Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
26.188
Waarderingsscore
779
Locatie
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:
Zojuist bij het motorwassen kwam ik er achter dat mn voorband aardig aan het cuppen is van conti sportattack 2. De punten van het profiel liggen een stuk lager.
Nog meer mensen hier last van?

Bij andere banden nergens last van gehad.
 
Gisteravond even een setje Conti TKC80 op de XT omgelepeld.
Ging prima, bandjes zitten er goed op. Staan nu op 1.9 bar voor en 2.2 achter (voornamelijk straatgebruik).

Banden hobbelen niet dus ze lijken goed gebalanceerd, maar zodra ik de 130 km/h aantik slaan ze zowat het stuur uit m'n handen en kan ik écht niet harder gaan.

Waar kan dat aan liggen?

hobbelen is een hoogteslag, balanceren doe je voor de onbalans.
 
Ik zou nog n keer balanceren, en dan goed ;-)
dan moet ik ze ff wegbrengen, heb helaas geen balanceerapparaat in de schuur staan ;)

Gisteravond even een setje Conti TKC80 op de XT omgelepeld.
Ging prima, bandjes zitten er goed op. Staan nu op 1.9 bar voor en 2.2 achter (voornamelijk straatgebruik).

Banden hobbelen niet dus ze lijken goed gebalanceerd, maar zodra ik de 130 km/h aantik slaan ze zowat het stuur uit m'n handen en kan ik écht niet harder gaan.

Waar kan dat aan liggen?
aan die tkc (en vooral achter). Wat een kut band is dat. Probeer eens tegen je stuur te duwen.
als ik tegen m'n stuur ga duwen dan maak ik het alleen maar erger. Stuur losjes houden werkt nog het best, maar ook dat is bepaald geen pretje :P
 
als je zwaar op de rem bent, is er sneller kans op. ligt de band er goed op ( profiel tegenovergesteld aan de achterzijde)

Ja de band ligt er goed op.
Ik heb met hard doorremmen soms ook dat de boel begint te trillen, maar dit is niet altijd.
Kan dit ook door het cuppen komen?

Vering vorig jaar af laten stellen dus dat lijkt me wel redelijk in orde.
 
dan moet ik ze ff wegbrengen, heb helaas geen balanceerapparaat in de schuur staan ;)als ik tegen m'n stuur ga duwen dan maak ik het alleen maar erger. Stuur losjes houden werkt nog het best, maar ook dat is bepaald geen pretje :P
je moet het stuur ook niet vast houden, maar alleen duwen.
 
Ja de band ligt er goed op.
Ik heb met hard doorremmen soms ook dat de boel begint te trillen, maar dit is niet altijd.
Kan dit ook door het cuppen komen?

Vering vorig jaar af laten stellen dus dat lijkt me wel redelijk in orde.


Cupping, of rotte banden in het algemeen, kunnen zeer zeker voor trillingen zorgen ja.

Ik heb er van de week een hevig cuppende MPR2 onderuit getrokken. Wereld van verschil. Ook met remmen. Voorheen voelde je dat de band moeite moest doen vast te houden het op wegdek. De Conti Road Attack 2 die er nu ligt, plak zich netjes vast en remt zonder trillen vast. Zijn wel wezenlijk andere bandjes natuurlijk, maar punt blijft dat cuppen zeker kan bijdragen aan trillingen.
 
Laatst bewerkt:
Cupping, of rotte banden in het algemeen, kunnen zeer zeker voor trillingen zorgen ja.

Ik heb er van de week een hevig cuppende MPR2 onderuit getrokken. Wereld van verschil. Ook met remmen. Voorheen voelde je dat de band moeite moest doen vast te houden het op wegdek. De Conti Road Attack 2 die er nu ligt, plak zich netjes vast en remt zonder trillen vast. Zijn wel wezenlijk andere bandjes natuurlijk, maar punt blijft dat cuppen zeker kan bijdragen aan trillingen.


Hmm nou de achterband wordt ook redelijk plat nu van de snelwegkilometers, maar de voorband is qua profiel nog goed. Deze toch maar vervangen. Ik schrok er wel aardig van. De bandjes waren eerst super fijn en kleefden goed.

Iemand nog een alternatief voor deze band? ik zit wat te twijfelen tussen de PP3 en de S20
 
Hmm nou de achterband wordt ook redelijk plat nu van de snelwegkilometers, maar de voorband is qua profiel nog goed. Deze toch maar vervangen. Ik schrok er wel aardig van. De bandjes waren eerst super fijn en kleefden goed.

Iemand nog een alternatief voor deze band? ik zit wat te twijfelen tussen de PP3 en de S20


Mwa. Met platte banden kun je natuurlijk ook gewoon rijden, alleen net wat minder hard door de bocht :) Als het rubber nog in goede vorm is, niet opgedroogd of beschadigd, is het gewoon irritant. Niet zo zeer gevaarlijk.

Ik had de voorband ook nog goed. Wilde wel een ander type band, dus ik heb die voorband eraf laten halen, gevraagd of ik die terug mocht hebben (geen probleem) en later aan iemand doorverkocht voor een kratje pils :) Er is best wel markt voor (enigszins) gebruikte banden.

Ik zweer sinds deze banden er onder ligen overigen bij Conti Attack. Slijt hard, da's erg jammer, maar die grip :}
 
Laatst bewerkt:
Zal een beetje afhangen van welk bandje je nu precies hebt, maar zo'n kantelmoment wat er in een vierkante band zit is bijzonder hinderlijk tijdens het insturen.
Ik ben met het achterste setje weggestuurd van Zandvoort.



Wegens het dunne vliesje onder de snelwegstreep.
De zijkantjes wilde ik juist even verder opruwen op het circuit. ;)
 
Ik ben met het achterste setje weggestuurd van Zandvoort.

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/TL1000R/DSC_0127.jpg"]afbeelding~][/URL]

Wegens het dunne vliesje onder de snelwegstreep.
De zijkantjes wilde ik juist even verder opruwen op het circuit. ;)

Ja, maar je hebt natuurlijk vierkant en je hebt vierkant hea :)

Zo'n bandje:

band1.jpg


Wil écht niet lekker de bocht meer door hoor. Als je er eenmaal in hangt wel, maar snel en netjes inkantelen is er niet bij. Mijn bandje was er zo aan toe toen het er onderuit ging. klik. Valt nog mee, maar die waren ook al vrij irritant in de bocht. En, waar het eigenlijk om ging, trillen als een malle.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar je hebt natuurlijk vierkant en je hebt vierkant hea :)

Zo'n bandje:

[afbeelding]

Wil écht niet lekker de bocht meer door hoor. Als je er eenmaal in hangt wel, maar snel en netjes inkantelen is er niet bij. Mijn bandje was er zo aan toe toen het er onderuit ging. klik. Valt nog mee, maar die waren ook al vrij irritant in de bocht. En, waar het eigenlijk om ging, trillen als een malle.
Dat is wel een beetje erg extreem voorbeeld he. ;) (lage bandenspanning enzo)

Maar het kantelmoment kan natuurlijk wel een puntje zijn als je er gevoelig voor bent.
Ik merk niet eens dat mijn achterwiel op rotondes los komt door te harde vering.
Dat hoor ik dan van andere rijders op een terasje. ;)
 
Hmm nou de achterband wordt ook redelijk plat nu van de snelwegkilometers, maar de voorband is qua profiel nog goed. Deze toch maar vervangen. Ik schrok er wel aardig van. De bandjes waren eerst super fijn en kleefden goed.

Iemand nog een alternatief voor deze band? ik zit wat te twijfelen tussen de PP3 en de S20

achterdruk?
 
Hallo,

Ik heb een vraagje,

tot welke dot code zouden jullie zonder twijfelen een nieuw setje banden durven monteren?

Het gaat om pilot power 2ct banden, het setje is nieuw.

Ik krijg ze morgen binnen, nieuw gekocht, maar bij een webshop, dus je weet het nooit..

Bvd.
 
pff bottekop. Jij moet maar eens goed lezen.
Goed. Iemand wel nog tips waardoor mijn Conti TKC80's er voor zorgen dat m'n Yamaha XT vanaf 130 km/h oncontroleerbaar gaat kopschudden?

Klinkt misschien onlogisch, maar controleer het lager van de achterbrug maar eens.
Daarnaast de link van de achterschok en uiteraard de wiellagers.
 
Hallo,

Ik heb een vraagje,

tot welke dot code zouden jullie zonder twijfelen een nieuw setje banden durven monteren?

Het gaat om pilot power 2ct banden, het setje is nieuw.

Ik krijg ze morgen binnen, nieuw gekocht, maar bij een webshop, dus je weet het nooit..

Bvd.

inde bandenindustrie is 3 jaar nog "nieuw" Het hangt er vanaf waar ze gelegen hebben ( grote opslag waar vele banden opgeslagen worden of een webshop met een zoldertje.)

Als je ermee op straat rijdt, dan blijven ze zeker met 5 jaar oud nog goed om mee te sturen. Op het circuit voor wedstrijden is hoe nieuwer , hoe beter de rondetijden kunnen worden
 
inde bandenindustrie is 3 jaar nog "nieuw" Het hangt er vanaf waar ze gelegen hebben ( grote opslag waar vele banden opgeslagen worden of een webshop met een zoldertje.)

Als je ermee op straat rijdt, dan blijven ze zeker met 5 jaar oud nog goed om mee te sturen. Op het circuit voor wedstrijden is hoe nieuwer , hoe beter de rondetijden kunnen worden

Bedankt voor het het antwoord! :)

Van de opslag heb ik geen idee, de banden komen bij zeelandbanden vandaan.

Op hun site staat dat ze uitsluitend nieuwe banden (jonger dan 3 jaar) leveren.

Ik rijd het overgrote deel op de weg, misschien 1 à 2 circuitdagen per jaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan