Wat loopt mooier, drie of vier cilinders?

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
32.535
71.683
Dan bedoel ik natuurlijk geen viercilinder die op drie poten loopt, maar wat mooier loopt, een motor met drie of met vier cilinders en dan bedoel ik een lijnmotor, dus geen V of L motor.

In autoforums bestaat daar verschil van mening over, men denkt dat een even aantal cilinders in het voordeel is. Maar ik vind een zes in lijn het mooist lopen, bijna turbine-achtig en een driecilinder is daar de helft van.
 
6 of 12 Is me ooit verteld.

Heeft blijkbaar met de ontstekingshoek te maken, maar dat heb ik nooit begrepen. Iemand hier die dat wel weet?
 
Laatst bewerkt:
6 of 12 Is me ooit verteld.

Heeft blijkbaar met de ontstekingshoek te maken, maar dat heb ik nooit begrepen. Iemand hier die dat wel weet?
Het heeft te maken met de massa van de zuigers en de tijd tussen twee ontstekingen.

Bij een zescilinder heb je elke 120 graden krukasverdraaiing een ontsteking, er zutten dus hele kleine loze momenten tussen de krachtontwikkelingen. Bij een viercilinder is dat 180 graden, bij een driecilinder zelfs 240 graden.

Dan heb je punt twee en dat is massa. Bij een zes en een driecilinder zijn die zo gelijk mogelijk verdeeld(elke 120 graden een krukwang, een drie en een zespitter zijn dus hetzelfde qua balans), een driecilinder en een zescilinder hebben namelijk 3 gelijke massapunten tijden een rotatie van de krukas. bij een viercilinder zijn dat er twee(slechts elke 180 graden een brok massa). Beetje moeilijk uit te leggen, maar plaatje erbij:

Driecilinder:

[img=300]http://www.atzonline.com/cms/images/m05-13-01.jpg[/img]

Let op dat elke kruktap/contragewicht 120 graden verdraaid staat ten opzichte van zijn buurman. Het plaatje is een beetje misleidend omdat er twee zuigers op gelijke hoogte staan, maar het steekt hetzelfde in elkaar als je het plaatje van de zescilinder pakt en in het midden in tweeen zaagt.

Viercilinder:

[img=300]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Engine_movingparts.jpg[/img]

Slechts twee massapunten per rotatie, de binnenste twee zuigers en de buitenste twee zuigers bewegen gelijk met elkaar.

Zescilinder:

[img=300]http://www.sae.org/dlymagazineimages/web/516/7204_7447.jpg[/img]

In feite een dubbele driecilinder dus.

tl;dr

Een driecilinder en een zescilinder zijn qua massa verdeling bijna gelijk. Een zescilinder zal echter mooier lopen door de 2x zo frequente onsteking.
 
Laatst bewerkt:
geef mij maar de 3-cylinder , maar dan wel in 2-takt vorm. perfekte balans, regelmatige ontstekingsvolgorde, lichtgewicht, niet meer onderdelen dan nodig en dan dat geluid ... :9~ *O*

ontopic : hoe meer ontstekingen per toer hoe mooier een blok zal lopen. een 6-in lijn draait heel zacht, maar lang zo zacht niet als een V12. Toen BMW met zijn 750 (de auto) uitkwam, maakte het reklame met het feit dat je er een muntstuk rechtop kon laten staan.
 
Laatst bewerkt:
geef mij maar de 3-cylinder , maar dan wel in 2-takt vorm. perfekte balans, regelmatige ontstekingsvolgorde, lichtgewicht, niet meer onderdelen dan nodig en dan dat geluid ... :9~ *O*

ontopic : hoe meer ontstekingen per toer hoe mooier een blok zal lopen. een 6-in lijn draait heel zacht, maar lang zo zacht niet als een V12. Toen BMW met zijn 750 (de auto) uitkwam, maakte het reklame met het feit dat je er een muntstuk rechtop kon laten staan.


dat kon bij mijn 320 ook. :Y
 
Ja, maar ik vind het geen gezicht in en Harley frame.
Het is weer eens wat anders:

f6fb7552d2fe09a2d30d94760797e287_zps9jadnb7f.jpg
 
ontopic : hoe meer ontstekingen per toer hoe mooier een blok zal lopen. een 6-in lijn draait heel zacht, maar lang zo zacht niet als een V12. Toen BMW met zijn 750 (de auto) uitkwam, maakte het reklame met het feit dat je er een muntstuk rechtop kon laten staan.

Een V12 is een dubbele zes dus in de basis is ie in balans, maar alleen als elke cilinder zijn eigen kruktap heeft. Als er twee drijfstangen op een kruktap zitten krijg je wel enige trillingen uit het blok. Als je elke cilinder zijn eigen kruktap geeft, positie bepaald door de hoek die de cilinders maken heb je een trillingsvrij blok, maar alleen dan pas dus.
 
Laatst bewerkt:
Een V12 is een dubbele zes dus in de basis is ie in balans, maar alleen als elke cilinder zijn eigen kruktap heeft. Als er twee drijfstangen op een kruktap zitten krijg je wel enige trillingen uit het blok. Als je elke cilinder zijn eigen kruktap geeft, positie bepaald door de hoek die de cilinders maken heb je een trillingsvrij blok, maar alleen dan pas dus.
Volgens mij heeft een V-blok altijd twee drijfstangen op een kruktap?

Ferrari heeft een platte 12-cilinder boxer gebouwd met een kruktap per cilinder. Volgens mij lagen die blokken in de 512. Dus twee zescilinders in lijn samen en die zijn inderdaad goed in balans, zowel in eerste als tweede graad.
 
Een V12 is een dubbele zes dus in de basis is ie in balans, maar alleen als elke cilinder zijn eigen kruktap heeft. Als er twee drijfstangen op een kruktap zitten krijg je wel enige trillingen uit het blok. Als je elke cilinder zijn eigen kruktap geeft, positie bepaald door de hoek die de cilinders maken heb je een trillingsvrij blok, maar alleen dan pas dus.

klopt toch ergens niet wat je zegt. als een 6L in balans is, zijn 2 6L's dat ook. iedere cylinderrij is in balans, daar zorgt iedere cylinderrij zelf voor. laat je nu tegelijkertijd een 2de cylinderrij draaien die ook in balans is, hebben die toch geen invloed op mekaar ? als beide los in evenwicht zijn, zijn ze dat samen ook. voor een V12 maakt de hoek van de V dan ook niks uit, net als gemeenschappelijke kruktappen of niet, die zal altijd even zacht draaien.

elke 90° V-motor met gemeenschappelijke kruktappen is ook in balans, hoeveel van die cylinderparen je aan elkaar plakt zal niets uitmaken kwa balans, maar hoe meer je er aan mekaar plakt hoe zachter hij zal lopen omdat de geleverde arbeidsslagen per graden omwentelling evenrediger verspreid zijn. een V2 90° loopt toch ruwer dan een V8 90° ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan