Is gehoorbescherming wel nodig?

Jarrie911

Rookie
3 sep 2023
5
17
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
 
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.

Ja, is nodig.

db
 
Ik geloof dat gehoorschade al na korte blootstelling aan hard geluid kan ontstaan. Ik hoor sommige ook zeggen, ik heb geen last van de wind want ik heb muziek op... staat je muziek op 1.5cm van je oor je trommelvliezen te verpesten.

Om je vraag te beantwoorden, waarom zou ik ze dragen als ik het niet als luid ervaar. Luid is niet enkel subjectief maar ook geobjectiveerd in dB. Je ervaart het misschien niet als luid, maar dat is het wel. Ik geloof iets van 90 - 95 db bij 100 kmh.
Mijn advies, doe die doppies gewoon in.
 
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
20minuten snelweg is al schadelijk is mij verteld.

Mocht je toch geen bescherming willen dragen, laat dan jaarlijks toch even je gehoor controleren 😅
 
Bescherm je gehoor, gun jezelf een setje (aangemeten) gehoorbescherming nu je nog geen last hebt van gehoorsverlies etc.
Een ex zwager die altijd met zware machines heeft gewerkt en ook motor reed zonder gehoorbescherming is nu zo doof als een kwartel.
 
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
Ja dat is nodig. Geloof me maar.

Dit was de demo ervoor maar ik kan het wel uitleggen wat er gebeurde.
IMG_1963.jpeg


We gingen hier met demo schieten met blanks. Ik liep waar de meest rechter liep en de meest rechter liep waar de middelste liep. De middelste zat toen achter de .50. Wij knielen met met zijn drieen en Jelle vuurt eventjes 3 hele keren. Tot de dag van vandaag nog een piep in mijn rechter oor. Dan zat er tussen mij en Jelle een auto en tussen hem en de auto een meter em tussen mij en de auto ook.

Dit is dan kortstondige blootstelling.
 
Ik ben blij dat ik s avonds tegen de schemering de krekels kan horen, van die kleine dingen kan je blij worden.
Gelukkig is er steeds meer aandacht voor bescherming van het gehoor.
 
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
Snugger bezig :Y

Waarom zou je met alle kennis die er over dit onderwerp beschikbaar is, zo eigenwijs zijn en zonder gehoorbescherming gaan rijden? :?
 
En dan hier een ander geluid _O-
Ik heb snel last van oorontstekingen, en kan niks in mijn oren stoppen.
Ik hoop op snelle doorontwikkeling van noisecanceling techniek voor in de helm.
Tot die tijd rijd ik maar niet te hard op de motor(zonder scherm) en in mijn cabrio.
Verder natuurlijk eens met bovenstaande reacties; draag doppen als mogelijk.
 
En dan hier een ander geluid _O-
Ik heb snel last van oorontstekingen, en kan niks in mijn oren stoppen.
Ik hoop op snelle doorontwikkeling van noisecanceling techniek voor in de helm.
Tot die tijd rijd ik maar niet te hard op de motor(zonder scherm) en in mijn cabrio.
Verder natuurlijk eens met bovenstaande reacties; draag doppen als mogelijk.
Oregano-olie
 
Mf staat vol met adviezen van ouwe wijze, onwijze, dwazen, ervaringsdeskundigen, theoretisch geschoolden, mannen, vrouwen met allemaal een mening, afwijkende mening, bijzondere mening, eigen visie whatever maar 99,99% hier is het er wel over eens dat je oordoppen in moet. Je merkt er nu niks van maar over 20 jaar wel. En dan is het te laat.
 
Antwoord is: JA

Een heel enkel keer dan vergeet ik ze in te doen. Dan BAAL ik erna als een stekker.
Soms bemerk ik 't onderweg. Dan direct stoppen, om ze gelijk in te doen.
Tinnitis kan je maar één keer oplopen. Maar dan is het te laat!

Als alle 'geleerden' steeds weer melden dat je op de motor je oren moet beschermen, waarom dat dan toch in twijfel trekken?
Mensen die uiteindelijk tinnitis hebben gekregen, worden er soms 'knettergek' van. Die merkten ervoor ook niets op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag ook geen doppen.
Heb wel wat “simpele” doppen en werken goed.
Moet je muziek weer harder..

Ik heb een Schuberth C3, mooie stille helm, tijdens het rijden met mijn handen langs de randen en dan geluisterd waar nog licht lucht er door glipt. en de randen langs me nek dicht gemaakt met foam.. moet nog Ff wat moois bedenken. Helpt ook mega goed.

Ik hoor het verschil in mijn helm of ik wel of niet het klepje open heb bij mijn kin. Mijn muziek hoeft ook niet vol uit en hoor het goed zelfs boven de 100km/h

Soms rijd ik met open vizier.. das wel echt licht druk op je oren. Prima als je zacht rijd. Maar niet boven de 80 of 100.

dus ja en nee, hoe goed is je hem dicht. Hoor je ruis en gesuis, ga eens met je hand langs de randjes en luister naar het verschil.

Klapperende wind en gesuis is gewoon slecht. Dus regel het;)

Toch overweeg ik wel doppen op maat, ik rijd 30.000km per jaar.. oordoppen met bleitooth van mijn headset zou fijn zijn. Of gewoon een motor helm met ingebouwde peltor.. ben er zelf ook mee wezen stoeien. Past allemaal niet 😛 moet ik te veel slopen

Snap niet dat die helm ontwikkelaars dat nog niet voor elkaar hebben.

Vandaag of morgen fix ik zelf wel iets.
Wat je wilt is het idee van een peltor in je helm waar je speakers ook in zitten. Hoe moeilijk kan het zijn.
 
Ik draag ook geen doppen.
Heb wel wat “simpele” doppen en werken goed.
Moet je muziek weer harder..

Ik heb een Schuberth C3, mooie stille helm, tijdens het rijden met mijn handen langs de randen en dan geluisterd waar nog licht lucht er door glipt. en de randen langs me nek dicht gemaakt met foam.. moet nog Ff wat moois bedenken. Helpt ook mega goed.

Ik hoor het verschil in mijn helm of ik wel of niet het klepje open heb bij mijn kin. Mijn muziek hoeft ook niet vol uit en hoor het goed zelfs boven de 100km/h

Soms rijd ik met open vizier.. das wel echt licht druk op je oren. Prima als je zacht rijd. Maar niet boven de 80 of 100.

dus ja en nee, hoe goed is je hem dicht. Hoor je ruis en gesuis, ga eens met je hand langs de randjes en luister naar het verschil.

Klapperende wind en gesuis is gewoon slecht. Dus regel het;)

Toch overweeg ik wel doppen op maat, ik rijd 30.000km per jaar.. oordoppen met bleitooth van mijn headset zou fijn zijn. Of gewoon een motor helm met ingebouwde peltor.. ben er zelf ook mee wezen stoeien. Past allemaal niet 😛 moet ik te veel slopen

Snap niet dat die helm ontwikkelaars dat nog niet voor elkaar hebben.

Vandaag of morgen fix ik zelf wel iets.
Wat je wilt is het idee van een peltor in je helm waar je speakers ook in zitten. Hoe moeilijk kan het zijn.
Nee, ook met een stille helm heb je oordoppen nodig. Altijd. Elke rit.
Tenzij je graag doof wilt worden, be my guest.
 
Schubert staat idd bekend als een stille helm.
Sowieso maar zeker met 30k per jaar, zou ik iets doen aan goede oorbescherming.

Zelf bemerk ik, dat ik na een lange rit, bijv terugreis vakantie 1000+, in de avond , ondanks doppen, toch een ruis in mijn oren heb.
 
Toevallig weet ik ook uit de praktijk dat gehoor beschadigingen worden oplopen door het geluid van hun uitlaat.

Denk daar ook vooral goed over na.
 
Terug
Bovenaan Onderaan