Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor mijn Tuono 1000R (2007) een nieuw setje banden nodig. Huidige zijn zo slecht dat er eigenlijk niet meer normaal mee te rijden is.

Voor zit een Angel ST, achter Angel GT. Achter is vierkant en gecupt, voor is gewoon op maar ongelijk afgesleten.

Motorzaak hier in de buurt die veel met dit soort motoren werkt raad me een setje Michelin pilot power 3 aan en is van mening dat onder een Tuono sportbanden horen, geen sporttour zoals de Angel's.

Ik rijd niet zo veel kilometers per jaar, en het stuurgedrag van de motor op de Angel's bevalt me al zeker een jaar niet (tot op het punt van nu, dat er geen plezier aan is om te rijden.) Ga niet als een dolle tekeer en doe geen circuitdagen.

Is de PP3 dan geschikt voor mij? Schoonbroertje heeft ze op zijn KTM en daar hebben we er goede ervaring mee.
 
volgende banden op mijn tuono gehad : michelin pr4 (sport toer) bridgestone bt 23 sport toer, bridgestone rs003 ( sport) en de volgende set wordt Angel GT
gebruik : vakantie ritten en circuitdagen (circa 8 per jaar)
mening : als je geen/ weinig circuitdagen doet zijn sport tour banden prima, weinig opwarmtijd nodig. ik neig juist niet naar de michelins en eerder de bridgestones, de angel gt's ga ik nu uit proberen, naar mijn mening doet de moderne sport toer band niet zo voor elkaar onder bij de topmerken en is het meer een persoonlijk gevoel en kleine accenten waarin het verschil zit.
Wel apart dat je achterband cupt overigens, laat even de dealer goed naar je vering afstelling en achterbrug lager etc kijken in combinatie met jou gewicht, lijkt me handiger dan je id war brengen met je bandenkeuze
 
Voor zit een Angel ST, achter Angel GT. Achter is vierkant en gecupt, voor is gewoon op maar ongelijk afgesleten.
Heb je die zelf ooit gemonteerd, of zaten ze er al op?
Elke nieuwe band die je nu gaat monteren zal een geweldig gevoel geven.
Neem je de Power3 dan krijgt de motorzaak gelijk. Neem je weer een Angel, dan verbaas je jezelf hoe lekker dat rijdt. :+
 
Rij al jaren met Michelin PPs onder mijn Tuono, momenteel de PP3 eronder.
Voor de openbare weg, zowel droog als nat, meer dan voldoende grip.
Hou er wel rekening mee dat een Michelin door het soepele Karkas, minder goed combineert met andere merken.

Het soepele karkas heeft wel het voordeel dat met de hand omleggen veel makkelijker gaat.
Dat is voor mij een belangrijk punt om Michelin te blijven rijden.
 
Heb je die zelf ooit gemonteerd, of zaten ze er al op?
Elke nieuwe band die je nu gaat monteren zal een geweldig gevoel geven.
Neem je de Power3 dan krijgt de motorzaak gelijk. Neem je weer een Angel, dan verbaas je jezelf hoe lekker dat rijdt. :+

De ST voor zat erop toen ik de motor kocht, ongeveer 2 jaar geleden. De GT achter zit er nu een klein jaar op, deze was versleten. Helaas omdat het bochtenwerk sterk te wensen overlaat, is deze vierkant geworden.

Er komt zowiezo een nieuwe set op, niet alleen de voorband!
 
De ST voor zat erop toen ik de motor kocht, ongeveer 2 jaar geleden. De GT achter zit er nu een klein jaar op, deze was versleten. Helaas omdat het bochtenwerk sterk te wensen overlaat, is deze vierkant geworden.

Er komt zowiezo een nieuwe set op, niet alleen de voorband!
Als het bochtenwerk te wensen overlaat, is de vering dan wel goed?
Ik heb volgens mij ook nog een setje verhogers liggen van een Raptor 1000 voor een steilere balhoofdshoek.
Heb er toen een Tuono Falco achterschokbreker opgezet en meer ruimte was er niet, dus mogelijk passen die driehoeken op jouw motor.
 
Vering goed afstellen doet inderdaad wonderen. Ik kreeg mijn Tuono ook niet goed de bocht om toen ik hem net had. Vering voor en achter helemaal naar mijn smaak gezet en daarna was het knallen met dat ding *D
 
Met jouw rijstijl zou ik ook sowieso sport tour banden monteren. Gewoon moderne banden en je zal gegarandeerd tevreden zijn.
Er horen alleen sportbanden onder de tuono als je er zeer sportief mee rijdt en het niet erg vind om vaker banden te vervangen.
 
Met jouw rijstijl zou ik ook sowieso sport tour banden monteren. Gewoon moderne banden en je zal gegarandeerd tevreden zijn.
Er horen alleen sportbanden onder de tuono als je er zeer sportief mee rijdt en het niet erg vind om vaker banden te vervangen.
En toch zijn er momenteel al sportbanden die langer meegaan dan sommige sport/toerbanden (op dit soort motoren).
 
zou de Pilot Road 5 dan een mooi alternatief zijn? Belangrijk voor mij is dat de band goed bestand is tegen vierkant rijden! Als dat betekend dat ik een sport of sporttourband moet plaatsen maakt me dat qua type niet uit!
 
:^ *D

Vorig voorjaar de voorpoten nog een beetje doorgestoken, en nu stuurt ze echt zoals ik wil :P
Ja, blijft een gaaf ding hè. Ik mis 'm af en toe nog steeds '(

Maar goed, soms heb ik ook wegen waar de Tiger zich meer thuis voelt dan de Tuono ;)

Oh wacht, bandentopic: Die Tiger van me staat sinds vorig jaar op Trailsmarts. Wereld van verschil met de Battle Wings die er eerst onder lagen. Natuurlijk waren die flink versleten maar hoewel ooit één van de betere allroad banden is die toch echt links en rechts ingehaald door de nieuwere generaties.
 
Ik heb voor mijn Tuono 1000R (2007) een nieuw setje banden nodig. Huidige zijn zo slecht dat er eigenlijk niet meer normaal mee te rijden is.

Voor zit een Angel ST, achter Angel GT. Achter is vierkant en gecupt, voor is gewoon op maar ongelijk afgesleten.

Motorzaak hier in de buurt die veel met dit soort motoren werkt raad me een setje Michelin pilot power 3 aan en is van mening dat onder een Tuono sportbanden horen, geen sporttour zoals de Angel's.

Ik rijd niet zo veel kilometers per jaar, en het stuurgedrag van de motor op de Angel's bevalt me al zeker een jaar niet (tot op het punt van nu, dat er geen plezier aan is om te rijden.) Ga niet als een dolle tekeer en doe geen circuitdagen.

Is de PP3 dan geschikt voor mij? Schoonbroertje heeft ze op zijn KTM en daar hebben we er goede ervaring mee.
Op zich heeft je dealer wel een punt dat er sportbanden onder moeten, diablo rosso 3 bijvoorbeeld, fantastische banden met een mooi patroon en een Italiaanse naam. Als je toch maar weinig kilometers maakt in een jaar is dat zeker het overwegen waard. Het setje Rosso 3s dat ik op had gereden, was vanwege een aantal circuitdagen aan de zijkanten veel harder versleten dan het midden. Het midden vind ik behoorlijk slijtvast. Stuurt heerlijk.

Dunlop sportsmart, Michelin pp3, bridgestone s22, conti sa3 zijn ook het overwegen waard.
 
Ja, blijft een gaaf ding hè. Ik mis 'm af en toe nog steeds '(

Maar goed, soms heb ik ook wegen waar de Tiger zich meer thuis voelt dan de Tuono ;)

Oh wacht, bandentopic: Die Tiger van me staat sinds vorig jaar op Trailsmarts. Wereld van verschil met de Battle Wings die er eerst onder lagen. Natuurlijk waren die flink versleten maar hoewel ooit één van de betere allroad banden is die toch echt links en rechts ingehaald door de nieuwere generaties.
:) inmiddels 62k, en nog steeds een bonkig, nukkig ding. Heerlijk *D

on-topic: na verschillende setjes MPP 2CT, een setje MPP 3 nu Pirelli Diablo Rosso 3. Lekkerste banden tot nu toe, zeker met de 1 a 2 circuitdagen per jaar. Pirelli's lijken iets slijtvaster dan de michelins tot nu toe.
 
zou de Pilot Road 5 dan een mooi alternatief zijn? Belangrijk voor mij is dat de band goed bestand is tegen vierkant rijden! Als dat betekend dat ik een sport of sporttourband moet plaatsen maakt me dat qua type niet uit!
Een sport/tourband zal in zijn algemeenheid minder snel plat slijten.
Pirelli heeft nu net de Angel GT2 op de markt gebracht (zijn voorganger was al heel erg goed), en Dunlop heeft de Roadsmart III. En dit was/is de band die het langst goed bleef sturen (lees minder snel plat wordt) in de vergelijkingstests.
 
vraag wel niet combineren 2 type's

ik heb nu diablo rosso corsa op de fiets (geen 1 of 2 )
voor is nog erg goed, achter flink versleten.
zou ik er achter de 2 3 van deze serie of sc SP V2 kunnen gooien?....
of krijg ik dan echt gripverschillen?....of andere rare gedragingen?..

kilometers die ik er uit haal is niet belangrijk, wordt nog voor 80% circuit gebruikt.
 
Corsa 3 bestaat nog niet, maar de Corsa 2 lijkt me een goede keus. Ik geloof dat de Corsa 2 het met name beter doet in de regen en sneller op temperatuur is dan de Corsa (0). Over een Supercorsa SP zou ik me zelf ook geen zorgen maken. Wat zijn je rondetijden en welke motor gaat het over? Waarom wil je niet opnieuw een Corsa?
 
vraag wel niet combineren 2 type's

ik heb nu diablo rosso corsa op de fiets (geen 1 of 2 )
voor is nog erg goed, achter flink versleten.
zou ik er achter de 2 3 van deze serie of sc SP V2 kunnen gooien?....
of krijg ik dan echt gripverschillen?....of andere rare gedragingen?..
Corsa 3 bestaat nog niet, maar de Corsa 2 lijkt me een goede keus. Ik geloof dat de Corsa 2 het met name beter doet in de regen en sneller op temperatuur is dan de Corsa (0). Over een Supercorsa SP zou ik me zelf ook geen zorgen maken. Wat zijn je rondetijden en welke motor gaat het over? Waarom wil je niet opnieuw een Corsa?
het gaat om een vtr sp1. en rijd geen wereldtijden, maar was meer om aan te geven dat ik weinig km's rijdt.
de sp houdt nogal van achterbanden en voor is nog goed.
ik wil dus een nog betere band (vertrouwen) die past bij de rosso (0)
 
Als budget belangrijk is, dan de Rosso Corsa 0
Als je het geld ervoor over hebt, is de Corsa 2 beter, met name in de regen, warmt sneller op
Als je nooit in de regen rijdt en je zoekt meer grip achter, dan de Supercorsa SP v2 of v3.
 
Als budget belangrijk is, dan de Rosso Corsa 0
Als je het geld ervoor over hebt, is de Corsa 2 beter, met name in de regen, warmt sneller op
Als je nooit in de regen rijdt en je zoekt meer grip achter, dan de Supercorsa SP v2 of v3.
nee, gaat niet om het geld. maar voorband is nog zeker 80% oke. dat vindt ik zonde.
maar.......als er geen goedecombi mogelijk is...gaat er voor ook een nieuwe op
 
Mijn Honda X4 wil binnenkort graag een nieuwe achterband. Maat 190/60ZR17.
Een heel gewone maat voor circuit banden. Straatbanden vind ik niet zoveel. Bijvoorbeeld een Bridgestone E-MAX Radial. Kennen jullie die en is dat wat?

Ik heb op dit moment een BT020 en die vind ik niet briljant. Hij glibbert als ik gas geef en hij wordt nog al vierkant. Dat laatste komt mede door onbenullig gas geven als het licht op groen springt :P

In plaats van de E-MAX Radial zou ik ook voor een 190/55ZR17 T30 GT kunnen kiezen.
Die is een centimeter lager.
 
Onder mijn MT07 liggen Michelin Pilot Road 2ct productiejaar 2014. Profiel is nog prima, 6000km mee gereden. Band is nog niet vierkant.
maar...
Ik zie in mijn profiel droogte scheurtjes.
wat vinden jullie??

vervangen??

en voor welke set dan?
Pilot road 2ct of Pilot 5
of misschien Pirelli??
 
nee, gaat niet om het geld. maar voorband is nog zeker 80% oke. dat vindt ik zonde.
maar.......als er geen goedecombi mogelijk is...gaat er voor ook een nieuwe op
Vraag is dus eigenlijk "is een Rosso Corsa II achter te combineren met de Rosso Corsa die er voor op ligt?" "Of past bij de Corsa voor alleen een Corsa (zonder II) achter?"
 
Mijn Honda X4 wil binnenkort graag een nieuwe achterband. Maat 190/60ZR17.
Een heel gewone maat voor circuit banden. Straatbanden vind ik niet zoveel. Bijvoorbeeld een Bridgestone E-MAX Radial. Kennen jullie die en is dat wat?

Ik heb op dit moment een BT020 en die vind ik niet briljant. Hij glibbert als ik gas geef en hij wordt nog al vierkant. Dat laatste komt mede door onbenullig gas geven als het licht op groen springt :P

In plaats van de E-MAX Radial zou ik ook voor een 190/55ZR17 T30 GT kunnen kiezen.
Die is een centimeter lager.
De E-Max is een band voor de sterkere choppers/customs/cruisers. Dus ook voor jouw motor.
Alternatief is de Avon Cobra AV72.
Wat heb je nu als voorband? In verband met de combinatie van banden.....

De 190/55ZR17-banden zouden een alternatief kunnen zijn, maar dan zou ik eerder de T31 (al dan niet de GT-versie) nemen.
Of de Continental RoadAttack 3 (al dan niet in de GT-versie), Dunlop Roadsmart III, Metzeler Roadtec 01 (al dan niet in de HWM-versie), of de Pirelli Angel GT.
 
Terug
Bovenaan Onderaan