vraagje over onderhoud!

SlidingDutchy

Rookie
30 okt 2023
3
0
Goeiedag allemaal!
24Jan eindelijk maar eens afrijden voor dat extra zinnetje op dat roze pasje.
Door mijn lengte (2.01) toch maar kijken naar een SM oid. (toekomst plannen wel een Superadventure oid).

na het e.a te googlen ben ik niet veel wijzer geworden als het gaat over hoeveel onderhoud een gemiddelde SM nodig heeft. kan nagenoeg alles zelf dus dat scheelt!

nu de volgende gezien : ≥ mooie husqvarna 511 SMR bj. 2012 met 7500 km — Motoren | Husqvarna — Marktplaats

Wat doet zoiets nou aan onderhoud?

Hoor het graag luitjes!
 
Is zo'n terreinmotor voor op de weg prettiger als je lang bent? Of is de zithoogte alleen hoger, dus de kniebuiging hetzelfde als een normaal wegmodel?

Volgende is door de kenners afgekeurd, niet op reageren aub
Een moderne 4takt is volgens mij aardig onderhoudsvrij buiten de normale slijtdelen.
Op tijd olie en filters vervangen; kleppen zijn waarschijnlijk zelfstellend.
 
Laatst bewerkt:
Een moderne 4takt is volgens mij aardig onderhoudsvrij buiten de normale slijtdelen.
Op tijd olie en filters vervangen; kleppen zijn waarschijnlijk zelfstellend.
Als je het niet weet kan je beter niets zeggen.
Dit is geen doorsnee Japanse motor. :N
(En welke motor heeft zelfstellende kleppen; een kleine minderheid)
 
Dit soort 450/500 cc echte SM zijn ZEER onderhoudsintensief,bvb. olieverversing elke 1000 km.
Motoren als een KTM690,Yamaha XT660X enz. zijn minder extreem om te rijden en hebben ook een normaler onderhoudsinterval.
elke 1000km olie vind ik niet eens zo erg. kleppen stellen oid is ook allemaal wel te doen. lees alleen veel horror verhalen van om de zoveel tijd zuiger etc. dan word t langzaam wel een dure hobby XD
oog gaat ook wel stiekem naar een 690 of 701 oid. vind alleen de 2023 erg klein naar mijn idee
 
Je kan het beste het onderhoudsboek van deze bewuste motor opzoeken. Dit zijn uren machines. De onderhoudsintervallen worden weergegeven in aantal draaiuren, in plaats van in kilometers. Het blok is hetzelfde blok als in de enduro versie.

Bij mijn KTM staat voorgeschreven dat elke 15 draaiuur de olie en het filter vervangen moet worden. Bij KTM staat een zuigerwissel voorgeschreven bij 120 uur. Doe dat keer 40km/u gemiddeld offroad, en dan kom je uit op 4800km voor de eerste zuigerwissel. Hetzelfde geldt voor het big-end.

In praktijk hangt het ook af van het gebruik. Op een crossbaan zal zo'n blok nog veel sneller een nieuwe zuiger moeten hebben.

Het is een prachtige motor die Husqie, maar verdiep je even goed! Er zitten wat verbeterpunten in om hem lekker te kunnen gebruiken. Zo uit mijn hoofd, halen veel mensen servo-gestuurde secundaire gasklep er uit (maar laat de servo motor zitten om de ecu voor de gek te houden!). En zo zitten er wat meer emissie-geintjes in die er uit kunnen om de motor soepel te laten lopen.

Het unieke aan deze motor is de kettingspanning. Doordat de achterbrugas in lijn is gebracht met het motortandwiel, veranderd de kettingspanning niet bij inveren. Daarom staat er voorgeschreven dat de kettingspaning afgesteld moet worden op maximaal 5mm speling. Op de foto lijkt de kettingspanning wat slapper dan dat te staan 8-)

Voor je lengte hoef je het niet te doen, origineel zit het ook lekker krap. Je kan wel gemakkelijk hogere stuurstroppen en lagere stepjes monteren. Met testrijden weet je snel genoeg of je er op weg komt.

Succes met onderzoeken en beslissen!
 
Dit soort motoren kosten gewoon VEEL geld aan VEEL onderhoud.
Ze zijn gemaakt om wedstrijden te rijden,dat zie je aan de vermogen/gewicht verhouding en dat heeft gewoon zijn prijs.
Ook zuigers enz. zoals je zegt,als je er rustiger meer rijdt dan waar ze voor gemaakt zijn kan het misschien allemaal wat langer mee gaan.
Maar hoeveel risico wil je lopen?
Als zo'n blok in de soep loopt kost dat een klein fortuin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan