Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
26.188
Waarderingsscore
779
Locatie
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:
Klinkt misschien onlogisch, maar controleer het lager van de achterbrug maar eens.
Daarnaast de link van de achterschok en uiteraard de wiellagers.
Wiellagers zijn nog in orde, gecontroleerd bij de bandenwissel. De rest zal ik ff checken, al lijkt het me sterk. De dag ervoor op de oude banden ging hij bij 170 km/h nog niet wiebelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het het antwoord! :)

Van de opslag heb ik geen idee, de banden komen bij zeelandbanden vandaan.

Op hun site staat dat ze uitsluitend nieuwe banden (jonger dan 3 jaar) leveren.

Ik rijd het overgrote deel op de weg, misschien 1 à 2 circuitdagen per jaar.

Zeelandbanden heeft wel een grote doorloopsnelheid, dus zullen wel niet heel erg oud zijn. Die twee circuitdagjes zijn er wel prima mee te doen ( tenzij je onder de 1:45 op Assen zit ;)
 
Handig voor de mensen die zich afvragen hoe de S20 is:

Sinds begin oktober had ik nieuwe S20 onder mn R6. Ik gebruik de motor voor woon en werkverkeer.
De achterband is gisteren vervangen. Tot de slijtageindicator zat nog een halve mm over. In totaal zo n 8000 km gemaakt in 8 maanden tijd.
Ik rij 80% snelweg en soms fun ritjes waar ik bochtjes pak. De schaamrandjes waren aan beide kanten compleet weggewerkt.
Band presteert uitstekend, alleen de slijtage is nogal 'hoog'. Maar 8000km met zo n band schijnt weer normaal te zijn lees ik hier.
waarom woon-werk verkeer op een S20???
 
Gisteravond even een setje Conti TKC80 op de XT omgelepeld.
Ging prima, bandjes zitten er goed op. Staan nu op 1.9 bar voor en 2.2 achter (voornamelijk straatgebruik).

Banden hobbelen niet dus ze lijken goed gebalanceerd, maar zodra ik de 130 km/h aantik slaan ze zowat het stuur uit m'n handen en kan ik écht niet harder gaan.

Waar kan dat aan liggen?
Waarschijnlijk is er statisch gebalanceerd, probeer het eens dynamisch te laten balanceren. En zit de binnenband niet (deels) tussen de velg en de buitenband?
 
Waarschijnlijk is er statisch gebalanceerd, probeer het eens dynamisch te laten balanceren. En zit de binnenband niet (deels) tussen de velg en de buitenband?
ik zal het eens navragen bij de bandenboer en indien nodig ff laten corrigeren. De binnenband zit overal goed op z'n plek dus dat zal het niet zijn :)
 
moet zeggen dat ik dat nog wel mee vind vallen...8000 km is toch beter dan wat ik gedacht had zeker met veel snelweg km's. Maar ze bevallen dus goed...Weer s20 eronder laten leggen of toch iets anders?
De volgende keer ga ik het aankijken. Denk dat het bt16 pro's worden ivm de prijs. Zit zo n 50 euro verschil in de prijs per set.
 
Is een bt014 achter te combineren met voor een Sportsmart? wilde voor de S20 gaan maar las dat die vrij snel slijt...niet dat dat echt een punt is (rijd 4dkm perjaar)maar als de sportsmart t ongeveer net zo goed doet en veel langer meegaat ga liever daarvoor .

rij best veel snelweg en worden dus snel vierkant, en ze moeten wel in de regen goed gevoel geven maar las dat die t wat dat betreft wel goed doet
 
Laatst bewerkt:
Is een bt014 achter te combineren met voor een Sportsmart? wilde voor de S20 gaan maar las dat die vrij snel slijt...niet dat dat echt een punt is (rijd 4dkm perjaar)maar als de sportsmart t ongeveer net zo goed doet en veel langer meegaat ga liever daarvoor .

rij best veel snelweg en worden dus snel vierkant, en ze moeten wel in de regen goed gevoel geven maar las dat die t wat dat betreft wel goed doet

neem dan een sportsmart / streetsmart voor achter.... nu ga je twee merken en soorten banden met elkaar combineren
 
neem dan een sportsmart / streetsmart voor achter.... nu ga je twee merken en soorten banden met elkaar combineren
dat was dus juist mijn vraag ....is dit te combineren achter is de 014 nog lang niet op dus blijft die zitten ,voorkeur gaat naar de s20 ...zelfde type band als de 014 al is die sterk verouderd maar toch .

maar de sportsmart is volgens mij ook een hard karkas en daarom te combineren met de 014
 
Laatst bewerkt:
Is een bt014 achter te combineren met voor een Sportsmart? wilde voor de S20 gaan maar las dat die vrij snel slijt...niet dat dat echt een punt is (rijd 4dkm perjaar)maar als de sportsmart t ongeveer net zo goed doet en veel langer meegaat ga liever daarvoor .

rij best veel snelweg en worden dus snel vierkant, en ze moeten wel in de regen goed gevoel geven maar las dat die t wat dat betreft wel goed doet

Als je vertrouwen wilt op nat wegdek zou ik die BT014 er ook snel af gooien :X
 
hallo,

ik vroeg me af wat het verschil in gevoel is met een band met een zacht karkas en een band met een hard karkas

ik heb met de mpp's 2ct gereden op mijn srad 750
en met dunlop sportsmarts

nou viel mij op dat ik met de mpps hard door de bocht kon en niks van de schaamranden overliet.

nou heb ik die dunlops eronder, en nou ga ik even hard door de bocht maar houd op de voorband een schaamrand over.

met de mpp voorband had ik veel vertrouwen in de bochten,
de achterband deed uit het niets iedere keer stapjes opzij.

de dunlops heb ik nog geen stapjes mee opzij gezet maar tegelijk moet ik nog vertrouwen winnen van de banden.

nou vroeg ik mij af wat nou het grote verschil zou moeten zijn van een hard karkas en een zacht karkas.
 
Net terug van een band wissel bij een motorboer ergens in het westen van het land. Was een interessant gesprek met de monteur daar! :}

Een aantal dingen geleerd (sarcastisch uiteraard):
- Een Michelin PP hoort absoluut niet op een circuit thuis, ook niet als absolute beginnersband (hij gaat er bij mij af omdat ik er teveel van vraag nu ik sneller begin te worden)
- Elke motorband is kapot nadat er mee op het circuit is gereden omdat het compound definitief van eigenschappen is veranderd en dan geen grip meer biedt
- Mijn band was helemaal kapot gereden omdat hij er niet uitzag

Nog geprobeerd wat te vertellen over dat een PP prima is voor de beginnende circuitrijder omdat hij makkelijk op temperatuur is bij relatief laag tempo (=beginners), maar dat was onzin. Ook nog wat geprobeerd uit te leggen over heatcycles en daarmee samenhangende geleidelijke compound-eigenschap verandering, maar nee met 1 keer rijden was het gewoon over en uit en levensgevaarlijk om verder mee te rijden. Toch nog een poging gewaagd om aan te geven dat mijn band er nagenoeg perfect uitzag ivm het slijtage patroon (strand waar het net eb geworden is golfjes in het zand), maar daarop vond ik ook geen gehoor :)

Heb me er maar bij neergelegd dat de band met de rode stip niet bij het ventiel werd gemonteerd waardoor er 45 gram lood op moest -O- Thuis gekomen ook nog even de bandenspanning gecontroleerd....1.6 bar -O-

Ik blijf lekker zelf sleutelen :Y (er zijn ook bekwame monteurs, no offence!!)
 
Laatst bewerkt:
hallo,

ik vroeg me af wat het verschil in gevoel is met een band met een zacht karkas en een band met een hard karkas

ik heb met de mpp's 2ct gereden op mijn srad 750
en met dunlop sportsmarts

nou viel mij op dat ik met de mpps hard door de bocht kon en niks van de schaamranden overliet.

nou heb ik die dunlops eronder, en nou ga ik even hard door de bocht maar houd op de voorband een schaamrand over.

met de mpp voorband had ik veel vertrouwen in de bochten,
de achterband deed uit het niets iedere keer stapjes opzij.

de dunlops heb ik nog geen stapjes mee opzij gezet maar tegelijk moet ik nog vertrouwen winnen van de banden.

nou vroeg ik mij af wat nou het grote verschil zou moeten zijn van een hard karkas en een zacht karkas.
Doordat de Michelins een slap karkas hebben zullen ze meer vervormen (en dus sneller opwarmen), en bij maximaal gebruik dus ook eerder de rand van de band aan het asfalt brengen. Daarnaast loopt het profiel van de Sportsmart iets verder door naar de wang van de band dan bij de Michelins (je zou ook kunnen zeggen dat de wang wat lager is).

Je zal ook kunnen merken dat de Sportsmart zich minder opricht als je in de bocht remt of gas lost. Verder zal je met de Michelins meer comfort hebben op slecht wegdek. Dit zijn allemaal verschillen die (grotendeels) door de andere karkasopbouw komen.
 
Net terug van een band wissel bij een motorboer ergens in het westen van het land. Was een interessant gesprek met de monteur daar! :}

Bla bla bla...........

Heb me er maar bij neergelegd dat de band met de rode stip niet bij het ventiel werd gemonteerd waardoor er 45 gram lood op moest -O- Thuis gekomen ook nog even de bandenspanning gecontroleerd....1.6 bar -O-

Ik blijf lekker zelf sleutelen :Y (er zijn ook bekwame monteurs, no offence!!)
Ik ben benieuwd welke van mijn collega's dat was.....
Hij had trouwens in 1 ding wel gelijk: Michelin heeft geen markeringspunt meer op zijn motorbanden dat bij het ventiel geplaatst moet worden. De meeste andere merken hebben dat wel.
 
Laatst bewerkt:
Is een bt014 achter te combineren met voor een Sportsmart? wilde voor de S20 gaan maar las dat die vrij snel slijt...niet dat dat echt een punt is (rijd 4dkm perjaar)maar als de sportsmart t ongeveer net zo goed doet en veel langer meegaat ga liever daarvoor .

rij best veel snelweg en worden dus snel vierkant, en ze moeten wel in de regen goed gevoel geven maar las dat die t wat dat betreft wel goed doet
Ja, dat kan.
Maar je kan ook nu een S20 voorband nemen, en dan straks een Bridgestone T30 achterband erbij.
 
Ik ben benieuwd welke van mijn collega's dat was.....
Hij had trouwens in 1 ding wel gelijk: Michelin heeft geen markeringspunt meer op zijn motorbanden dat bij het ventiel geplaatst moet worden. De meeste andere merken hebben dat wel.
Ik snap je reactie volkomen want ik was niet duidelijk genoeg. De band die ik heb laten monteren is een Metzler Rennsport en die heeft wel een stip i.t.t. de Michelin idd. :)

Namen noemen hoeft trouwens niet in deze. De beste man heeft een visie en daar leg ik me bij neer. O-)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan