Action Motorolie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gzand

Rookie
Lid geworden
26 aug 2007
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Locatie
Achterhoek
Is er al iemand die de olie van de Action in z'n motor heeft?
Techno 15W40 mineraal (euro 1,40/liter) en Techno 10W40 halfsyntheet (euro 2,00/liter)
Ik heb bij de leverancier geinformeerd of in de olie 'friction modifiers' zijn toegepast (gelezen ergens op dit forum, net doen of ik er verstand van heb) en de leverancier heeft laten weten bij de rafinaderij te hebben nagevraagd; geen friction modifiers.
Ik heb nu een minerale 'erkende' motorfietsolie in m'n Yamaha XJ met een verbruik van 1 op 1000 tot 1 op 3000 (rijstijl?).
Misschien dat een halfsyntheet daar wat aan veranderd (je leest wel eens van die wonderlijke berichten :Y )
 
Ik draai het om wie kan mij uitleggen waarom de action de duurdere a merken in kwaliteit kan evenaren zoniet verbeteren?????
Even kort door de bocht. Het boeit mij als (zie fictieve) rasechte Nederlander toch niet dat deze de duurdere olie kan evenaren, zo niet verbeteren? Ik gooi het in de auto, misschien zelfs in de motor, en deze blijft maar zonder problemen doorrijden. Jaren en jaren....
 
zie het meer als; de goedkope olie is de minimale specificaties/voorschriften van de wat oudere motoren gaan evenaren.

althans da's slechts mijn gedachte O-)
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier potdulleme niks omgedraaid ja!

Innocent until proven guilty! :)
:^


Ben ik het mee eens. Er wordt een alternatief aangedragen dat door alle keuringen is heen gekomen, maar voor een hele schappelijke prijs (nog steeds). Waarom zouden we niet dat gewoon kopen? Waarom zou het duurkoop zijn? Wat maakt dat premium merken nou zoveel beter zijn? Additieven? Oh ja, net zoals als Omega 3 en Q10 en zo, klinkt leuk in de reclame... maar wat doen die additieven dan echt?

Nogmaals, zoveel kost een oliewissel mij in verhouding allemaal niet, dus ik blijf bij power rs, dat bevalt en voelt goed. Maar hypothetisch ... En het moet zeker niet omgedraaid worden, zoals Bas al zegt, innocent until proven guilty. Like it or not...
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat de olie even duur is, maar de marge is gewoon veel minder. Ik weet wel dat " dure" olie in bulk soms maar 40-50% van de prijs van een kleinverpakking kost. Die supers zijn gewend om met enorme volumes met kleine marges te werken.




Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat iig niet zo is, want een castrol, motul , shell, e.d. hebben enorme ontwikkelingskosten, en maken olie die de autofabrikanten opgeven.
In deze industrie wordt er een motorblok ontwikkeld en de oliefabrikanten moeten dan een olie voor gaan ontwikkelen, met auto,s is het wellicht nog veel moeilijker.
Ik heb een fabrieksbezoek gehad jaren geleden en ik stond echt met mijn oren te klapperen wat je te horen en te zien krijgt achter de schermen, nee het was niet die zwitserse fabriek wiens naam we hier niet gaan noemen.
 
Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat iig niet zo is, want een castrol, motul , shell, e.d. hebben enorme ontwikkelingskosten, en maken olie die de autofabrikanten opgeven.
In deze industrie wordt er een motorblok ontwikkeld en de oliefabrikanten moeten dan een olie voor gaan ontwikkelen, met auto,s is het wellicht nog veel moeilijker.
Ehmm... is het dan niet zo dat die ontwikkelkosten declareert worden bij de autofabrikant? Ik kan me niet voorstellen dat mijnheer Volkswagen belt en zegt "ontwikkel voor mij ff een nieuwe volsyntheet 5W30 longlife olie voor mijn nieuwe karretje" , dat Shell dat op eigen kosten gaat ontwikkelen. Er zit een samenwerkingsverband in die waarschijnlijk door beide partijen gedragen wordt. Deze beide partijen berekenen dit weer door aan de klant, ws. onder het mom: dubbel genaaid is altijd beter :)
 
Ehmm... is het dan niet zo dat die ontwikkelkosten declareert worden bij de autofabrikant? Ik kan me niet voorstellen dat mijnheer Volkswagen belt en zegt "ontwikkel voor mij ff een nieuwe volsyntheet 5W30 longlife olie voor mijn nieuwe karretje" , dat Shell dat op eigen kosten gaat ontwikkelen. Er zit een samenwerkingsverband in die waarschijnlijk door beide partijen gedragen wordt. Deze beide partijen berekenen dit weer door aan de klant, ws. onder het mom: dubbel genaaid is altijd beter :)

Toch wel.. VW benadert Shell met het verzoek een olie te maken. als tegenprestatie schrijft VW de dealers deze olie voor te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Toch wel.. VW benadert Shell met het verzoek een olie te maken. als tegenprestatie schrijft VW de dealers deze olie voor te gebruiken.
Hmmm.. oke... stel dat het zo is: dan zal de laatste regel nog steeds gelden. Beide fabrikanten zullen dit gooien op ontwikkelingskosten en zullen dit doorberekenen op de klant. Op een product moet immers winst gemaakt worden.
 
Het grootste verschil zal hem zitten in de marketing/merkmanagement, aangezien de action zelf niet beschikt over een eigen olieraffinaderij..

En B keuze of restant olie.. nee, daar geloof ik al lang niet meer in!

:)
 
Het blijft grappig dat er niemand is die die zooi gewoon eens allemaal test zoals ze ook met banden alles testen.

Maar ja, vreemd is het niet, miljardenindustrie met veel macht.
 
Toch wel.. VW benadert Shell met het verzoek een olie te maken. als tegenprestatie schrijft VW de dealers deze olie voor te gebruiken.


Juist zo werkt het en vw controleerd of het product voldoet aan de door hun gestelde eisen.
Kost miljoenen voor de oliefabrikant, maar het komt er ook wel weer uit, zal mij niets verbazen dat ook dit een prijsverhoging is.
En de goedkope merken halen hun grondstoffen ergens anders ( w.o. afgewerkte olie?) en die doen niet mee om olie te ontwikkelen en hebben dan ook veel minder kosten aan.
Dat van de afgewerkte olie heb ik mij door het bedrijf laten vertellen die de olie af komt halen bij mij, de restanten dienen als grondstof voor de eigen en onbekende merken.
Daarom vraag ik mij af waarom een action oid merk net zo goed is als een a merk die wel een ontwikkelings afdeling heeft.
 
Tja... moeilijke discussie...!
Omdat niemand van ons met échte argumenten komt, maar ervaringen of gevoelens, komen we er met elkaar denk ik niet uit!

In m'n Firestorm gaat olie van de motorzaak, Castrol, bekend merk... dus kwalitatief 'vast' goed (genoeg) om een goede smering te bieden.

In m'n Peugeot 106 dieseltje (321.000km op de teller) gaat inderdaad Action 10w40 olie. En waarom? Omdat ik veel rijd, 45.000km per jaar, en het onderhoud zelf doe. Daarnaast verbruikt hij een liter olie / 5.000km... Dus als ik dat bijvul zit er alweer 25% nieuwe/verse olie bij in.. Ik ververs de olie om de 7.500 km, en het oliefilter om de keer (dus 15.000km).
Tot nu toe gaat dit prima, dus zie geen reden om duurdere olie te gebruiken!
 
Juist zo werkt het en vw controleerd of het product voldoet aan de door hun gestelde eisen.
Kost miljoenen voor de oliefabrikant, maar het komt er ook wel weer uit, zal mij niets verbazen dat ook dit een prijsverhoging is.
En de goedkope merken halen hun grondstoffen ergens anders ( w.o. afgewerkte olie?) en die doen niet mee om olie te ontwikkelen en hebben dan ook veel minder kosten aan.
Dat van de afgewerkte olie heb ik mij door het bedrijf laten vertellen die de olie af komt halen bij mij, de restanten dienen als grondstof voor de eigen en onbekende merken.
Daarom vraag ik mij af waarom een action oid merk net zo goed is als een a merk die wel een ontwikkelings afdeling heeft.

Die restanten, heeft de olieafwerker (Heeft Groenendaal dit jaar weer van die fijne kalenders? :P ) er ook bij gezegd of dat gebruikt wordt voor motorolie of voor bijvoorbeeld een spuitproduct als WD40, "huishoudolie", vorkolie of als grondstof voor een (half)syntheet? Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat er (garage)bedrijven zijn die oude olie gewoon filteren en weer uit het vat verkopen....

De Action-olie zal niet net zo goed zijn als topproducten van een a-merk, maar bestaat wel bij de gratie van de ontwikkelingsafdelingen van die a-merken. En zal bij normaal gebruik voor de meeste automotoren goed genoeg zijn, en blijkbaar ook voor motorfietsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan