Brikkers en hun modelbouwhobby

Deze staat hier te verstoffen.
Iemand interesse?
Verzenden kan, ophalen ook...
246f79ec-ce1d-499f-a03f-1c93e6d27d33.jpg

;)
 
Het is alweer een tijd geleden sinds mijn laatste afgeronde projectje, maar in de tussentijd uiteraard weer druk bezig aan iets anders.
Dit keer maak ik weer een schaalmodelletje voor iemand anders, die stuurde mij dan ook dit kitje op:

20220822_105908.jpg


Een aardig kitje, maar qua correctheid moet er aardig wat aan gebeuren. We beginnen met het kantoor van de piloten.
Zoals hij recht uit de kit komt is het nogal karig:

20221217_221740.jpg


Dus daar heb ik het e.e.a. aan toegevoegd:

IMG_20221227_170711-01.jpeg


En geverfd:

20230219_141442-01.jpeg


20230219_141632-01.jpeg


Eenmaal ingesloten in de romp ziet het er zo uit:

IMG_20230227_231312-01.jpeg


Om een correcte versie na te maken moest de zaag er in:

20230109_223206.jpg


De Nederlandse versie is namelijk langer dan dat de fabrikanten van de kit bedacht hadden (boven de standaard lengte, onder de Nederlandse uitvoering:

20230111_220401-01.jpeg


Met plastic en epoxyputty de verlenging uitgevoerd, daarnaast nog heel wat andere modificaties uitgevoerd:

20230319_232551.jpg


Vervolgens nog een bak in de juiste vorm er onder gemaakt uit witte plasticard:

20230331_122213.jpg


Het landingsgestel kon er toen onder, maar daar moest eerst ook wat werk aan besteed worden.
Boven origineel uit de doos, onder na het aanpaswerk:

20230401_203843-01.jpeg


20230405_225901-01.jpeg


Vervolgens de treeplanken nog opnieuw gemaakt, omdat ik die uit de doos wat grof uitgevoerd vond:

20230418_051922-01.jpeg


En toen alle verdere onderdelen, antennes en kleine details toegevoegd waren was het tijd voor de primer:

20230512_205551.jpg


IMG_20230515_185048_390.jpg


Hierna heb ik nog oppervlaktedetail in de vorm van klinknagels toegevoegd. Met een potloodje lijntjes uitgezet, en vervolgens met een "riveter", een klein scherp getand wieltje alle lijntjes overlopen:

20230521_204445.jpg


20230524_215338-01.jpeg


Ten slotte een basis "shading" gespoten. Dit is een soort basislaag voor het verdere spuitwerk. Het wit maakt het laten dekken van de kleuren makkelijker en doordat de dieper gelegen delen donker blijven krijg je wat kunstmatige schaduwwerking. het vlekkerige heeft als doel straks de uiteindelijke verflaag al een iets geleefde look te geven:

20230531_060527-01.jpeg


Volgende keer weer meer, ietsje eerder dan deze keer ;):t
 
Ja, en de machines die al die bouwdozen maken zijn ook door mensen gemaakt. Zo kun je nog wel even doorgaan. Dat denk ik trouwens ook als ik zo een enorm cruiseschip zie, of een vliegdekschip. Het begon allemaal met een tekening - nou ja, een boel tekeningen- en uiteindelijk druk je ergens in een donker gangetje, rechts van de schroefas op een knopje en het licht gaart aan. Precies zoals iemand dat had bedacht.
 
Het maken van gietmallen is een mooi ambacht.
En er zijn zeker fabrikanten van deze modelbouwdozen die daar ware kunststukjes van maken (Tamiya, Arma Hobby, Eduard bijvoorbeeld). Maar Heller had bij het fabriceren van dit doosje wel wat beter zijn best kunnen doen hoor Jaap ;)

Niet alleen kloppen zoals je hierboven kon lezen de proporties of eigenlijk uitvoering van het hele toestel niet, het is ook een samenraapsel van onderdeeltjes waarvan sommige in eigen beheer zijn gemaakt, en sommige in samenwerking met Italeri. Daardoor klopt de bouwbeschrijving vaak ook niet, onderdelen zijn anders genummerd of staan anders op tekening.

Daarnaast was de kwaliteit van de clearparts ook dermate slecht dat ik alle transparante delen heb geschuurd en weer heb gepolijst, om er nog een beetje glans in te krijgen.

Heller heeft zich er bij deze kit (te) makkelijk vanaf gemaakt. En voor een wat meer ervaren modelbouwer is dat niet zo'n probleem. Maar iemand die nieuw met de hobby wil beginnen kan hierdoor het idee krijgen dat het aan hem/haar ligt en dat deze hobby niet voor diegene is weggelegd. Dat zou zonde zijn toch?

Dus voor dit doosje geen :} vanuit mij ;)
 
Ik durf het bijna niet te vragen.....bijna.

Deeffox, ik heb ee
16866825015184768725715123412262.jpg
n verzameling metalen Corgi modellen. Engelse, Duitse en Amerikaanse. Wat ik nog mis in mijn verzameling, en wat gewoon niet te koop is......de Fokker D21. Zou jij die misschien willen bouwen om mijn verzameling aan te vullen? Zeg maar welke bouwdoos en extra delen je nodig hebt. Mijn voorkeur? De 229 van sergeant Koos Roos.
 
Mocht je interesse hebben @Deputy Duc , ik heb wel een Fokker DR1, en een Sopwith Camel, metalen modelletjes, maar wel erg leuk. En een hele berg boeken, ook gerelateerd aan WO2, niet alleen WO1 dus.
Wel allemaal luchtvaart georiënteerd, Mein fliegerleben van Ernst Udet bijvoorbeeld, Spitfire pilot geschreven door een Engelse Sipfire piloot. En een boel boeken die over de inval in Nederland gaan, ook de 3 delen van Hans Onderwater bijvoorbeeld. Ik had er wat eerder ook wat over geschreven, maar als jij, of een ander hier ze wil, zijn ze gratis af te halen bij me. Ook die modelletjes dus.
 
De modellen passen niet echt in mijn verzameling, maar misschien zijn de boeken interessant. Ik heb een heleboel van dat spul, maar hé kan nooit te veel hebben. Kom binnenkort wel eens een bakkie doen bij je.

Gisteren bij concert van Kiss geweest......gaaf!!!
 
De modellen passen niet echt in mijn verzameling, maar misschien zijn de boeken interessant. Ik heb een heleboel van dat spul, maar hé kan nooit te veel hebben. Kom binnenkort wel eens een bakkie doen bij je.

Gisteren bij concert van Kiss geweest......gaaf!!!
Mooi man, zijn ze nog net als vroeger? Ik was een groot Kiss fan toen ik opgroeide, affijn, je hebt m'n LP's thuis nu. Ze zijn goed terecht gekomen weet ik, ik heb geen platenspeler, dus ze lagen alleen boven.
Mocht je langs willen komen, dan hoor ik het wel, maak ik een mooi setje boeken voor je klaar hier, wel met de auto komen dan hoor. Ik heb namelijk een vrij grote voorraad boeken hiero..
Groetjes, Coert. 😉
 
Ik durf het bijna niet te vragen.....bijna.

Deeffox, ik heb eeBekijk bijlage 1891286n verzameling metalen Corgi modellen. Engelse, Duitse en Amerikaanse. Wat ik nog mis in mijn verzameling, en wat gewoon niet te koop is......de Fokker D21. Zou jij die misschien willen bouwen om mijn verzameling aan te vullen? Zeg maar welke bouwdoos en extra delen je nodig hebt. Mijn voorkeur? De 229 van sergeant Koos Roos.
Geen probleem, gaan we doen! Leuk!
Ik zal je binnenkort even een PBtje sturen over hoe en wat :t
Mooie collectie heb je!

Deefox heeft het inmiddels wel druk..;)
Haha ja, ach wat is er nou leuker dan druk zijn met je hobby ;)
Ik heb trouwens na deze Cougar nog één 1/72 in de wachtrij staan, en daarna staat de Corsair die ik van jou had op de planning :Y
Maar kan dus zijn dat daar nog een D21 tussendoor komt O-)
 
Super, Deeffox. Maar ik heb geen haast hoor, ik sluit netjes achteraan. Heb je straks in de winter ook mogelijk iets te doen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan