Bang voor water...(rijden in de regen)

Ik heb niet alles doorgelezen, veel kans dat iemand vergelijkbare tips heeft gegeven. Maar toch:

#1.
Kijk 2 stappen verder vooruit. Het zorgt er voor dat mentaal bezig bent met het volgende in plaats van wat je nu doet, wat er voor zorgt dat je de angst van het moment minder tot niet ervaart. Hoe werkt dat:

Rempunt: je kijkt naar de bocht
Instuurpunt: je kijkt naar de apex van de bocht
De bocht in: je kijkt naar de uitgang van de bocht
Apex van de bocht: je kijkt het rechte stuk / rempunt van de volgende bocht.

Iedere keer 2 stappen verder dan wat je op dat moment doet. Ga dit oefenen en doe het altijd.

In essentie is dit een techniek uit het racen, maar 100% toepasbaar op alles wat met snelheid te maken heeft. Motorrijden, mountainbiken, autorijden, skiën/ snowboarden.

#2.
Hou je stuur losjes vast. In de regen kan het af en toe wat glijden. Overigens is dat ook met zand of wat grind op de weg. Je motor is in de basis stabiel en zal zelf de weg naar grip vinden. Daarvoor moet het wel de kans krijgen. Pak je stuur vast alsof je een klein vogeltje vast moet houden: niet dood knijpen, maar wel onder controle houden.

Wat ook werkt, met name in de bocht: terwijl je je stuur vast hebt, beweeg je vingers op en neer. Daarmee ontspan je je handen en daarmee je grip op je stuur.

Doe dit ook altijd.

#3.
Doe alles beheerst, niet abrupt. Leg de rem aan en voer dan pas de remdruk op. Leg het gas aan en draai het daarna beheerst verder open.

Ook in de regen kun echt serieus hard remmen.

#4.
Steek energie in dingen die je wel kunt veranderen. Het wegdek is nou eenmaal nat en dat gaat niet veranderen. Je daar heel druk over maken heeft dus geen zin. Accepteer het en ga genieten van de rit :).

#5.
Ga oefenen: als het regent, rem eens flink door vanuit een lage snelheid en zie hoeveel grip je nog hebt. En merk het verschil tussen abrupt en beheerst.


Ik rij zelf ook liever met droog weer, maar als het zo uit komt kan ik best genieten van een rit in de regen.
Waar heb je die onzin vandaan.
 
  • Eens
Waarderingen: RR.
Waar heb je die onzin vandaan.
Mensen die beter zijn in motorrijden dan jij of ik. Keith Code is er 1 van. Zoek maar eens op "Twist of the wrist". Hij heeft mooie beelden wat er op nat wegdek gebeurt wanneer je je stuur op de door mij beschreven manier vast houdt ... of wat er gebeurt wanneer je er goed in knijpt of stijf vast houdt. Spoiler: je crasht.

Maar gezien het feit dat je alleen zegt dat het onzin is zonder er inhoudelijk op in te gaan kan ik maar 1 conclusie trekken: je bent een ontzettende troll.
 
Mensen die beter zijn in motorrijden dan jij of ik. Keith Code is er 1 van. Zoek maar eens op "Twist of the wrist". Hij heeft mooie beelden wat er op nat wegdek gebeurt wanneer je je stuur op de door mij beschreven manier vast houdt ... of wat er gebeurt wanneer je er goed in knijpt of stijf vast houdt. Spoiler: je crasht.

Maar gezien het feit dat je alleen zegt dat het onzin is zonder er inhoudelijk op in te gaan kan ik maar 1 conclusie trekken: je bent een ontzettende troll.
Stuur los vasthouden is een tip voor op het circuit, met stuurdemper. Denk dat Keith helemaal niet op de straat rijdt of heeft gereden.
 
Stuur los vasthouden is een tip voor op het circuit, met stuurdemper. Denk dat Keith helemaal niet op de straat rijdt of heeft gereden.
Als jij krampachtig je stuur vasthoudt; dan zijn je armen stijf en vergroot je elke beweging uit. En dat merk je dan terug in het stuurgedrag. Dus geen tip voor op het circuit.
 
  • Eens
Waarderingen: M14
Als jij krampachtig je stuur vasthoudt; dan zijn je armen stijf en vergroot je elke beweging uit. En dat merk je dan terug in het stuurgedrag. Dus geen tip voor op het circuit.
Tip voor stuurdemper gebruik. En een stuurdemper moet je niet op straat gebruiken.

Verder juist dichterbij kijken in de regen, anders zie je het eventuele vuil op het wegdek niet. Continu ver kijken hoort niet bij straatrijden.
 
Tip voor stuurdemper gebruik. En een stuurdemper moet je niet op straat gebruiken.

Verder juist dichterbij kijken in de regen, anders zie je het eventuele vuil op het wegdek niet. Continu ver kijken hoort niet bij straatrijden.
En waarom een stuurdemper niet op straat gebruiken?
 
Tip voor stuurdemper gebruik. En een stuurdemper moet je niet op straat gebruiken.

Verder juist dichterbij kijken in de regen, anders zie je het eventuele vuil op het wegdek niet. Continu ver kijken hoort niet bij straatrijden.
Op de meeste motoren zit helemaal geen stuurdemper.. en hij gaat niet ineens trillen als je er geen hebt; dan is er wat anders aan de hand.
Bij mij op de motor zit wel een stuurdemper.. maar ding is eigenlijk nergens voor nodig en ik denk alleen voor de mooi.

En ver vooruit kijken is wel degelijk belangrijk.. Dan zie je ook vuil en zooi op tijd.
 
Tip voor stuurdemper gebruik. En een stuurdemper moet je niet op straat gebruiken.

Verder juist dichterbij kijken in de regen, anders zie je het eventuele vuil op het wegdek niet. Continu ver kijken hoort niet bij straatrijden.

Ik heb nergens gezegd dat je exclusief verweg moet kijken. Ik heb heel concreet beschreven hoe met het fenomeen 'angst' kan worden omgegaan.

Het een sluit het ander niet uit.

En het niet krampachtig vasthouden van het stuur, dat geldt in iedere situatie. Wat ik benoem is heel concreet hoe je dat kunt doen.

Betreft Keith Code, ja het is circuit gericht. Maar veel technieken zijn niet beperkt tot alleen het circuit. Als het ging om zithouding of diep de bocht inremmen, dat is 100% circuit en dan had je een punt. Maar die benoem ik hier niet. Het is niet relevant.

Daarom vind ik het nogal matig dat je hetgeen ik schrijf afdoet als 'allemaal onzin'. Dat is het niet
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nergens gezegd dat je exclusief verweg moet kijken. Ik heb heel concreet beschreven hoe concreet met het fenomeen 'angst' kan worden omgegaan.

Het een sluit het ander niet uit.

En het niet krampachtig vasthouden van het stuur, dat geldt in iedere situatie. Wat ik benoem is heel concreet hoe je dat kunt doen.

Betreft Keith Code, ja het is circuit gericht. Maar veel technieken zijn niet beperkt tot alleen het circuit. Als het ging om zithouding of diep de bocht inremmen, dat is 100% circuit en dan had je een punt. Maar die benoem ik hier niet. Het is niet relevant.

Daarom vind ik het nogal matig dat je hetgeen ik schrijf afdoet als 'allemaal onzin'. Dat is het niet
Je hebt heel concreet beschreven hoe je concreet: verkoop je stofzuigers aan de deur soms? Het is gewoon onzin wat je beweert en verward taalgebruik.
 
Je hebt heel concreet beschreven hoe je concreet: verkoop je stofzuigers aan de deur soms? Het is gewoon onzin wat je beweert en verward taalgebruik.
Ben het helemaal met @M14 eens; dus zo raar is het taalgebruik niet. Als je niets toe te voegen hebt reageer dan gewoon niet. Beetje raar dit.
 
Ik ga hem er meteen afhalen. Heeft bmw helemaal verkeerd gedaan.

Verder kloppen de tips wel. Je stuur ontspannen vasthouden zorgt voor ontspannen rijden. Ver vooruit kijken zorgt ervoor dat je stabieler gaat rijden. Door vlak voor je neus te kijken ga je je druk maken over zaken waar je zonder problemen over heen zou rijden als je wat meer in de verte had gekeken. Door verder vooruit te kijken heb je meer tijd om te anticiperen op eventuele echte problemen.
 
Wacht even,
1) Je stuur losjes vasthouden is niet hetzelfde als ontspannen vasthouden. Losjes vasthouden in de regen want het kan wat glijden, slaat mijn inziens nergens op.
2) Zeggen dat losjes vasthouden een fout advies is, betekent niet dat er wordt geadviseerd krampachtig vast te houden.
 
En in 99% van de gevallen op straat werkt een stuurdemper alleen maar tegen. Je motor gaat er zwaarder van sturen en geeft je minder gevoel van wat er onder je gebeurt. Zeker een echte after market. De meeste standaard stuurdempers doen 'amper' iets in vergelijking met een after market. Ookal staat er standaard Ohlins op.
Op het circuit ga je elke bocht volgas uit, en wil je dus elke bocht uit de potentiele tankslapper voorkomen.

We hadden het over regen rijden. Daar wordt doorgaans helemaal niet volgas bocht uit gegaan. Dus ja, een stuurdemper op straat is in de regen zeker nutteloos (wel zwaarder sturen en minder gevoel). Op het droge kan je er nog iets aan hebben als je vaak je 150+ pk motor volgas de versnellingen doorjaagt, in ruil voor altijd zwaarder sturen en minder gevoel.
 
Moraal van het verhaal:
Een super schoon circuit is geen openbare weg. 😅
Een circuit is zeker anders dan de gewone weg.
Ik heb 1x op "Assen" gereden, waaruit bleek dat daar toch ander wegdek is dan op de openbare weg.
Het leek daar wel alsof ik haaks door de bocht kon, zonder enig glijden of slippen.

BTW
Bij (beginnende) regen rijd ik gewoon langzamer dan bij droog.
Je voelt vanzelf aan als je bij de grens begint te komen.
En nee, ik ben op de weg niet de MotoGP aan het winnen.
 
Laatst bewerkt:
Morgen idd lekker oefenen in de regen. Er schijnt ook nog hagel te komen. Als de voorspellingen uit komen zoals ze nu zijn pak ik een hotel.
Regen is geen probleem, schuimparty en hagel wel.
 
Morgen idd lekker oefenen in de regen. Er schijnt ook nog hagel te komen. Als de voorspellingen uit komen zoals ze nu zijn pak ik een hotel.
Regen is geen probleem, schuimparty en hagel wel.
Gister (zondag) wilde ik net vertrekken voor een ritje, toen het begon te spatten.
Jammer, dan maar een andere keer een rondje rijden.
Mijn gedachte was dit is startsein voor meer/ veel regen.

Toch een uurtje later alsnog vertrokken, omdat bleek dat het niet erger werd dan idd die paar spatten.
Rijdend onderweg wel meer druppels op mijn helm, ook dwars door mijn doorwaaijas en de weg werd geheel nat.
Wetende van reeds lang droogte, toch voorzichtigheid omdat eerste regen de weg spiegelglad kan maken.
Uiteindelijk werd ook dit nix bijzonders want de weg droogde snel weer op.
Na enkele uurtjes met 130km toch een leuke trip gemaakt. Onderweg appeltaart op terras aan de Maas smaakte zeer goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan