Bruine smurrie onder balhoofdhuis

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Tijdens een schoonmaakbeurt zag ik vandaag een soort bruine afscheiding op de onderdelen direct onder het balhoofdhuis (weet niet of dat de juiste benaming is, maar zie foto’s).
Iemand een idee wat dit is en of het een symptoom is van iets ergs of niet?
Het bruine spul lijkt op een soort roest vermengd met smeer, en last zich makkelijk verwijderen met een natte spons.
88A85F8C-814F-4F93-8903-3B830119F8EE.jpeg

584DB1E7-51AD-4215-BE7B-13407AEFDDF9.jpeg
 
Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt. Roest, smeer en water. Slechte combinatie voor lagers.
T-stuk er uit halen en kijken wat je nog meer aan derrie tegen komt. Kan je meteen de lagers checken.
 
Je balhoofdlager is eraan, voel maar eens goed als je het stuur heen en weer doet. Er zit een vaste stand in dan. Bij mijn Guzzi was er geen roest maar was het na 12 jaar gewoon ingeslagen kogels. Er zit een heel ouderwets rollenlager in met dikke kogels. Vervangen door kegels maakt het beter. Vanaf de fabriek zijn ze soms amper gesmeerd is de ervaring.
 
Okey bedankt voor de info. Hij stuurt verder als normaal gek genoeg. Is dit een ‘niet meer op rijden want de voorvork vliegt er elk moment af’ dingetje of kan dit een voorjaarsreparatie worden? M.a.w. kan er iets goed misgaan als ik zo nog even doorrij?
 
Okey bedankt voor de info. Hij stuurt verder als normaal gek genoeg. Is dit een ‘niet meer op rijden want de voorvork vliegt er elk moment af’ dingetje of kan dit een voorjaarsreparatie worden? M.a.w. kan er iets goed misgaan als ik zo nog even doorrij?
DE verandering gaat langzaam. je groeit er in mee, je krijgt een zoekerig weggedrag em na een tijdje rijdt het alsof je banden te zacht zijn, beter kan ik het niet omschrijven.
 
Roest in een lager als jij een risico wilt lopen met een ineens zwaar stuur terwijl je rijd.
Dan zou ik gerust wachten.
Dat is idd bangmakerij!
Maar je kan wel verwachten dat lager op termijn wat hakerig gaat worden. Dat merk je vanzelf.
Als je NU de motor 1 jaar ongebruikt in schuur parkeert, dan heb je wel kans dat lager 'vast' gaat zitten.

Zoals hierboven gemeld, in nabije toekomst vervanging lager gaan regelen. Prima winterklusje................. :?
Moet je niet bij de dealer mee aankomen in april, ze hebben er NU tijd genoeg voor. Òf je doet het gewoon ZELF :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan