Is gehoorbescherming wel nodig?

Bijzonder hoe verrast mensen lijken te zijn dat schuimpjes beter dempen dan otoplastieken. _O-

Schuimpjes sluiten je gehele gehoorgang af en dempen alle frequenties.
Otoplastieken worden voor motorrijders meestal met een filter geleverd dat alleen bepaalde frequenties dempt. Zodat je bijvoorbeeld stemmen of sirenes nog goed kan horen, maar wind minder.
 
Het is mijn bescheiden bijdrage aan de duurzaamheidsgedachte door geen wegwerpdopjes te gebruiken _O-
 
Die schuimen wegwerpdingen kan je makkelijk een paar keer schoonspoelen.
Gewoon onder de kraan een beetj frummelen, desnoods met een een beetje zeep/afwasmiddel. Dan zijn die gele plukken oorsmeer zo weg.
Dagje drogen, klaar.

Ok, ik ken ook iemand die al sinds 1986 hetzelfde paar gebruikt, dat gaat me dan ook weer te ver.
 
Soms doe ik zelfs oordoppen in als ik op een elektrische fiets zit. Met tegenwind kan de windruis enorm luid zijn

Voor op de motor altijd de gele schuimdoppen van 3M en dan specifiek deze 3M 310-1101 E-A -R Classic. Die zijn wat langer dan de standaard. Via Amazon of eBay prima te krijgen.

Als iemand nog dikkere schuim oordoppen weet dan hoor ik dat graag :p

Heb zelf ooit via een oordopjes website een zak met alle verschillende soorten schuim oordoppen gekocht maar voor mij blijft de gele het best qua herrie dempen

Voor het uitgaan heb ik op maat gemaakte, maar het geleverde product is altijd drama, of ze lekken al bij levering of het gaat na een half jaar al. Tegenwoordig maken ze een afdruk van je oor en dan sturen ze dat naar een centraal punt waar wat mensen die jou, of je oor, niet zien en de afdrukken omsmeden tot een oordop.

Vroeger kwam ik op een locatie waar de daadwerkelijke oordop ook op diezelfde locatie gemaakt werd, en die persoon wist het toen perfect op maat te krijgen, maar ja, winstmarges he, dus alles gaat nu lekker goedkoop op een hoop naar een of ander hok.

Werkt dus helaas niet met mijn grote oren;)

Overigens zijn er ook zat festivals waar op maat gemaakte oordoppen (met zwaarste demping) niet goed dempen. Dan gaan ook de gele schuimdingen erin en is het lekker rustig.

Mand
 
Die schuimen wegwerpdingen kan je makkelijk een paar keer schoonspoelen

Toch merk ik dat die schuimen dingen na enkele keren dragen steeds minder goed uitzetten en losser komen te zitten en dus minder dempen. Wanneer je ze wast, zetten ze dan weer beter uit?
 
Toch merk ik dat die schuimen dingen na enkele keren dragen steeds minder goed uitzetten en losser komen te zitten en dus minder dempen. Wanneer je ze wast, zetten ze dan weer beter uit?
Die schuimpjes zijn voor eenmalig gebruik. Ik draag ze niet langer dan 2 tot 3 ritjes. Wassen kan je die dingen niet. Je kan een bulkverpakking kopen.
 
SoEenmalig gebruik is bedacht door de fabrikant.....
Je oren zijn niet al te schoon en bij mij komt er altijd aardig wat oorsmeer mee. Dat stop ik niet graag terug. Oorontstekingen zijn geen pretje weet ik uit ervaring. De fabrikant dekt zich dus in.

Maargoed, als jij ze langer dan een week wil gebruiken en het gaat goed dan is dat prima. Minder gebruik is minder belastend en goedkoper immers. Ik gebruik wasbare alpine dopjes voor alles behalve lange snelweg ritjes.
 
Ook nooit oorsmeer aan de schuimpjes.
Gebruik ze ook vaker, keer of 4 of 5 en pak dan weer verse. Ook altijd een setje reserve mee.
Kopen doe ik ze nooit, kom zo af en toe bij bedrijven waar ze van die dispensers hebben :+
 
Grappig dat jullie allemaal zweren bij die schuimpjes.

Ik vond die schuimpjes juist niks en heb toen van Alpine op maat gemaakt gekocht en dat was misschien wel de beste motor investering die ik tot nu toe gemaakt heb.
 
Toch merk ik dat die schuimen dingen na enkele keren dragen steeds minder goed uitzetten en losser komen te zitten en dus minder dempen. Wanneer je ze wast, zetten ze dan weer beter uit?

Wat ik het nadeel aan de gele schuimpjes vind van 3M,
De zijn relatief hard, doe je verse in vanuit huis, gaat het goed. Is het 20 graden of minder en heb je getankt of whatever en ze zijn wat kouder, zijn ze nog stugger. Je rolt ze op, stopt ze in je oor en het duurt dan heel lang voor ze goed uitzetten. Soms lijken ze goed te zitten, helm op, nee toch niet. Ook lijkt het bij deze of ze naar een paar keer gebruiken toch nog wat stugger worden.

Ik heb sinds een paar jaar die van Moldex (7800). Deze zijn veel zachter en blijven bij elke temperatuur en hoe vaak je ze ook gebruikt, net zo goed uitzetten.

DIe van Moldex dempen bij mij ook beter, ik denk omdat ze beter uitzetten naar de vorm van de oren.

Ik mis aan beide oren zon 55 db, plus tinnitus, bij de 3M kwam ik er laatst pas achter dat mijn uitlaat wat crackles heeft bij gas loslaten (S1000r met katalysator) en met de Moldex, ik wist niet eens dat mijn uitlaat dat deed :+
 
Wat ik het nadeel aan de gele schuimpjes vind van 3M,
De zijn relatief hard, doe je verse in vanuit huis, gaat het goed. Is het 20 graden of minder en heb je getankt of whatever en ze zijn wat kouder, zijn ze nog stugger. Je rolt ze op, stopt ze in je oor en het duurt dan heel lang voor ze goed uitzetten. Soms lijken ze goed te zitten, helm op, nee toch niet. Ook lijkt het bij deze of ze naar een paar keer gebruiken toch nog wat stugger worden.

Ik heb sinds een paar jaar die van Moldex (7800). Deze zijn veel zachter en blijven bij elke temperatuur en hoe vaak je ze ook gebruikt, net zo goed uitzetten.

DIe van Moldex dempen bij mij ook beter, ik denk omdat ze beter uitzetten naar de vorm van de oren.

Ik mis aan beide oren zon 55 db, plus tinnitus, bij de 3M kwam ik er laatst pas achter dat mijn uitlaat wat crackles heeft bij gas loslaten (S1000r met katalysator) en met de Moldex, ik wist niet eens dat mijn uitlaat dat deed :+
-55db....holy moly! Das geen pretje :(

Inderdaad, die Moldex is top verder. Ik hoor overigens met quick shiften ook de knallen van de uitlaat niet met schuimpjes.
 
Zoals jullie al weten, oordopjes is net zo belangrijk als de jonge disco / feest gangers. Waar muziekmet gemiddeld 103 Db naarbij de mengtafel mag zijn voor een bepaalde tijd. Maar men vergeet dat 85 Db bij een korte periode ook al schadelijk is voor het gehoor. Na X aantal feestjes krijg je mensen die zeggen: of je WORST lust! Wat?? Wat zeg je? ..Laat maar.

Iets wat ook belangrijk is, die oordopjes of gehoorbescherming zorgt dat de oorsmeer naar binnen geduwd wordt of er komt een ophoping van zweet daarbinnen wat niet weg kan. Je reinigt je oorgang ook niet elke dag of wel? Dus komt er om de zoveel tijd een iritatie. Je oorgang voelt pijnlijk aan je deze aanraakt met je vinger. Gelukkig is de oplossing makkelijk.

Ik ben geen verkoper die geld aan verdient: maar A. Vogel , die oorspray "Oorsmeer" werkt o.a. met overmatige oorsmeer, oorsmeerprop, oorhygiene, gehoorgangontsteking, jeuk in oor. Ik moet zeggen, na 2 keer spuiten in mijn pijnlijke oor, pijn voor 80% weg. Dus het werkt. Misschien maar eens vaker gebruiken dat soort spul.
 
Als je oordopjes gebruikt is het ook handig om elke dag een wattenstaafje door je oren heen te halen. IK doe dat al vele jaren en heb nooit meer last van oorsmeer. Sommigen noemen dit "niet natuurlijk", maar dat zijn de oordopjes ook niet.
 
Ik had ook eerst harde.
Tot bloedens toe.
Binnen een week terug gebracht.
Gratis zachte gekregen.
Maar sinds ik heb ontdekt dat zachte schuimpjes nog beter dempen dan mijn op maat gemaakte doppen rij ik alleen nog met schuimpjes in.
Ik heb een heel kleine gehoorgang, die dopjes blijven lastig zitten maar zijn wel stiller. Ik had zachte aangemeten dopjes maar die zijn dus vrij kwetsbaar omdat ze zo smal zijn..
 
Terug
Bovenaan Onderaan