Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
26.188
Waarderingsscore
779
Locatie
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:
Ik had twee winters geleden vijftien jaar oude BT045 bandjes onder de VX800.
Prima dijkenritten mee gedaan in de winter, kon gewoon volgen en bij een andere rit voorrijden moest ik op de anderen wachten. :? Geen glijers niks..

Zo lang er geen droogtescheuren opzitten verwacht ik dan ook geen problemen bij droog weer. ;)

En zoek een andere gearing niet in de breedte van de band (=rolweerstand) maar de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een honda cb1, 400cc 42 kW, sportieve rijstijl.

motor in maart gekocht met heel weinig kilometers en oude, maar nauwelijks versleten banden.

nu 3000 kilometer later begin ik naar de banden te kijken: voor michelin activ 110/70, achter dunlop sportmaxx 150/70 terwijl er 140 op zou moeten zitten, kom ik ook net achter. 2, 3 voor, 2, 5 achter.

Volgens codering komen de banden uit 2002 (!). Op zich rijdt het allemaal goed, maar ik weet ook niet hoe het zou moeten. Wat zouden jullie doen in mijn geval? En welke banden? Ik dacht zelf aan bt45, maar misschien zijn sportieve banden beter? en wat zijn de effecten van de te grote achterband? ga ik dat straks echt merken ivm gearing etc.?

oude banden slijten minder, maar zullen ook iets eerder het einde van de grip bereiken.
zolang je nog geen droogtescheurtjes ziet en je bankrekening het ook niet toelaat, dan kun je ze laten zitten.

BT45 zijn prima banden, maar er zijn ondertussen vast ook wel betere te vinden.

140 of 150 kan zich alleen kenbaar maken in het stuurgedrag... kan bij sommige motoren van invloed zijn......... maar weet niet of het bij de CB-1 ook is.


Qua snelheid op je teller is het een paar %, niets schokkends.

Wat is je rijstijl en wat zijn voor jou belangrijke eigenschappen die je aan een motorband stelt?
 
ik heb een honda cb1, 400cc 42 kW, sportieve rijstijl.

motor in maart gekocht met heel weinig kilometers en oude, maar nauwelijks versleten banden.

nu 3000 kilometer later begin ik naar de banden te kijken: voor michelin activ 110/70, achter dunlop sportmaxx 150/70 terwijl er 140 op zou moeten zitten, kom ik ook net achter. 2, 3 voor, 2, 5 achter.

Volgens codering komen de banden uit 2002 (!). Op zich rijdt het allemaal goed, maar ik weet ook niet hoe het zou moeten. Wat zouden jullie doen in mijn geval? En welke banden? Ik dacht zelf aan bt45, maar misschien zijn sportieve banden beter? en wat zijn de effecten van de te grote achterband? ga ik dat straks echt merken ivm gearing etc.?
Ik had twee bandit's 400 (beetje zelfde motor als CB1). Een met 'nieuwe' roadsmarts en een met een achterband uit 2001. Man o man wat maakt dat uit als je echt wilt sturen.

Als je zoals je aangeeft sportief en voor de lol rijdt zou ik sowieso de banden vervangen voor een nieuw setje.
BT45 zijn wel OK maar onderhand wel verjaard.

Hoeveel inch is je velg? Op mijn bandit 400 zit een 4" velg en daar zit standaard een 150 op.
Een 150/70 zal iets hoger zijn dan een 140/70. Hoeveel dit scheelt kan je zelf checken op Gearing Commander ⚙
 
Laatst bewerkt:
Ik had twee bandit's 400 (beetje zelfde motor als CB1). Een met 'nieuwe' roadsmarts en een met een achterband uit 2001. Man o man wat maakt dat uit als je echt wilt sturen.

Als je zoals je aangeeft sportief en voor de lol rijdt zou ik sowieso de banden vervangen voor een nieuw setje.
BT45 zijn wel OK maar onderhand wel verjaard.

Hoeveel inch is je velg? Op mijn bandit 400 zit een 4" velg en daar zit standaard een 150 op.
Een 150/70 zal iets hoger zijn dan een 140/70. Hoeveel dit scheelt kan je zelf checken op Gearing Commander ⚙

of snel en simpel uitrekenen
140/70 > 140*0.7= 98mm hoog
150/70 > 150*0.7= 105 mm hoog.
is in omtrek (105-98) * 3,14 = 21.98 mm dus afgerond 2,2 cm meer omtrek. een ietsiepietsie dus.
 
Voordeel van de BT45 is dat het best een goede band is (een van de eerder dual compound banden denk ik, zeg ik dat goed?) en hij is in hééééél veel (ook ouderwetse) maten beschikbaar. :)
 
Klopt, het is 1 van de 2 redelijke achterbanden die te krijgen zijn voor de GTR. Aangezien de ander maar een 7000 km mee zou gaan, heb ik liever de BT45, de middenbok zit aan de grond ruim voor ik begin te twijfelen aan de band iig, dus meer grip heb ik niet nodig. Droog en nat zeer vertrouwenswekkende band, maar, wordt wel beetje vierkantig makkelijk.
 
het kan dus beter dan bt45, welke moet ik dan nemen?

BT-45 is wel verbeterd, maar er is keuze genoeg,

Conti road attack2 ( hondervoudige verschillende compounds in zowel voor al achterband :P)
Conti Sport Attack ( 150/60-17) dus 8mm kleiner.

Dunlop streetsmart ( 150/70-17)

Michelin Pilot Road 3 ( 150/70-17)
 
En een 120/80/18 achter waar 4.6x18 staat gegeven in het boekje?
4.6x 2.54 (inch) = 11.68 dus bijna 120mm breed dus dat zit wel goed, maar hoe zit het dan met de hoogte van d'n band?
4.60 = kleiner dan 4 inch

Any of the .1 inch tires (4.10/4.60/5.10/5.60) are 82 aspect ration tires while the .00/.50's are 100 aspect. So a 4.00*18 is a 4 inch tall and 4 inch wide tire...a 4.10 is roughly 3.30 tall and 4 inches wide.
 
Laatst bewerkt:
Handig voor de mensen die zich afvragen hoe de S20 is:

Sinds begin oktober had ik nieuwe S20 onder mn R6. Ik gebruik de motor voor woon en werkverkeer.
De achterband is gisteren vervangen. Tot de slijtageindicator zat nog een halve mm over. In totaal zo n 8000 km gemaakt in 8 maanden tijd.
Ik rij 80% snelweg en soms fun ritjes waar ik bochtjes pak. De schaamrandjes waren aan beide kanten compleet weggewerkt.
Band presteert uitstekend, alleen de slijtage is nogal 'hoog'. Maar 8000km met zo n band schijnt weer normaal te zijn lees ik hier.
 
BT-45 is wel verbeterd, maar er is keuze genoeg,

Conti road attack2 ( hondervoudige verschillende compounds in zowel voor al achterband :P)
Conti Sport Attack ( 150/60-17) dus 8mm kleiner.

Dunlop streetsmart ( 150/70-17)

Michelin Pilot Road 3 ( 150/70-17)

Ik moet dus 140/70 hebben.... Welke hebben een goede prijsprestatieverhouding?
 
Oke dus als ik het goed begrijp is een 4.6x18 band:
4.6x0.82 = 3.77inch 3.77x2.54 = 95.8mm hoog
En 4x2.54 = 101.6 mm breed

Dan lijkt me een 120/80 een beetje te breed :?
Jep, maar om het makkelijker te maken kan het wel. Zeker in sommige noppen uitvoeringen
 
Ik moet dus 140/70 hebben.... Welke hebben een goede prijsprestatieverhouding?

het zou het meest ideaal zijn als je een 140 band hebt, maar een 150 zou hoogstwaarschijnlijk ook wel passen.

maar als je exactwil, volgens motorbandenmarkt.nl

heb je de volgende keuze:
Dunlop arrowmax
Pirelli Diablo Rosso II
Pirelli Sport demon
Avon AM26
BT-45R
BT-090
BT-003R ( wel erg sportief)
Metzeler lasertec
Michelin Pilot Activ
Dunlop sportmax D208

Super Black Bird of Zot kunnen je vast wel adviseren in deze keuze
 
Laatst bewerkt:
ff een vraagje mijn voorband bt016 is aan vervanging toe achter zelfde bandje is nog lang niet op ....is de nieuwe S20 te combineren met achter de oude bt016???
 
Gisteravond even een setje Conti TKC80 op de XT omgelepeld.
Ging prima, bandjes zitten er goed op. Staan nu op 1.9 bar voor en 2.2 achter (voornamelijk straatgebruik).

Banden hobbelen niet dus ze lijken goed gebalanceerd, maar zodra ik de 130 km/h aantik slaan ze zowat het stuur uit m'n handen en kan ik écht niet harder gaan.

Waar kan dat aan liggen?
 
Gisteravond even een setje Conti TKC80 op de XT omgelepeld.
Ging prima, bandjes zitten er goed op. Staan nu op 1.9 bar voor en 2.2 achter (voornamelijk straatgebruik).

Banden hobbelen niet dus ze lijken goed gebalanceerd, maar zodra ik de 130 km/h aantik slaan ze zowat het stuur uit m'n handen en kan ik écht niet harder gaan.

Waar kan dat aan liggen?

Ik zou nog n keer balanceren, en dan goed ;-)
 
Gisteravond even een setje Conti TKC80 op de XT omgelepeld.
Ging prima, bandjes zitten er goed op. Staan nu op 1.9 bar voor en 2.2 achter (voornamelijk straatgebruik).

Banden hobbelen niet dus ze lijken goed gebalanceerd, maar zodra ik de 130 km/h aantik slaan ze zowat het stuur uit m'n handen en kan ik écht niet harder gaan.

Waar kan dat aan liggen?
aan die tkc (en vooral achter). Wat een kut band is dat. Probeer eens tegen je stuur te duwen.
 
Handig voor de mensen die zich afvragen hoe de S20 is:

Sinds begin oktober had ik nieuwe S20 onder mn R6. Ik gebruik de motor voor woon en werkverkeer.
De achterband is gisteren vervangen. Tot de slijtageindicator zat nog een halve mm over. In totaal zo n 8000 km gemaakt in 8 maanden tijd.
Ik rij 80% snelweg en soms fun ritjes waar ik bochtjes pak. De schaamrandjes waren aan beide kanten compleet weggewerkt.
Band presteert uitstekend, alleen de slijtage is nogal 'hoog'. Maar 8000km met zo n band schijnt weer normaal te zijn lees ik hier.


moet zeggen dat ik dat nog wel mee vind vallen...8000 km is toch beter dan wat ik gedacht had zeker met veel snelweg km's. Maar ze bevallen dus goed...Weer s20 eronder laten leggen of toch iets anders?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan