even een zijstapje :
Als ontwikkeling van motoren gezien kan worden als survival of the fittest dan stelt Moto Guzzi in cijfers tov van Honda niets voor. Ze hebben het overleeft, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Daarmee insinueer ik niets negatiefs over Moto Guzzi, en ze hebben wel degelijk hele mooie en goede modellen gemaakt.
Naast Moto Guzzi was er natuurlijk ook BMW, maar als we naar productieaantallen kijken in die tijd rest er niets anders te concluderen dat het niet veel had gescheeld of deze fabrieken waren het zelfde lot vergaan als vele Britse motorfabrieken, en terecht overigens.
Waren de opmerkingen tegen het zere been?
2000 km / jaar, Castrol 10W50 RS vanwege de zeer hoge oppervlakte drukken op de slepers (torsievering). Andere oliën (nee nog geen Action geprobeerd, ga ik wel doen met een een ander CB450 blok) geven duidelijk snellere slijtage te zien. Tot nu toe geeft Castrol de minste slijtage te zien, maar 0 is het ook niet hoor !
Dure olie, dat wel, maar weet je wat slepers kosten van een CB450 ? 99 euro pers stuk, en je hebt er steeds vier nodig
Ik schreef eerder :Ik heb nog een CB450 K0 in opbouw, en daar zit een redelijk goed blok in. Mijn plan is het blok te spoelen met Action olie (een paar keer), dan slijtage bekijken / meten, en daarna eens met action olie 1000 km te gaan rijden. Het slijtagebeeld van de specifieke slijtagegevoelige onderdelen is mij bekend, dus kan ik snel en betrouwbaar een vergelijk maken.
Ik schreef eerder :Ik heb nog een CB450 K0 in opbouw, en daar zit een redelijk goed blok in. Mijn plan is het blok te spoelen met Action olie (een paar keer), dan slijtage bekijken / meten, en daarna eens met action olie 1000 km te gaan rijden. Het slijtagebeeld van de specifieke slijtagegevoelige onderdelen is mij bekend, dus kan ik snel en betrouwbaar een vergelijk maken.
Vergeet niet dat de Japanners het pas door kregen nadat ze de gegevens van MZ gestolen hadden. Toen maakt Suzuki pas behoorlijke tweetakten. En Yamaha heeft nooit anders gedaan dan het Duitse Adler twinnetje namaken. In de jaren '60 maakten ze net zulke troep als de Chinezen op dit moment.In die tijd ging er van Yamaha ook van alles kapot, krukassen (braken door midden vanwege koppeling op de krukas) tandwielen gingen constant kapot, zuigers sleten nog sneller dan die van Honda's. Vergeet niet dat het enige wat andere (japanse) merken te bieden hadden als tegenwicht voor de CB72/77 tweetakten waren, en nog slechte ook. Pas de T20 van Suzuki (ook tweetakt) zorgde ervoor dat de CB72/77 outdated was. Dit alles had natuurlijk ook te maken met de toen gebruikte olie, maar toch.
Vergeet niet dat de Japanners het pas door kregen nadat ze de gegevens van MZ gestolen hadden. Toen maakt Suzuki pas behoorlijke tweetakten.
Ja, totdat de koppeling op de hoofdas van de bak kwam ipv op de krukas. Ook daar gingen de Japanners door waar anderen stopten met de ontwikkeling.En Yamaha heeft nooit anders gedaan dan het Duitse Adler twinnetje namaken.
Dit argument hoor ik vaker, maar er is een groot en wezenlijk verschil. De Japaners leverden kwaliteit, althans men streefde ernaar. De Chinezen doen dat, in tegenstelling tot de Japanners, niet. Ik ben het daarom op dit punt dan absoluut niet met je eens. De Japanners hebben de Europeanen verdrongen door kwaliteit en nieuwe technologie, niet door prijs.In de jaren '60 maakten ze net zulke troep als de Chinezen op dit moment.
Mag ik je er ook even op wijzen dat BMW als eerste begonnen is met Nicasil, en dat dit spul wel goed blijft zitten. Het is gewoon een kwestie van techniek.
In Nederland is dat BMW, maar werelwijd zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Het is ieder geval geen Europeaans merk.Weet je trouwens ook wat de best verkochte motorfiets van de laatste jaren is?
Dit is werkelijk onzin, gooi er dan water in, koelt nog beter ook. Het smeert alleen zo slecht, en dat is nou precies de meerwaarde van olie. Het ontstaan van pitting heeft meerdere oorzaken, en zoals eerder gezegd speelt ook olie daar een grote rol in.Pitting, slijtage, kwestie van techniek, niet van olie. Olie moet koelen.
Weet je trouwens ook wat de best verkochte motorfiets van de laatste jaren is?
Lijkt mij ook, althans voor deze toepassing. Ik heb meerdere oliën geprobeerd, en bij de eerder genoemde Castrol 10W50 RS was de te corrigeren klepspelling gewoon het kleinst over de vier kleppen. Shell Rotella (heet hier in Nederland anders) was ook goed, maar niet zo goed als Castrol.
Dat zou te duur worden om competatief te implementeren in het WSBK.Vindt het wel geinig om te zien dat als ze een performance machine bouwen dat ze alle mooie eigen BMW principes (zoals de para/ tele lever) opzij zetten en een japanse motor bouwen.
Nee hoor, niet tegen het zere been. Als bedrijven niet meer levensvatbaar zijn moeten ze niet kunstmatig in stand worden gehouden, m.a.w. aan het financiële infuus worden gezet. Een tijdelijke overbrugging is prima, maar eerlijk, wie weet nog hoe vaak Moto Guzzi op sterven na dood is geweest (financieel) ?
Mijn slot van "terecht overigens" slaat met name op de Engelse motorindustrie.
Dit is werkelijk onzin, gooi er dan water in, koelt nog beter ook. Het smeert alleen zo slecht, en dat is nou precies de meerwaarde van olie. Het ontstaan van pitting heeft meerdere oorzaken, en zoals eerder gezegd speelt ook olie daar een grote rol in.
leid wel de aandacht af van je stelling; welk merk liep niet achter op honda begin jaren 60?even een zijstapje :
Als ontwikkeling van motoren gezien kan worden als survival of the fittest dan stelt Moto Guzzi in cijfers tov van Honda niets voor. Ze hebben het overleeft, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Daarmee insinueer ik niets negatiefs over Moto Guzzi, en ze hebben wel degelijk hele mooie en goede modellen gemaakt.
Naast Moto Guzzi was er natuurlijk ook BMW, maar als we naar productieaantallen kijken in die tijd rest er niets anders te concluderen dat het niet veel had gescheeld of deze fabrieken waren het zelfde lot vergaan als vele Britse motorfabrieken, en terecht overigens.
in combinatie met deze :''superieure'' honda ontwerpen
welk merk liep niet achter op honda begin jaren 60?