed doen met mijn tijden en anders stap ik weer over op v02’s
Maar omdat ik maar 2 of soms 3 dagen per jaar doe zijn deze wel lekker denk ik.
 
Mwoah.... dat zijn zo van die meningen. Dan zouden er ook maar heeeeel weinig mensen een S1000rr moeten kopen, halen we toch niet het maximale uit. En zo heeft er wel meer geen zin, dus als je het niet erg vindt volg ik je mening niet helemaal ;) Al hou ik het wat betreft banden Nog even bij de TD's tot ze versleten zijn. Wie weet wat er daarna komt_O-
Je haalt hier twee zaken door elkaar heen te weten banden en een motor keuze. En je bent slim ( gezien je TD banden keuze) dat komt ook een beetje omdat je uit Limburg komt en daar wonen de meeste slimme mensen :)
 
Is hier nog iemand die zijn ervaring wil delen met de Dunlop KR106 voorband en KR108 achterband? Ben ook wel benieuwd met welke compounds er wordt gereden, en hoelang die ongeveer mee gaan.

compound-range-web-2020-nl-kr106-108-1.jpeg
 
Ik ben persoonlijk niet zo merk / type gebonden en heb met m'n CBR600RR al op vanalles gereden (Metzeler TD Slick, Metzeler RR Slick, Diablo Superbike SC2, enz...). Voor komende lente (budgetair gebonden door verbouwing en slechts 3 dagen geboekt, 2x Mettet, 1x Zolder), op zoek naar vernieuwing. 120/70 - 180/60.
TD slick setje lijkt de logische keuze, voldoen voor 200% aan mijn kunnen. Ik zie veel (en veel snellere) mensen op de Pirelli Supercorsa SC V3. Kosten een 40€ duurder in setprijs. TD slick is fantastisch nieuw, maar neemt dan wel gradueel vrij snel af. Ik mik een beetje op mijn 3de circuitdag waar ik voor het eerst naar Zolder ga en ook nog volwaardig op de achterband wil kunnen rekenen. Is de SC V3 eentje die (min of meer) gelijkaardige grip aan houdt tot het einde van z'n leven, of hoe houdt deze zich?
 
Met een 600 kun je toch makkelijk 3 dagen op td slick rijden!?

2dagen op mettet vooral linskom.
1 dag op zolder rechtsom.
 
Wat zijn je rondetijden?
Je voordeel is dat mettet linksom is en zolder rechtsom :)
En ik zou juist hebben bij een eerste dag op een nieuw circuit dat je staat van de achterband minder uitmaakt. Pr rijdt je toch wel een je moet eerst het circuit leren kennen voordat je tot het gaatje gaat pushen.
 
1:15 op Mettet, dat is uiteraard met elk type band mogelijk. En dat de 'bochtenrichtingen' mij mee zitten weet ik ook.
Mij ging het vooral over TD slick versus Supercorsa SC.
 
Ik ben persoonlijk niet zo merk / type gebonden en heb met m'n CBR600RR al op vanalles gereden (Metzeler TD Slick, Metzeler RR Slick, Diablo Superbike SC2, enz...). Voor komende lente (budgetair gebonden door verbouwing en slechts 3 dagen geboekt, 2x Mettet, 1x Zolder), op zoek naar vernieuwing. 120/70 - 180/60.
TD slick setje lijkt de logische keuze, voldoen voor 200% aan mijn kunnen. Ik zie veel (en veel snellere) mensen op de Pirelli Supercorsa SC V3. Kosten een 40€ duurder in setprijs. TD slick is fantastisch nieuw, maar neemt dan wel gradueel vrij snel af. Ik mik een beetje op mijn 3de circuitdag waar ik voor het eerst naar Zolder ga en ook nog volwaardig op de achterband wil kunnen rekenen. Is de SC V3 eentje die (min of meer) gelijkaardige grip aan houdt tot het einde van z'n leven, of hoe houdt deze zich?
Vind dit een goed beargumenteerd dilemma en dus een lastige keuze.

Aan de ene kant zeg dat je de TD ruim voldoende grip voor je heeft maar dat de SC3 iets duurder is maar je je afvraagt of deze wellicht meer grip heeft en misschien zelfs langer mee gaat.

Puur throretisch gezien zal de SC3 meer grip hebben dan de TD want is een zachtere compound. En zal dus ook eerder slijten. De TD zal theoretisch gezien langer mee moeten gaan, voldoende grip hebben en goedkoper zijn, dus de beste keus voor jou.Echter, in de praktijk zien we (dat wordt ook in dit topic onderstreept) dat er na een aantal (3-4) dagen en behoorlijke drop komt in de grip van de TD. Hierdoor zou het dus zomaar kunnen dat een SC3 in de praktijk net zo lang mee gaat en daarbij zijn grip beter behoudt. Al is het alleen maar omdat de band meer initiële grip heeft. Een lastige keuze dus en eigenlijk niet allebei goed of fout en dit hangt ook af van je rondetijden. Rijdt je op Assen rond de 2:00 dan volstaat de TD, als ik 1:50 zou rijden dan is de SC3 mijn keuze. Mijn keuze zou eigenlijk uit gaan naar een SC3 Supercorsa voorband met een SP achterband, heb je daar al eens aan gedacht? Ik heb deze combi toevallig momenteel op mijn motor zitten.
 
Vind dit een goed beargumenteerd dilemma en dus een lastige keuze.

Aan de ene kant zeg dat je de TD ruim voldoende grip voor je heeft maar dat de SC3 iets duurder is maar je je afvraagt of deze wellicht meer grip heeft en misschien zelfs langer mee gaat.

Puur throretisch gezien zal de SC3 meer grip hebben dan de TD want is een zachtere compound. En zal dus ook eerder slijten. De TD zal theoretisch gezien langer mee moeten gaan, voldoende grip hebben en goedkoper zijn, dus de beste keus voor jou.Echter, in de praktijk zien we (dat wordt ook in dit topic onderstreept) dat er na een aantal (3-4) dagen en behoorlijke drop komt in de grip van de TD. Hierdoor zou het dus zomaar kunnen dat een SC3 in de praktijk net zo lang mee gaat en daarbij zijn grip beter behoudt. Al is het alleen maar omdat de band meer initiële grip heeft. Een lastige keuze dus en eigenlijk niet allebei goed of fout en dit hangt ook af van je rondetijden. Rijdt je op Assen rond de 2:00 dan volstaat de TD, als ik 1:50 zou rijden dan is de SC3 mijn keuze. Mijn keuze zou eigenlijk uit gaan naar een SC3 Supercorsa voorband met een SP achterband, heb je daar al eens aan gedacht? Ik heb deze combi toevallig momenteel op mijn motor zitten.

Ik heb het wel degelijk op de Supercorsa SC (V3), en niet op de Superbike (in SC3 compound) voor alle duidelijkheid.
Met de TD slick heb ik beneden in de Mertens bocht op Mettet al sneller gehad dat het achterwiel zich weg zet op dag 2/3 met een achterband, dat zal natuurlijk ook met de dosering van het rechterhand te maken hebben.
Ik vraag niet of dat met de Supercorsa V3 onmogelijk is, mij gaat het eerder om het verminderen van grip met het aantal trackdays. Die neemt bij een TD slick, na anderhalve dag, naar mijn persoonlijke ervaring, toch wel snel(ler) af. Supercorsa SC met SP combineren was nog niet in me opgekomen. Wordt dit vaak gedaan?
 
Ik heb het wel degelijk op de Supercorsa SC (V3), en niet op de Superbike (in SC3 compound) voor alle duidelijkheid.
Met de TD slick heb ik beneden in de Mertens bocht op Mettet al sneller gehad dat het achterwiel zich weg zet op dag 2/3 met een achterband, dat zal natuurlijk ook met de dosering van het rechterhand te maken hebben.
Ik vraag niet of dat met de Supercorsa V3 onmogelijk is, mij gaat het eerder om het verminderen van grip met het aantal trackdays. Die neemt bij een TD slick, na anderhalve dag, naar mijn persoonlijke ervaring, toch wel snel(ler) af. Supercorsa SC met SP combineren was nog niet in me opgekomen. Wordt dit vaak gedaan?
Ik ging idd uit van de Supercorsa SC, niet van de Superbike.
Zie vaak dat er een SC1 voorband en een SC2 achterband wordt geplaatst door de meeste hobbyracers, vanwege het grove asfalt en snelle slijten van de banden zag ik dat er vaak op SC3 banden wordt overgestapt. Ik denk dat die inderdaad minder zal glijden als de TD, ook na dag 2/3.
Mocht je iets meer levensduur uit je band willen halen dan de SC3 dan is de SP een goede keuze denk ik. Ik zou niet weten waarom je die niet zou kunnen combineren met een SC voorband, ik doe dit namelijk zelf wel. Ter info ik haal makkelijk 1.54 met een SP achterband op Assen en Zandvoort.
 
De SP (V4) heeft ook het SC3 rubber aan de buitenzijden. Het grootste verschil schijnt het karkas te zijn.
 
Met een 600 kun je toch makkelijk 3 dagen op td slick rijden!?

2dagen op mettet vooral linskom.
1 dag op zolder rechtsom.
Een 600 slijt niet zo snel banden, dus ben ik altijd voor grip gegaan ipv langere levensduur. Een setje Pirelli slicks sc2 achter en sc 1 voor en je kan makkelijk je seizoen uitrijden, dat deed ik iig wel. Een goede afwisseling tussen linksom (Mettet) en rechtsom heb je al (Zolder).
Met rijden van 1:15 op Mettet moet dat goed komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan