Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.416
11.053
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
@sammie In het verleden stonden die veel op Metzlers met dat langwerpige blokprofiel.
Hoe dat type heet weet ik zo niet maar ze worden volgens mij nog steeds verkocht.
Destijds was dat zo'n beetje de band voor de wat zwaardere toermotoren (XJ's, GPZ's BMW's e.d.), onder m'n GPZ 900 had ik toen ook Metzlers.
 
Een motor van 31 jaar is niet erg modern. Moderne motoren rijden op brede radiaalbanden. Gelukkig hebben sommige bandenmerken hun oude, smalle diagonaalbandjes gemoderniseerd. Vandaar het advies van SBB, dat gebaseerd is op een test in een motorblad.
Mopedreifen lijkt SBB advies te ondersteunen als in Nassehaftung als prio invul, maar lees ook heel goede dingen over de laser/roadtec.... what to do?
YAMAHA - XJ 900 AB 1985 (58L) - 900ccm

Zoals iemand anders hier al noemde speelt de psychische factor bij mij en angst voor nat wegdek(vanweege veel gliberij op rotondes) een grote rol.
Deze motor weegt 250 kg en de grip moet gewoon goed zijn.
 
Veel Honda ST1100's (ca 280 kilo) staan op Bridgestones BT., mijneigen St1100 Pan European ook.
Glibberen op rotondes heb ik geen last van en goede grip in bochten (ik hou van stevig doorrijden)
 
Gents,

Een setje banden voor onder een Kawasaki ZRX1100 - banden maat 170/60-17 en 170120/70-17. Ik heb er nu Metzeler Roadtech 01 onder zitten waar ik tevreden over ben, alleen zowel achter als voor is vierkant. Ik rij 260km per dag, vier dagen in de week :/

Nu kan ik deze er weer onder zetten, maar iets wat wat langer 'rond' blijft zou fijn zijn. Zijn er banden meer geschikt voor snelweg-km''ers?
Dunlop Roadsmart 3 deed het goed in de motorradtest van afgelopen jaar kwa levensduur.
 
Oei, ik dreig een beetje in bomen/bos situatie te vallen.
Ik zoek dus een setje banden voor mijn '88 XJ900 en vind gripop nat wegdek erg belangrijk.

SuberBlackbird deed me een advies en ik heb de indruk gekregen dat hij hier over veel kennis heeft- hoop ik-
(De claccic-attack met spatie is er niet? Zonder spatie wel maar lijkt me stug dat het dan om een andere band gaat?)

Op bandenverkoopsites lees ik als bandenadvies voor deze motor metzeler lasertec.. en ben bang indien meer zoeken meer moeglijkheden blah..

Dit is mij 1ste 'moderne' ware motor.
Bandenkeus voor de oude jawa's en enfield red ik me wel mee maar dit is compleet nieuw voor me.
De 1 zegt fijne band ander zegt instabiel blah..
Eh..
Hellup?
Het moet inderdaad Continental ClassicAttack zijn zonder spatie of strepen. Het is dus dezelfde band.
Dit is een van de weinige mogelijkheden die er zijn om op jouw motor van de oudere diagonaalbanden naar moderne radiaalbanden te gaan. En ja, ik kan mij goed voorstellen dat sommige rijders dat doet aanvoelen als instabiel, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat hij veel lichter gaat sturen.
Meningen/ervaringen van consumenten kan je soms met een korreltje zout nemen. Ze hebben vaak geen vergelijkingsmateriaal, en weten ook vaak niet hoe ze iets herkenbaar moeten omschrijven. En ja, er zijn ook veel consumenten die dat wel kunnen en weten, maar hoe herken jij die uit de grote massa?
 
Het moet inderdaad Continental ClassicAttack zijn zonder spatie of strepen. Het is dus dezelfde band.
Dit is een van de weinige mogelijkheden die er zijn om op jouw motor van de oudere diagonaalbanden naar moderne radiaalbanden te gaan. En ja, ik kan mij goed voorstellen dat sommige rijders dat doet aanvoelen als instabiel, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat hij veel lichter gaat sturen.
Meningen/ervaringen van consumenten kan je soms met een korreltje zout nemen. Ze hebben vaak geen vergelijkingsmateriaal, en weten ook vaak niet hoe ze iets herkenbaar moeten omschrijven. En ja, er zijn ook veel consumenten die dat wel kunnen en weten, maar hoe herken jij die uit de grote massa?
Mja, hier is een stukje know-how wat ik mis.. in hoeverre de lasertecs/roadtecs anders zijn weet ik niet maar/of passen die alleen op de latere-diversion-fietsen?
Ik heb jouw aanbevolen setje bestelt; Mopedreifen beveelt ze ook aan.
Dank voor de tip!

Ik ben benieuwd hoe de motor er mee gaat rijden(ik heb er nog maar 2 korte ritjes mee gemaakt) en ben benieuwd of deze banden idd meteen 'fahrbereit'zijn ivm die gladde niewigheidslaag?(is even een ding wel/niet met passagier gaan rijden).

Er is i.i.g een goed setje onderweg. Verder zou deze motor instabiel kunnen zijn door verouderde slappe voorvorkveren. Ik heb geen idee welke er nu in zitten.
Misschien tref ik eens een XJ-rijder die ze wel heeft gemonteerd zodat we 't verschil kunnen voelen.
 
Bij een oude XJ doet een setje nieuwe schokdempers waarschijnlijk ook wonderen. Vergelijkbaar met de opmerking van Zot in banden keuze honda cb seven fifty

niet helemaal, minder grip geeft meer slip en meer slip geeft hogere slijtage
Ik kan me herinneren dat het lang geleden een van de motorblaadjes opviel dat de nieuwe zachtere achterband op de duurtest BMW F650 eencilinder langer meegingen dan de oude hardere. Theorie was dat de harde band bij elke ontsteking een beetje doorslipte terwijl de zachtere wat kon meebewegen. Als dat effect al klopt zal het bij een viercilinder minder spelen dan bij een éénpitter.
 
Is het een logisch evenwicht dat een band met een langere levensduur minder gript?
Nee. Grip is een complexer onderwerp: bijvoorbeeld echte racebanden voor op het circuit hebben een korte levensduur, sommige zijn in iets meer dan een uur rijtijd op het circuit op. Als je zulke banden op staat gebruikt, komen ze in de verste verte niet op de temperatuur die ze nodig hebben en geven ze minder grip dan (bijvoorbeeld) een bananenschil. Het tegenovergestelde daarvan is wanneer je met echte tourbanden een racewedstrijd zou rijden op hoog tempo: die banden raken oververhit en slijten ook overmatig snel. Grip moet je daarom altijd samen bekijken met temperatuur en beoogd gebruik.

Nog een aanvulling: de ene soort grip is de andere niet, de grip die je nodig hebt voor een noodstop is anders dan de grip die je nodig hebt voor grote hellingshoeken. Gedrag in grensgebied is ook zoiets: het liefst wil je geleidelijk minder grip bij grotere krachten in plaats van een aan-uit-effect dat je van maximale grip zonder waarschuwing opeens geen grip meer hebt, bijvoorbeeld de overgang van Bridgestone naar Michelin in de MotoGP, heel veel crashes door plotseling gripverlies van de voorband.
 
Laatst bewerkt:
Continental road/sport attack 3
Pirelli angel GT (II)
Michelin Road 5
Dunlop Sportsmart 2max
Pirelli Diablo Rosso 3
Metzeler M7RR

1 van deze zal het worden, afhankelijk van waar jij een goed gevoel bij krijgt. Als je echt iets anders zoekt dan Bridgestone en je zoekt sportiviteit, dan zou ik zeggen de Diablo Rosso 3. Die is circuitwaardig, heel wendbaar, maar ook heel stabiel. Heeft wel een klein beetje warmte nodig.

Het wordt uiteindelijk TOCH de Bridgestone, de S21 of wellicht de nieuwe S22 (na nogmaals gereden met S21 op andere XR) - even prijs S22 afwachten....
 
Ben ook bezig voor nieuwe bandjes, ( vfr uit '91 )
De huidige Pilot 2 en aan de voorkant 2ct ( ehh.. die met "zachtere randjes ? ) bevielen totaal niet ( ja.. ok.. nieuw.. wel.. )
Met nét geen 10k allebij totaal -aan schroot- gereden.
( achter gewoon versleten, voor is gecupt tot de graad .. "alsof je op een wasbord rijd" )

Ga eens die Maxxis proberen , stuk goedkoper.. en zo te -zien- ook een stukje taaier/harder als je de reviews moet geloven.

Snap ook niet zo goed waarom m'n bandjes zo snel kapot zijn gegaan, bandenspanning altijd in de gaten gehouden,
Vering op orde , t ding spoort gewoon goed.
Had er eerlijk gezegd voor ( toen ) die prijs, wel wat meer van verwacht . ( levensduur )
 
Ben ook bezig voor nieuwe bandjes, ( vfr uit '91 )
De huidige Pilot 2 en aan de voorkant 2ct ( ehh.. die met "zachtere randjes ? ) bevielen totaal niet ( ja.. ok.. nieuw.. wel.. )
Met nét geen 10k allebij totaal -aan schroot- gereden.
( achter gewoon versleten, voor is gecupt tot de graad .. "alsof je op een wasbord rijd" )

Ga eens die Maxxis proberen , stuk goedkoper.. en zo te -zien- ook een stukje taaier/harder als je de reviews moet geloven.

Snap ook niet zo goed waarom m'n bandjes zo snel kapot zijn gegaan, bandenspanning altijd in de gaten gehouden,
Vering op orde , t ding spoort gewoon goed.
Had er eerlijk gezegd voor ( toen ) die prijs, wel wat meer van verwacht . ( levensduur )
Als je ze nou bij 8000 km vervangen had, waren de ervaringen een stuk beter geweest.
 
Klopt, alleen had ik eerlijk gezegd toch een véél meer kilometers "leuk" gebruik er van verwacht.
( voorband 2 rondjes , achterband 12k-15k )
Zeker omdat de vfr nu niet bepaald een pk monster is, en ik zeker geen Rossi ben.

Misschien heb ik te hoge verwachtingen, maar dacht dat er op dit typen motor er toch wat langer op deze banden
gereden kon worden.
 
Klopt, alleen had ik eerlijk gezegd toch een véél meer kilometers "leuk" gebruik er van verwacht.
( voorband 2 rondjes , achterband 12k-15k )
Zeker omdat de vfr nu niet bepaald een pk monster is, en ik zeker geen Rossi ben.

Misschien heb ik te hoge verwachtingen, maar dacht dat er op dit typen motor er toch wat langer op deze banden
gereden kon worden.
Er zijn er die meer dan 20.000 km halen met dit type band, ik niet hoor.O-)
 
Ben ook bezig voor nieuwe bandjes, ( vfr uit '91 )
De huidige Pilot 2 en aan de voorkant 2ct ( ehh.. die met "zachtere randjes ? ) bevielen totaal niet ( ja.. ok.. nieuw.. wel.. )
Met nét geen 10k allebij totaal -aan schroot- gereden.
( achter gewoon versleten, voor is gecupt tot de graad .. "alsof je op een wasbord rijd" )

Ga eens die Maxxis proberen , stuk goedkoper.. en zo te -zien- ook een stukje taaier/harder als je de reviews moet geloven.

Snap ook niet zo goed waarom m'n bandjes zo snel kapot zijn gegaan, bandenspanning altijd in de gaten gehouden,
Vering op orde , t ding spoort gewoon goed.
Had er eerlijk gezegd voor ( toen ) die prijs, wel wat meer van verwacht . ( levensduur )
Welke Michelins heb je nu precies? Pilot Road 2 aan de achterkant en Pilot Power 2CT aan de voorkant?
Dan is 10K een normale waarde. Ja, ik zie klanten die het dubbele halen, maar ook die net aan de helft halen.

En "die Maxxis"? Welke Maxxis? Ze hebben meerdere modellen....
Over het algemeen zijn die van mindere rij-kwaliteiten dan de grote merken, maar daar is de prijs dan ook naar.
 
Ben ook bezig voor nieuwe bandjes, ( vfr uit '91 )
De huidige Pilot 2 en aan de voorkant 2ct ( ehh.. die met "zachtere randjes ? ) bevielen totaal niet ( ja.. ok.. nieuw.. wel.. )
Met nét geen 10k allebij totaal -aan schroot- gereden.
( achter gewoon versleten, voor is gecupt tot de graad .. "alsof je op een wasbord rijd" )

Ga eens die Maxxis proberen , stuk goedkoper.. en zo te -zien- ook een stukje taaier/harder als je de reviews moet geloven.

Snap ook niet zo goed waarom m'n bandjes zo snel kapot zijn gegaan, bandenspanning altijd in de gaten gehouden,
Vering op orde , t ding spoort gewoon goed.
Had er eerlijk gezegd voor ( toen ) die prijs, wel wat meer van verwacht . ( levensduur )
vergelijk je bandenspannings ding eens met een andere
 
Terug
Bovenaan Onderaan