CB400F met zijspan?

OudeJap

MF'er
5 okt 2004
242
0
De Bilt
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik probeer het gewoon. Ik overweeg om aan mijn CB400F een zijspan te koppelen, dan kunnen vrouw en kind ook gewoon mee op een tochtje.

Echter de volgende vragen houden me bezig:

1 Welk zijspan is geschikt?
2 Wat kost een zijspan?
3 Is rijden met een span echt zo anders?
4 Zijn er eenvoudig te koppelen en los te koppelen zijspannen?

Ik ben geen snelheidsduivel, dus ik vindt het niet erg als de combinatie niet meer boven de 100 km/u komt. Erg veel slijtage door overbelasting vind ik dan weer niet zo fijn.

Ik weet al dat de heer roestendoenze een CB400F met span heeft.
 
Echter de volgende vragen houden me bezig:

1 Welk zijspan is geschikt?
2 Wat kost een zijspan?
3 Is rijden met een span echt zo anders?
4 Zijn er eenvoudig te koppelen en los te koppelen zijspannen?

Ik ben geen snelheidsduivel, dus ik vindt het niet erg als de combinatie niet meer boven de 100 km/u komt. Erg veel slijtage door overbelasting vind ik dan weer niet zo fijn

1. zo licht mogelijk: velorex 562, mz, duna.
2. vanaf €200, opknap velorex/ duna
3. vergeet alles wat je van motorrijden weet en begin rustig opnieuw
4. bovenstaande maar dan kun je de motor niet aanpassen.

je zal waarschijnlijk een groter achtertandwiel moeten monteren om 100 km/u te halen, gelukkig heb je 6 versnellingen.
 
OK, een licht zijspan heeft ook nadelen, onder andere dat je bak eerder omhoog komt in een bocht naar rechts, gevaarlijk voor beginners, ik weet niet hoe sterk je frame is, maar ga anders voor een ural of dnepr bak, niet duur, en ruim..
jouw 400 heeft genoeg vermogen om 80 te kruisen lijkt me, zet er een 25% kleiner voortandwiel op om mee te beginnen. ook erg belangrijk, monteer een stuurdemper, door het span krijgt je span, vooral bij lage snelheden de neiging het stuur te laten zwabberen..
en ja zijspanrijden moet je leren. wacht minstens een mnd voordat je mensen in de bak zet waar je van houd. ga op een open plek dingen oefenen als een noodstop(denk om afwijking naar rechts) sturen naar links en rechts beetje met gas spelen, naar rechts beetje(!) gas erbij, linksom andersom, en leer geleidelijk in te sturen, een klein rukje en de bak zit bij je oren!
hou er rekening mee dat je frame zo wordt verkracht dat het niet meer geschikt is voor solo rijden, controleer regelmatig de spaken.
en denk erom, juist als mensen denken dat ze het door hebben gebeuren de meeste ongelukken..
 
Ik sluit mij bij mijn Voorgangers aan maar ik zou zeggen, als je iemand kent die een Span heefd, ga eens achterop mee. Zo voel je hoe een Span reageerd in de Bochten,
laat je door iemand die al lang Zijspan rijd leren hoe het moet, of meen Lessen
bij een Zijspan-Rijschool!
 
Dank voor alle tips, ik ga zo kijken naar een tweede 400 om als solo of zijspan fiets te gaan gebruiken, dit naar aanleiding van het feit dat er mogelijk wat aan de fiets moet worden verandert en je dan niet makkelijk even het zijspan loskoppelt en verder tuft.

Velorex ken ik, maar de rest zegt me niets. Ik neem aan allemaal Oostblok spul. Ik ga vanavond schuimen op het net.

Zijspan-motorrijschool???
 
bevestig spammodus-------

Inderdaad: Rob Teffer, prima instructeur, leuke ervaring, nuttige informatie

einde bevestig spammodus----------
 
Oke, Rob Treffer dus, maar ja Lelystad. Ik geloof dat ik ga vragen aan mijn buurman of hij mij de kneepjes van het zijspanvak kan leren. Hij rijdt al jaaaaaren op een BMW/??? combinatie en is docent dus dat gaat wel goed komen.

De CB400F voor het zijspan/solo is gekocht, dus nu nog een zijspan. Ik ga denk ik maar es surfen op de verschillende sites. Ik heb geen haast.

Dank voor de Feedback.
 
Ik heb sinds een maandje of twee een Jawa met Velorex 700 (hoge bak). 25 hele peekaa's dus met jouw CB400 heb je er 12 meer geloof ik. Ik haal 80 zonder problemen en 100 als ik echt tijd heb om lang door te trekken. Ik rijd dan wel op de uiterste top en dat vind het blokje op langere termijn niet zo fijn.

Ik kan de bak in een half uurtje de- en monteren en heb normale motorbanden en zou dus solo kunnen rijden, ware het niet dat ik nog twee solomotoren heb.

Is het duur... kwestie van zoeken. Ik heb mijn hele combi voor 750 euro gekocht.

Is het anders dan motorrijden? Als je zonder enige uitleg op zo'n ding klimt denk ik niet dat je het eind van de straat haalt. Als je zelf je bak gaat monteren, laat hem dan afstellen door iemand die verstand van zaken heeft, dat scheelt al een hoop ellende.

Maar verder is het gewoon kei gaaf })

Tom
 
Ik sluit me bij de vorige post aan, maar een kantekening.

aan en afkoppelen kan maar zal waarschijnlijk wel iets meer tijd vragen, verder gaan banden vierkant afslijten bij spangebruik, als daarna weer solo gaat rijden dan rijdt dat voor geen meter meer met die banden. Afgezien van het feit dat het frame krom kan trekken waar je bij spangebruik trouwens weinig van merkt.

Een aparte motor voor solo gebruik is een verstandige keus
 
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik probeer het gewoon. Ik overweeg om aan mijn CB400F een zijspan te koppelen, dan kunnen vrouw en kind ook gewoon mee op een tochtje.
Dan zou ik de vrouw op de solo 400 zetten. ;) Een anderhalf persoons zijspan is te veel gevraagd voor 't 400tje, vooral voor 't frame en voorvork en spaken wil je de wringende krachten binnen de perken houden. En kind in de bak en vrouw achterop helemaal niet doen. Vooral met zo'n lichte combinatie. :X

Echter de volgende vragen houden me bezig:

1 Welk zijspan is geschikt?
2 Wat kost een zijspan?
3 Is rijden met een span echt zo anders?
4 Zijn er eenvoudig te koppelen en los te koppelen zijspannen?
1
elk span wat voor de kleinere jawa's bedoeld is (dingen van rond de 70kg)
2
tot 1500euro voor een nieuwe en vanaf 200 euro voor een redelijk afgeleefde, daar komt nog bij een hele hoop man-uren om 't tot 3 wiel combinatie om te zetten (als je een en ander moet laten doen ben je ook zo dik 600 euro verder)
3
Ja (maar ff voor de duidelijkheid, ik heb alleen maar rij-ervaring op de ural van Slijtboutje zo'n uurtje of 3)
4
Zijn er zeker. Enkele kogel- & oog-verbindingen, zo los.

Ik ben geen snelheidsduivel, dus ik vindt het niet erg als de combinatie niet meer boven de 100 km/u komt. Erg veel slijtage door overbelasting vind ik dan weer niet zo fijn.
Vooral bij je spaken en bij de voorvork moet je problemen verwachten. Als je rustig genoeg rijdt draait dat blokje wel door volgens mij. Heeft wel niet zo veel koppel, maar mij lijkt 't niet zo'n probleem.

Ik weet al dat de heer roestendoenze een CB400F met span heeft.
Het hangt potdorie alleen nog altijd niet aan mekaar. B| Was een winterprojekt, maar vanwege een aantal factoren heeft 't zo'n 3 maanden stil gelegen toen 't er op aan kwam. Intussen staat die werkplaats weer nokkie vol met motoren van 'normale' klanten, die allemaal wel hun motor 't weekend erna weer terug willen. '(


Ik weet trouwens van minstens 3 andere cb400f-jes met zijspan. :)
Eentje stond laatst te koop op marktplaats. Eentje is van een vriend van 'n mede forummer. En de derde stond een artikel over in een zijspanblad, dat artikel kreeg ik van Jozef mee laatst. 8-)


ps. laat dat 'heer' maar weg :o 'rdz' ofzo is ook prima :)
psps. en ik denk dat we eens via telefoon moeten communiceren hierover, of anders ga ik later nog uitgebreider reageren als ik meer tijd heb O-)
 
Oke, het plaatje wordt al wat helderder. Kind mee in het span oke, maar vrouw kan er dan niet meer bij, kortom het wordt een echte mannen bezigheid (Iris slaakt nu een zucht van verlichting).

Crux van het verhaal is een licht zijspan dus.

Ik laat het even op me inwerken en RDZ, ik mail wel even mijn personalia aan je vanavond en dan bellen we wel om wat meer informatie uit te wisselen. Nogmaals ik heb geen haast.
 
Het rijden is inderdaat heeel anders.
Toen ik mijn Dnepr bij de moterzaak had opgehaald ,en voor de veiligheid maar binnedoor naar huis reed ,ging ik bij de eerste bocht naar rechts gewoon rechtdoor een sloot in. (geen schade ,de motor bleef met het blok op het zand steken)
Daarna stapvoets naar huis gereden ,en de andere dag voorzichtig naar een rustig plekje gereden om wat te oefenen met bochtjes draaien.
Maar als het daarna eenmaal goed gaat is het erg leuk rijden met een zijspan .
Je hebt ook altijd bekijks ,en dat is ook al leuk.
Die van mij kon zelfs ook achteruit rijden.
 
Ik laat het even op me inwerken en RDZ, ik mail wel even mijn personalia aan je vanavond en dan bellen we wel om wat meer informatie uit te wisselen. Nogmaals ik heb geen haast.
Staat genoteerd. Ik heb je nummer en emailadres en bovendien hebben we dit topic.
De communicatie gaat wel goed komen. ;)
 
Met een licht span zou ik zowiezo geen duopassagier meenemen.
Het zwaartepunt komt een stuk naar links en hoger te liggen, en bij de eerste de beste bocht komt je bak omhoog.
Ik vind ook zelfs op mijn looiige Ural een duo al niks.
 
Met een licht span zou ik zowiezo geen duopassagier meenemen.
Het zwaartepunt komt een stuk naar links en hoger te liggen, en bij de eerste de beste bocht komt je bak omhoog.
Ik vind ook zelfs op mijn looiige Ural een duo al niks.

ligt er maar helemaal aan wie de duo is })
 
Mijn duo heeft al aangegeven liever in het bakje te zitten, dus de duoplek blijft leeg. Moet ze alleen onze zoon op schoot nemen, want ik begrijp dat een heel breed span weer niet echt handig is aan licht fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan