"bijna niemand draagt gehoorbescherming"

Ik drink ook niet. Wel kan ik zeggen dat ik er merkbaar minder last van kreeg in de weken nadat ik stopte met roken (van ruim een pakje per dag naar niks), zo'n acht jaar geleden. Geen idee hoe dat precies linkt, maar toch.
 
Zal wel met je hartslag en bloeddruk te maken hebben die dalen. Ben in november vorig jaar gestopt maar merk eigenlijk geen verschil. op dat vlak.
 
Ik vraag me weleens af of het door het lawaai komt van de uitlaten of wellicht wind geluid. Laatst op de a31 in Duitsland 🇩🇪 hard gereden en dan suist het wel om je oren.
Het is vooral het windgeruis, boven de 80 km/h kun je eigenlijk niet zonder oordopjes. Het lawaai uit de uitlaten is vooral vervelend voor degenen die achter je rijden, zelf hoor je daar minder van.
Ik vraag me af of iemand zonder tinnitus kan bevestigen dat dat ook niet altijd gunstig is. Je hoort alles. Krimpen en uitzetten, druppel condens, een kat in de tuin, brommen van de koelkast. Daarom heb ík snachts altijd muziek opstaan
Ik heb jaren zonder oordopjes gereden, en trouwens toen ook zonder fatsoenlijke bescherming: open helmpje, spijkerbroek, leren jas zonder protectoren (of in korte mouwen als het warm was). Het gebrek aan bescherming heb ik zonder verwondingen overleefd, maar mijn oren niet. Piep in de oren dus. Desondanks hoor ik nog steeds bijna alles, vooral dat soort geluiden die jij noemt. Het is (bij mij) niet zo dat tinnitus andere geluiden maskeert, behalve dan bij de frequenties van de oorpiep: rond de 900 Hz en wat boventonen.
 
Tinnitus kan écht, écht heel erg zijn. En het grote probleem is, het is niet concreet meetbaar (zoals een infectie of zo), dus het wordt ook nog eens heel moeilijk geconstateerd en begrepen (ook door artsen), laat staan dat je er goede hulp bij kunt krijgen.

Ik ken veel mensen die er last van hebben, en twee die er zelfs zo gek van werden dat eentje nu arbeidsongeschikt thuis zit aan de antidepressiva, en de andere er uiteindelijk een eind aan heeft gemaakt.

Zelf heb ik er ook last van, maar al sinds een gehooroperatie in mijn kindertijd, en gelukkig is het redelijk mentaal weg te filteren. Maar nog steeds kan ik slecht tegen stilte omdat ik dan altijd een hele diepe brom hoor, of ze hier verderop aan het boren zijn of zo.

Het is zo ontzettend makkelijk om twee oordopjes in te doen... Zo'n ontzettend kleine moeite, om de kans op zo'n ontzettend groot probleem zo sterk te verminderen... Alsjeblieft mensen, doe het jezelf niet aan.
heel herkenbaar verhaal voor mij.
in de jonge jaren veel naar feestjes geweest, vanaf 15 jaar in een metaal bedrijf gewerkt en daarnaast 10 jaar motor/circuit gereden zonder gehoorbescherming.
ik voelde het al aankomen en ben toen echt met alles gehoorbescherming gaan gebruiken maar het was natuurlijk al veel te laat daarvoor.
ik heb gehoorbeschadiging maar zonder gehoorverlies, aan beide oren een pieptoon van 9000 hz 24/7.
overdag is het prima te doen maar bij het proberen te slapen begint de hel en ben ik blij als ik al een uurtje of 3 a 4 kan slapen.
eerste keer bij de KNO arts werd gezegd; wen er maar aan want we kunnen er niks aan doen en stond weer binnen 5 min buiten, daarna nog wel bij een audiologisch centrum geweest, een hoop geleerd en geprobeerd met gehoorapparaten maar helaas kwam ook daar de conclusie dat ik er maar mee moest leren leven.
 
Beter dan gewoon geil :/.

Daar spreekt een echte BMW rijder.🤣

On topic, ik rij altijd met schuimpjes.
Ooit eens dure aan laten meten maar die was ik al snel kwijtgeraakt, dat heb ik ook met lees en zonnebrillen.
Dure zijn aan mij niet besteed.

Overigens is mijn rechteroor al jaren slecht, advies voor de jeugd, ga niet met een MAG machinegeweer schieten zonder oorbescherming..🤐
 
Ik drink ook niet. Wel kan ik zeggen dat ik er merkbaar minder last van kreeg in de weken nadat ik stopte met roken (van ruim een pakje per dag naar niks), zo'n acht jaar geleden. Geen idee hoe dat precies linkt, maar toch.
Ik drink wel, maar geen pils. :P
 
Die schuimproppen zijn het goedkoopst, het meest hygiënisch en werken wat mij betreft het best.

Zelf heb ik om een of andere reden altijd van die Alpine (heet dat zo?) dingetjes. Werkt ook wel aardig trouwens.
 
Klinkt als een complottheorie!
Geloof de wetenschap!

Oftewel het is gewoon een standaard msm stuk om je reet mee af te vegen.
Dat dit soort afval nog gelezen wordt
Dus gehoorschade is ook al een complot?

Dat het verhaal in de krant meer een infomercial is geloof ik zeker. Maar het doet niets af aan de boodschap.

Zelf gebruik ik van die 3M wegwerpdopjes. Heb ook op maargemaakte maar met helm op vervormt mijn oor een beetje en zitten die niet zo lekker.
 
heel herkenbaar verhaal voor mij.
in de jonge jaren veel naar feestjes geweest, vanaf 15 jaar in een metaal bedrijf gewerkt en daarnaast 10 jaar motor/circuit gereden zonder gehoorbescherming.
ik voelde het al aankomen en ben toen echt met alles gehoorbescherming gaan gebruiken maar het was natuurlijk al veel te laat daarvoor.
ik heb gehoorbeschadiging maar zonder gehoorverlies, aan beide oren een pieptoon van 9000 hz 24/7.
overdag is het prima te doen maar bij het proberen te slapen begint de hel en ben ik blij als ik al een uurtje of 3 a 4 kan slapen.
eerste keer bij de KNO arts werd gezegd; wen er maar aan want we kunnen er niks aan doen en stond weer binnen 5 min buiten, daarna nog wel bij een audiologisch centrum geweest, een hoop geleerd en geprobeerd met gehoorapparaten maar helaas kwam ook daar de conclusie dat ik er maar mee moest leren leven.
Hier ook Tinnitus, ook te laat begonnen met oordoppen, kan er verder gelukkig goed mee omgaan, heb er ook geen last van met slapen.
 
Klinkt als een complottheorie!
Geloof de wetenschap!

Oftewel het is gewoon een standaard msm stuk om je reet mee af te vegen.
Dat dit soort afval nog gelezen wordt
echt :')
Jij haalt ongetwijfeld je kennis van facebook en wat duistere sites die alles weten. :'):')

Wanneer je het niet erg vind heb ik meer vertrouwen in de wetenschap ;)
En dan echte wetenschap met onderzoek, niet een dokter o.i.d. die een vage site opzet en lekker binnenloopt daarop.

Je kunt het stuk ook gewoon lezen en zelf nadenken.
De gegevens die erin staan over gehoorschade kloppen namelijk gewoon.
Bij een bepaalde snelheid heb je een aantal db's en daar kun je gewoon een tabel oplos laten wanneer je gehoorschade krijgt.
Niets mis mee en dat klopt allemaal.

Dan ga je verder kijken en dan zie je dat een gehoorbescherming fabrikant zegt dat er te weinig oordoppen gedragen worden.
Die betaald het onderzoek en dan mag je best een kritische blik hebben over dat percentage.

Gewoon normaal zo'n artikel lezen en dan valt het allemaal wel mee.

En een extra note:
Ieder mens is uniek en anders.
En ja gehoorschade levert een hogere kans op Tinnitus, maar er zijn mensen met gehoorschade die het nooit krijgen maar een meerderheid wel.
En er zijn mensen zonder gehoorschade die het ook krijgen.

Kortom het één sluit het ander niet uit en vice versa.

Je weet dat je gehoorschade kunt krijgen dus waarom zou je het risico nemen?
Ook zonder tinnitus hoor je bij schade veel minder hoge tonen en dat is ook niet prettig.
Aan de andere kant moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Zeker wanneer je de risico's weet.

Ik pas wel in het standaard plaatje helaas, vroeger geen doppen (daar had niemand het over)
Veel gehoorschade en nu behoorlijke tinnitus. Ik kan het niemand aanbevelen iig.
 
echt :')
Jij haalt ongetwijfeld je kennis van facebook en wat duistere sites die alles weten. :'):')

Wanneer je het niet erg vind heb ik meer vertrouwen in de wetenschap ;)
En dan echte wetenschap met onderzoek, niet een dokter o.i.d. die een vage site opzet en lekker binnenloopt daarop.

Je kunt het stuk ook gewoon lezen en zelf nadenken.
De gegevens die erin staan over gehoorschade kloppen namelijk gewoon.
Bij een bepaalde snelheid heb je een aantal db's en daar kun je gewoon een tabel oplos laten wanneer je gehoorschade krijgt.
Niets mis mee en dat klopt allemaal.

Dan ga je verder kijken en dan zie je dat een gehoorbescherming fabrikant zegt dat er te weinig oordoppen gedragen worden.
Die betaald het onderzoek en dan mag je best een kritische blik hebben over dat percentage.

Gewoon normaal zo'n artikel lezen en dan valt het allemaal wel mee.

En een extra note:
Ieder mens is uniek en anders.
En ja gehoorschade levert een hogere kans op Tinnitus, maar er zijn mensen met gehoorschade die het nooit krijgen maar een meerderheid wel.
En er zijn mensen zonder gehoorschade die het ook krijgen.

Kortom het één sluit het ander niet uit en vice versa.

Je weet dat je gehoorschade kunt krijgen dus waarom zou je het risico nemen?
Ook zonder tinnitus hoor je bij schade veel minder hoge tonen en dat is ook niet prettig.
Aan de andere kant moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Zeker wanneer je de risico's weet.

Ik pas wel in het standaard plaatje helaas, vroeger geen doppen (daar had niemand het over)
Veel gehoorschade en nu behoorlijke tinnitus. Ik kan het niemand aanbevelen iig.
Ik kijk net als jij op dit forum en zie een reactie van iemand dat het een gesponsord onderzoek is. Waarom wordt dat als waarheid door dat pleepapier afgedrukt? Waarom filtert die "journalist" dit er niet uit maar drukken ze het af met een dikke kop erboven?

Ik bestrijdt niet dat je oordoppen in moet doen. Doe het zelf en adviseer het idereen. Het gaat er mij om dat er wordt beweerd dat niemand dit doet terwijl dat niet waar is.
Fake nieuws dus. Desinfo
 
Ik kijk net als jij op dit forum en zie een reactie van iemand dat het een gesponsord onderzoek is. Waarom wordt dat als waarheid door dat pleepapier afgedrukt? Waarom filtert die "journalist" dit er niet uit maar drukken ze het af met een dikke kop erboven?

Ik bestrijdt niet dat je oordoppen in moet doen. Doe het zelf en adviseer het idereen. Het gaat er mij om dat er wordt beweerd dat niemand dit doet terwijl dat niet waar is.
Fake nieuws dus. Desinfo
Er staat een groot gedeelte in het stuk wat klopt.

En inderdaad is de rest nogal gekleurd en dat is ook helaas van alle tijden.
Er is altijd wel iemand die er aan verdienen wil.
Het is altijd goed om kritisch te lezen, maar gelijk plee papier enz is ook weer overdreven ;)
 
Dus gehoorschade is ook al een complot?

Dat het verhaal in de krant meer een infomercial is geloof ik zeker. Maar het doet niets af aan de boodschap.

Zelf gebruik ik van die 3M wegwerpdopjes. Heb ook op maargemaakte maar met helm op vervormt mijn oor een beetje en zitten die niet zo lekker.
Dat had ik dus ook. Zelfs met uuuiterst voorzichtig (en dus langdurig) plaatssen en helm opzetten, ging het hooguit een half uur goed. Dus maar weer terug naar de schuimpjes en klaar. Nergens last van.
 
Hangt ook van de helm af, ik heb nu een helm met genoeg ruimte voor de oren en geen last meer van druk met doppen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan