Bullet erbij..

Mensen, er is onverwacht- had niet meer verwacht-
DSCF0098.JPG
DSCF0099.JPG
DSCF0100.JPG
ebay-onderdeel binnen.
Heeft iemand een idee wat hiermee is gebeurd? alsof er olie in is 'gebrand'?
 
Dat kan ook, conservering.
Het kan ook een gevolg zijn van de harding van de spline, als het onderdeel samengesteld is voor harding.
 
Benzine niet direct bij de hand, het is spiritus en dasty-bestendig maar met lampolie gaat het er van af..
 
..Vandaag 2 dingen geleerd..
Ik had na de laatste rit met de diesel kennelijk het licht aan laten staan.. Ik sloot de acculader aan maar die lachtte me uit..

Toen met de BB op weg.. die heeft sinds kort de gewoonte als ik van stationaire het gas opentrek om weg te rijden hij terugpetst en afslaat en dan een kreng is om opnieuw te starten?
Gecontroleerd op valse lucht en luchtregelschroef 1/4de slag meer naar binnen gedraaid. 'tegen' het zwaardere lopen aan..
 
klinkt alsof het ontsteking tijdstip veranderd is...
Te vroeg bedoel je? Er zit een volelectr. kit op maar hey, ik zal eens kijken of daar alles nog vast zit! Dank voor de tip!
Hij start wel in 1 trap en stationair loopt hij prima.

Intussen is de voorrem van deze enfield weer ouderwets raar aan het doen.. Begon slechter te remmen op hogere snelheid.. is vervolgens niet af te stellen en doet weer extreem raar..
Had gehoopt dat ik met deze 2 Duitse ankerplaten het spul wel blijvend goed zou hebben maar.. er gebeurd iets heel raars en kan er deze middag- ik kom net uit schuur- NIET uit komen..
The soap continues..
 
..en er was met deze motor nog een ander ding wat ik met jullie wlde spiegelen maar.. dit eerst..?
-pakt fles eigengebrouwen mede-
 
Zo, vandaag- misschien eens kijken, ik verdacht het 'verspringen' van de afstelling van de stang tussen beide remhevels. Doch kan geen gare schroefdraad vinden. en ik zal het eens loshalen om te kijken of de ankerplaat niet krom is..ik weet dat ik voor de diesel 1 van de Duitse importeur had gekocht die beter was, maar of deze daar ook vandaan komt.. weet ik niet meer zeker?
1706001325357.png
1706001325357.png
 
Verschijnsel; slechter remmen bij hogeren snelheid, bij inspectie lijkt 1 van de 2 schoenen meer aan te lopen dan de andere.
Bij afstelpogingen; Ik stel op gehoor af dat beide tegelijk aanlopen (zoef-zoef ipv zoef---zoef), trek de rem in en.. afstelling is totaal weg en moet de kabel vele slagen strakker zetten voor de rem weer aanloopt en het spel gaat vele malen opnieuw?

Ander verschijnsel Ik stel de rem losser af en hij gaat MEER aanlopen..

Hmm, bij jawa en MZ en andere stel je een dubbel opl. rem 1 keer af en dan is het klaar.. deze dingen zijn raar?
 
Hmm ik wil eerst dat verdachte verbindingsstang met tegengestelde draad vervangen voor RVS M5.. moet dan 200mm zijn, en.. 8.8?

Doch, ik mis de kennis, wat betekend dit? Ik wil graag het sterkste om rek te voorkomen..
RVS-A2 (AISI 304) DIN 975
 
Laatst bewerkt:
Goed, ben thuis heb spullen inclusief nwe accu voor de diesel.
Ik heb een meter RVS A2 en dat zou heel prima zijn...
Hier het originele spul.. De stang is ook niet zuiver recht en kan me voorstellen dat het dan een keer breekt omdat er zo aan getrokken wordt.. Hmm slordig dat ik dit niet eerder heb gezien.
DSCF0099.JPG

Ik vond de tip van Sebas goed, ik heb gekeken of de printplaat goed vast zit en dat zit hij. Toch wil ik het tijdstip nog een keer controleren..
Hier zie je het afstel-ledje branden.. maar moest deze nu aan- of uitgaan als je'm van 'laat'
DSCF0102.JPG
richting ontstekingstijdstip draait?
Gek genoeg kan ik het ook niet op zijn website vinden...
 
Goed, terug naar de rem.. 20cm van de meter M5 rvs gezaagd, de schroefdraad uit de 'trunions' geboord en we installeren het spul.
Het afstellen gaat op deze manier veel makkelijker dan met het originele spul, wat in de UK is bedacht en gemaakt in India...
DSCF0100 - kopie (2).JPG

Sorry is vage kutfoto weet niet waarom..
Vervolgens heb ik de rem weer op dezelfde manier- op gehoor- afgesteld maar het is nog steeds zo dat na een keer de rem inknijpen de rem plots aanloopt of 1 van de schoenen erg vrij loopt..
Het kan niet anders dan- ondanks de aanpassing op de as en asgat' de ankerplaat beweegt.

Voor de zekerheid heb ik de rem 'ruw' op een andere manier afgesteld.
Ik heb een verlengstuk over de remheven geschoven en die duw ik naar boven terwijl ik de reactiestang 'korter'maak. Op het moment dat de secundaire remschoen (de 'volgende) raakt, wordt het verlengstuk teruggeduwd..
Met een beetje heen en weer voelen kun je dit punt wel pinpointen.
Het resultaat blijft hetzelfde. De kabel en hevels komen wel goed terug. Met wat meer vrije slag is en 'niets aan de hand' maar het probleem is dus niet opgelost.
Vlgde stap is moed verzamelen en de ankerplaat eens kritisch bekijken.
DSCF0101.JPG
 
..Met de BB weer weggeweest maar fuck.. er ligt nog pekel?
Het 1/4de indraaien van de luchtregelschroef lijkt effect te hebben; Niet meer afslaan/terugpetsen vanaf stationair als ik weg wil rijden.. Toch vreemd, eerder nooit last van gehad.. Meer zuurstof in koude lucht?

De ombouw van de reactiestang lijkt effect te hebben, de rem is wat responsiever doch.. kijk het nog even aan.. Ik weet niet meer of ik deze ankerplaat ook van de Duitse importeur heb of dat ik deze 'nog op de plank had liggen'.
DSCF0095 - kopie.JPG
DSCF0096.JPG


Ik heb me destijds suf gezocht met de diesel om deze remmend te krijgen..
ter opfrisdinges, kijk eens naar deze foto;
Ik hoop dat de - duidelijk beter en netter afgewerkte-Duitse ankerplaat zich beter houdt.
apa1.jpg
 
..Konnieh laten rusten, heb spul open gehaald, moest toch wat met handen doen om kalm te blijven.. (Wat naar uit nacht gekomen)
Ankerplaat er uit en nokken op scheefstand gecontroleerd. Ik kon geen -duidelijke- scheefstand zien en het was te zien dat beide schoenen aanlopen.
DSCF0101 - kopie.JPG

Kijk, een behulpzaam iemand heeft een busdinges gemaakt zodat de ankerplaat 'stabieler' en met minder speling op de as zit, en de conus aan de buitenzijde verdiept en een passende moer gemaakt.
Origineel zit dit vrij eh.. gammel. In het WPH staat ook dat je doe moer 'handvast'
DSCF0099 - kopie.JPG
DSCF0100 - kopie.JPG
moet draaien..

Alles gemonteerd, zit vast, je ziet nix bewegen als je de rem inknijpt en daarom.. geen verklaring waarom de rem na inknijpen de 'onderlinge' afstelling niet lijkt te behouden zoals de de rem van de diesel? En dat vinnik erg raar.. zou er graag een verklaring voor willen.
 
Wezen boodschappen doen na klusje in depot..
Bij lidl half uur gepraat met bejaarde man die meteen zag dat 't een diesel was- en dat komt zelden voor- Was technische man en heeft veel motoren gehad. Erg leuk gesprek gehad.
Erna gebeld door 'mensen' Ze willen weer op zoek naar Tanja Groen. Want druk vanuit familie en media die zich kennelijk verveelt.
Opnieuw duidelijk proberen te maken dat dit geen zin heeft.
Blijft tyfuskut een gat te willen opvullen wat gewoon niet mogelijk is, voor alle partijen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan