BMW R75/6: restaureren, cafe racer of gewoon wegzetten..

jimm

Die hard MF'er
20 mei 2012
803
0
Valkenburg
Een halfjaar terug heb ik een BMW R75/6 van '74 gekocht.
Bedoeling was eerst om hem te restaureren naar origineel. Maar het eerste probleem is, is dat ik te perfectionistisch ben waardoor de restauratie uit de klauwen gaat lopen... Zo zou ik bijvoorbeeld het originele rem reservoir niet terug willen plaatsen onder de tank. Ook zou de restauratie te lang gaan duren omdat ik op niks kan bezuinigen..

Vervolgens heb ik gedacht om deze motor om te bouwen naar een cafe racer.. Heb nog een KTM vork liggen met een 4 zuiger remklauw, wat hier echt gaaf in zou staan. Monoshock erop, supertrapp dempers, etc... Of gewoon de originele met dubbele schijfrem en een radiale rempomp erop (zal wel moeten kunnen, lijkt me?).
Maar dan gaat de waarde enorm zakken, en ook is het enorm zonde om deze motor om te bouwen..

Wat raden jullie mij aan? Staat nu fijn op zolder gestald omdat ik nog druk bezig was met de ombouw van een supermotard (waarvan ik twijfel om hem te koop te zetten / ruilen voor een 1150GS met koffers of iets anders in die trant).

Grotefoto-YFCY3USF.jpg

Grotefoto-Z6DZ6XVZ.jpg

Grotefoto-Y7GELYLR.jpg

Grotefoto-4MYYPVNM.jpg
 
Ik zou 'm gewoon goed rijdbaar maken en er van gaan genieten.
De looks heeft-ie al, alleen de techniek wat opkalefateren.
Alsjeblieft niet de zaag er in zetten, da's altijd zonde... vind ik dan he.
 
Ik ben voor origineel restaureren. De voorrem doet het prima als je een rempomp van een R45 of 65 op het stuur zet. Dan hoef je niet de remhendel te verzagen om een rempomp kwijt te kunnen. De tank is in Europa vrij zeldzaam, en gezocht, behouden dus. Verder zou ik alleen het politiespatbord vervangen door een normale, desnoods van een /7, zonder beugel. Spatbordjes zwart maken zodat ze bij de tank passen en klaar.

Anders inderdaad ruilen voor een modernere boxer. Er zijn genoeg gare R80's om te verbouwen. Laat een liefhebber deze R75 dan maar opknappen. Op zolder laten liggen is ook nog een goede optie. Hij wordt niet minder waard. Dan kun je hem na je pensioen rustig opknappen.
 
Je kunt hem wel opleuken met een paar alu spatbordjes en een korter zitje en ander stuurtje. En de orginele onderdelen er bij houden dan kun je alle kanten op als je er weer van af wil.
 
Plannen zijn een beetje gewijzigd!
Ik ga mijn G 650 Xmoto verkopen en dan wil ik een 1150 GS Adventure kopen. Na mijn studie (2,5 jaar nog resterend) wil ik aan de BMW gaan beginnen..
En met beginnen bedoel ik restaureren! Origineel zijn ze het mooiste, maar cafe racers zijn ook gaaf.. Ook al vind ik dat een Moto Guzzi blok het mooiste in een cafe racer staat.

@4strokerules, jup en mwa. Er moet wat verkocht worden! :p
 
Zeker origineel laten! Inclusief rempomp onder de tank. Dit remt verder prima. Model 1974 is het mooiste jaar van de /6 serie. In dat jaar zijn nog veel /5 onderdelen gebruikt, zoals standaard een kickstarter (naast de electrische starter natuurlijk), de /5 stuurhendels, zilveren knipperlichten en dichte remschijven. Je hebt de dubbele schijven, dus dat is ook super. Verder is de /5 buddy standaard, maar die is bij jou vervangen door een /6 buddy.
 
Laatst bewerkt:
Zeker origineel laten! Inclusief rempomp onder de tank. Dit remt verder prima. Model 1974 is het mooiste jaar van de /6 serie. In dat jaar zijn nog veel /5 onderdelen gebruikt, zoals standaard een kickstarter (naast de electrische starter natuurlijk), de /5 stuurhendels, zilveren knipperlichten en dichte remschijven. Je hebt de dubbele schijven, dus dat is ook super. Verder is de /5 buddy standaard, maar die is bij jou vervangen door een /6 buddy.

Is van origine een politie motor, vandaar de dubbele remmen.
De tank heeft de vorige eigenaar geruild voor een kleine. Zijn reden: Hij kreeg de grote tank nooit leeg gereden :+
Kuip had die zelf ooit al eraf gehaald.

Ik weet dus niet of het zich loont om 'm terug naar origineel te bouwen, ofwel, een politiemotor..
Of als een 'standaard R75/6', of zouden andere mensen dan klagen van: "Tsjah, origineel was het een politie motor, de standaard R75/6 had geen dubbele schijfrem.."
 
Man, wat boeit het nou wat andere zuurpruimen zeggen? Lekker een originele R75 van bouwen. De standaard R75 had dan misschien geen dubbele schijven, als de politie ze had, dan waren ze ook voor Jan Publiek als accessoire te verkrijgen. Bovendien, politiemotoren bestaan niet. Dat zijn gewoon aangepaste seriemotoren. Ik ben in ieder geval blij dat je er geen caferacer of zo van gaat bouwen.
 
Origineel als op de folder ga je nooit redden. Maar dubbele schijven zijn tijdsorigineel, en ook nog met originele onderdelen. Waarom zou je iets aantrekken van jankers die daarover mekkeren? Als de rempomp onder de tank de kleine is gebleven voor de enkele schijf remt het ook niet onaardig. Als het de grote is zou ik niet twijfelen en een pomp op het stuur zetten, wel met verdeelstuk onder de tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan