Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.451
11.079
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een nieuwe achterband voor mijn KTM 690 Duke 3 uit 2008.
Rijd voornamelijk tour ritjes met mooi weer, de band moet echter met regen ook goede grip hebben.
Momenteel liggen er Michelin Pilot Power banden op. 160/60 ZR17 achter. 120/70 ZR17 voor.

Ik heb de motor sinds augustus vorig jaar, heb er dus niet meer dan 2.000KM op kunnen rijden.
Momenteel nog 1.4mm profiel, ik verlies dan ook met regen grip. (logisch)

Wat is jullie advies voor een nieuwe achterband?
 
Ik heb recent een setje banden bestelt voor m'n xj900.
Nu krijg ik bericht van de Duitse bandenboer dat ze banden van week 12 2017 zijn, doch 'gut gelagert'.
..Of ze de banden op kunnen sturen..
heb voor de set 251 euro betaalt..
Heb wel een mail gestuurd dat dit niet is wat je verwacht als je 'nieuwe'banden koopt..
Gaarne advies.
 
Een band die juist is bewaard wordt volgens de regels tot 5 jaar na de DOT gewoon als nieuw beschouwd, dus ik zou zeggen niks mis mee en lekker laten opsturen. Ik weet niet welke banden het zijn en of 251 euro dan veel is, maar je bestelt vast niet in Duitsland omdat het daar duurder is ;)
 
Ik heb recent een setje banden bestelt voor m'n xj900.
Nu krijg ik bericht van de Duitse bandenboer dat ze banden van week 12 2017 zijn, doch 'gut gelagert'.
..Of ze de banden op kunnen sturen..
heb voor de set 251 euro betaalt..
Heb wel een mail gestuurd dat dit niet is wat je verwacht als je 'nieuwe'banden koopt..
Gaarne advies.
Lijkt me helemaal niets mis mee, mooi dat een webshop het meldt.
 
Nieuw setje banden genomen, PIRELLI ANGEL GT 2, ben benieuwd of ze me net zo bevallen als de ANGEL GT ‘s die ik hiervoor had....
 

Bijlagen

  • E90872B6-92D2-4E16-A155-EC3137E923E1.jpeg
    E90872B6-92D2-4E16-A155-EC3137E923E1.jpeg
    175,4 KB · Weergaven: 17
  • 5AE8E32A-9389-44E0-816C-DEEF9CE89969.jpeg
    5AE8E32A-9389-44E0-816C-DEEF9CE89969.jpeg
    191,3 KB · Weergaven: 15
Goedenacht,

Even een korte vraag voor mensen die misschien dezelfde stap hebben ondergaan.

Hoe verhoud de Pilot power 2ct zich tot de Bridgestone S21 bij sportief straatgebruik?

Ik rijd zelf een Cbr600rr en de vrouw een gsxr600, ik met de Michelins en zij met de bridgestones.
Nu had ik vandaag dus de Gsx voor het eerst onder mn kont met een berg vertrouwen, niet normaal.

Nu ik altijd al dacht dat mijn Cbr makkelijk stuurde en vertrouwen gaf doet de Gsx icm de Bridgestones daar nogal een stapje bovenop.

Zou dit alleen al door de banden kunnen komen of zijn de Michelins gewoon een stukje minder dan de Bridgestones?
 
Goedenacht,

Even een korte vraag voor mensen die misschien dezelfde stap hebben ondergaan.

Hoe verhoud de Pilot power 2ct zich tot de Bridgestone S21 bij sportief straatgebruik?

Ik rijd zelf een Cbr600rr en de vrouw een gsxr600, ik met de Michelins en zij met de bridgestones.
Nu had ik vandaag dus de Gsx voor het eerst onder mn kont met een berg vertrouwen, niet normaal.

Nu ik altijd al dacht dat mijn Cbr makkelijk stuurde en vertrouwen gaf doet de Gsx icm de Bridgestones daar nogal een stapje bovenop.

Zou dit alleen al door de banden kunnen komen of zijn de Michelins gewoon een stukje minder dan de Bridgestones?

Ik zou het er eerder op houden dat de 2 motoren gewoon verschillend voelen, blijkbaar voelt de suzuki prettiger voor je.

Om nou als eerste aan de bandjes te gaan denken..kweenie

Tuurlijk zit er verschil tussen banden, maar het verschil tussen 2 motoren is vele malen groter natuurlijk
 
Of de bandenspanning van de ene motor is minder goed (al zou ik in dit geval verwachten dat dezelfde meter gebruikt wordt), de vering is niet goed ingesteld of zelfs compleet versleten enz. Dan is het dus inderdaad het verschil tussen twee motoren, dat kan zijn CBR vs GSX-R maar ook exemplaar A vs B.
 
In navolging van mijn bestelde banden wist de fabrikant via de leverancier mij te vertellen dat de A (-verstevigd karkas) banden beter zijn dan zonder dat staaldraadje. Motor weegt maar 220KG.

Ben ik nu niet juist in mijn veronderstelling of is het een verkooppraatje? Want minder flex is toch minder warmte is minder grip. En qua comfort lever je ook iets in. Wel hebben de banden een langere levensduur.

Het gaat om de Pirelli Anget GTII onder een TL1000R
 
Ook ik ben heel tevreden met de Rosso 3, de reden is dat ik alleen op straat rijd en een sport/tour band dan denk ik ruim voldoende is.
En ik verwacht een wat langere levensduur.
EN?
Al vervangen en hoe bevalt het?
Mijn Rosso's 3 slijten best hard, dus zal iets sneller dan gepland aan nieuwe banden moeten. Vraag is alleen nu weer Rosso's eronder en over 6k weer vervangen, of de Angel GT II waar ik dan 8 tot 10k mee hoop te doen. Dat scheelt me met twee langere toertochten in het vooruitzicht een bandenwissel dit jaar.
 
Vraagje, ik heb vorig jaar een motor (R1) gekocht met
Voorband: BT16F
Achteband: BTS20.

De voorband is nieuw (net voor verkoop erop gezet) en de de achterband zit er dit jaar aan te komen.
Is het dan de beste optie de achterband ook een BT16 te nemen?

Ik gebruik de motor voor normale mooiweer ritjes, dus geen circuitgebruik, soms een (stoplicht) sprintje. Misschien dat een keer een cursus dagje doe.
 
EN?
Al vervangen en hoe bevalt het?
Mijn Rosso's 3 slijten best hard, dus zal iets sneller dan gepland aan nieuwe banden moeten. Vraag is alleen nu weer Rosso's eronder en over 6k weer vervangen, of de Angel GT II waar ik dan 8 tot 10k mee hoop te doen. Dat scheelt me met twee langere toertochten in het vooruitzicht een bandenwissel dit jaar.

Nog niet vervangen, maar ik zit inderdaad ook zo rond de 5 a 6k.
 
Goedenacht,

Even een korte vraag voor mensen die misschien dezelfde stap hebben ondergaan.

Hoe verhoud de Pilot power 2ct zich tot de Bridgestone S21 bij sportief straatgebruik?

Ik rijd zelf een Cbr600rr en de vrouw een gsxr600, ik met de Michelins en zij met de bridgestones.
Nu had ik vandaag dus de Gsx voor het eerst onder mn kont met een berg vertrouwen, niet normaal.

Nu ik altijd al dacht dat mijn Cbr makkelijk stuurde en vertrouwen gaf doet de Gsx icm de Bridgestones daar nogal een stapje bovenop.

Zou dit alleen al door de banden kunnen komen of zijn de Michelins gewoon een stukje minder dan de Bridgestones?
De Power 2CT is een band met een vrij extreem slap karkas. De S21 is veel stijver.
De ene rijder heeft liever een slappe, de andere liever een stijve..... :+
 
In navolging van mijn bestelde banden wist de fabrikant via de leverancier mij te vertellen dat de A (-verstevigd karkas) banden beter zijn dan zonder dat staaldraadje. Motor weegt maar 220KG.

Ben ik nu niet juist in mijn veronderstelling of is het een verkooppraatje? Want minder flex is toch minder warmte is minder grip. En qua comfort lever je ook iets in. Wel hebben de banden een langere levensduur.

Het gaat om de Pirelli Anget GTII onder een TL1000R
Het zou heel goed kunnen.
Minder warmte is niet altijd minder grip, je kan een band ook oververhitten (zeker met jouw motor krijgt de achterband fors op zijn donder).
Voor de veiligheid zullen ze eerder een band adviseren die moeilijk warm wordt dan eentje die oververhit kan raken.
 
Vraagje, ik heb vorig jaar een motor (R1) gekocht met
Voorband: BT16F
Achteband: BTS20.

De voorband is nieuw (net voor verkoop erop gezet) en de de achterband zit er dit jaar aan te komen.
Is het dan de beste optie de achterband ook een BT16 te nemen?

Ik gebruik de motor voor normale mooiweer ritjes, dus geen circuitgebruik, soms een (stoplicht) sprintje. Misschien dat een keer een cursus dagje doe.
Ik zou zeker geen BT016 aanschaffen. Een BTS20 bestaat niet, ik denk dat je de S20 bedoeld. Die is opgevolgd door de S21 en de S22.
De "beste" optie is dus de S22. Ik verwacht geen problemen met die combinatie.
 
Goedenacht,

Even een korte vraag voor mensen die misschien dezelfde stap hebben ondergaan.

Hoe verhoud de Pilot power 2ct zich tot de Bridgestone S21 bij sportief straatgebruik?

Ik rijd zelf een Cbr600rr en de vrouw een gsxr600, ik met de Michelins en zij met de bridgestones.
Nu had ik vandaag dus de Gsx voor het eerst onder mn kont met een berg vertrouwen, niet normaal.

Nu ik altijd al dacht dat mijn Cbr makkelijk stuurde en vertrouwen gaf doet de Gsx icm de Bridgestones daar nogal een stapje bovenop.

Zou dit alleen al door de banden kunnen komen of zijn de Michelins gewoon een stukje minder dan de Bridgestones?
Het zijn banden die verschillend zijn als het gaat om karakter, ik hou persoonlijk ook niet van de 2CT, maar misschien is er meer aan de hand.

Hoe oud is je CBR?
Hoeveel km gereden?
Hoe oud zijn de banden? Vierkant afgesleten banden zullen altijd veel slechter sturen dan maagdelijk rubber
Wanneer heeft de vering voor het laatst onderhoud gehad?
Staat de vering op de standaardinstellingen ingesteld?
Zijn alle lagers in orde?
Wat voelde je nog meer behalve "een berg vertrouwen"?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan