Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.652
11.300
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Na eigenlijk nooit echt een glibber of schuiver te hebben gemaakt, heb ik dit laatst tijdens een tour echt meerdere malen gehad.

Droog op een stuk glad asfalt zonder steentjes.

En nat meerdere malen in de bochten, over witte strepen (bijv. zebrapad opeens na een bocht) en met invoegen op de snelweg in Duitsland toen ik gas gaf op de dikke witte strepen.

Allemaal goed gegaan maar wel schrikken. Toen even gelezen op mijn banden (Maxxis Classic) en meer mensen over glibberen bij nat wegdek tegengekomen. Dat zit nu tussen m'n oren.

Dus even zoeken wat op mijn Honda GL500 past, Slijtage maakt me niet zoveel uit, ik rij geen woon/werk. Looks ook niet echt, maar liefst past het een beetje bij een motor uit 1981. Hoeft ook geen budget band te zijn.

Heb nu de Michelin Pilot Street of de Arrowmax Streetsmart op het oog. Puur gebaseerd op googlen en zoeken op 't forum.
 
Na eigenlijk nooit echt een glibber of schuiver te hebben gemaakt, heb ik dit laatst tijdens een tour echt meerdere malen gehad.

Droog op een stuk glad asfalt zonder steentjes.

En nat meerdere malen in de bochten, over witte strepen (bijv. zebrapad opeens na een bocht) en met invoegen op de snelweg in Duitsland toen ik gas gaf op de dikke witte strepen.

Allemaal goed gegaan maar wel schrikken. Toen even gelezen op mijn banden (Maxxis Classic) en meer mensen over glibberen bij nat wegdek tegengekomen. Dat zit nu tussen m'n oren.

Dus even zoeken wat op mijn Honda GL500 past, Slijtage maakt me niet zoveel uit, ik rij geen woon/werk. Looks ook niet echt, maar liefst past het een beetje bij een motor uit 1981. Hoeft ook geen budget band te zijn.

Heb nu de Michelin Pilot Street of de Arrowmax Streetsmart op het oog. Puur gebaseerd op googlen en zoeken op 't forum.
BT46
 
Is dan wel geen band maar een wiel, maar mischien weten mensen hier een adres.

Heb lichtmetalen OZ velgen, en door een crash is het voorwiel krom. Zit een redelijke slag in. Weet iemand een adres waar dit gericht kan worden?
 
Is dan wel geen band maar een wiel, maar mischien weten mensen hier een adres.

Heb lichtmetalen OZ velgen, en door een crash is het voorwiel krom. Zit een redelijke slag in. Weet iemand een adres waar dit gericht kan worden?
Ik zou eerder een adres zoeken voor een compleet ander voorwiel ( gebruikt; Boonstra misschien ?
Dat richten is allemaal leuk en aardig, bij een auto…
Ik zou er niet aan beginnen, maar dat is persoonlijk.
 
Is dan wel geen band maar een wiel, maar mischien weten mensen hier een adres.

Heb lichtmetalen OZ velgen, en door een crash is het voorwiel krom. Zit een redelijke slag in. Weet iemand een adres waar dit gericht kan worden?
Ik ben wel eens hier geweest:
 
Ik zou eerder een adres zoeken voor een compleet ander voorwiel ( gebruikt; Boonstra misschien ?
Dat richten is allemaal leuk en aardig, bij een auto…
Ik zou er niet aan beginnen, maar dat is persoonlijk.

Thanks maar wil deze toch echt laten richten.
Het zijn gesmede OZ wielen. Custom besteld plus minus 1400 per wiel.

Dus geen giet aluminium en niet een standaard wiel. Dus wil geen vervanger van boonstra of iets dergelijks maar deze laten richten. Heb me laten vertellen dat smeedvelgen prima te richten zijn..
 
Beste leden,

Snelle voorstel ronde

Ik ben kevin woonachtig in almere .
Begonnen met een bobber project met als basis een honda vt600 uit '88.

Voor de looks wil ik graag de shenko e270 banden (of andere suggesties zijn welkom wel de retro look .)

Hoe lees de de bandenmaten van shenko ? Word er niet echt wijs uit kwa breedte,hoogte en grootte.

Alvast dank

Groet kevin
 
Momenteel heb ik onder mijn Tracer 700 Michelin road 4 bandjes zitten (uit 2018 of 2019), met deze banden ben ik geen grote vrienden maarja zit nog profiel op dus zonde om te vervangen. Nu heb ik echter dat de voorband heel erg langzaam leeg loopt (verlies van 1 bar per 2 weken ong.) Dus ben ik bang dat deze toch vervangen oid. moet worden. Is het wijselijk alleen de voorband te doen of moeten direct beide banden? Ik zou wel graag overstappen naar de Dunlop RS4 (had de RS3 banden onder de vorige motor en daarmee kon ik lezen en schrijven).
 
Momenteel heb ik onder mijn Tracer 700 Michelin road 4 bandjes zitten (uit 2018 of 2019), met deze banden ben ik geen grote vrienden maarja zit nog profiel op dus zonde om te vervangen. Nu heb ik echter dat de voorband heel erg langzaam leeg loopt (verlies van 1 bar per 2 weken ong.) Dus ben ik bang dat deze toch vervangen oid. moet worden. Is het wijselijk alleen de voorband te doen of moeten direct beide banden? Ik zou wel graag overstappen naar de Dunlop RS4 (had de RS3 banden onder de vorige motor en daarmee kon ik lezen en schrijven).
Ik heb onlangs een slipper gehad(net niet neergegaan) met mijn 2k km oude s22 bandjes, was waarschijnlijk door de kou en eventueel misschien een vochtig plekje op de baan maar het vertrouwen is weg..
Bandjes zaten op de moto toen ik deze kocht in december..

Dus gaan er nu bij mij gewoon terug de oude vertrouwde metzelers onder die ik op mijn vorige motoren ook telkens gehad heb, ondanks dat het profiel van deze nog niet eens half versleten is..

Je hebt maar 2 contactpunten met de weg (tenzij je knie aan de grond zit🤷🏽‍♂️) dus zorg gewoon dat je daar vertrouwen in kunt hebben.
 
Momenteel heb ik onder mijn Tracer 700 Michelin road 4 bandjes zitten (uit 2018 of 2019), met deze banden ben ik geen grote vrienden maarja zit nog profiel op dus zonde om te vervangen. Nu heb ik echter dat de voorband heel erg langzaam leeg loopt (verlies van 1 bar per 2 weken ong.) Dus ben ik bang dat deze toch vervangen oid. moet worden. Is het wijselijk alleen de voorband te doen of moeten direct beide banden? Ik zou wel graag overstappen naar de Dunlop RS4 (had de RS3 banden onder de vorige motor en daarmee kon ik lezen en schrijven).
ik zeg rs3 of mk3 banden meer dan goed genoeg!
Heb ze op de tracer 900 weer zitten en geweldige band de mk3
 
Ik heb onlangs een slipper gehad(net niet neergegaan) met mijn 2k km oude s22 bandjes, was waarschijnlijk door de kou en eventueel misschien een vochtig plekje op de baan maar het vertrouwen is weg..
Bandjes zaten op de moto toen ik deze kocht in december..

Dus gaan er nu bij mij gewoon terug de oude vertrouwde metzelers onder die ik op mijn vorige motoren ook telkens gehad heb, ondanks dat het profiel van deze nog niet eens half versleten is..

Je hebt maar 2 contactpunten met de weg (tenzij je knie aan de grond zit🤷🏽‍♂️) dus zorg gewoon dat je daar vertrouwen in kunt hebben.
Het ligt echt niet aan de banden, er lag waarschijnlijk iets van vuil/vervuiling van het wegdek.
Als ik elke keer van banden zou wisselen als ze even glijden dan had ik al meer dan 1000 sets veranderd.
 
Het ligt echt niet aan de banden, er lag waarschijnlijk iets van vuil/vervuiling van het wegdek.
Als ik elke keer van banden zou wisselen als ze even glijden dan had ik al meer dan 1000 sets veranderd.
En tempo.
Maandag wielspin in een bocht gevoeld vanaf de S22 achter maar een maat met Rosso IV ook. :]
 
Momenteel heb ik onder mijn Tracer 700 Michelin road 4 bandjes zitten (uit 2018 of 2019), met deze banden ben ik geen grote vrienden maarja zit nog profiel op dus zonde om te vervangen. Nu heb ik echter dat de voorband heel erg langzaam leeg loopt (verlies van 1 bar per 2 weken ong.) Dus ben ik bang dat deze toch vervangen oid. moet worden. Is het wijselijk alleen de voorband te doen of moeten direct beide banden? Ik zou wel graag overstappen naar de Dunlop RS4 (had de RS3 banden onder de vorige motor en daarmee kon ik lezen en schrijven).
Even vooraf; ik kan bij niemand in de portemonnee kijken. Maar zonde zijn nieuwe banden nooit. Of ze nu leeglopen, te oud zijn, (nog niet helemaal) versleten zijn of niet lekker aanvoelen. Alles wat je motor kan, zijn ECU en zijn baasje moet zijn weg vinden op die paar centimeter rubber. Voor mij het belangrijkste onderdeel !! Succes met de keus
 
Even vooraf; ik kan bij niemand in de portemonnee kijken. Maar zonde zijn nieuwe banden nooit. Of ze nu leeglopen, te oud zijn, (nog niet helemaal) versleten zijn of niet lekker aanvoelen. Alles wat je motor kan, zijn ECU en zijn baasje moet zijn weg vinden op die paar centimeter rubber. Voor mij het belangrijkste onderdeel !! Succes met de keus
Ja de portomonee laat niet heel veel toe momenteel gezien de airco van het blik stuk is waar het banden budget aan op gaat -O-
 
Het ligt echt niet aan de banden, er lag waarschijnlijk iets van vuil/vervuiling van het wegdek.
Als ik elke keer van banden zou wisselen als ze even glijden dan had ik al meer dan 1000 sets veranderd.
Dat weet ik ook wel, maar heb hiervoor altijd met metzeler gereden en ookal brak die eens uit dan had ik het vertrouwen in de band omdat ik wist dat hij toch wel zou grippen🤷🏽‍♂️ met deze band heb ik dat vertrouwen niet echt..
 
Dat weet ik ook wel, maar heb hiervoor altijd met metzeler gereden en ookal brak die eens uit dan had ik het vertrouwen in de band omdat ik wist dat hij toch wel zou grippen🤷🏽‍♂️ met deze band heb ik dat vertrouwen niet echt..
Welke Metzeler? De M9RR is vergelijkbaar.
Maar in onderlinge testen zijn de verschillen op slechts enkele punten van elkaar.
 
Ik heb in Juni een Mitas Sportforce gemonteerd op m'n BMW K1300r.
Ik rij, normaal gesproken, flink sportief. Ter indicatie de Continental RaceAttack ging van nieuw naar slick in 2300 kilometer.
Doordat ik met een groepje naar Ierland geweest ben en daar alleen maar hele kleine weggetjes gereden heb, veel gravel, geen lange doordraaiers, geen ruimte om echt door te jagen is de Mitas in 4000 kilometer nauwelijks gesleten. Nu is de motor meegeweest naar noord Italië waar ik wederom veel kleine weggetjes gereden heb. Maar ook zo nu en dan wat meer de ruimte had om de Mitas aan de tand te voelen.
Het is overduidelijk geen RaceAttack, bij 35 graden buitentemperatuur 180 pk op Italiaanse kwaliteit wegen proberen te krijgen is het natuurlijk ook wel erg zwaar voor een budget band.
Regelmatig verliest de grip het van het vermogen, zeker bij snelle lastwissels.
Hard aan komen remmen, flikflak over de rotonde, gas open voordat je er af draait en het achterwiel stapt opzij. Niks dramatisch en prima te corrigeren maar het gebeurt vaker en sneller dan bij een Conti.
Hetzelfde geldt voor hard accelereren van haarspeld naar haarspeld bocht.
Toch is het slijtage patroon erg netjes en constant. Geen rullen, geen vreemde banen in de band.
De grip in de regen is veel beter dan ik had verwacht.

Kortom, wat mij betreft een aanrader als je niet al te gek doet. Erg voorspelbaar en neutrale band met uitstekende standtijd.
Zeker voor de €100 die ik betaald heb.

Bekijk bijlage 1918538
Bijna een jaar gereden op een budget band. Nu is hij echt wel op. Gisteren dik 300 km in de regen gereden en eigenlijk was dat niet leuk meer. Veel uitstappers gehad, ook bij 160 +.
Als het droog is rij ik hem echt nog tot het randje maar de grip is duidelijk minder in de regen nu dan toen de band vers was.

Dik 10.000km met een achterband van €100!!!
Zo goedkoop heb ik echt nog nooit gereden.

Ik denk dat ik nog maar een keer een budget band probeer....
 
Heb hiervoor altijd de racetec rr gereden, maar het rubber van de m9rr zou vergelijkbaar zijn..?
Op het circuit is de Racetec beter bestand tegen de langdurige hitte en geeft daar ook net wat meer grip voor de beste rondetijden.
Op de openbare weg is de M9RR betrouwbaarder want sneller op temperatuur.
En de M9RR is superieur in de regen, dan ook op het circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan