Advies gevraagd over motor voorkeur

Mroegiest

MF'er
9 sep 2018
61
29
Terneuzen
Beste iedereen,

Ik zoek al een tijdje naar mijn eerste motor, en ik denk dat ik ongeveer wel weet wat ik wil, maar ik denk dat ik te weinig kennis en ervaring heb om echt een goed oordeel te vellen. Ik moet natuurlijk zelf gaan proefrijden om echt te ervaren hoe een motor rijdt, dit snap ik zeker, maar ik zou aan jullie willen vragen wat jullie denken dat een goede motor zou kunnen zijn bij mijn idee over wat bij mij zou passen.

Ik heb het idee dat ik graag een 2-cylinder zou willen van minimaal 500cc. Ik heb geen interesse in echte sportmotoren zoals een R6 bijvoorbeeld. Ik zat richting een Versys 650 bijvoorbeeld te denken omdat deze ook comfortabel is om te rijden (heb ik gehoord, i.v.m. zithoogte en windscherm). Een naked bike waar een goed windscherm op past zou ik ook nog overwegen. Een MT-07 is leuk, maar het miniscule windscherm erop helpt niet echt heb ik zelf ervaren!

Het is wel belangrijk om te weten dat ik 1.69m ben, dus niet al te lang. Mochten er motoren bij jullie in het hoofd schieten waarbij je ook weet dat deze verlaagd kunnen worden tot een goede hoogte voor mijn lengte, dan hoor ik deze suggesties natuurlijk ook graag. Voor het budget maken deze suggesties even niet uit. Ik zal later zelf kijken wat past in mijn portemonnee!

Ik ben heel benieuwd of jullie mij zouden willen adviseren hierbij!
 
Wat je nu krijgt... is de mening van anderen. Wat hun mooi, fijn en prettig vinden.

Je geeft zelf al 2 uiteenlopende voorbeelden. Versys versus een MT07.

Allebij mooie apparaten. Proefrijden. Meer kun je niet doen.
 
Ik vraag ook juist om de mening van anderen. Mensen met meer ervaring hebben ongetwijfeld meer ideeën over wat er goed zou passen bij mijn lengte, ervaring en voorkeuren. Ik weet ook dat ik moet proefrijden, zoals ik had gezegd. Ik zou alleen graag voorkeuren en adviezen van anderen ontvangen zodat ik zelf verder kan kijken of dit ook echt iets voor mij is.
 
Ik zit met mijn 1.72 en korte benen op een V-strom redelijk. Verlaagd met 30mm, maar houdt nog steeds niet over. Zou het zonder al teveel rijervaring niet aanraden.
 
Wat je nu krijgt... is de mening van anderen. Wat hun mooi, fijn en prettig vinden.

Je geeft zelf al 2 uiteenlopende voorbeelden. Versys versus een MT07.

Allebij mooie apparaten. Proefrijden. Meer kun je niet doen.

Wel, d'r is veel keus, dus wellicht hoopt TS (zoals vele anderen) dat er een model geopperd wordt waar 'ie zelf nog niet aan heeft gedacht.

Ik zou zeggen; voer je voorkeuren in op de grootste in nieuwe en tweedehands motoren (je krijgt ook resultaten van nieuwe modellen, niet alleen occasions) en kijk wat er boven komt drijven. Google verder op de modellen die je interesse vangen. Op Motorcycle Ergonomics krijg je een aardig idee of een motor met jouw lengte een beetje haalbaar is.

En koop daarna een MT-03 660cc want die heb ik zelf, of een rode hayabusa want die zijn sneller.

Maar even serieus; je zoekt eigenlijk gewoon een middengewicht tourmotor? Omdat je comfort en een windscherm nogal belangrijk lijkt te vinden. Misschien zijn een V-strom 650 of CB500X het waard om naar te kijken naast de Versys. En anders kun je natuurlijk altijd gewoon een aftermarket windscherm op een naked zetten, hè.
 
En het is niet mogelijk deze te verlagen?
Alles kan, maar ze zijn direct afgeveerd achter dus je moet dan de veer laten aanpassen in plaats van wat plaatjes te kunnen wisselen.

Daarnaast zien verlaagde motoren er eigenlijk nooit goed uit (en het rijdt nooit beter dan het bedacht is), dat moet je alleen doen als het niet anders kan. Een allroad of crossover verlagen als je ook gewoon een toermotor kan kopen is flink suf. Als je een naked of toermotor moet verlagen omdat je anders nog steeds niet bij de grond kan is het anders.

Geen populaire mening en ‘t is makkelijk lullen met 1.90, maar wel waar. Net zoals ik niet op een Buell moet willen rijden. Al zijn er ook weer mensen die het er tof uit vinden zien als de rijder (zijzelf dus) een beetje moet proppen. Doet het niet. Een allroad heeft naast meer bodemspeling ook daadwerkelijk een hoger gestalte, dat is verlaagd gewoon geen porem.
 
Wel, d'r is veel keus, dus wellicht hoopt TS (zoals vele anderen) dat er een model geopperd wordt waar 'ie zelf nog niet aan heeft gedacht.

Ik zou zeggen; voer je voorkeuren in op de grootste in nieuwe en tweedehands motoren (je krijgt ook resultaten van nieuwe modellen, niet alleen occasions) en kijk wat er boven komt drijven. Google verder op de modellen die je interesse vangen. Op Motorcycle Ergonomics krijg je een aardig idee of een motor met jouw lengte een beetje haalbaar is.

En koop daarna een MT-03 660cc want die heb ik zelf, of een rode hayabusa want die zijn sneller.

Maar even serieus; je zoekt eigenlijk gewoon een middengewicht tourmotor? Omdat je comfort en een windscherm nogal belangrijk lijkt te vinden. Misschien zijn een V-strom 650 of CB500X het waard om naar te kijken naast de Versys. En anders kun je natuurlijk altijd gewoon een aftermarket windscherm op een naked zetten, hè.
Motorocassion kende ik gelukkig al, maar misschien heb ik iets gemist of verkeerd ingevoerd.
Een aftermarket windscherm is niet altijd even mooi. Zeker niet op bijvoorbeeld mt-07 als je dan een wat hoger scherm doet. Ik zat altijd te kijken naar bijvoorbeeld Honda CBF500, weet niet echt waarom ik hierover twijfel. Een V-strom heb ik ook al naar gekeken inderdaad, maar ik lees hierboven dat met weinig rij-ervaring en korte lengte dit niet aan te raden is.

Wel bedankt voor je advies!
 
Even vanuit eigen ervaring: een Honda NC750 (s of x) is wellicht wat voor je. De S is niet al te hoog (die had m'n vriendin). Hele degelijke fiets en de tank (zgn frunk -> front trunk) die voor opslag kan worden gebruikt is echt briljant. :Y Na de NC is ze overgestapt op een KTM 390 Duke. En heeft ze wel stukken meer lol in het rijden.

Zo'n 390 is namelijk pure fun, super licht en heerlijk (speels) om te sturen (en redelijk laag). :] Ook zeer goed om als beginner ervaring op te doen (ik pak de 390 ook nog regelmatig gewoon vanwege het simpele plezier dat de motor geeft, ook al vs mijn 790 Duke). Maar als je heel veel snelweg wilt gaan doen is deze wellicht niet zo geschikt.

Ik zou je wel aanraden om bijvoorbeeld op deze twee modellen eens proef te rijden. Dan voel je echt het verschil tussen de type motoren.

Mijn ervaring is trouwens dat een winschermpje die de wind tot schouderhoogte brengt het beste is op een naked (je wilt je helm net uit de turbulentie houden). En anders moet je voor een windscherm gaan die behoorlijk hoog is, anders heb je super veel turbulentie op je kop; herrie en heen en weer bewegen met wat pech. Dus die windschermen zijn ook niet zaligmakend, gewoon een stierennek ontwikkelen tegen de wind :+
 
Even vanuit eigen ervaring: een Honda NC750 (s of x) is wellicht wat voor je. De S is niet al te hoog (die had m'n vriendin). Hele degelijke fiets en de tank (zgn frunk -> front trunk) die voor opslag kan worden gebruikt is echt briljant. Na de NC is ze overgestapt op een KTM 390 Duke. En heeft ze wel stukken meer lol in het rijden.

Zo'n 390 is namelijk pure fun, super licht en heerlijk (speels) om te sturen (en redelijk laag). :] Ook zeer goed om als beginner ervaring op te doen (ik pak de 390 ook nog regelmatig gewoon vanwege het simpele plezier dat de motor geeft, ook al vs mijn 790 Duke). Maar als je heel veel snelweg wilt gaan doen is deze wellicht niet zo geschikt.

Ik zou je wel aanraden om bijvoorbeeld op deze twee modellen eens proef te rijden. Dan voel je echt het verschil tussen de type motoren.

Mijn ervaring is trouwens dat een winschermpje die de wind tot schouderhoogte brengt het beste is op een naked (je wilt je helm net uit de turbulentie houden). En anders moet je voor een windscherm gaan die behoorlijk hoog is, anders heb je super veel turbulentie op je kop; herrie en heen en weer bewegen met wat pech. Dus die windschermen zijn ook niet zaligmakend, gewoon een stierennek ontwikkelen tegen de wind :+
Hey,

Ik heb inderdaad wel eens gekeken naar de NC750 S en X. Het leek me visueel gezien een zware motor, fysiek dan. Maar weegt maar iets meer dan 200kg als ik het me goed herinner, dus dat valt wel mee. Echter is dit model wel op het randje van mijn minimale vermogen, 35kW. Ik heb een MT-07 met 35kW gereden en dit was helemaal prima, maar mijn lesmotor was toch 55kW en ik denk dat ik het uiteindelijk wel jammer zou vinden als ik een zwakkere motor zou kopen ondanks dat ik gewoon op een zware mag rijden.
Dit ben ik wel vergeten in mijn beschrijving te zetten. Mijn excuses hiervoor.
 
De zadel is bij je benen best nauw waardoor je beter de grond kunt bereiken. Gewoon uitproberen. Verder kun je ook kijken naar de ER-6n en de Suzuki SV650. Worden ook vaak als lesmotor gebruikt. Succes
Hey,

De ER-6N was toevallig mijn lesmotor! Ik heb er vaak over nagedacht om voor deze te gaan, echter krijg je hier hetzelfde verhaal, waarschijnlijk, als de MT-07. Een klein windschermpje dat niet echt beschermt bij stevige wind. Ik heb overwogen om een groter windscherm misschien aan te schaffen, maar dan ziet deze sportievere motor er een beetje vreemd uit waarschijnlijk.

Ik zal eens op zoek gaan naar iemand in de buurt die een Versys of vergelijkbaar heeft. Bedankt!
 
Ik denk dat alle motoren wat meer een uitdaging worden bij een lengte van 1,69m. Niks om je voor te schamen en er valt altijd wel wat aan te doen.

Ik denk dat een MT-07 een hartstikke leuke motor is om op te beginnen. Het blok is heel levendig en levert voldoende power. En klinkt geweldig met leuke uitlaat erop 🙂 Beleving gegarandeerd, zonder dat je daar hard voor hoeft te gaan. Daarbij is het ook een mooie moderne fiets, met zaken zoals ABS wat een zeer nuttige feature is.

Ik weet overigens niet wat je budget is, maar kijk anders ook even naar een Aprilia Shiver. Prachtig afgewerkte motoren met een fijn maar toch ook veilig karakter. En heel ontspannen zithouding.
 
Hey,

Ik heb inderdaad wel eens gekeken naar de NC750 S en X. Het leek me visueel gezien een zware motor, fysiek dan. Maar weegt maar iets meer dan 200kg als ik het me goed herinner, dus dat valt wel mee. Echter is dit model wel op het randje van mijn minimale vermogen, 35kW. Ik heb een MT-07 met 35kW gereden en dit was helemaal prima, maar mijn lesmotor was toch 55kW en ik denk dat ik het uiteindelijk wel jammer zou vinden als ik een zwakkere motor zou kopen ondanks dat ik gewoon op een zware mag rijden.
Dit ben ik wel vergeten in mijn beschrijving te zetten. Mijn excuses hiervoor.
Hoe belangrijk vermogen voor je is kan ik natuurlijk niet bepalen. Door alle motoren heen ben ik er wel achter gekomen dat vermogen een leuk ding erbij is, maar de overige zaken bepalen écht hoe je de motor vindt (zeker op lange termijn). En vermogen went.. heel snel :)

Vandaar dat ik de 390 noemde. Heeft zeker niet veel vermogen maar door z'n lage gewicht en relatief korte versnellingen (en nog relatief goede koppel want 1cilinder) gaat deze er best nog wel lekker vandoor. Maar is voornamelijk een speelfiets en voelt heerlijk actief om op te rijden. Gewoon meenemen in de vergelijking/proefritten voor het contrast. Krijg je sowieso geen spijt van om eens een rondje op te doen ;)

Ik heb overigens ook een MT-07 gehad en dat was een erg fijne motor! Ook een prettige combinatie tussen (laag) gewicht, vermogen en wendbaarheid.
 
Mocht lengte een dingetje worden, kijk dan eens naar Daytona laarzen. Er is een variant (ook een heren-variant) met een verhoogde hak en zool. Kosten een paar centen, maar dan heb je absolute top-laarzen. Verlagen van een motor is duurder en je loopt tegen dingen aan, zoals het opbokken.
(ik heb met mijn 1.63 én mijn motor verlaagd én deze laarzen en ik heb dus de middenbok moeten laten verbouwen).

Overigens moet je je niet teveel blind staren op een lage ruit. Dat kan toch verrassend veel effect hebben, terwijl een hogere ruit weer turbulentieproblemen kan geven. Ik heb om die reden mijn ruit zelfs afgezaagd.
1396647
 
Mocht lengte een dingetje worden, kijk dan eens naar Daytona laarzen. Er is een variant (ook een heren-variant) met een verhoogde hak en zool. Kosten een paar centen, maar dan heb je absolute top-laarzen. Verlagen van een motor is duurder en je loopt tegen dingen aan, zoals het opbokken.
(ik heb met mijn 1.63 én mijn motor verlaagd én deze laarzen en ik heb dus de middenbok moeten laten verbouwen).

Overigens moet je je niet teveel blind staren op een lage ruit. Dat kan toch verrassend veel effect hebben, terwijl een hogere ruit weer turbulentieproblemen kan geven. Ik heb om die reden mijn ruit zelfs afgezaagd.Bekijk bijlage 1396647
Afgezaagd zelfs, jeetje.

Ja ik merkte bij het rijden van de MT-07 bijvoorbeeld dat ondanks het kleine schermpje, mijn hoofd nog wel wat klappen kreeg in de wind. Daarom ben ik een beetje huiverig. Realistisch gezien zou ik op dit moment vooral rijden op wegen van maximaal 100km/h, dus opzich zal het wel meevallen. Ik wil alleen niet na 1 of 2 jaar een andere situatie hebben waarbij ik wel langer moet reizen op hogere snelheid.

Maar er zijn dus veel opties. Bedankt!
 
Je hebt netjes je woonplaats ingevuld zie ik, dus als je wilt, mag je best in overleg een stukje met mijn Vstrom rijden zolang je m terugbrengt zonder dat ie in elkaar zit :+
 
Je hebt netjes je woonplaats ingevuld zie ik, dus als je wilt, mag je best in overleg een stukje met mijn Vstrom rijden zolang je m terugbrengt zonder dat ie in elkaar zit :+
Dat is heel vriendelijk van je, maar jouw woonplaats is nogal een eind rijden vanuit Zeeland haha. Het is een heel aardig aanbod, maar helaas zal ik op zoek moeten gaan naar iets dichterbij.
 
Afgezaagd zelfs, jeetje.

Ja ik merkte bij het rijden van de MT-07 bijvoorbeeld dat ondanks het kleine schermpje, mijn hoofd nog wel wat klappen kreeg in de wind. Daarom ben ik een beetje huiverig. Realistisch gezien zou ik op dit moment vooral rijden op wegen van maximaal 100km/h, dus opzich zal het wel meevallen. Ik wil alleen niet na 1 of 2 jaar een andere situatie hebben waarbij ik wel langer moet reizen op hogere snelheid.

Maar er zijn dus veel opties. B edankt!

Ik kan mij nog van mijn rijlessen herinneren dat ik het rijden op snelweg een crime vond! Het enige waar ik mee bezig was, was het vasthouden aan de motor. En dat dan bij snelheden rondom de 120 km/h 🥴

Nu, na ruim 10 jaar, rijd ik fluitend op de snelweg op m'n naked bike, met weinig windbescherming. En dan gaat het vaak echt wel wat vlotter dan wat op de bordjes staat.

Oftewel; maak je over die ruitjes niet al te druk. Je leert de impact van de wind ook accepteren en dan is het ineens een veel minder groot probleem.
 
Dat is heel vriendelijk van je, maar jouw woonplaats is nogal een eind rijden vanuit Zeeland haha. Het is een heel aardig aanbod, maar helaas zal ik op zoek moeten gaan naar iets dichterbij.

Het was een hint om je woonplaats in je profiel te zetten, zodat iemand dichterbij het je aan kan bieden.
 
Afgezaagd zelfs, jeetje.

Ja ik merkte bij het rijden van de MT-07 bijvoorbeeld dat ondanks het kleine schermpje, mijn hoofd nog wel wat klappen kreeg in de wind. Daarom ben ik een beetje huiverig. Realistisch gezien zou ik op dit moment vooral rijden op wegen van maximaal 100km/h, dus opzich zal het wel meevallen. Ik wil alleen niet na 1 of 2 jaar een andere situatie hebben waarbij ik wel langer moet reizen op hogere snelheid.

Maar er zijn dus veel opties. Bedankt!
Zoals MooMoo al zegt, wind went. Over een paar maanden lach je om die 100km/u. Ruitjes hebben bijna alleen maar irritante bijeffecten (turbulentie), het fijnste is echt naked. Schone wind. Je nek went daar gewoon aan, tenzij je hem altijd maar probeert te ontzien en je denkt dat die turbulentie er gewoon bij hoort, dat hoeft dus helemaal niet. Turbulentie veroorzaakt herrie en je hoofd wordt letterlijk een beetje heen en weer gerammeld.

Je hebt ook motoren met complete schuifpuien voor je snufferd, dat is weer anders maar niet de hoek waarin jij zoekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan