Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.855
Waarderingsscore
18.174
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd.

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
CB72's draaien veel toeren, en de zuigersnelheid is relatief hoog. Let wel, het gaat om een motor van 1961, waar ik op rijd alsof het een motor is van deze tijd. Snelweg rijden (8700 rpm bij 120 km /uur) vergt nu eenmaal het uiterste van deze blokken, en dat merk ik met name aan de zuigers. Zuigerveren alleen vervangen doe ik niet wegens te veel speling veer / groef, dus de zuiger als geheel vervangen.

Overigens, vroeger was het heel normaal om de zuigers bij 10.000 km gewoon te vervangen, en die afstand is door moderne olie wel even twee maal zo groot geworden.
 
welke keerzijdes bedoel je ? Yamaha had in 1961 een enorme achterstand op de Honda's (welk merk niet ?) Pas veel later ging Yamaha (en anderen) motoren produceren die het op konden nemen tegen de CB72 / 77.
 
In die tijd ging er van Yamaha ook van alles kapot, krukassen (braken door midden vanwege koppeling op de krukas) tandwielen gingen constant kapot, zuigers sleten nog sneller dan die van Honda's. Vergeet niet dat het enige wat andere (japanse) merken te bieden hadden als tegenwicht voor de CB72/77 tweetakten waren, en nog slechte ook. Pas de T20 van Suzuki (ook tweetakt) zorgde ervoor dat de CB72/77 outdated was. Dit alles had natuurlijk ook te maken met de toen gebruikte olie, maar toch.
 
Vroeger was de zuiger van een XT500 na 20.000km versleten.
Bij een CB750 moest je na 50.000km de boel reviseren.
Ik denk dat de moderne olie hier veel aan veranderd heeft.
 
Laatst bewerkt:
even een zijstapje :

Als ontwikkeling van motoren gezien kan worden als survival of the fittest dan stelt Moto Guzzi in cijfers tov van Honda niets voor. Ze hebben het overleeft, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Daarmee insinueer ik niets negatiefs over Moto Guzzi, en ze hebben wel degelijk hele mooie en goede modellen gemaakt.

Naast Moto Guzzi was er natuurlijk ook BMW, maar als we naar productieaantallen kijken in die tijd rest er niets anders te concluderen dat het niet veel had gescheeld of deze fabrieken waren het zelfde lot vergaan als vele Britse motorfabrieken, en terecht overigens.
 

Waren de opmerkingen tegen het zere been?
 
idd RR, en we moeten niet vergeten dat de XT veel later uitkwam dan de CB72/77. De technologie was verder, metallurgie was verder en de olie veel beter.
 
Nee hoor, niet tegen het zere been. Als bedrijven niet meer levensvatbaar zijn moeten ze niet kunstmatig in stand worden gehouden, m.a.w. aan het financiële infuus worden gezet. Een tijdelijke overbrugging is prima, maar eerlijk, wie weet nog hoe vaak Moto Guzzi op sterven na dood is geweest (financieel) ?

Mijn slot van "terecht overigens" slaat met name op de Engelse motorindustrie.
 
Ik schreef eerder :


Ik heb nog een CB450 K0 in opbouw, en daar zit een redelijk goed blok in. Mijn plan is het blok te spoelen met Action olie (een paar keer), dan slijtage bekijken / meten, en daarna eens met action olie 1000 km te gaan rijden. Het slijtagebeeld van de specifieke slijtagegevoelige onderdelen is mij bekend, dus kan ik snel en betrouwbaar een vergelijk maken.
 


dat klinkt als een betrouwbare test, ben benieuwd naar de resultaten.
 
Lijkt mij ook, althans voor deze toepassing. Ik heb meerdere oliën geprobeerd, en bij de eerder genoemde Castrol 10W50 RS was de te corrigeren klepspelling gewoon het kleinst over de vier kleppen. Shell Rotella (heet hier in Nederland anders) was ook goed, maar niet zo goed als Castrol.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ik vraag me af of je het na 1000km al verschil zou kunnen zien tussen een goede en matige olie (zonder daarbij merken te noemen)

Overigens wel benieuwd naar het resultaat
 
Vergeet niet dat de Japanners het pas door kregen nadat ze de gegevens van MZ gestolen hadden. Toen maakt Suzuki pas behoorlijke tweetakten. En Yamaha heeft nooit anders gedaan dan het Duitse Adler twinnetje namaken. In de jaren '60 maakten ze net zulke troep als de Chinezen op dit moment.

Mag ik je er ook even op wijzen dat BMW als eerste begonnen is met Nicasil, en dat dit spul wel goed blijft zitten. Het is gewoon een kwestie van techniek.
Weet je trouwens ook wat de best verkochte motorfiets van de laatste jaren is?

Pitting, slijtage, kwestie van techniek, niet van olie. Olie moet koelen.
 
Vergeet niet dat de Japanners het pas door kregen nadat ze de gegevens van MZ gestolen hadden. Toen maakt Suzuki pas behoorlijke tweetakten.

Japanners kopieerde veel, stolen informatie en kochten technologie van iedereen die het maar verkopen wilde (of gratis weggaven). Dat is ten dele correct. Met die informatie bouwden ze motoren, maar daar stopten ze niet, ze ontwikkelden de technologie door. Dat deden de Europeanen niet (snel genoeg). Met de C71 zette Honda bv al in 1959 een machine neer die niets meer weghad van welk Europees merk dan ook. En de kwaliteit was goed.


En Yamaha heeft nooit anders gedaan dan het Duitse Adler twinnetje namaken.
Ja, totdat de koppeling op de hoofdas van de bak kwam ipv op de krukas. Ook daar gingen de Japanners door waar anderen stopten met de ontwikkeling.

In de jaren '60 maakten ze net zulke troep als de Chinezen op dit moment.
Dit argument hoor ik vaker, maar er is een groot en wezenlijk verschil. De Japaners leverden kwaliteit, althans men streefde ernaar. De Chinezen doen dat, in tegenstelling tot de Japanners, niet. Ik ben het daarom op dit punt dan absoluut niet met je eens. De Japanners hebben de Europeanen verdrongen door kwaliteit en nieuwe technologie, niet door prijs.

Mag ik je er ook even op wijzen dat BMW als eerste begonnen is met Nicasil, en dat dit spul wel goed blijft zitten. Het is gewoon een kwestie van techniek.

Dat mag, maar ik sprak over coatings op een gietijzeren cilinder, en niet op aluminium. Op gietijzer is Nikacil niet mogelijk.

Weet je trouwens ook wat de best verkochte motorfiets van de laatste jaren is?
In Nederland is dat BMW, maar werelwijd zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Het is ieder geval geen Europeaans merk.

Pitting, slijtage, kwestie van techniek, niet van olie. Olie moet koelen.
Dit is werkelijk onzin, gooi er dan water in, koelt nog beter ook. Het smeert alleen zo slecht, en dat is nou precies de meerwaarde van olie. Het ontstaan van pitting heeft meerdere oorzaken, en zoals eerder gezegd speelt ook olie daar een grote rol in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je trouwens ook wat de best verkochte motorfiets van de laatste jaren is?

Heeft dat iets met kwaliteit te maken of wat het goed doet voor je eigen image.

Vindt het wel geinig om te zien dat als ze een performance machine bouwen dat ze alle mooie eigen BMW principes (zoals de para/ tele lever) opzij zetten en een japanse motor bouwen.
 

Ben wel benieuwd welke olieen dat zijn geweest en welke naam Rotella heeft in nl.
 
Vindt het wel geinig om te zien dat als ze een performance machine bouwen dat ze alle mooie eigen BMW principes (zoals de para/ tele lever) opzij zetten en een japanse motor bouwen.
Dat zou te duur worden om competatief te implementeren in het WSBK.
Daar is het al moeilijk genoeg met een conventioneel aangedreven en afgeveerde machine.
 
Laatst bewerkt:

Ik ben het roerend met je eens hoor,
Maar ik reageer alleen zo vaak als jij nu doet als ik iemand loop te trollen, vandaar
 

Zo'n onzin is het niet.....

KOEGRAS.....( ezelsbruggetje )

KOEling
Geluiddempng
Reiniging
Afvoer
Smering
 
leid wel de aandacht af van je stelling; welk merk liep niet achter op honda begin jaren 60?

guzzi begon als eerste met een windtunnel, en was mede daardoor succesvol in de racerij.

honda raced nog steeds.
wat ik daarmee bedoel? kijk eens naar de nederlandse la-ver-koop cijfers na de 24 uurs oss. en zet deze af tegen die van europa.

conclusie;
verkoop aantallen mogen wat mij betreft buiten dit topic blijven!

das dus bijna net zoiets als verkoop cijfers van olie gaan vergelijken met kwaliteit.
dat moeten we nou net niet willen.
 
Laatst bewerkt:
@ lvt wat is jouw voorstel om de kwaliteit van Action olie te bepalen ? Ik heb een voorstel gedaan, en dat ga ik doen, wat ga jij doen ?

Ik reageerde overigens op deze zin :
''superieure'' honda ontwerpen
in combinatie met deze :

welk merk liep niet achter op honda begin jaren 60?

precies, elk ander merk

Verkoopaantallen is het enige bestaansrecht voor motormerken, niets verkopen is geen merk, geen bestaan. Kijk naar de recentelijke gebeurtenissen bij Saab voor de realiteit.

Als Actionolie niet verkocht dan had de olie ook geen bestaansrecht, en was deze thread ook zinloos.

Verkoopaantallen en winst (in verschillende vormen) is het enige bestaansrecht van ieder individu, ieder bedrijf en iedere regering. Survival of the fittest in de praktijk. Er zijn geen andere bestaansrechten ! Dat heeft ook niets met kwaliteit maken.

Bedrijven die blijven bestaan om andere redenen hebben slechte overlevingskansen. Goede voorbeelden zijn het merk Jawa of Dnepr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.