beginnen met het bouwen van een trike

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.800
31
33
Neerkant
#54
Zo’n constructie is vrij normaal op auto’s (of vrachtwagens) met een starre vooras. Maar goed dat zijn ook meestal oude voertuigen.

Bij een eend vind ik de constructie wat ondermaats, er zit vlug speling op. Dan kan het wiel boven misschien wel 2 cm op en neer. (Nog steeds apk goedkeur trouwens)
Nu is een eend een gammele auto van zichzelf en heb je er weinig last van. Bij een trike kon het weleens heel goed merkbaar zijn als je een beetje speling hebt
 

GSlandrover

MF veteraan
28 jul 2014
1.019
33
#55
Zo’n constructie is vrij normaal op auto’s (of vrachtwagens) met een starre vooras. Maar goed dat zijn ook meestal oude voertuigen.

Bij een eend vind ik de constructie wat ondermaats, er zit vlug speling op. Dan kan het wiel boven misschien wel 2 cm op en neer. (Nog steeds apk goedkeur trouwens)
Nu is een eend een gammele auto van zichzelf en heb je er weinig last van. Bij een trike kon het weleens heel goed merkbaar zijn als je een beetje speling hebt
Klopt, ik heb het talloze keren bij Landrovers overhaald. Niet bij stil gestaan dat een eend dat ook had.
 

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
1.331
7
51
omg. den bosch
#56
ik zou er niet zoveel vertrouwen in hebben, die eend constructie. je moet het proberen het zo degelijk mogelijk te bouwen. dat gaat tegenvallen waarschijnlijk, zodat je uiteindelijk op een acceptabele nivo uitkomt.
als je al twijfelachtig begint en het valt dan nog een beetje tegen, schiet je door de ondergrens.
 

subtoon

Die hard MF'er
Donateur
15 mei 2015
589
24
69
Gilze
#57
Ik ben er niet zo bang voor maar als je twijfelt kun je ook alleen het scharnierdeel gebruiken en daar een arm met fusee aan bouwen.
Mijn super cabrio heeft een eend onderstel en ik rijd er al 17 jaar met veel plezier een paar dagen mee.
Je komt met twee centimeter speling echt niet door de apk.
 
Laatst bewerkt:

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.800
31
33
Neerkant
#58
Of het echt 2cm mag zijn dat zou ik moeten nameten. Maar de fuseepen mag 1 mm speling hebben dus je kunt je wel indenken dat dit bovenaan het wiel een stuk meer is op die arm.

Ik zou ook niet vlug deze eend constructie kopieren, maar bij zijspannen zie ik vaak dat iets veel lomper is gemaakt dan bij de meeste (veel zwaardere) auto’s. Als het goed genoeg is voor een eend van 600 kg dan zou je zeggen dat het voor een trike ook zou moeten voldoen.

Ik rij trouwens ook al jaren met plezier in mijn eend, maar dat wil niet zeggen dat ik alle constructies van die auto even goed vind...
 
9 aug 2018
34
4
56
Dedemsvaart
#59
na lang nadenken en div commentaren te hebben gehoord/gelezen, wordt de voorwiel ophanging een mixture van bmw en 2cv delen,
van de 2cv gebruik ik de draagbuis en een deel van het draagarm waar de lagering in zit, daar komt een zelfbouw draagarm aan, die als onderste draagarm functioneert voor de bmw veerpoot, denk dat wel een degelijke oplossing is, foto's volgen nog wel als ik er mee bezig ben.
 
Likes: slijptol

d'Ouwe

Die hard MF'er
19 jun 2007
842
13
Zaltbommel
#72
Zij kunnen zo goed lassen dat zij probleemloos een scherpe foto daarvan kunnen vertonen. Onder probleemloos moet je in dit geval verstaan dat er geen commentaar op komt anders dan uitingen van grote bewondering. Zoals helden dan ook verdienen.O-)
 

subtoon

Die hard MF'er
Donateur
15 mei 2015
589
24
69
Gilze
#74
Toch vertrouw ik het niet helemaal ,ik zie te veel onregelmatigheid in de las ook waar de koker aan het scharnierpunt zit.
Tis dat je zo ver weg woont anders zou ik zeggen ,kom er even mee langs.
ik twijfel toch aan de doorlassing