Statisch balanceren lukt niet

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.454
145
Onlangs nieuwe banden op de velg gemonteerd en deze probeer ik nu statisch te balanceren. Maar om een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar.

Wat ik gedaan heb.

-velg vrij van spacers/tandwiel/rubbers/loodjes
- velg zonder band op het balanceerapparaat en zwaarste punt gemarkeerd
- band omgelegd waarbij de stip op de band bij het zwaarste punt van de velg staat.
- balanceerapparaat zo goed mogelijk waterpas geplaatst.
- rechte as door de velg met conische adapters en vervolgens op het balanceerapparaat plaatsen.

Tegenover het zwaarste punt van de velg met band plaats ik loodjes. Ik draai de velg 90 graden en kijk of de velg stilstaat, draait de velg, nog eens 90 graden draaien. En zo door tot ik vier punten heb gecontroleerd.

Als de velg naar het zwaarste punt zakt, plak ik lood erbij. of als het lood naar beneden zakt, haal ik lood weg.

Maar ik wissel telkens loodjes van 5 gram. 5 gram erbij en de velg zakt, 5 gram eraf en de velg gaat omhoog.

Soms blijft de velg wel op 90 graden stilstaan, maar dan weer niet op 180, of 270 graden. Wel wacht ik een goed aantal seconden.

Moet ik loodjes gaan knippen of zo?

Snap er niks meer van:+ op YouTube blijven de velgen netjes stilhangen.
 
Onlangs nieuwe banden op de velg gemonteerd en deze probeer ik nu statisch te balanceren. Maar om een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar.

Wat ik gedaan heb.

-velg vrij van spacers/tandwiel/rubbers/loodjes
- velg zonder band op het balanceerapparaat en zwaarste punt gemarkeerd
- band omgelegd waarbij de stip op de band bij het zwaarste punt van de velg staat.
- balanceerapparaat zo goed mogelijk waterpas geplaatst.
- rechte as door de velg met conische adapters en vervolgens op het balanceerapparaat plaatsen.

Tegenover het zwaarste punt van de velg met band plaats ik loodjes. Ik draai de velg 90 graden en kijk of de velg stilstaat, draait de velg, nog eens 90 graden draaien. En zo door tot ik vier punten heb gecontroleerd.

Als de velg naar het zwaarste punt zakt, plak ik lood erbij. of als het lood naar beneden zakt, haal ik lood weg.

Maar ik wissel telkens loodjes van 5 gram. 5 gram erbij en de velg zakt, 5 gram eraf en de velg gaat omhoog.

Soms blijft de velg wel op 90 graden stilstaan, maar dan weer niet op 180, of 270 graden. Wel wacht ik een goed aantal seconden.

Moet ik loodjes gaan knippen of zo?

Snap er niks meer van:+ op YouTube blijven de velgen netjes stilhangen.

Ik heb ook een statische balanceer bok.

Er viel me gelijk al iets op dat lagers niet heel soepel draaien en dan kijk je zitten de lager afdichting er gewoon op.
Na deze verwijderd te hebben incl het vet alles uitgewassen en daarna met olie in gespoten.

Nu draaide het zoals het hoort compleet zonder weerstand . aangezien de meeste het zelfde zijn hoe is dat bij jou.
 
Volgens mij zijn de conische adapters niet helemaal zuiver. Als ik deze op de as vastzet en ik geef de as een slinger, dan zie ik de adapter heel licht op/neer gaan. Is echt milimeter werk.

Als ik het wiel vastzet met de adapters en een slinger geef dan zie ik de velg heel licht kwispelen met deze adapters. Zodra ik de as van het balanceerapparaat vastpakt, en het wiel alleen draait op zijn eigen lagers, dan is het wiel veel stabieler.

Zou het hebben van een niet zuivere conische adapter ervoor kunnen zorgen dat het balanceren niet te doen is?

En kan ik ook gewoon balanceren d.m.v. de lagers die in mn wielen zitten? Want als ik de as van het balanceerapparaat vast zet, dan draait de velg over z'n eigen lagers, en dan blijft de wiel wel netjes in balans met 30gram lood. Is alleen minder nauwkeurig denk ik omdat de wiellagers iets stroever lopen
 
Laatst bewerkt:
Maar ik wissel telkens loodjes van 5 gram. 5 gram erbij en de velg zakt, 5 gram eraf en de velg gaat omhoog.
Je hebt het over 5 gram erbij of eraf.
De lagers van jou balanceerbok lopen dus prima.
Als je hem echt stil wil hebben op iedere stand, moet je halve loodjes gebruiken.
Maar 5 gram is nauwkeurig zat.
Dus zodra je kantelpunt bereikt van van zwaarste punt boven naar beneden, laatste loodje eraf en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over 5 gram erbij of eraf.
De lagers van jou balanceerbok lopen dus prima.
Als je hem echt stil wil hebben op iedere stand, moet je halve loodjes gebruiken.
Maar 5 gram is nauwkeurig zat.
Dus zodra je kantelpunt bereikt van van zwaarste punt boven naar beneden, laatste loodje eraf en klaar.
Dat de adapters niet gelijk zijn en beetje wankel, dat maakt niks uit?

Edit: wanneer ik de band stilzet en deze na enkele seconden zeer langzaam naar beneden gaat. Als ik dan vervolgens de adapters een kwart/half slag draai, dan gaat de band ipv naar beneden, naar omhoog ?!

Zit de band dan op het punt van bijna balans en ben ik te precies? Of gooien die adapters roet in het eten
 
Laatst bewerkt:
Jawel dat beïnvloed je ballancering zelfs een kromme as geeft al een beïnvloeding

Waar zou je goede/rechte adapters bestellen:)?

Zelf heb ik twee balanceert setjes van HBM mogen ontvangen met kromme assen en slechte adapters.. Andere bedrijven, die ook setjes van tussen de 50 en 80€ verkopen, hebben zo te zien soortgelijke kwaliteit gezien de reviews verspreid over het internet. Durf het bijna niet aan om weer zo'n set aan te schaffen
 
Laatst bewerkt:
Was ook het geval bij die van een maatje van mij bij zijn HBM bok .
Met een 16mm geslepen as en een paar eigen gemaakte conussen was deze bok goed bruikbaar al zitten er nog wat verbeteringen aan te komen met name de lagers waar de as op moet draaien

Ja, hbm. Tot 2* aan toe een setje mogen ontvangen. Beide setjes kromme as en slechte adapters

Nu maar zelf een lineaire geharde/geslepen as besteld van 12mm welke op het oog goed recht is. Ook andere adapters besteld, niet 100% strak maar veel beter dan de hbm

De lagers zijn ook nog niet ideaal. Hier moet ik nog wat voor bedenken. 1 lager loopt stroever dan de rest. Als ik bijvoorbeeld mn achterwiel wil balanceren dan staat de as stil en draai het wiel over zn eigen lagers

Mocht je een mooie oplossing hebben voor de lagers dan hoor ik dat graag :)
 
Ik was bij hbm om de bok te kopen maar na hem in real life gezien te hebben ben ik direct rechtsomkeer gegaan, heb toen de net zo goedkope van Daytona besteld en die bevalt mij erg goed moet ik zeggen.
Ik heb ook zelf een as gemaakt waarmee ik alle wielen van enkelarmige wielen kan balanceren zoals gs1200 en ducati en mp3 voorwielen.
 
Dat zwaar lopen hadden wij ook opgelost door de afschermplaten eruit te slopen waardoor we open lagers hadden .
alle vet eruit gespoten met WD40 was dat ook eens nuttig voor een keer .
daarna liepen ze mooi licht .

Ook gedaan, 1 lager van de vier gaat langzamer dan de rest :)

Maar kennelijk zijn de lagers van mn achterwiel soepeler dan de lagere van het bokje. De as valt regelmatig stil op het bokje en de velg draait over zn eigen lagers
 
Terug
Bovenaan Onderaan