Bullet erbij..

Wel, of ik heb het verkeerde spul of ik mis - weer- basiskennis.
Wat moet je doen om dat spul op het dakleer te laten hechten/kleven? Het rolt er gewoon van af, als je het wil uitstrijken veeg je het weg?
ik heb met een bezem het dak zo droog mogelijk gemaakt.

Godverdomme waarom kan IK dit soort simpele dingen weer niet?
Illbruck OS111 bitumen lijm- en afdichtingskit​
35878​
 
Nogmaals in schuurtje gekeken.. Er hangen druppels langs de wand maar lek kan ook meer naar het midden zijn (er is een langgerekte vlek aan het plafond zeg maar) wat richting wand loopt en daar gaat druppen of..
Ik kan op het dak nix vinden, geen kiertjes/losse delen, nergens bubbels als ik duw.. nop..
Kan dat geen condens tegen de onderkant van het dak zijn dat tijdens de vorst bevroren is en nu weer als druppels naar beneden valt.
 
Welke vorst? nog nooit eerder gehad en dat geeft geen plassen in de schuur..
Misschien moet ik de plekken waar ik wil kitten eerst met dasty bewerken/borstelen?
 
Ik probeerde op goed geluk wat te doen want kon geen verdachte plek vinden maar goed, als het spul op geen enkele manier wil kleven/hechten.. Ik had er 3 tubes van gekocht, liggen nu in container...
 
Wees niet te hard voor jezelf Sammie.. Lekkages opsporen kan soms k*twerk zijn, vooral omdat er géén verband hoeft te zitten tussen de plek van druppelen en het daadwerkelijke binnentreden van het vocht (veelal aan de bovenzijde).. Vergeet niet dat er een hele beroepsgroep is die er zijn werk van gemaakt heeft..
Aangaande de kit, het kán hechten, maar hoeft niet. Bekijk het product- en verwerkingsblad maar eens van jouw opgesomde Illbruck kit, deze geeft ook aan dat de ondergrond (zo veel mogelijk) droog moet zijn..

Ik zit in de bouwbranche, maar ook mij is het niet gelukt om de geroemde Shell Tixophalte kit succesvol aan te brengen deze week op een (zeik)natte ondergrond (kelderwand), terwijl het water binnen stroomde.. Terwijl het soms wél lukt...
 
Ik heb verschillende oude platte dakjes die lekten tijdelijk gerepareerd met dit:

Aquaplan dakreparatiepasta 2,5 kg | GAMMA

Dit is een soort dikke plakkerige prut die je met een kwast (bij voorkeur bokkepoot) over alle naden heen smeert die verdacht zijn.
Het werkt het beste als de ondergrond schoon en droog is maar ook als het een beetje vochtig is plakt het meer dan sperma in een sok.
Als je ergens een kiertje onder een naadje ziet, effe optillen met een plamuur mes en dichtkwarken met zwarte plaktroep.
Ook als het niet de kans krijgt om te drogen dicht het af, mits de ondergrond niet al te vochtig is.
Drogen van de ondergrond gaat prima met een verfafbrandfohn of met een gasbrander.

Als het een weekje de tijd heeft gehad om te drogen is het een blijvend flexibele teerlaag geworden.
 
Voor kleine reparaties zou ik toch een tube Polymax nemen, tis ook nog eens multifunctioneel spul. Je kan er van alles mee lijmen van spoilers op auto’s tot aan schoenzolen.
 
Polymax wordt hard. Dat lijkt mij niet geschikt voor een reparatie aan flexibele bitumen.

Wordt niet hard.
IMG_3597.jpeg

Bison | Poly Max
 
heet tegenwoordig Wet & Seal fix... Ik haal het bij de plaatselijke bouwmaterialenhandelaar, niet bij de knurften van de gamma en co..

terugkomende op EPDM;
Mooi spul, maar heeft ook zijn nadelen bij het verwerken. Wordt veelal onderling gelijmde banen (bij grotere objecten) en is ontzettend licht. Dus veelal ook lijmen op de ondergrond of toepassen van ballast op de waterkerende laag.
Ander nadeel is dat het vrij gevoelig is voor lekkage's, aangezien het een veel dunner materiaal is dan bitumen. Voordeel is wel dat het ca. 30jr mee gaat.

Bij bitumen moet je normaliter (met enig onderhoud) zeker de 15 jr kunnen halen. Ook daar heb je systemen zonder ballast en sommige mét ballast (lees kiezelstenen). Bitumen is dan wel weer meer beïnvloedbaar door UV straling..
 
Terug
Bovenaan Onderaan