BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Zie het inderdaad meer als bermlampen… wel handig voor B-wegen enz maar als je voor veraf een beter zicht wil hebben zul je op zoek moeten gaan naar andere hoofdverlichting.. goede halogeen/ xenon/led enz
 
Sinds begin dit jaar eigenaar van een mooie RS :)
wat een machine….
heb al van alles gereden,maar dit is toch wel een klasse appart…super stabiel en fijne vering!
Van deze motor wordt ik echt blij als je er mee rijd :)) alles klopt gewoon en de zithouding is voor mij perfect.
 

Bijlagen

  • 4301B69C-ECAB-4D4F-8715-DA7625FE7945.jpeg
    4301B69C-ECAB-4D4F-8715-DA7625FE7945.jpeg
    279,2 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Sinds begin dit jaar eigenaar van een mooie RS :)
wat een machine….
heb al van alles gereden,maar dit is toch wel een klasse appart…super stabiel en fijne vering!
Van deze motor wordt ik echt blij als je er mee rijd :)) alles klopt gewoon en de zithouding is voor mij perfect.
Helemaal mee eens. Heb dezelfde kleurstelling. Autobahn, B-wegen, hairpins, bagage, passagier, een alleskunner. En tot nu toe, 72.000 km, stikbetrouwbaar.
 
Hoi iedereen,
ik denk er sterk aan om een R1200RS te kopen. Maar die ESA, heeft dat echt een meerwaarde? Anders gezegd: wordt de motorfiets daar echt beter van, dan met de gewone standaard vering?
 
Hoi iedereen,
ik denk er sterk aan om een R1200RS te kopen. Maar die ESA, heeft dat echt een meerwaarde? Anders gezegd: wordt de motorfiets daar echt beter van, dan met de gewone standaard vering?

Het is een stukje luxe, rijd je veel met wisselende bepakking (passagier of koffers) dan kan je de rijhoogte met een druk op de knop regelen, zelfde geldt voor de demping, kom je veel op plekken met beroerd asfalt dan is de comfort stand met dezelfde knop makkelijk bereikbaar.
 
Het is een stukje luxe, rijd je veel met wisselende bepakking (passagier of koffers) dan kan je de rijhoogte met een druk op de knop regelen, zelfde geldt voor de demping, kom je veel op plekken met beroerd asfalt dan is de comfort stand met dezelfde knop makkelijk bereikbaar.
Hoi, ik weet wat het is, hoe het werkt, waarvoor het dient, dank je. :)
Maar ik wil vooral weten of dat spul wel GOED is. We weten allemaal dat de standaard schokbreker op een GS helemaal niet op zijn taak is toeberekend. En je hoeft daarvoor niet offroad te gaan. Gewoon wat sportief rijden op slecht Belgisch asfalt is genoeg om de achterkant te voelen stuiteren. Ze zijn gewoon te zwak afgeveerd, te zwak gedempt. Niet voor niks zijn de aftermarket-schokdempers van Wilbers en WP zo populair. Dus wat ik eigenlijk hoop te weten te komen is of met ESA ook écht een veersysteem aankoop dat béter is dan de standaard schokdempers. :)
 
Hoi, ik weet wat het is, hoe het werkt, waarvoor het dient, dank je. :)
Maar ik wil vooral weten of dat spul wel GOED is. We weten allemaal dat de standaard schokbreker op een GS helemaal niet op zijn taak is toeberekend. En je hoeft daarvoor niet offroad te gaan. Gewoon wat sportief rijden op slecht Belgisch asfalt is genoeg om de achterkant te voelen stuiteren. Ze zijn gewoon te zwak afgeveerd, te zwak gedempt. Niet voor niks zijn de aftermarket-schokdempers van Wilbers en WP zo populair. Dus wat ik eigenlijk hoop te weten te komen is of met ESA ook écht een veersysteem aankoop dat béter is dan de standaard schokdempers. :)

Nee, dan is het niet goed.
 
Maar we hebben het hier over de RS en niet de GS…
De oudere GS knapt zeker op van aftermarket vering/demping

even terug.., hoe de RS met gewone vering rijdt weet ik niet, heb zelf wel ESA.
De hoogte verstelling vindt ik niet zo spannend,Maar de automatische demping vindt ik SUper!
onder het rijden gaat de demping mee met de user instellingen (road-dynamic o.a) en dat is erg prettig en veert/dempt gewoon heeel erg goed!
hobbelige weg op de road setting en strak asfalt op dynamic, die instellingen voel je ook goed.
De RS rijdt dan ook als op rails,met heel veel vertrouwen en gevoel.
Ik zou het niet willen missen! Zeker omdat je onder het rijden kunt wisselen…bij standaard demping heb je altijd een compromis tussen comfort en sportief.

succs met de keuze ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Jep, misschien is er inderdaad wel een verschil tussen GS en RS. Kortere schokbreker, minder veerweg etc. Kan best zijn dat de normale BMWschokdemper op een RS beter werkt dan op een GS.
Wat de keuze betreft, het zal een kwestie van geduld worden... zien wat er op de markt verschijnt. Morgen ga ik naar een BMW-dealer die er twee te koop heeft. Alvast even proefrijden. Zit ik er wel goed op bvb, en bevalt de wijze waarop ie door de bocht gaat me wel.
Of ik het leuk ga vinden of de demping zich automatisch aanpast, dat zou ik dan moeten ondervinden. Je kan ze nl. niet echt nog finetunen, niet? Je moet het doen met de 3-4 voorkeuzes die het systeem maakt. Even twee klikjes uitgaande demping erbij (zoals momenteel op mijn KTM 950 Adventure) zal wel niet mogelijk zijn.
 
Jep, misschien is er inderdaad wel een verschil tussen GS en RS. Kortere schokbreker, minder veerweg etc. Kan best zijn dat de normale BMWschokdemper op een RS beter werkt dan op een GS.
Wat de keuze betreft, het zal een kwestie van geduld worden... zien wat er op de markt verschijnt. Morgen ga ik naar een BMW-dealer die er twee te koop heeft. Alvast even proefrijden. Zit ik er wel goed op bvb, en bevalt de wijze waarop ie door de bocht gaat me wel.
Of ik het leuk ga vinden of de demping zich automatisch aanpast, dat zou ik dan moeten ondervinden. Je kan ze nl. niet echt nog finetunen, niet? Je moet het doen met de 3-4 voorkeuzes die het systeem maakt. Even twee klikjes uitgaande demping erbij (zoals momenteel op mijn KTM 950 Adventure) zal wel niet mogelijk zijn.

Beter niet gaan proefrijden denk ik :))
je bent gelijk verkocht…
heb zelf ook een KTM950 Adv gehad maar vond dat nou weer niet zo geweldig sturen met die grote wielen en destijds zeer beperkte bandenkeuze..

ik ben benieuwd naar je ervaring van de proefrit ;)
geniet ervan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Lol, ik rij al 14 jaar en 127000km met mijn 950. Steeds met die Pirelli MT90. Beter/polyvalenter bestaat niet volgens mij, tenminste, tot de komst van de Ducati DesertX. Die is echt wel verschrikkelijk goed. Nog vijf jaar wachten, dan gaan de prijzen redelijk zijn, hehe.
Deze middag een R1200Rs test rijden
 
Het automatisch aanpassen van de demping werkt heel erg goed. Als je daarnaast ook nog eens vaak met wisselende belasting rijdt, met of zonder passagier of bagage, dan is ESA een echte aanrader. De kwaliteit van de ESA-veerpoot is bij mijn weten niet anders dan van de standaard. Bij mij is er bij 72.000 km nog niks aan de hand. Ik heb wel bij 50.000 km de olie laten vervangen.
De GS-en hadden het probleem dat de veerweg te groot is voor de veel te dicht op elkaar zittende lagerbussen, met als gevolg voortijdige slijtage van de lagers en de afdichtingen. Hoef je bij R, RS en RT niet bang voor te zijn.
 
En? Hoe was de proefrit….
Jah... de winkel sloot al om 16u, de ernaartoe was een uur, en het was half drie toen ik belde om te bevestigen dat we zouden komen. Dus afspraak nu donderdagochtend voor een uitgebreide testrit.
In de namiddag ga ik nog kijken en proeven van eentje in mint condition, en nog full option ook.
 
Proefrit achter de rug. Was bij een hele vriendelijke BMW-dealer. Mijn vrouw en ik mochten één uur rijden, twee uur.... het maakte niet uit. Een RS met 60.000km, jaartal weet ik niet meer. Wel heel weinig opties: middenbok en topkofferrek en kofferrek. Niks meer. Geen ESA, geen Xenon, geen handvatverwarming, geen cruisecontrol.... wél twee jaar Premium Garantie, omdat de moto in zeer mooie staat was, en ginds gekocht en onderhouden. 8900 euro. Een redelijke prijs, zeker gezien de twee jaar garantie en de schoonheid van de moto. De rit was zeker zalig. Binnen de 500 meter overtuigd van de kwaliteiten van de RS. Toch een uurtje mee gekacheld. Vrouwlief ook zéér tevreden (positie handvaten kon lichtjes beter). Ze vond het heel erg op een VFR-zitpositie gelijken, een moto waarmee we zo'n 100.000km mee gereden hebben. Ze vroeg op een gegeven moment of ik er ook rustig mee kon rijden. _O-, dus dan heb ik maar even gewoon een vrachtwagen gevolgd. :+ Maar goed. In de namiddag stond er een bezoek gepland aan een kleine handelaar die enkel via 2dehands.be werkt. Die had een witte-met-rood-frame full option, van eerste eigenaar, met complete onderhoudsgeschiedenis (originele facturen, incl aankoopfactuur!), 55.000km. Uitgebreide testrit was niet mogelijk, maar toch mocht ik er een kwartiertje mee weg. Hij voelde 100% gelijk die blauwe dus ik wist dat er niets mee aan de hand was. De prijs voor al dit fantastisch was slechts 9.800 euro, wat bijna een weggeefprijs is. Plus nog een half jaar garantie, want je weet maar nooit.
We zijn een R1200RS rijker kortom. :]
*O*😍
 
gefeliciteerd @Muug , geniet er van! Ga je geen spijt van krijgen ;) Zeker niet dat full option verhaal whahah
Wel ja, die ESA boeit me niet zozeer, maar een set koffers is nieuw zo'n 1000 euro, het verschil dus tussen de naakte RS en de full option RS. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Full option verkoopt hier sowieso een pak beter.
 
Gefeliciteerd en welkom bij het kleine legioen enthousiaste RS-rijders. De RS is een heerlijk compromis van toeren en sporten en nog mooi ook en nog zuinig ook en nog betrouwbaar ook en in jouw geval ook nog goeikoop!
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
👍 leuk man!
had al gewaarschuwd.. proefrijden is bijna verkocht😂
heel veel plezier ermee🤘👍

en natuurlijk ook ff een fototje om te showen😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Terug
Bovenaan Onderaan