reinhoud
MF veteraan
Heren, iets totaal onbelangrijks, maar ik zie de logica niet, en dan denk je er eens over na, en op een gegeven moment wil je het gewoon weten.
Als men een krukas van een V motor wil balanceren, dan gebruikt men bobweights om gewicht van de zuiger + veren, pistonpen, drijfstang en big-endlagers na te bootsen, zodat de gewichten van de contragewichten en het gewicht van zuiger, drijfstang, pistonpen en lagers in balans zijn.
Deze theorie begrijp ik bij een 1 cilinder.
Bij een krukas van een V8 (de foto's zijn van de V8 van mijn Range Rover, als voorbeeld) zitten de krukken op 90 graden van elkaar, in balans dus, de contragewichten zitten tegenovergesteld op de krukken, dus ook in balans.
De bobweights worden tegelijkertijd op alle krukken geplaats..
En nu raak ik het spoor bijster..
Zie tekeningetje, moet een krukas van een V8 voorstellen (vooraanzicht), zo zit het ongeveer met de contragewichtenvan de krukas van de Range Rover.
Nou, 4 krukken zitten op 90 graden van elkaar, is 360 graden, is in balans, 2 sets contragewichten zitten op 180 graden van elkaar, is 360 graden is ook in balans.
Als ik aan kruk nummer 1 en kruk nummer 3 een zelfde gewicht hang, maakt geen reet uit hoe groot dat gewicht is, het is in balans.
Als ik aan alle 4 de krukken een gelijk gewicht hang, of ik hang er niets aan, het veranderd niets aan de balans......
Toch?? Of zie ik iets over het hoofd?
Wie kan mij vertellen wat ik mis?
Als men een krukas van een V motor wil balanceren, dan gebruikt men bobweights om gewicht van de zuiger + veren, pistonpen, drijfstang en big-endlagers na te bootsen, zodat de gewichten van de contragewichten en het gewicht van zuiger, drijfstang, pistonpen en lagers in balans zijn.
Deze theorie begrijp ik bij een 1 cilinder.
Bij een krukas van een V8 (de foto's zijn van de V8 van mijn Range Rover, als voorbeeld) zitten de krukken op 90 graden van elkaar, in balans dus, de contragewichten zitten tegenovergesteld op de krukken, dus ook in balans.
De bobweights worden tegelijkertijd op alle krukken geplaats..
En nu raak ik het spoor bijster..
Zie tekeningetje, moet een krukas van een V8 voorstellen (vooraanzicht), zo zit het ongeveer met de contragewichtenvan de krukas van de Range Rover.
Nou, 4 krukken zitten op 90 graden van elkaar, is 360 graden, is in balans, 2 sets contragewichten zitten op 180 graden van elkaar, is 360 graden is ook in balans.
Als ik aan kruk nummer 1 en kruk nummer 3 een zelfde gewicht hang, maakt geen reet uit hoe groot dat gewicht is, het is in balans.
Als ik aan alle 4 de krukken een gelijk gewicht hang, of ik hang er niets aan, het veranderd niets aan de balans......
Toch?? Of zie ik iets over het hoofd?
Wie kan mij vertellen wat ik mis?